Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Oké, hier kom ik ook niet uit
![]() ![]() Kruis eerst aan of de stof een moleculaire stof (M) of een zout (Z) is. Noteer ook de naam van de stof. LiF: (Bij deze staat al dat het een zout is) CS2: Bij deze heb ik moleculaire stof aangekruist SiO2: Bij deze heb ik zout aangekruist CaF: Bij deze is de naam: Calciumfluoride (weet niet zeker?) en heb ik aangekruist zout NO2: Ik weet de naam van deze stof niet en weet ook niet of het een zout of een moleculaire stof is KCl: Bij deze denk ik dat het Kaliumchloride is (bestaat die stof wel ![]() FeS: Ik denk ijzersulfaat ofzo en ik gokte ook dat het een moleculaire stof is. Ba(OH)2: Deze weet ik niet absoluut niet ![]() Pcl2: Deze weet ik ook niet ![]() P2O5: Deze weet ik ook niet CO2: Dit is een moleculaire stof ![]() CO: Hetzelfde als bij CO2 ZnO: Hier heb ik staan moleculaire stof. Ik weet het niet omdat ik met zelfstudie bezig ben, antwoorden GEVEN is niet nodig maar hulp is altijd welkom ![]() |
![]() |
|
![]() |
Een zout moet ionen bevatten, een moleculaire stof heeft geen ionen, zoals lord_ralf al zegt. Dus bijvoorbeeld het atoom C heeft geen ionen.
Heb je geen lijst gekregen met alle ionen ofzoiets? Anders kun je ze altijd nog in de BINAS opzoeken. Laatst gewijzigd op 30-11-2007 om 16:49. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
LiF: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Li+ en het ion F- en heeft de naam lithiumfluoride. Lithium is een metaal dat zich precies hetzelfde gedraagt als natrium en kalium. Het staat ook in dezelfde groep in het periodieke systeem als natrium en kalium, namelijk in de eerste groep. CS2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen koolstof en zwavel is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zwavelatomen bevat luidt de naam koolstofdisulfide. Bij de naamgeving van een moleculaire stof geeft de Latijnse naam van het laatste niet-metaalatoom de uitgang van de naam aan. SiO2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen silicium (Si) en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zuurstofatomen bevat luidt de naam siliciumdioxide. CaF2: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Ca2+ en het ion F-. De correcte naam is inderdaad calciumfluoride. NO2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen stikstof en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zuurstofatomen bevat luidt de naam stikstofdioxide. KCl: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion K+ en het ion Cl-. De correcte naam is inderdaad kaliumchloride en deze stof bestaat inderdaad. FeS: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Fe2+ en het ion S2-. Het Fe2+-ion is het ijzer(II)-ion en het S2--ion is het sulfide-ion, dus dit zout heeft de naam ijzer(II)sulfide. Ba(OH)2: dit is een zout dat bariumhydroxide heet en is opgebouwd uit het metaalion Ba2+ en het ion OH-, waarbij het hydroxide-ion OH- een samengesteld ion wordt genoemd, omdat het uit verschillende atomen is opgebouwd. Een ion dat slechts uit 1 atoomsoort is opgebouwd wordt een enkelvoudig ion genoemd. PCl2: deze stof bestaat niet. Als er sprake is van een verbinding tussen fosfor (P) en chloor, kan zo'n verbinding alleen 3 of 5 chlooratomen bevatten. PCl3 (fosfortrichloride) en PCl5 (fosforpentachloride) zijn dan allebei moleculaire stoffen. Als je PbCl2 bedoelt gaat het om loodchloride, een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Pb2+ en het ion Cl-. P2O5: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen fosfor en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 fosforatomen en 5 zuurstofatomen bevat luidt de naam difosforpentoxide. CO2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen koolstof en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zuurstofatomen bevat luidt de naam kool(stof)dioxide. CO: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen koolstof en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 1 zuurstofatoom bevat luidt de naam kool(stof)monoxide. ZnO: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Zn2+ en het ion O2-. Het Zn2+-ion is het zinkion en het O2--ion is het oxide-ion, dus dit zout heeft de naam zinkoxide.
|
![]() |
Oe,
![]() ![]() Maar goed, nu stuit ik weer op een probleem. De vorige vragen gingen heel goed, gelukkig, maar deze snap ik even niet. 81: Bereken de molecuulmassa van ijzer(III)sulfaat. Verhoudingsformule is: Fe2(SO4)3 . Dus ik heb staan: 4 x de massa van het sulfaat-ion 2 x de massa van het ijzer-atoom 3 x de massa van het ijzer-atoomDus, weten jullie of ik het goed heb, voor ik weer de mist inga? ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 03-12-2007 om 23:02. |
![]() |
|
Achterin je Binas in 't Periodiek Systeem, staat bij elk element de bijbehorende atoommassa.
De zooi bij elkaar optellen, en klaar... Zie ook wikipedia |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat 3'tje geldt alleen voor het sulfaat (SO4), en dus niet voor de Fe. dus 't moet zijn: 3 x de massa van het sulfaat-ion 2 x de massa van het ijzer-ion Vage zooi, maar als je 't eenmaal doorhebt is 't te doen. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik raakte in de war want er stond ijzer(III)sulfaat, ik dacht dat het romeinse cijfer ook wat betekende. Maar goed, vreemd dat het niet juist is want in m'n boek moet ik 3 van die stippellijnen invullen ![]() Zo, even gescand ![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Gebruik je trouwens wel de goede boeken als het verschil tussen een zout en een moleculaire stof niet is uitgelegd. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() EDIT: Ik gebruik wel de juiste boeken maar omdat ik al 2 jaar geen scheikunde meer gehad heb, dus het is het wel even puzzelen ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 04-12-2007 om 10:17. |
![]() |
||
Citaat:
Als je aan zelfstudie doet moet je ook een uitwerkingsboek kopen(geen antwoorden boek) dan wordt stap voor stap uitgelegd hoe je tot een oplossing komt. Succes! ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Er staat natuurlijk wel een antwoord bij maar het verschil met een antwoordenboek is dat bij een uitwerkingsboek ook wordt uitgelegd hoe je een opgave moet oplossen.Dat is handiger als je geen uitleg van leraren hebt.
![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI + SK] Theoretische leerweg Evil-milkshake | 48 | 05-01-2008 12:54 |