Oud 28-11-2007, 16:44
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Hoi allemaal, ik had een aantal vragen betreffende de vakken scheikunde en wiskunde .

Scheikunde:

In de uitleg staat:

Voor het opstellen van een verhoudingsformule moet je steeds de volgende stappen volgen:

1: Noteer de naam van het zout

2: Zet de symbolen van de ionen tussen haakjes achter elkaar. Zet hierbij altijd het positieve ion voorop.

3: De totale lading van de positieve ionen moet gelijk zijn aan de totale lading van de negatieve ionen.
Dit doe je door bij de symbolen een indexgetal te plaatsen. Deze indexgetallen moeten zo laag mogelijk hele getallen zijn.

4: Vereenvoudig de verhoudingsformule door de ladingen en haakjes weg te laten. Let op: De haakjes mag je niet altijd weglaten.

======================================

Ik heb het zo gedaan:

IJzer(II)sulfaat: (Edit: Ik heb nu al 10 minuten geworsteld met dat latex-ding dus never mind ik doe het op de 'lelijke manier')

1: IJzersulfaat
2: (Fe²+) (SO4²-)
Stap 3 en 4 weet ik niet .
Ik weet überhaupt niet of ik 2 goed gedaan heb

Wiskunde:

De inhoud van een bol kun je berekenen met de formule:

inhoud = (straal)³ x x 4 (die ''pi'' heb ik gekopieerd uit het topic ergens bovenaan ) / 3.

Bij een straal van 3 cm heb ik als uitkomst: 113.1. Kan iemand het voor me controleren?

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2007, 16:58
Vinniebar
Vinniebar is offline
De scheikunde:
Je hebt nu 2+ en 2-
De totale positieve lading is dus al gelijk aan de totale negatieve lading. Er hoeft verder dus geen 'indexgetal' bij.
't Wordt dus: FeSO4

Stel je hebt IJzer(III)sulfaat (voor het voorbeeld )
Dan heb je dus (Fe3+) (SO42-)
Om het gelijk te maken neem je dan 2x Fe en 3x SO4.
Zowel de negatieve als de positieve lading is dan 6
Dus Fe2(SO4)3
Dit is ook meteen een voorbeeld waarbij je de haakjes niet mag weglaten, omdat er anders SO43 staat...

Laatst gewijzigd op 28-11-2007 om 17:04.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 17:25
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Hoi allemaal, ik had een aantal vragen betreffende de vakken scheikunde en wiskunde .

Scheikunde:

In de uitleg staat:

Voor het opstellen van een verhoudingsformule moet je steeds de volgende stappen volgen:

1: Noteer de naam van het zout

2: Zet de symbolen van de ionen tussen haakjes achter elkaar. Zet hierbij altijd het positieve ion voorop.

3: De totale lading van de positieve ionen moet gelijk zijn aan de totale lading van de negatieve ionen.
Dit doe je door bij de symbolen een indexgetal te plaatsen. Deze indexgetallen moeten zo laag mogelijk hele getallen zijn.

4: Vereenvoudig de verhoudingsformule door de ladingen en haakjes weg te laten. Let op: De haakjes mag je niet altijd weglaten.

Ik heb het zo gedaan:

IJzer(II)sulfaat: (Edit: Ik heb nu al 10 minuten geworsteld met dat latex-ding dus never mind ik doe het op de 'lelijke manier')

1: IJzersulfaat
2: (Fe²+) (SO4²-)
Stap 3 en 4 weet ik niet .
Ik weet überhaupt niet of ik 2 goed gedaan heb
Stap 2 is correct. Volgens stap 3 moet de totale hoeveelheid negatieve lading even groot zijn als de totale hoeveelheid positieve lading. Je kunt dat ook als volgt formuleren: de som van de positieve en de negatieve lading is nul. Een ijzer(II)-ion heeft een lading 2+ en een sulfaation heeft de lading 2-. Je hebt dus evenveel positieve als negatieve lading. Strikt gesproken zou je dus (Fe2+)1(SO42-)1 moeten schrijven, maar als het indexgetal 1 is laten we dat weg. Je krijgt dus (Fe2+)(SO42-) als uitkomst bij de derde stap. Stap 4 is nu een kwestie van ladingen en haakjes weglaten. Dit geeft dan FeSO4 als de gevraagde verhoudingsformule.

Citaat:
Wiskunde:

De inhoud van een bol kun je berekenen met de formule:

inhoud = (straal)³ x x 4 (die ''pi'' heb ik gekopieerd uit het topic ergens bovenaan ) / 3.

Bij een straal van 3 cm heb ik als uitkomst: 113.1. Kan iemand het voor me controleren?

Bedankt!
Als r=3 cm geldt: r3=27 cm3, dus . Je uitkomst is dus correct.
Oud 30-11-2007, 14:25
Evil-milkshake
Oké, hier kom ik ook niet uit Ik heb vaak in mijn boek gekeken maar er staat geen enkele info, ook in mijn BINAS, hoe ik moet weten of een stof een moleculaire is of een zout. Dus iemand?

Kruis eerst aan of de stof een moleculaire stof (M) of een zout (Z) is.
Noteer ook de naam van de stof.

LiF: (Bij deze staat al dat het een zout is)
CS2: Bij deze heb ik moleculaire stof aangekruist
SiO2: Bij deze heb ik zout aangekruist
CaF: Bij deze is de naam: Calciumfluoride (weet niet zeker?) en heb ik aangekruist zout
NO2: Ik weet de naam van deze stof niet en weet ook niet of het een zout of een moleculaire stof is
KCl: Bij deze denk ik dat het Kaliumchloride is (bestaat die stof wel ) maar ik weet niet of het een moleculaire stof of zout is.
FeS: Ik denk ijzersulfaat ofzo en ik gokte ook dat het een moleculaire stof is.
Ba(OH)2: Deze weet ik niet absoluut niet
Pcl2: Deze weet ik ook niet .
P2O5: Deze weet ik ook niet
CO2: Dit is een moleculaire stof
CO: Hetzelfde als bij CO2
ZnO: Hier heb ik staan moleculaire stof.

Ik weet het niet omdat ik met zelfstudie bezig ben, antwoorden GEVEN is niet nodig maar hulp is altijd welkom
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 14:55
lord_ralf
lord_ralf is offline
tip: een zout heeft een lading. Dus bijvoorbeeld: NaCl bestaat uit Na+ en Cl-, dit is dus een zout: natriumchloride
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 16:44
Nilssiej
Nilssiej is offline
Een zout moet ionen bevatten, een moleculaire stof heeft geen ionen, zoals lord_ralf al zegt. Dus bijvoorbeeld het atoom C heeft geen ionen. bestaat uit één ion en uit twee ionen. Dit is dus al bijvoorbeeld een zout. Maar ook bestaat gewoon uit een ion en een ion.

Heb je geen lijst gekregen met alle ionen ofzoiets? Anders kun je ze altijd nog in de BINAS opzoeken.

Laatst gewijzigd op 30-11-2007 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 18:04
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Oké, hier kom ik ook niet uit Ik heb vaak in mijn boek gekeken maar er staat geen enkele info, ook in mijn BINAS, hoe ik moet weten of een stof een moleculaire is of een zout. Dus iemand?
Een moleculaire stof bestaat altijd uit alleen maar niet-metaalatomen. Bij een zout heb je altijd te maken met een positief (metaal)ion en een negatief ion.

Citaat:
Kruis eerst aan of de stof een moleculaire stof (M) of een zout (Z) is.
Noteer ook de naam van de stof.

LiF: (Bij deze staat al dat het een zout is)
CS2: Bij deze heb ik moleculaire stof aangekruist
SiO2: Bij deze heb ik zout aangekruist
CaF: Bij deze is de naam: Calciumfluoride (weet niet zeker?) en heb ik aangekruist zout
NO2: Ik weet de naam van deze stof niet en weet ook niet of het een zout of een moleculaire stof is
KCl: Bij deze denk ik dat het Kaliumchloride is (bestaat die stof wel ) maar ik weet niet of het een moleculaire stof of zout is.
FeS: Ik denk ijzersulfaat ofzo en ik gokte ook dat het een moleculaire stof is.
Ba(OH)2: Deze weet ik niet absoluut niet
Pcl2: Deze weet ik ook niet .
P2O5: Deze weet ik ook niet
CO2: Dit is een moleculaire stof
CO: Hetzelfde als bij CO2
ZnO: Hier heb ik staan moleculaire stof.
[B]
Ik weet het niet omdat ik met zelfstudie bezig ben, antwoorden GEVEN is niet nodig maar hulp is altijd welkom
Even alle stoffen achter elkaar met een nadere toelichting:
LiF: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Li+ en het ion F- en heeft de naam lithiumfluoride. Lithium is een metaal dat zich precies hetzelfde gedraagt als natrium en kalium. Het staat ook in dezelfde groep in het periodieke systeem als natrium en kalium, namelijk in de eerste groep.
CS2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen koolstof en zwavel is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zwavelatomen bevat luidt de naam koolstofdisulfide. Bij de naamgeving van een moleculaire stof geeft de Latijnse naam van het laatste niet-metaalatoom de uitgang van de naam aan.
SiO2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen silicium (Si) en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zuurstofatomen bevat luidt de naam siliciumdioxide.
CaF2: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Ca2+ en het ion F-. De correcte naam is inderdaad calciumfluoride.
NO2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen stikstof en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zuurstofatomen bevat luidt de naam stikstofdioxide.
KCl: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion K+ en het ion Cl-. De correcte naam is inderdaad kaliumchloride en deze stof bestaat inderdaad.
FeS: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Fe2+ en het ion S2-. Het Fe2+-ion is het ijzer(II)-ion en het S2--ion is het sulfide-ion, dus dit zout heeft de naam ijzer(II)sulfide.
Ba(OH)2: dit is een zout dat bariumhydroxide heet en is opgebouwd uit het metaalion Ba2+ en het ion OH-, waarbij het hydroxide-ion OH- een samengesteld ion wordt genoemd, omdat het uit verschillende atomen is opgebouwd. Een ion dat slechts uit 1 atoomsoort is opgebouwd wordt een enkelvoudig ion genoemd.
PCl2: deze stof bestaat niet. Als er sprake is van een verbinding tussen fosfor (P) en chloor, kan zo'n verbinding alleen 3 of 5 chlooratomen bevatten. PCl3 (fosfortrichloride) en PCl5 (fosforpentachloride) zijn dan allebei moleculaire stoffen. Als je PbCl2 bedoelt gaat het om loodchloride, een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Pb2+ en het ion Cl-.
P2O5: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen fosfor en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 fosforatomen en 5 zuurstofatomen bevat luidt de naam difosforpentoxide.
CO2: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen koolstof en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 2 zuurstofatomen bevat luidt de naam kool(stof)dioxide.
CO: dit is een moleculaire stof die uit de niet-metalen koolstof en zuurstof is opgebouwd. Omdat deze stof 1 zuurstofatoom bevat luidt de naam kool(stof)monoxide.
ZnO: dit is een zout dat is opgebouwd uit het metaalion Zn2+ en het ion O2-. Het Zn2+-ion is het zinkion en het O2--ion is het oxide-ion, dus dit zout heeft de naam zinkoxide.
Oud 03-12-2007, 22:50
Evil-milkshake
Oe, . Vergeten te bedanken. Bedankt mathfreak, Nilssiej en lord_ralf! + Vinniebar Heb de opgave opgelost .

Maar goed, nu stuit ik weer op een probleem. De vorige vragen gingen heel goed, gelukkig, maar deze snap ik even niet.

81: Bereken de molecuulmassa van ijzer(III)sulfaat.
Verhoudingsformule is: Fe2(SO4)3 .

Dus ik heb staan: 4 x de massa van het sulfaat-ion
2 x de massa van het ijzer-atoom
3 x de massa van het ijzer-atoom
Dus, weten jullie of ik het goed heb, voor ik weer de mist inga? De unit-berekeningen gaan goed, dus die liet ik even weg.

Laatst gewijzigd op 03-12-2007 om 23:02.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 22:56
Vinniebar
Vinniebar is offline
Achterin je Binas in 't Periodiek Systeem, staat bij elk element de bijbehorende atoommassa.
De zooi bij elkaar optellen, en klaar...

Zie ook wikipedia
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 22:59
Evil-milkshake
Citaat:
Achterin je Binas in 't Periodiek Systeem, staat bij elk element de bijbehorende atoommassa.
De zooi bij elkaar optellen, en klaar...

Zie ook wikipedia

Citaat:
De unit-berekeningen gaan goed, dus die liet ik even weg.
Ik wilde alleen weten of ik die atomen-ionen zooi heb goed gedaan . Dus of ik het juiste aantal ijzer-atomen en het juiste aantal sulfaat-ionen heb goed staan. En in mijn BINAS staat niet eens de relatieve atoommassa van sulfaat ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 23:08
Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
81: Bereken de molecuulmassa van ijzer(III)sulfaat.
Verhoudingsformule is: Fe2(SO4)3 .

Dus ik heb staan:
4 x de massa van het sulfaat-ion
3 x de massa van het ijzer-atoom

Dat 3'tje geldt alleen voor het sulfaat (SO4), en dus niet voor de Fe.
dus 't moet zijn:
3 x de massa van het sulfaat-ion
2 x de massa van het ijzer-ion

Vage zooi, maar als je 't eenmaal doorhebt is 't te doen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 23:12
Evil-milkshake
Citaat:
Niet correct

Dat 3'tje geldt alleen voor het sulfaat (SO4), en dus niet voor de Fe.
dus 't moet zijn:
3 x de massa van het sulfaat-ion

Ik raakte in de war want er stond ijzer(III)sulfaat, ik dacht dat het romeinse cijfer ook wat betekende. Maar goed, vreemd dat het niet juist is want in m'n boek moet ik 3 van die stippellijnen invullen .

Zo, even gescand

Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 23:28
Vinniebar
Vinniebar is offline
Waarschijnlijk willen ze 't dan per element hebben...
Dus 2xFe, 3xS en 12xO
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 23:31
Evil-milkshake
Maar het is toch ijzersulfaat, hoe kan die O er dan tussen komen? . Anders voer ik in ''4 zuurstof-atomen'' in ofzo .
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 23:34
Vinniebar
Vinniebar is offline
Het sulfaat-ion is opgebouwd uit zwavel-atomen en zuurstof-atomen...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 23:35
Evil-milkshake
Ach so, vandaar dat het niet in m'n BINAS stond . Bedankt
Met citaat reageren
Oud 04-12-2007, 08:51
Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Ach so, vandaar dat het niet in m'n BINAS stond . Bedankt
Je moet ze uit je hoofd leren want op het examen zal het nog veel terug komen.
Citaat:

Ik raakte in de war want er stond ijzer(III)sulfaat, ik dacht dat het romeinse cijfer ook wat betekende. Maar goed, vreemd dat het niet juist is want in m'n boek moet ik 3 van die stippellijnen invullen .
Het romeinse cijfer staat voor de lading van de ijzeratomen.

Gebruik je trouwens wel de goede boeken als het verschil tussen een zout en een moleculaire stof niet is uitgelegd.
Oud 04-12-2007, 10:11
Evil-milkshake
Citaat:
Gebruik je trouwens wel de goede boeken als het verschil tussen een zout en een moleculaire stof niet is uitgelegd.
Het is een zelfstudie . Begeleiding van leraren of een school krijg ik niet.

EDIT: Ik gebruik wel de juiste boeken maar omdat ik al 2 jaar geen scheikunde meer gehad heb, dus het is het wel even puzzelen .

Laatst gewijzigd op 04-12-2007 om 10:17.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2007, 17:28
Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Het is een zelfstudie . Begeleiding van leraren of een school krijg ik niet.

EDIT: Ik gebruik wel de juiste boeken maar omdat ik al 2 jaar geen scheikunde meer gehad heb, dus het is het wel even puzzelen .

[afbeelding]
Ok, maar dit zijn basisdingen die je sowieso moet weten dus dat soort dingen moet je op letten. Ik kon me al niet voorstellen dat het niet uitgelegd zou worden.

Als je aan zelfstudie doet moet je ook een uitwerkingsboek kopen(geen antwoorden boek) dan wordt stap voor stap uitgelegd hoe je tot een oplossing komt.

Succes!
Oud 04-12-2007, 18:23
Evil-milkshake
Citaat:
Ok, maar dit zijn basisdingen die je sowieso moet weten dus dat soort dingen moet je op letten. Ik kon me al niet voorstellen dat het niet uitgelegd zou worden.

Als je aan zelfstudie doet moet je ook een uitwerkingsboek kopen(geen antwoorden boek) dan wordt stap voor stap uitgelegd hoe je tot een oplossing komt.

Succes!
Bedankt . Ik dacht dat in uitwerkingsboeken altijd WEL de antwoorden stonden . Zal maar eens snel bol.commen
Met citaat reageren
Oud 04-12-2007, 19:41
lord_ralf
lord_ralf is offline
ik denk dat in de uitwerkingsboeken ook wel een oplossing bij staat. Maar het gaat natuurlijk meer om de 'hoe-ben-je-eraan-gekomen' dan de oplossing zelf
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 08:56
Promillage
Promillage is offline
Er staat natuurlijk wel een antwoord bij maar het verschil met een antwoordenboek is dat bij een uitwerkingsboek ook wordt uitgelegd hoe je een opgave moet oplossen.Dat is handiger als je geen uitleg van leraren hebt.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten