Advertentie | |
|
![]() |
|
Mijn vorige post was niet geheel correct:
planten kunnen polyploïd zijn, de geslachtscellen zijn dus niet bij voorbaat haploïd. Of de lichaamscellen van een organisme 2n, 3n, 4n, ... hangt af van soort tot soort (en ik geloof dat binnen sommige soorten het mannetje soms zelfs een andere ploïdie kan hebben dan het vrouwtje; ik dacht dat dat bij mieren, wespen of bijen het geval was). Maar wel is het over het algemeen zo dat in de geslachtscellen minder informatie bevatten. Je gaat bij een bestuiving dus ook geen mitose hebben, maar eerder meiose. Dat is juist het hele concept van bevruchting: door genetisch materiaal te kruisen, krijg je evolutie in je genen. Bij mitose is het vooral een kopie nemen, bij meiose gebeuren er ook enkele dingen (crossing-over, bv.) die je genetisch materiaal wat door elkaar klutsen. Door bv. die crossing-over krijg je iets meer variatie in je genetisch materiaal op afzonderlijke chromosomen. Bij ongeslachtelijke voortplanting (geen bevruchting dus), krijg je normaal enkel kopietjes van hetzelfde wezen (al gebeuren er ook daar mutaties, maar ik vrees dat dat langzamer gaat). Bij geslachtelijke voortplanting (weze het nu zelfbestuiving of zoals bij de mensen), zit de sterkte er juist in dat door variatie van het genetisch materiaal er iets nieuws uit de bus komt, dat hopelijk beter is dan de voorganger.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[BIO] Pittige kruisingsvraag Starbucks- | 4 | 11-12-2012 17:07 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[BIO] Biologie PW morgen! LauraJansen | 6 | 14-01-2011 15:26 | |