Oud 28-11-2007, 21:23
Jantinexx
Jantinexx is offline
hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij tips/hulp kan bieden/ ervaringen kan delen.

wij zijn een carnavalsvereniging van ongeveer 20 personen, we hebben een oude stadsbus gekocht, van 10 meter lang.

hij is niet meer apk gekeurd, maar we willen hem gaan gebruiken om er optochten mee te rijden.

dat is allemaal nog mogelijk, hij is volgens mij te verzekeren als ''landbouwvoertuig'' of wat dan ook.

alleen het probleem is dat niemand van onze groep de verantwoordelijkheid op zich durft te nemen om hem op zijn naam over te laten schrijven, hij staat nu nog bij de verkoper van die kar, en hij mag daar pas van de hof af als hij op naam staat van iemand van ons.

Je bent dan verantwoordelijk als we aangehouden worden, (niet apk gekeurd) en als je bijvoorbeeld iemand aanrijd of een ongeluk krijgt.

we hebben gehoord als je een Notariele Vereninging opricht dat de niemand aansprakelijk is, wel als je gewoon een beperkt recht vereniging opricht, dan blijft iemand verantwoordelijk we willen het dus meteen goed doen.

vandaar de vraag/oproep,

weet iemand hoe we dit het beste aan kunnen pakken want je moet dan veel formulieren invullen enz. dat heb ik al uitgezocht. ook een voorzitter, penning meester enz. enz. enz. dat kan allemaal.

wat gaat het kosten, hoe zijn de ervaringen, zijn er betere mogelijkheden, hoe lang duurt het voordat de vereninging draait.

graag hulp! bedankt iig voor het lezen van dit lange verhaal!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2007, 01:24
Axel11
Axel11 is offline
Ik zou gewoon zorgen dat die bus wel APK gekeurd wordt.

In principe is toch altijd de bestuurder van de bus verantwoordelijk, niet de eigenaar (dus: niet de vereniging).
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 10:26
Jantinexx
Jantinexx is offline
het probleem is dat alle electronica, dus ook de verlichting en wat dan ook er allemaal uitgehaald is.

het is voor 2x in het jaar met de optocht, dan is volgensmij geen één voertuig apk gekeurd, daar rijden SRVwagens mee, opleggers, diepladers, oude bussen oude vrachtwagentjes enz.

ik heb gehoord dat als je de bus achter een traktor hangt, het een kar word, en dus verzekerd is via de traktor, hoe zit dit????
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 10:35
Ivo
Ivo is offline
In geval van een motorvoertuig is de bestuurder altijde (mede) verantwoordelijk voor de eventuele gebreken. Als bestuurder wordt je immers geacht een aantal hoofdpunten te controleren alvorens je vertrekt. Daarbij hoort o.a. het aanwezig zijn van GELDIGE verplichte papieren (kentekenbewijs, apk-keuringsbewijs, groene kaart verzekering). Ook een rondje lopen om het voertuig hoort daar in theorie bij, om eventuele zichtbare gebreken op te kunnen sporen (defecte verlichting, slechte staat banden, loshangende onderdelen).

Neemt niet weg dat het zowieso verstandig is om een rechtspersoon op te richten zodra de (nu nog) informele vereniging enig waardevol bezit gaat verwerven. Het geeft anders een hoop gedoe als een aantal mensen opstappen en er niet duidelijk is wie nu eigenaar is van de spullen/financiën.

Wat betreft de verzekering als landbouwvoertuig: Het voertuig moet dan eerst begrenst worden op een bepaalde V-max EN die begrenzing moet goedgekeurd worden door de RDW. Of dat met een oude stadsbus mogelijk is gezien het formaat, gewicht en de mogelijkheid tot vervoer van veel personen durf ik niet te zeggen. Ik vermeld hier slechts dat een landbouwvoertuig-verzekering afsluiten in elk geval niet voldoende is.

Voor wat betreft het voertuig laten functioneren als aanhanger: ook aanhangers dienen een RDW-goedkeuring te hebben en aan een aantal eisen te voldoen, in elk geval aanhangers voor personenauto's en vrachtwagens.

Het is overigens een fabeltje dat de (bestuurs)leden van een vereniging nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden. In geval het verenigingsbestuur zich er duidelijk van bewust is dat de leden met een onduigdelijk voertuig de weg op gaat, is het bestuur wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk. Het bestuur had in zo'n geval immers pogingen moeten doen om het voertuig in orde te brengen, danwel er voor te zorgen dat de leden er niet mee op pad gaan. Als bestuurslid willens en wetens niets doen aan een dergelijke situatie is volkomen fout.

Laatst gewijzigd op 29-11-2007 om 10:42.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 12:51
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het is overigens een fabeltje dat de (bestuurs)leden van een vereniging nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden. In geval het verenigingsbestuur zich er duidelijk van bewust is dat de leden met een onduigdelijk voertuig de weg op gaat, is het bestuur wel degelijk hoofdelijk aansprakelijk. Het bestuur had in zo'n geval immers pogingen moeten doen om het voertuig in orde te brengen, danwel er voor te zorgen dat de leden er niet mee op pad gaan. Als bestuurslid willens en wetens niets doen aan een dergelijke situatie is volkomen fout.
Wel erg lastig. Neemt natuurlijk niet weg dat je als verenigingsbestuur beter je zaakjes op orde kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 13:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het enige wat ik weet wat nuttig voor je zou kunnen zijn is dat je minder formulieren, vergunningen, etc nodig hebt als je een bus om laat keuren tot vrachtwagen. Voor een bus heb je vrij veel vergunningen nodig die ook nog eens behoorlijk prijzig zijn. Als je hem om laat keuren tot vrachtwagen heb je echter wel iemand met een C-rijbewijs nodig om erin te rijden ipv met een D-rijbewijs, ik weet niet of dat een probleem is.

Zelf ben ik van plan om met vrienden een oude lijnbus op te kopen en die om te bouwen naar camper om mee op vakantie te gaan dus vandaar dat ik dit soort dingen aan het uitzoeken ben.
Oud 29-11-2007, 13:35
Jantinexx
Jantinexx is offline
nouja, die bus die we nu hebben gekocht werd ook omgebouwd tot camper, om het oostblok rond te touren met een band, ze waren al een eindje op weg, maar toen hebben ze mot gekregen..

ook een oude lijnbus.

alleen ze wilde hem helemaal restaureren, de bodem dak beplating enz. hebben ze al gedaan alleen de electronica nog niet

en dat gaat ook nooit meer iets worden, de verlichting enz.

maja we willen hem toch verzekerd laten rijden, vandaar de vraag hoe dat zit als we het tot aanhanger achter een traktor willen maken...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 21:33
ekki
ekki is offline
Citaat:
nouja, die bus die we nu hebben gekocht werd ook omgebouwd tot camper, om het oostblok rond te touren met een band, ze waren al een eindje op weg, maar toen hebben ze mot gekregen..

ook een oude lijnbus.

alleen ze wilde hem helemaal restaureren, de bodem dak beplating enz. hebben ze al gedaan alleen de electronica nog niet

en dat gaat ook nooit meer iets worden, de verlichting enz.

maja we willen hem toch verzekerd laten rijden, vandaar de vraag hoe dat zit als we het tot aanhanger achter een traktor willen maken...
Dan moet ie aan de voorwaarden van aanhanger voldoen. Dus lichten hebben, knipperlichten moeten het doen, goed remsysteem, enzovoorts. Is misschien makkelijker te realiseren (hoewel ik me dat afvraag).
Oud 30-11-2007, 15:59
Isiyanka
Isiyanka is offline
Een notariele vereniging oprichten kost heel veel geld, je moet namelijk statuten opstellen bij de notaris en dat is echt een kostenpost van honderden, misschien wel duizend euro. Bovendien geldt dat zodra je iets fout doet je nog steeds verantwoordelijk kan zijn (daarom hebben veel besturen ook een bestuursaansprakelijkheidsverzekering) en al helemaal als je bewust de wet overtreedt.
Oud 30-11-2007, 21:00
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Wel erg lastig. Neemt natuurlijk niet weg dat je als verenigingsbestuur beter je zaakjes op orde kan hebben.
Onzin. Als de vereniging een voertuig in bezit heeft wat (aantoonbaar) langere tijd niet aan de wettelijke eisen voldoet, dienen de bestuursleden er zorg voor te dragen dat dat voertuig ofwel in orde wordt gemaakt, ofwel ergens stevig achter slot en grende gestald wordt. Doet het bestuur dat niet en er gebeurt een ongeval met het voertuig, dan is de bestuursleden heel eenvoudig nalatigheid te verwijten. En nalatigheid van de betrokken personen, daar beschermt een vereniging niet tegen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 10:47
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Onzin. Als de vereniging een voertuig in bezit heeft wat (aantoonbaar) langere tijd niet aan de wettelijke eisen voldoet, dienen de bestuursleden er zorg voor te dragen dat dat voertuig ofwel in orde wordt gemaakt, ofwel ergens stevig achter slot en grende gestald wordt. Doet het bestuur dat niet en er gebeurt een ongeval met het voertuig, dan is de bestuursleden heel eenvoudig nalatigheid te verwijten. En nalatigheid van de betrokken personen, daar beschermt een vereniging niet tegen.
Jurisprudentie graag.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 11:59
Verwijderd
Jaa! Jurisprudentie!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten