Oud 25-11-2007, 19:48
Rob
Rob is offline
Gewoon benieuwd.

Even de achtergrond:

Jaren geleden had ik last van keelpijn; niet zomaar keelpijn. Nee, keelpijn die 's ochtends het ergst was (ik kon niet eten, drinken of speeksel wegslikken zonder dat het ongelofelijk veel pijn deed. Ik at veel te veel vla toendertijd), en in de loop van de dag een beetje af nam. 't Kwam meestal rond de winter en de herfst en in 't voorjaar had ik er wat minder last van.
Door de KNO-arts kreeg ik toendertijd een standaard allergietest (de meest bekende allergiën werden toen getest). Daaruit bleek dus dat ik voor niets allergisch was (en ik had in die tijd wel keelpijn). MRI en CT scans vonden alleen maar een verdwaalde cyste, maar dat was t probleem niet. Met andere woorden: We hadden geen idee waar het vandaan kwam. En we weten het nu nog steeds niet.
De keelpijn is intussen weg en ik heb helemaal geen last meer van dat soort dingen.

Nu heeft mijn broertje de afgelopen 2 maanden enorm veel last gehad van hoofdpijn. Uit de bloedtest kwam naar voren dat hij een stofallergie heeft die voor deze hoofdpijn zorgt.
En passant deelde de huisarts nog even mee dat daar misschien mijn keelpijn vandaan zou kunnen zijn gekomen.

Maarja, dit hoorde ik dus allemaal van mijn broertje en zijn geheugen is nu niet echt geweldig. En niet dat ik de huisarts niet geloof, maar het is ondertussen alweer 10 jaar geleden sinds die test, dus ik weet 't allemaal niet meer waar ik op getest ben.
Nu ben ik dus naar twee dingen benieuwd: Werd/Wordt er in de standaard allergietest getest op stof en kan de allergische reactie op die stof die keelpijn veroorzaken?
Oud 25-11-2007, 20:30
indigo
indigo is offline
Allergie voor huisstofmijt/ stof is wel één van de vaker voorkomende allergieën, dus daar wordt wel standaard op getest. Als je inderdaad allergisch was kan daar ook wel keelpijn vandaan komen, maar over het algemeen zijn allergische reacties meer benauwdheid, verstopte neus of geirriteerde/ tranende ogen. Overigens heeft de huisarts waarschijnlijk wel in je dossier staan waar je op bent getest, als het goed is...
Oud 26-11-2007, 21:44
ook hallo
ook hallo is offline
Bij mij is het ook zo'n 10 jaar geleden dat ik voor het eerst getest ben, en toen ben ik ook op huismijt/stof getest, dus neem aan jij ook.

Verder hoor ik nu echt voor het eerst dat je hoofdpijn van een allergie kan krijgen

Zelf ben ik ook allergisch voor huismijt (en nog wel veel meer dingen, maar allemaal zelfde symptomen) en moet daar heel erg van niezen, en ik krijg dan heel veel slijm in m'n keel wat bij mij uiteindelijk lijdt tot keelpijn, maar ik heb er nooit direct last van.

Ik was alleen vandaag nog toevallig bij de allergoloog, maar die zei dat testen juist eerder positief vals uitvallen, dan negatief. Dus het is allemaal wel een beetje raar bij jou dan
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 08:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het ligt eraan wat voor test je gehad hebt. Een bloedtest kan heel vaak negatief uitvallen terwijl er toch een allergie is. Bij een huidtest is de kans hierop al vele malen kleiner. Zelf heb ik ook een huisstofmijtallergie maar geen last van keelpijn.
Oud 27-11-2007, 09:39
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Jaren geleden had ik last van keelpijn; niet zomaar keelpijn. Nee, keelpijn die 's ochtends het ergst was (ik kon niet eten, drinken of speeksel wegslikken zonder dat het ongelofelijk veel pijn deed. Ik at veel te veel vla toendertijd), en in de loop van de dag een beetje af nam. 't Kwam meestal rond de winter en de herfst en in 't voorjaar had ik er wat minder last van.
Ik ben nergens allergisch voor maar dit komt heel bekend voor (minus dat 'heel erg pijn' gedeelte, maar misschien is dat relatief). Sterker nog, ik heb er 3 dagen al last van (nu is het bijna over).
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 15:18
Rob
Rob is offline
Citaat:
Als je inderdaad allergisch was kan daar ook wel keelpijn vandaan komen, maar over het algemeen zijn allergische reacties meer benauwdheid, verstopte neus of geirriteerde/ tranende ogen.
Daar heb ik dus nog nooit last van gehad. Alleen van pijn.

Citaat:
Het ligt eraan wat voor test je gehad hebt. Een bloedtest kan heel vaak negatief uitvallen terwijl er toch een allergie is. Bij een huidtest is de kans hierop al vele malen kleiner. Zelf heb ik ook een huisstofmijtallergie maar geen last van keelpijn.
Um, het was zo'n test waarbij ze een druppel bloed afnemen uit je vinger en die dan gaan onderzoeken in het lab. Dus prik in de vinger, van wat ik mij weet te herinneren.
Het was de huidtest, wist mijn moeder nog te herinneren.

Citaat:
Ik ben nergens allergisch voor maar dit komt heel bekend voor (minus dat 'heel erg pijn' gedeelte, maar misschien is dat relatief). Sterker nog, ik heb er 3 dagen al last van (nu is het bijna over).
Het 'heel erg pijn doen' komt neer op 'niet eens kunnen slikken zonder dat het pijn doet en dat je liever niet wilt slikken en eten om er maar van af te zijn en janken omdat het pijn doet en Ibuprofen niet helpt'.
Maar, toegegeven, ik was toen wel 12 en was het minder erg dan dat ik mij weet te herinneren.

Laatst gewijzigd op 27-11-2007 om 22:05.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten