Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
link naar artikel: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1129728781531.html
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
dus ik vind dat je zeurt edit: het is geen studie van 40 uur college per week maar ik ben er wel 40 uur per week mee bezig
Laatst gewijzigd op 20-10-2005 om 15:13. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Ik heb geen ervaring met de studielast van nu oid, maar mij lijkt het een goede zaak. Alleen zie ik niet hoe je hiermee de motivatie verhoogt oid? Ze zijn lui, maar zijn ze dit dmv meer studielast opeens niet meer of minder dan? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het lijkt me zelfs nog een beter idee om gewoon voor elk achtereenvolgend jaar een voortgangsnorm in te voeren van 50 van de 60 ects. Dat lijkt me toch wel het minste dat je van een gemiddelde student met een gemiddelde intelligentie mag verwachten bij een zo simpele studie als rechten. Het is al zo weinig werk, kom op/ |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb 2 college's per week per vak en normaal gesproken 2 of 3 kortere essay's of één lang onderzoekspaper per vak (en dat is 8 weken). Daarnaast wél grondige literatuuronderzoeken/research en natuurlijk de normale vuistdikke boeken die je moet doorwerken voor je tentamen. Maar om nou te stellen dat ik daar 40 uur per week voor nodig heb? Dat werkt op de lachspieren: ik heb een baan (gewoonlijk 2 dagen in de week, soms meer), sport gewoon en alles wat iedereen als student ook doet. Alles genomen denk ik dat ik 2-2.5 uur per dag (gemiddeld genomen) besteed aan effectief studeren. En dat is dan optimaal studeren. [Edit] Voor de volledigheid: ik doe Politicologie (Sociale Wetenschappen), één van de studies genoemd door de KUN. Laatst gewijzigd op 20-10-2005 om 16:53. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Teddybeer: het is volslagen onzinnig om de subjectieve werkdruk of moeite die je hebt gedaan om een studie af te ronden, als maatstaf voor het inkomen te nemen. Want er zijn bètamensen die echt fluitend door hun studie heenfietsen (mijn broer bijvoorbeeld, en volgens mij voert Mephostophilis ook niet zoveel uit) terwijl er ook rechtenstudenten zijn die zes jaar keihard moeten bikkelen omdat ze het gewoon niet begrijpen. Zijn die salarisverschillen dan wel gerechtvaardigd? (Trouwens, de rechtenstudent die keurig na vier jaar met een supernomimaal papiertje solliciteert krijgt ook overal nul op het rekest. Wil je je een beetje onderscheiden dan ontkomt je er haast niet aan twee masters, dus vijf jaar te doen, en ook nog wat nevenactiviteiten links en rechts. Terwijl dat bij bèta-vacatures veel minder ertoe doet.) |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Blijkbaar zijn ondernemingen wel bereid om veel geld neer te tellen om een jurist in dienst te nemen, en zijn ze niet bereid zoveel geld neer te tellen om een scheikundige in dienst te nemen. Dat kun je wel 'krom' noemen, maar zo werkt een maatschappij gewoon. |
![]() |
||
Citaat:
gemiddeld salaris afgestudeerde != moeilijkheidsgraag opleiding.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Tuurlijk is loon naar werken veel belangerijker dan de opleidingsgraad, maar je gaat mij echt niet wijs maken dat het eerlijk is dat een jurist die 40 uur per week werkt meer verdient dan een laborant die ook 40 uur per week op R&D werkt (beide universitair opgeleid). Dat vind ik dus echt bull shit, als die laborant niks meer uitvoert ligt R&D stil, als de jurist niks meer doet dan stapelen schade claims of iets dergelijks zich op, allebij niet goed voor een bedrijf. Je kan ook niet zeggen dat het komt door vraag en aanbod van werknemers, immers zijn er veel meer juristen dan laboranten, dus laboranten zijn schaarser, wat ze eigenlijk duurder zou moeten maken op de arbeidsmarkt (simpelle economie). Conlusie de maatschappij zit belachelijk in elkaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Als een bedrijf dus wil om z'n vacatures te vullen dan zullen ze toch de beloning moeten opschroeven, anders gaan ze gewoon ergens anders werken. Bij juristen ligt die vult het aanbod van werk de vacatures toch veel beter op.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Laten we maar weer on-topic gaan..
||
Citaat:
![]() Even een theorie met de nodige generaliseringen: ik denk niet dat beta's minder worden gewaardeerd omdat men niet weet waar ze mee bezig zijn. Ik denk dat de lonen niet volgens de vrije markt zijn omdat beta-ers anders tegen hun werk aankijken. Als beta-er ben je denk ik eerder geneigd om blij te zijn met wat je doet buiten de financiele beloning om. Maar meer nog is het voor beta-ers moeilijker om te bewegen, want juristen, accountants en andere alpha-ers doen gewoonlijk bij werkgevers die totaal andere doelen hebben, andere vakgebieden en andere ordes van grootte min of meer hetzelfde (voor zover ik weet dan). Daartegenover is het als Beta-er heel moeilijk om te verplaatsen naar een andere tak van het bedrijfsleven, zelfs naar een andere tak van dezelfde industrie. Dit heeft natuurlijk tot gevolg dat je de alpha-ers blij moet houden met geld, terwijl de beta-ers toch al verbonden zijn. Kortom: beta-ers zitten dus gewoon vast met hun baan en zijn hier ook tevreden mee. Overigens wil dit niet zeggen dat Beta-ers niet hogerop willen komen, maar dat zij dit doorgaans doen zonder een hoop gezeur over loon/arbeidsvoorewaarden etc. (waar ze wellicht ook niks vanaf weten ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||