Oud 19-10-2009, 12:18
FabianX
FabianX is offline
Hallo iedereen. Ik ben al een paar dagen aan het oefenen op de handstand en weeg nu ongeveer zesenveertig kilo. Ik ben ±1.60 m groot. Ik ben al een tijdje mijn lenigheid en kracht aan het trainen maar die handstand lukt echt niet... tegen een kast of muur gaat nog wel, maar zelfstandig schiet ik telkens weer naar de grond... ik kan nog niet eens recht komen. Moet ik hiervoor mijn triceps beter trainen of is er iets anders? Ben ik te zwaar?

Mijn triceps train ik trouwens ook door mijn arm in de lucht te houden met een gewicht van 1 of 2 kilo erin en het ondersteunen bij de elleboog. Dan telkens heen en weer naar achteren. Die oefening zat bij Wii fit maar moet ik het nog beter of meer trainen? Zal het aan mijn buikspieren liggen? Moet ik mijn pols trainen? Alvast bedankt!

FabianX
Oud 19-10-2009, 12:52
Pluis
Pluis is offline
de handstand is vooral een kwestie van balans. Als je tegen een kast of een muur wel gewoon een tijdje kunt blijven staan, ligt het iig niet aan je spierkracht.
Probeer anders gewoon tegen de kast/muur aan te staan, en dan je benen proberen lost te krijgen van de kast/muur. Dan heb je de kast/muur nog als een soort van back-up als je toch niet goed zelf rechtop kan staan. Als dat goed gaat kan je proberen om de kast überhaupt niet meer te raken als je de handstand gaat maken.
Ik gok dat er in je achterhoofd tot een stukje "angst" zit van oh ik kan niet te hard opspringen met m'n benen want anders val ik om, en daardoor ga je je benen te zacht opgooien.

succes!
Oud 19-10-2009, 12:58
Verwijderd
Even mn turntheorie weer opgehaald. Het is heel belangrijk om je lichaam aangespannen te houden. Je bilspieren samenknijpen, je buik inhouden, alles strak!
Wanneer je naar de grond gaat om je handen neer te zetten, doe dat dan niet te dichtbij maar zet je handen wat verderweg. Daarnaast zet je je handen op schouderbreedte neer, met gespreide vingers. Je wijsvinger en duim maken een half driehoekje. Als je ej handen dan naast elkaar ZOU zetten dan is het driehoekje compleet.

Begin hier eens mee, ik denk dat dat een boel helpt.

Oja: druk je schouders een beetje uit. Wanneer je schouders in de handstand helemaal ingezakt staan lukt het ook niet. De kreten die ik altijd hoorde waren: Lang maken! Aanspannen!!

Succes!
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 13:11
FabianX
FabianX is offline
Bedankt voor de tips jongens! Jullie zijn te gek!

Het begint al een beetje verder te komen en ik denk dat er inderdaad nog een beetje angst in mijn achterhoofd zit. Mijn wilskracht is echter zo hoog dat ik gisteren boos werd omdat het telkens niet lukte xD. Ik heb nu nog steeds dat het meer op een mislukte snoekduik lijkt maar ik maak wel vooruitgang. Ik heb gemerkt dat mijn hoofd/nek ondersteuning van de kast nodig heeft want anders krijg ik mijn benen niet goed omhoog.

Ik zal het eens proberen en kijken of het werkt. Zo niet, dan lukt het vast wel op lange termijn. In ieder geval bedankt voor de leuke reacties en als jullie nog een tip hebben hoor ik het graag (buiten al het gegoogle om).

FabianX
Oud 19-10-2009, 14:33
Briseïs
Briseïs is offline
Wat ik me nog herinner van de gymles: houd je hoofd recht, tussen je armen. Veel mensen die de handstand proberen te doen kijken naar de grond, maar dat moet je dus niet doen. Kijk naar voren, zodat je hoofd hetzelfde is als wanneer je gewoon staat met je handen omhoog. Dan is het een stuk makkelijker om je balans te houden.
Oud 19-10-2009, 14:51
FabianX
FabianX is offline
Citaat:
Wat ik me nog herinner van de gymles: houd je hoofd recht, tussen je armen. Veel mensen die de handstand proberen te doen kijken naar de grond, maar dat moet je dus niet doen. Kijk naar voren, zodat je hoofd hetzelfde is als wanneer je gewoon staat met je handen omhoog. Dan is het een stuk makkelijker om je balans te houden.
Huh, maar ik lees overal (ook op professionele websites) dat je altijd naar je handen moet kijken?

Ik kom steeds verder maar ik zak nu telkens door m'n pols... ik blijf oefenen.
Oud 19-10-2009, 16:21
PatoLoco
PatoLoco is offline
oeps

Laatst gewijzigd op 19-10-2009 om 16:26.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 16:26
PatoLoco
PatoLoco is offline
Naar je handen kijken mag maar het kan je vormspanning wel verpesten Probeer dus niet wanhopig naar je handen te kijken als je voelt dat je hierdoor heel je vormspanning verpest.

Wat wil je bereiken? Wil je gewoon een handstand kunnen omdat het leuk is of wil je echt een technisch goede handstand kunnen. Een handstand doen is één ding, een technisch correcte handstand doen is echter veel moeilijker.

Een goeie handstand doen is vooral een kwestie van enorm veel te oefenen. Als je technisch goede handstands wilt doen, zijn er een aantal punten waar je zeker op moet letten. Deze vind je ongetwijfeld ook op internet. Je lichaam moet eigenlijk 1 lijn vormen. De schouderhoek moet zo groot mogelijk zijn, je rug mag niet te hol/bol zijn, je moet vormspanning hebben in je benen, etc. Dit kan je zelf niet controleren dus vraag hiervoor de hulp van iemand die'r een beetje verstand van heeft of film jezelf en beoordeel je prestatie op'n kritische manier.

Het evenwicht leer je al doende aan, 't is gewoon een kwestie van veel te oefenen.

Wat je ook kan leren is om van uit een handstand door te rollen (handstand koprol). Zo ben je niet meer bang om omver te vallen want als je voelt dat je naar voor valt, kan je gewoon een koprol doen om de val op te vangen. Dit is een erg handige techniek om je angst te overwinnen.

Een goeie handstand leren (en zeker technisch correct op je handelen wandelen) is iets dat enorm veel tijd vereist. Je moet realistisch zijn en beseffen dat zo'n technieken voor de gemiddelde mens niet iets zijn dat je zomaar in'n weekje of drie kan trainen.

Je moet veel geduld hebben, veel oefenen en iemand zoeken die je helpt (liefst iemand die weet wat een goede handstand is en die je op je fouten kan wijzen).
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 18:47
FabianX
FabianX is offline
Ik wil het gewoon voor de lol doen maar dan heel graag. Ik oefen het heel veel en ik krijg telkens ook lamme armen.

Ik merk dat ik soms door mijn pols ga en niet goed rechtop kan komen, ik ga eerst dus aan de gewichten en dan zie ik morgen wel of het dán lukt.
Oud 19-10-2009, 20:58
Pluis
Pluis is offline
als je vandaag aan de gewichten gaat, ben je niet morgen ineens sterker, dat gaat heel geleidelijk en gebeurt eigenlijk met name tijdens het herstellen van een training. Maar in het geval van de handstand is het vooral een kwestie van oefenen.
Oud 19-10-2009, 21:17
FabianX
FabianX is offline
Ik weet het, ik wil het gewoon kunnen. Mijn spieren zijn echter wel sterker geworden. In de afgelopen maanden is het vet weggegaan (mede dankzij Wii Fit) en heb ik de spieren er getraind. Ik ben wel wat mager nu maar ik maak het voller met wat spieren. Natuurlijk gewoon normaal en niet als zo'n body-pumper.

Ik oefen nu zo ontzettend vaak de handstand dat je er gek van wordt Ik maak gelukkig nog vooruitgang in kleine stapjes.
Oud 28-10-2009, 15:25
FabianX
FabianX is offline
Sorry dat ik het topic bump met een dubbelpost maar ik wilde even vragen hoe lang het gemiddeld duurt de handstand te beheersen. Ik las dat Adriaan er een jaar over heeft gedaan. Is dat een goed streven voor mij of komt er meer aan te pas? Heb ik langer nodig of is 1 jaar veel te lang voor de handstand?
Oud 28-10-2009, 20:49
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik kon hem heel snel al toen ik op turnen ging, maar ik kon niet langer dan 10 seconden blijven staan omdat ik altijd met een heel holle rug stond.

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 29-10-2009, 10:30
PatoLoco
PatoLoco is offline
Mja veel mensen doen hun handstand op die manier, vaak zelfs nog met gebogen benen erbij. 't Is technisch niet echt'n mooie handstand natuurlijk maar het is wel'n handstand

FabianX, wat bedoel je met 'een handstand kunnen'? Zo lang in handstand kunnen staan als je zelf wilt? In handstand kunnen rondlopen? Allerlei moeilijke variaties op handstand kunnen doen? Of gewoon 5 seconden in handstand kunnen staan?

Als je een technisch goeie handstand wilt kunnen uitvoeren die je bovendien lang kan aanhouden, zal je waarschijnlijk toch behoorlijk veel tijd moeten steken in't oefenen. Als je gewoon wat klungelig op je handen wilt rondlopen, zal het iets sneller gaan

Het is gewoon afhankelijk van je eisen maar het kan best wel lang duren ja. Of je moet een natuurtalent zijn maar dat zou je dan misschien al wel gemerkt hebben
Met citaat reageren
Oud 09-11-2009, 17:59
Balance
Balance is offline
Bij nader inzien past dit topic toch beter op Sport
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten