Oud 18-11-2007, 19:20
pietervdb
pietervdb is offline
Hallo beste lezer!

Ik programmeer vaak Windows Applicaties in VB 6.0 maar er is al sinds enige tijd VB Express 2003/2005 op de markt. Weet iemand ook of deze software beide kunnen draaien ?(dus ik behoud VB 6.0 en kan tevens ook programeren in VB express) Ik vraag me namelijk af of deze 2 samen niet compatibiliteit problemen gaan opleveren.

VB 6.0 ondersteunt namelijk nog veel oude besturingsystemen o.a Windows 98se en 2000 zonder geknoei met het .net2 framework.

Hoop dat iemand hier meer over weet.

Bij voorbaat dank.
Pieter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2007, 19:53
Marcade
Marcade is offline
Jaaaaaaren geleden VB 6.0 en VB .NET naast elkaar gehad, zonder problem. Ik verwacht dus met VB Express in dit geval hetzelfde .. gewoon omdat VB .NET (en alles wat erna gekomen is) zodanig anders is dan VB 6.0 dat ze *eigenlijk* niks met elkaar te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 18:30
Verwijderd
Ja, je kunt alle versies van studio gewoon netjes naast elkaar draaien.

En erm, 2008 is al uit hoor

Met javascript debugger, database schema / data compare, built-in AJAX support, etc, etc

Toen ik dit jaar bij een sollicitatie te horen kreeg dat ik VB6 moest doen voor een jaartje, liep ik gewoon weg
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 19:09
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Toen ik dit jaar bij een sollicitatie te horen kreeg dat ik VB6 moest doen voor een jaartje, liep ik gewoon weg
********.vbSkillz > ********.socialSkillz
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
********.vbSkillz > ********.socialSkillz
Pfff, mijn PERL skillz zijn nog beter dan mijn social skillz I'm afraid

Maar serieus, die etters hadden in hun vacature doodleuk geschreven dat ze een .NET programmeur zochten. En dan hoor je daar bij het 2e gesprek (!) pas dat je in VB6 moet gaan programmeren (terwijl ik gewend was om met VS 2005 en C# bezig te zijn). Dat ging mij gewoon te ver

Op mijn huidige baan kon ik vandaag gewoon 2008 installeren
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 16:42
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Pfff, mijn PERL skillz zijn nog beter dan mijn social skillz I'm afraid

Maar serieus, die etters hadden in hun vacature doodleuk geschreven dat ze een .NET programmeur zochten. En dan hoor je daar bij het 2e gesprek (!) pas dat je in VB6 moet gaan programmeren (terwijl ik gewend was om met VS 2005 en C# bezig te zijn). Dat ging mij gewoon te ver

Op mijn huidige baan kon ik vandaag gewoon 2008 installeren
Mja bij ons is er pas sinds afgelopen donderdag vs 2008 beschikbaar, nog niet geinstalleerd though, de pc's hebben maar 1 gb ram en vs 2008 pakt al 300mb met gewoon een project open.

Bij ons wordt er overigens ook heel veel in vb gedaan, maar ik snap de afschuw van veel mensen tov vb niet. Wat is er mis mee? Ok het is niet de sjiekste taal der talen, maar zo erg is het toch ook weer niet?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 18:25
pietervdb
pietervdb is offline
(ik wist dat deze discussie gestart zou worden )

ah zeker is VB 6.0 een goede taal! Ik kan het weten omdat VB 6.0 ook nog wel wordt toegepast. bijv in de automatisering industrie en de software wordt zo weer doorverkocht voor big bucks.
kijk nu naar VB 2005 express, je hebt een goede pc nodig en ik denk dat het niet de meeste snelle applicaties oplevert maar toch kan ik er proffesionele applicaties mee schrijven die gewoon heel veel werk zijn in een andere taal zoals C# /C++.

Wil je programmeren dan is VB een goede instap en nu VB steeds meer op C begint te lijken (qua omgeving en de verschillende classen) is het helemaal wel leuk. De coding4fun blog sitehttp://blogs.msdn.com/coding4fun/ is een uiterst geschikte site om in de .NET te stappen zowel om gaming als hardware.

@********
dat hadden ze idd wel beter kunnen vertellen, maar dit toont wel weer aan de VB 6.0 zeker niet gekleineerd mag worden. Een vb 6.0 programmeur gezocht wie had dat nog verwacht haha.

Voor mij gaat het er niet om wat voor taal, als ik er maar doelgericht een applicatie mee kan schrijven. Applicatie afhankelijk kies ik toch wel mijn ontwikkeltaal. Ik programmeer nu al meer dan 6 jaar in de VB taal en ik ben er aardig gewend aangeraakt. Doordat de Express edities ook met C# gebundeld worden is het helemaal mooi om over te stappen, maar VB blijft zeker een handige en voornamelijk leuke taal.

Enkele VB afgeleiden...http://darkbasicpro.thegamecreators.com/

De overstap naar VB Express 2008 zie ik nog niet zo zitten, vraagt me o.a. af of het niet te zwaar is voor mijn pc
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 20:09
Droyd
Droyd is offline
De bedoelingen van C# en VB.NET overlappen met die VB6 (snel windowsforms programmeren, gemakkelijk events opvangen, garbage collection enzo...) Het is echt niet zo dat je meer tijd nodig hebt om applicaties te schrijven in C#. Dat is enkel waar voor C++.

Dus...de associatie tussen VB6 en 'big bucks' is er eigenlijk niet...De huidige .NET talen C#, VB.NET komen echt veel meer in de buurt (en dan nog). Verder had je ook runtime files nodig voor VB6, dus het installeren .NET framework is niet echt een obstakel.

C# is geen trage taal ofzo, alleen de Visual Studio .NET IDE draait zwaarder dan de vroegere IDE's uit het VB6 tijdperk, maar dat is gewoon logisch.

Blijkbaar kan je verschillende IDE's (een voor VB6, een voor .NET)naast elkaar draaien, maar in een recente .NET IDE in VB6 programmeren is volgens mij niet mogelijk. Maakt niet uit, je mag zo 'stilletjes aan' volledig overstappen op .NET talen (die voorlopig ook werken op Windows 2000).

VB6 is niet onderhevig aan 'nieuwere' ontwikkelingen (zelfs object georiënteerde webtoepassingen schrijven kan niet, of gebruik maken van features in Microsoft OS'en na Windows 98) omdat slechts heel weinig mensen nog programmeren in die taal en ze gewoon al heel lang niet meer wordt ondersteund.
Citaat:
Vb6: Ok het is niet de sjiekste taal der talen, maar zo erg is het toch ook weer niet?
Beetje wel. VB(.NET) is gewoon een vreemde eend in de bijt tussen alle C based talen (en dat zijn er veel!) die gelijkaardige keywords en vaak duidelijkere syntax hebben. Geen i++, If End if dit en dat, geen using, switch statements, geen Dim ditte as ditte = datte. Bovendien worden de universele shortcut operators && en || in VB 'AndAlso' en 'OrElse'. Zegt genoeg.

Laatst gewijzigd op 25-11-2007 om 20:33.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 17:38
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Beetje wel. VB(.NET) is gewoon een vreemde eend in de bijt tussen alle C based talen (en dat zijn er veel!) die gelijkaardige keywords en vaak duidelijkere syntax hebben. Geen i++, If End if dit en dat, geen using, switch statements, geen Dim ditte as ditte = datte. Bovendien worden de universele shortcut operators && en || in VB 'AndAlso' en 'OrElse'. Zegt genoeg.
Het is niet vreemd, het is anders. En als ik me niet vergis is dat een historisch verhaal. VB is afgeleid van basic, en de eerste basic dialecten bestond al lang voordat C bestond.
Hetzelfde geldt ook voor pascal en tegenwoordig object-pascal/delphi.
Een pointer naar de huidige klasse heet in alle c-based talen this. Maar in pascal heet het self (en in v me). Idem voor && enzo.
Nogmaals, ik ben het met je eens dat het geen handige taal is voor mij, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte taal is. Als je eraan gewend bent, werkt het net zo goed.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2007, 21:17
pietervdb
pietervdb is offline
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten