Oud 28-10-2007, 20:09
Gast222
maar hoe moet je isometrie tekenen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2007, 19:26
ILUsion
ILUsion is offline
Even als fb gewoon de bestuurlijke mededelingen:
- gelieve in het vervolg gewoon een eigen topicje te starten; liever dan een oud topic te 'uppen' met een vraag die dan eigenlijk weinig voortborduurt op het topic zelf
- als het kan ook in het vervolg een klein beetje meer diepgang in je vraag leggen (wat grammatica, hoofdletters, duidelijk afbakenen wat je juist wilt en diens meer)

Nu de mens in mij gokt dat je gewoon wilt weten hoe je een isometrische figuur moet tekenen:

heel simpel, in het topic dat je daarvoor gevonden hebt, stond gewoon uitgelegd dat een isometrie inhoudt dat alle lengtes en hoeken afgebeeld worden op lengtes en hoeken van dezelfde grootte. Dit komt er in dimensies dus op neer dat je ofwel een rotatie of een translatie (verschuiving), een rotatie (draaiing) rond een punt of een combinatie van enkele van bovenstaande isometriëen (bv. een spiegeling rond een as of een punt zijn isometrieën (dat zijn gewoon speciale gevallen van rotaties)).

Het resultaat is dus een figuur die er hetzelfde uitziet maar op een andere plaats staat en/of verdraaid staat.

Hoe je dat het beste construeert, hangt natuurlijk van de figuur af, maar zelf vind ik dat meestal het makkelijkste door een bepaald assenstelsel vast te hangen aan je figuur (dit komt erop neer dat je bv. een x-as en een y-as loodrecht daarop vastneemt in een bepaald punt van je figuur), je voert je transformaties uit op dat assenstelsel en dan teken je de figuur weer in het assenstelsel op dezelfde manier als de figuur in het originele assenstelsel stond (als bv. de x-as de achterpoot van de leeuw begrenst, moet dat op dezelfde manier na de transformaties ook zo zijn, maar dan met de getransformeerde x-as). Voor basisisometriëen heb je normaal in het begin van het middelbaar wel gezien hoe dat moet (spiegelingen, rotaties en translaties en af en toe ook nog wel wat andere dingen). Mocht je het niet meer weten: een translatie voer je uit door gewoon elk punt met je lat in de richting van de translatie te leggen en dat punt dan een lengte L op te schuiven. Een rotatie doe je door je passerpunt in het rotatiemiddelpunt te leggen en over een bepaalde hoek dat punt met je passer te draaien. Voor een spiegeling meet je de (loodrechte !!) afstand van elk punt tot de as (of het spiegelingsmiddelpunt) en met je diezelfde afstand (in dezelfde richting als je vorige afstand!) af langs de andere kant van die as en je punt komt dan op je gevonden punt te liggen.
Oud 29-10-2007, 20:12
Gasthoihoi
Ik ben niet de gast hierboven, maar om een nieuw topic te kunnen openen moet je wel geregistreerd zijn.
Dus gelieve in het vervolg registreren voordat je een vraag stelt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 16:56
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik ben niet de gast hierboven, maar om een nieuw topic te kunnen openen moet je wel geregistreerd zijn.
Dus gelieve in het vervolg registreren voordat je een vraag stelt.
Je moet NIET ingelogd zijn om een topic te kunnen maken (op exacte vakken in ieder geval niet, heb het zojuist uitegetest).

Ook nog wat kleine commentaar: ik vind niet dat je als gast zelf geboden moet geven aan andere gebruikers of gasten (ik weet wel dat je raad goed bedoeld is en in geen enkel opzicht stekend naar de topic starter bedoeld is, maar toch vind ik niet dat het past). Ik hoop dus ook dat je de ironie van je post inziet (als gast iemand aansporen om aan te melden / te registreren).

Sowieso is het wel handig om te registreren, dan zit je niet meer vast aan die onontcijferbare figuurtjes om te kunnen posten en je wordt dan ook meer als lid van de gemeenschap hier gezien. Aangemelde gebruikers zullen nog steeds een beetje een voorkeursbehandeling krijgen (je krijgt niet direct commentaar van mij als je gasten of andere gebruikers iets gebiedt te doen, zolang je tenminste een beetje een actief lid bent (als iemand niets anders bijdraagt dan negatieve kritiek, gaat die daar ook niet ongestraft mee lopen).
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten