Oud 13-03-2008, 13:35
Fantôme
Fantôme is offline
Voor iedereen die nog leerplichtig is
(dus onder de 18 jaar zonder startkwalificatie of tussen de 16 en 18 jaar met startkwalificatie) en iedereen die zich zijn middelbare schooltijd én spijbelcarriere nog kan herinneren

Ik vroeg me af wie van jullie wel eens spijbelt of heeft gespijbelt?
hoe vaak doe/deed je dat dan en wat waren de voornaamste reden (als je niet wilt, hoef je hierover niet in de detail te treden uiteraard ).
Vond je dat de school genoeg deed om te voorkomen dat je vroegtijdig van school ging? Wat deed de school en hielp het jou? waarom wel/niet?

En: Stel je werkt zelf op de school waar je nu op zit. Hoe zou jij het dan aanpakken om te voorkomen dat leerlingen voortijdig de school verlaten?

Bovenstaande vragen gebruik ik niet voor een onderzoek. ben wel met een onderzoekje naar vroegtijdig schooluitval bezig geweest, maar ik vroeg me gewoon af hoe (ex)leerlingen hier nu zelf over denken.

groetjes, Fantome
Oud 13-03-2008, 13:38
Fantôme
Fantôme is offline
TS begint:
Ik vond, toen ik op de middelbare school zat, de school mijn spijbelen erg laat door had. Hierdoor werd het van kwaad tot erger. Eerst spijbelde ik af en toe een uurtje. Toen de school uiteindelijk mijn ouders ging bellen ging ik al vaker niet dan wel naar school. Vroegtijdige signalering vind ik dus heel belangrijk.
Ik was een onzekere muts dus dat de school mijn ouders had gebeld en gedreigd had met leerplicht deed me wel wat. Maar ik kan me ook voorstellen dat het sommige leerlingen niets doet (of iig niet zoveel dat ze stoppen/minderen met spijbelen)

De voornaamste redenen voor mij om te spijbelen... In eerste instantie was het voornamelijk omdat ik het niet leuk vond op school. Ik voelde me niet op mn gemak. Had niet veel vrienden en was niet bepaald populair. toen ik merkte dat het wel erg makkelijk ging, begon ik steeds meer te spijbelen. Doordat ik steeds meer spijbelde raakte ik steeds meer achter op de les, waardoor het niet snappen van de lesstof en dus het vermijden van toetsen ook weer een reden was bepaalde lessen niet te volgen.
Oud 13-03-2008, 14:07
Verwijderd
Ik was wat dat betreft eng braaf...ik heb ooit eens een keer een uur economie gespijbeld, samen met de 24 andere leerlingen (er waren er drie die wel gingen...), maar dat is het dan ook wel. Wel maakte ik na bezoekjes aan de orthodontist, de tandarts of een arts nooit bijzonder veel haast om op school te komen (maar ik bleef ook geen zes uur in de stad hangen ), maar dat valt niet onder spijbelen.

Ik denk dat de reden dat ik niet spijbelde was dat ik school altijd leuk heb gevonden (de mensen lang niet altijd, maar het leren opzich wel) en volgens mij werd er ook behoorlijk streng opgetreden tegen spijbelaars en wilde ik voorkomen dat ik om zo iets moeilijkheden kreeg.

In de vierde en vijfde van de havo hadden we maar weinig les en mocht je, als je allemaal voldoendes had en je je verder ook netjes gedroeg, je zelfstudie-uren thuis doen. Ik ging dus naar de lessen en plande vervolgens zoveel mogelijk zelfstudie-uren in.

Laatst gewijzigd op 13-03-2008 om 15:02.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 14:26
Verwijderd
Op mijn middelbare school werd spijbelen erg laat opgemerkt en werd er vervolgens weinig aan gedaan, zeker in de bovenbouw. Ik spijbelde dan ook vrij veel, sowieso wel een aantal uurtjes per week. De reden om te spijbelen was voor mij dat ik de lessen toch niet nodig had, ik kon het allemaal prima zelf en haalde dus ook gewoon goede cijfers. Dit bevestigde dan weer dat ik die lessen niet nodig had, waardoor ik meer spijbelde. Maargoed, voor mij was het dus ook niet nodig dat de school ingreep.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 16:21
Tripp
Tripp is offline
Bij mij was het zo dat als je 1 uur spijbelde dat de volgende dag al meteen de coordinator je uit de klas kwam halen. En dan moest je 2 uur inhalen. Ik heb dat wel eens geprobeerd te onzijlen.......maar dat werkte bijna nooit.
Oud 13-03-2008, 16:28
Laisve
Laisve is offline
Hehe, spijbelen doe ik vrij weinig. Ik zit in m'n zesde (en hopelijk laatste) jaar en ik sla meestal maar een uurtje of twee pro woche over. Bij ons is het namelijk zo dat wanneer je je effetjes ziek meldt bij de concierge, en een briefje de volgende dag meeneemt is er niets aan de hand. Zó handig wanneer je een middagje 't niet ziet zitten. Uiteraard hadden die concierges op een gegeven moment ook wel zo iets van - heuh, jij alweer ? - maar ja, ik ben nu eenmaal opgezadeld met een zwakke gezondheid, niets aan te doen toch ? Nja, daar heb ik laten we zeggen zo nu en dan wel eens gebruik van gemaakt. Maar zoals iemand hierboven al zei, ik vond school eigenlijk wel gezellig en had de behoefte niet om echt veel lessen te missen... Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik weliswaar vaak fysiek wel aanwezig was, maar de les toch een beetje aan me voorbij is gegaan. Echter zal dat voor de meeste hier wel gelden.

Nu nog eff dat examen erdoorheen jassen...
Oud 13-03-2008, 17:30
Balance
Balance is offline
Ik spijbelde nauwelijks, kwam wel vaak te laat. Toen ik door kreeg dat je beter een les niet kon komen dan dat je te laat kwam, ben ik wel af en toe gaan spijbelen. Maar dat was dus voornamelijk als ik wist dat ik niet meer op tijd kon komen.
Oud 13-03-2008, 20:38
Ceespop
Ceespop is offline
Soms blijf ik wel eens een uurtje expres poolen voor het hok van de verzuimcoordinator. niemand die wat ziet/merkt.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 19:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik vroeg me af wie van jullie wel eens spijbelt of heeft gespijbeld?
hoe vaak doe/deed je dat dan en wat waren de voornaamste reden (als je niet wilt, hoef je hierover niet in de detail te treden uiteraard ).
Eerste jaar havo/ vwo spijbelde ik hoegenaamd nooit. Hooguit een keer een godsdienstles wat op vrijdag het laatste uur plaatsvond en waarvan iedereen wist dat hij amper de registratie van aanwezigheid bijhield. Vanaf twee havo was ik steeds minder op school te vinden en vanaf de derde was het dramatisch (half jaar absent geweest). In de derde ben ik daardoor ook gedoubleerd. Er speelden een aantal zaken: ik was nogal recalcitrant, vrienden die ook spijbelden, liever blowen in 't park, depressief zijn, problemen thuis.

Citaat:
Vond je dat de school genoeg deed om te voorkomen dat je vroegtijdig van school ging? Wat deed de school en hielp het jou? waarom wel/niet?
Mijn school heeft herhaaldelijk contact met mijn ouders opgenomen, gedreigd met de leerplichtambtenaar, iedere ochtend om 7.30 uur op school moeten melden en tot 17 uur op school blijven, verplicht huiswerk op school maken tot straffen in de vorm van aula vegen enz. Uiteindelijk moest ik toen ik voor de tweede keer drie havo doorliep, van school.

De maatregelen die getroffen werden, hielpen niet. Achteraf heb ik geen idee óf er überhaupt maatregelen zijn die op mij effect zouden hebben. Ik weet wel dat ik veel te veel ruimte voelde, er waren geen echte sancties, ik kon immers gewoon wegblijven. En dat wegbleven deed ik dan ook. Het is een ontzettend moeilijke opgave om iemand extrinsiek te motiveren.
Oud 15-03-2008, 07:37
Magican
Magican is offline
Met de kermis mocht ik spijbelen van moeders. En soms als ik geen zin had. Maar die wildcard gebruikte ik 1 à 2 keer per jaar.
Oud 15-03-2008, 13:55
Qwen
Qwen is offline
Njah, ik heb relatief vaak het 1ste uur les (08:30 tot 09:30) en dan het 7de (15:30 tot 16:30), waarbij ik weet dat we in beide lessen zelfstandig moeten werken, ... dan laat ik mij ziek melden en studeer ik thuis. Over het algemeen zijn mijn ouders het er mee-eens dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, in de zin dat als ik niet naar school wil, dan bellen ze wel, maar als ik blijf zitten oid dan zijn de consequenties wel voor mij (TV weg van kamer, computer weg, dat soort dingen).

Het bevalt me goed, want ik kan zelf goed inschatten welke lessen nuttig zijn voor goede resultaten en welke daar niet aan meewerken. Voorbeeld, bij onze geschiedenis lessen lult de docent een uur in de ruimte over bijv. heksen vervolging, maar dan is in werkelijkheid het onderwerp van het SE nationalisme in zuid-afrika ofzo. Er zal vast wel ergens een verband ergens zijn, maar op het SE merk je hier niks van terug.

Ondanks dat ik zelf mag bepalen wanneer ik wel- en niet ga, en daarbij gedekt wordt. Ga ik toch gewoon dagelijks naar school... hier en daar misschien een uurtje niet.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 17:50
Fingon
Fingon is offline
Mwoah, ik zit tot nu toe aan de 40(?) uur ofzo, vooral laatste uurtjes en veel ik-heb-me-verslapen eerste uren.
Er wordt wel redelijk gecontroleerd, maar het is een beetje vaag, want soms wordt je heel lang niet geroepen.
Eigenlijk is het bij 3 spijbeluur brief naar je ouders, maar blijkbaar wordt er meer gebruikt gemaakt van 1e waarschuwing 2e waarschuwing 3e waarschuwing=brief.
En als je dus 40 uur spijbelt voor je je eerste waarschuwing krijgt is er niet echt wat aan de hand, zeker als je goede cijfers hebt.

Het zou bij mij meer kunnen zijn, maar omdat ik in het schoolorkest zit en dat per jaar zo'n 2 weken extra vrij geeft zit dat er niet bij
Oud 16-03-2008, 20:57
Isnogood
Isnogood is offline
Ik denk dat ik in mijn gehele middelbare school carriere zo'n 100-200 uur gespijbeld heb. Persoonlijke redenen hiervoor waren in de onderbouw dat ik zeer slordig met plannen omging en dan ook zeer vaak op school kwam niet realiserende dat we die dag proefwerk hadden, spijbelen dus. In de bovenbouw, nu mijn laatste jaar, spijbel ik omdat ik de lessen echt niet nodig heb. Ik heb sinds kerst niet opgelet en morgen begint mijn eerste PTA, ik ben vrijdag begonnen met studeren en heb nou eigenlijk alles al bijgehaald. In de klas merk ik het aan mezelf dat ik me verveel bij profielvakken, aangezien er dan ook nog geen leuke meisjes zitten ga ik dan maar vaak spelletjes spelen op mijn GR, zeer kinderlijk maar wel tijdverdrijvend. Gemeenschappelijke lessen blijf ik bijna nooit weg aangezien ik gezegend ben met een paar van de mooiste vrouwelijke exemplaren van mijn school waar ik zeer goed mee kan opschieten. Het zijn dus vooral profielvak lessen die ik wegblijf, ik heb het niet nodig en meerendeel van mijn klas daar is ronduit kut. De school treedt redelijk actief op, ze sturen brieven naar huis, die ik onderschep, of ik lever absentieformulieren in. Echt bellen naar huis doen ze niet, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik op een van de grootste middelbare scholen zit: meer dan 3000 leerlingen. De maatregelen die ze treffen zijn vaak systematisch en op grote schaal, het is geen sociale controle.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2008, 17:02
uhz
uhz is offline
op de middelbare school spijbelde ik eigenlijk niet, dan moest je je nl vroeger melden, nablijven, etc... en dat had ik na een paar keer wel gezien.

op het MBO wel. lunchen met klasgenoten, uitslapen, lekker eerder naar huis, etc..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 20:23
Mir89
Mir89 is offline
Ik zit nu voor het 6e jaar op school en kan eerlijk zeggen dat ik nog nooit een uur gespijbeld heb.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2008, 17:11
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Ik zit nu voor het 6e jaar op school en kan eerlijk zeggen dat ik nog nooit een uur gespijbeld heb.

waarom niet?
(vind je het leuk op school, zijn de lessen leerzaam? wordt er streng gecontroleerd)?
Oud 21-03-2008, 21:14
Vice
Vice is offline
Op de Mavo heb ik zelf nooit gespijbeld. Niet dat ik school nou zo geweldig vond, maar de school was er gewoon heel streng in. Sowieso werd er bij in de klas weinig gespijbeld.
Oud 24-03-2008, 15:59
MrsDepp
MrsDepp is offline
Ik heb een aantal keer gespijbeld. Op mijn eerste school heb ik mij een aantal keer ziek gemeld of ik kwam gewoon niet. Na een aantal keer werden mijn ouders opgebeld en ik heb het toen ook niet meer gespijbeld. Tot ik in de 3e op een nieuwe school kwam. Daar kwamen leerlingen regelmatig niet opdagen voor een proefwerk/so o.i.d. Ik kwam vaak te laat. Er waren nl. stempelkaarten en als je 3 stempels had, moest je naar de coördinator. Maar die kaarten waren natuurlijk hevig in de omloop. Bovendien had ik het geluk dat de conciërge een kennis was , dus als ik 3x te laat was gekomen, dan was het voor mij dus geen probleem. Ook gebeurde het dat als ik het eerste uur te laat was, ik gewoon het eerste uur niet naar school ging. Maar sinds de 4e zit ik op een andere school en die staat erom bekend dat het streng is. Voor elk uur dat je hebt gespijbeld, moet je een uur terugkomen en dan gaat het ook naar de leerplicht. Je mag per jaar maar 6x te laat komen. Dat valt me wel zwaar xD Maar het is wel beter.
Oud 25-03-2008, 09:52
Verwijderd
In de vierde en vijfde ben ik gaan spijbelen, eerst gewoon soms een uurtje niet, daarna ging ik gewoon een heel semester niet meer naar Duits Daar kwamen ze natuurlijk achter en toen moest ik het in de zomer inhalen De lerares was echt té aardig. Toen ik het lokaal weer binnen kwam na al die maanden niet zijn geweest, groette ze me echt heel vrolijk en aardig, ze heeft echt nooit boos gedaan. De conrector wel, maar ook dat was te overzien. Het werk in de zomer stond absoluut net in vergelijking met het werk dat je gedurende het semester moet doen; ik haalde er een 9 voor en dus was dat het cijfer voor het semester. Echt té makkelijk

Verder sloeg ik soms het eerste uur ook wel eens over, nooit iets bijzonders over gehoord. Geen strafwerk, niks. En bij economie spijbelde ik niet echt maar zat ik altijd iets anders te doen, de docent ging alle leerlingen 1 voor 1 af met een vraag en sloeg mij altijd gewoon over (Of hij vroeg iets over muziek; ik schreef altijd over muziek in onze schoolkrant )
Met citaat reageren
Oud 25-03-2008, 15:55
T_ID
T_ID is offline
Onzinnige vakken als tekenen, muziek, CKV en ANW waren oververtegenwoordigt op mijn kaart met gemiste uren. De rest waren hoofdzakelijk vakken die in laatste (of eerste) uren vielen waar door lesuitval één of meerdere uren niets aan vooraf ging.

Maar goed, op onze school mochten we destijds elke lesperiode tien uren missen als je de reden opgaf, waarvan er maximaal 3 van hetzelfde vak mochten komen. Bij wie aan zat te kloten met uren kon die regeling worden ingetrokken voor de volgende lesperiode.

Dat systeem werkte prima. Willekeur was de norm; sommige mensen onder wie ikzelf konden 15-20 uren missen zonder gedoe, en andere kregen bij 11 uren al op hun donder. Niet dat dat slecht was, want de afdelingsleiders wist van bijna iedere leerling uit hun hoofd hoe die er qua cijfers en mentaliteit voorstond. Hun optreden was daar ook op gebaseerd. Wie een 9 stond voor een klotevak als CKV mocht gerust vijf lessen missen, maar wie moest vechten voor een zes kreeg al gezeik als diegene 2 uur van een vak miste per periode.

Helaas sloeg onder Balkenende IV de bureaucratie toe, werd de school beboet wegens die regeling en te weinig lesuren, en is stompzinnig lessen volgen van 8.30 tot 17.00/17.30 nu de norm. De leiding en docenten klagen als ik met hen praat over de werkdruk, inflexibiliteit, en afgenomen motivatie van de leerlingen.
Oud 25-03-2008, 19:42
Verwijderd
Oh ja, ik ging ook erg weinig naar CKV, ANW en gym, bij de eerste twee vakken vertelden de docenten me wel wanneer ik écht moest komen (dus wanneer er iets belangrijks werd gezegd, dat was niet erg vaak ) en bij gym was er een regel die stelde dat wanneer je per blok meer dan twee lessen miste, je een werkstuk moest schrijven over een sport. Dus ja, ik schreef vier werkstukken en haalde een G
Bij geschiedenis mocht ik altijd wegblijven zolang ik maar nette cijfers haalde.

Ik zat in een ongelooflijke kutklas, dus de meeste docenten begrepen wel dat ik liever buiten de klas m'n werk deed, er waren er maar een paar die daar moeilijk over deden.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2008, 10:10
Volk
Volk is offline
hmm... Ik heb een tijdje een zware periode gehad en toen heb ik de laatste 3 jaar van mijn havo veel gespijbeld. Maar vooral in de laatste 2 jaar veel. Ik vond dat ik minstens 1 uur per dag aanwezig moest zijn. Ik was wel de hele dag op het schoolterrein, maar ik was niet in de lessen. Mocht eigenlijk ook niet meer examens doen omdat ik dus maar zo'n 5 a 7 lessen per week volgde (dus zo'n 28 lessen per week miste) Maar dat is gelukkig toch goedgekomen
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 08:33
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
hmm... Ik heb een tijdje een zware periode gehad en toen heb ik de laatste 3 jaar van mijn havo veel gespijbeld. Maar vooral in de laatste 2 jaar veel. Ik vond dat ik minstens 1 uur per dag aanwezig moest zijn. Ik was wel de hele dag op het schoolterrein, maar ik was niet in de lessen. Mocht eigenlijk ook niet meer examens doen omdat ik dus maar zo'n 5 a 7 lessen per week volgde (dus zo'n 28 lessen per week miste) Maar dat is gelukkig toch goedgekomen
wat was de reden dat je wel op het schoolplein bleef en bijv. niet naar huis ging, de stad in ging etc.?
Oud 27-03-2008, 10:25
Verwijderd
Citaat:
wat was de reden dat je wel op het schoolplein bleef en bijv. niet naar huis ging, de stad in ging etc.?
Dat deed ik ook, ik had vooral geen zin in de lessen, dus zat ik meestal gewoon in de aula m'n werk te doen, als dat af was, ging ik naar huis of naar de stad. Sommige docenten hadden daar toestemming voor gegeven, dus dan was het niet echt spijbelen, maar bij sommige vakken gaf ik mezelf toestemming

Nu zijn ze op mijn middelbare school véél strenger geworden, spijbelen zit er echt niet meer in. Ik was dus net op tijd
Met citaat reageren
Oud 27-03-2008, 22:57
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik bleef/ging altijd wel (naar) (t)huis en dat wilden ze dan niet geloven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2008, 11:42
fromBALKAN :D
Meestal bij handel - administratie en economie. Saaie vakken, na 2 keer de theorie doorgelezen te hebben snapte ik alles al. Verder soms ook bij engels, haalde met 2 vingers in m'n neus een 9.3 voor m'n SE. Wel ging ik altijd naar gym, vond ik zo een geweldig vak.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 16:38
Noddy
Noddy is offline
Ik vond het altijd wel leuk in de les, dus ik spijbelde neit zo veel. Mijn vriendin was goed in briefjes vervalsen, dus dat was altijd wel handig. Toen deed ze hetzelfde met haar rapport, maar daar kwamen haar ouders en de leraren achter en toen lukte het niet meer om iets te vervalsen.

Ik doe nu vavo, als ik nu niet naar de lessen ga is er opzich geen probleem, maar ik moet 80% van de lessen aanwezig zijn wil ik nog een toets kunnen herkansen.
Oud 31-03-2008, 22:13
Dexter_M
Dexter_M is offline
Heb het in het laatste jaar van het vmbo heel erg veel gespijbeld, Had verschillende reden maar grootste geen zin. Dus begon af en toe eens met een dagje niet gaan en hoorde ik niks van. En steeds verder opgevoerd tot naar een week, en hoorde op school nog steeds nik van deden er erg makkelijk over. Heb 1 keer 4 uur moeten inhalen omdat ik bij gym had gespijbeld. En een keer een brief gestuurd aan me moeder eind van het jaar hoeveel dagen ik had gespijbeld en te laat was gekomen. dusja
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 23:24
PV
PV is offline
Ik was daar veel te braaf voor Heb misschien 5 keer gespijbeld, op de hele middelbare school. Vanwege het openbaar vervoer ('s morgens ging er maar één bus richting school en aan het eind van de middag gingen er twee terug) had spijbelen ook niet veel zin, ik kon niet makkelijk terug naar huis en de stad in gaan was een behoorlijk eind lopen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2008, 11:32
arPos
arPos is offline
Citaat:
Voor iedereen die nog leerplichtig is
(dus onder de 18 jaar zonder startkwalificatie of tussen de 16 en 18 jaar met startkwalificatie) en iedereen die zich zijn middelbare schooltijd én spijbelcarriere nog kan herinneren

Ik vroeg me af wie van jullie wel eens spijbelt of heeft gespijbelt?
ik, met enige regelmaat op dagen met vakken die ik saai of makkelijk vond op momenten dat er geen toets werd gegeven, maandagochtonden en soms ook puur impulsief, de school deed hier amper iets tegen met uitzondering van een soort van aanwezigheidstabel die ik met gemaak kon (laten)aanpassen.
was verder gezien mijn meer dan redelijke cijfers ook niet echt nodig.

Citaat:
En: Stel je werkt zelf op de school waar je nu op zit. Hoe zou jij het dan aanpakken om te voorkomen dat leerlingen voortijdig de school verlaten?
teneerste mis ik op mijn school een consulent voor dit soort gevallen, ook zou ik gesprekken met ouders en leerling organiseren waarin in detail uitgewijd kan worden over de toekomstvisie en ambities van de leerling en waarom hij dan wel of niet de goede opleiding volgt en wat vervolgens de mogelijkheden zijn.
[/QUOTE]
Oud 01-04-2008, 12:37
Blaf
Blaf is offline

Geen motivatie meer dankzij een landurig conflict met meerdere docenten.

Het enige wat de school deed was de leerplicht inschakelen, op kantoortje daar gekomen op het gemeentehuis en ben gelukkig wegekomen met een waarschuwing. Het hielp niet echt omdat de oorzaak van het probleem (ruzie met de docenten) nog steeds aanwezig was.

Meer kijken naar de problemen die mensen hebben waardoor ze gaan spijbelen dan alleen maar straffen voor het spijbelen zelf.
Oud 01-04-2008, 12:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben echt verbaasd hoeveel mensen hier hebben gespijbeld, bij ons op school kon dat helemaal niet Of nou ja, alles kan natuurlijk, maar er zaten wel altijd consequenties op, het werd echt niet toegestaan en streng op gecontroleerd. Nee, ik heb nooit gespijbeld. Zelfs op de universiteit niet echt vaak
Oud 02-04-2008, 03:43
Verwijderd
Ik spijbelde eerst niet of nauwelijks, ik bleef wel af en toe een dagje (met toestemming van mijn ouders) gewoon thuis omdat-ik-daar-zin-aan-had.
Ik ben pas echt begonnen met lessen overslaan in de 4de, en nuja dat ging van kwaad tot erger eigenlijk. Ik was geen tegenstribbelende emo-alto, ik heb ook nooit aan de drugs e.d. gezeten maar ik vond sommige lessen gewoon saai, en het was verplicht en er waren andere leukere dingen te doen. Of ik vond zelf iets te doen wat ik leuk vond.

Wat mij had kunnen tegenhouden is een andere manier van leren, denk ik, ik ben er uiteindelijk niet meer of minder op geworden en het heeft trouwens ook niet echt een effect gehad op mijn cijfers uiteindelijk. Mjah, I'm no better... or worse off.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2008, 11:21
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik spijbelde nooit, kon ook niet op mijn school, was wel af en toe de laatste uren 'ziek'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten