Me broer moet een schema van arbeidstijd voor vrachtwagen rijbewijs theorie gedeelte uit zijn hoofd leren alleen hij snapt er helemaal niks van.ik zelf ook niet het is niet te volgen...Iemand die me kan helpen het te vertalen met uitleg....
Arbeidstijd
Dagelijks: 12 uur per dienst
Wekelijks: 60 uur per week maar gemiddeld 48 uur per week in 16 weken of bij collectieve regeling 60 uur per week, maar gemiddeld 48 uur per week in 26 weken.
opt-out: 60 uur met een gemiddelde van 55 uur per week in 26 weken
Pauze: Bij 6 tot 9 uur arbeid 30 minuten of 2 keer 15 minuten bij meer dan 9 uur arbeid 45 minuten of 3 keer 15 minuten
Rijtijd
Onafgebroken: 4 half uur
Dagelijks: 9 uur 2 keer per week 10 uur
Wekelijks: 56 uur de wekelijkse arbeidstijd mag niet overschreden worden
Per 2 weken: 90 uur
Onderbreking rijtijd:
Na 4 half uur rijden een aaneengesloten onderbreking van tenminste 45 minuten of in deze periode een onderbreking van 15 minuten gevolgd door een onderbreking van 30 minuten (de volgorde 15-30 moet gehandhaafd worden).
Rusttijd:
Dagelijks per 24 uur: Normaal: 11 aaneengesloten uren of een periode van 3 uur gevolgd door een periode van 9 uur voor het einde van de 24-uurs periode
Bij het reizen per boot of trein mag een normale dagelijkse rusttijd twee keer worden onderbroken met een periode van maximaal een uur.
Verkort tenminste 9 uur, maar niet meer dan 11 uur
Een verkorte rusttijd is 3 keer per week
Per 30 uur met meervoudige bemanning: 9 uur rust in een periode van 30 uur.
Het eerste uur van de 30-uurs periode hoeft niet gezamenlijk (faculatief)
Wekelijks: Normaal 45 aaneengesloten uren
Verkort tenminste 24 uur, maar niet meer dan 45 uur
(compenseren voor einde 3e week)
2-wekelijks: 2 normale wekelijkse rusttijden of 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd.
Arbeid op zondag: Arbeid op zondag is verboden tenzij is bedongen dat op zondag arbeid verricht mag worden die uit de aard van de arbeid voortvloeit.Dat geldt:
Een werknemer heeft recht op minimaal 13 vrije zondagen per periode van 52 aaneengesloten weken.
Bij collectieve regeling kan hiervan afgeweken worden. Een werknemer moet dan nog wel persoonlijk akkoord gaan dat op 40 of meer zondagen in een periode van 52 aaneengesloten weken gewerkt wordt.
Arbeid in nachtdienst:
Maximaal 43 maal in elke periode van 16 achtereenvolgende weken arbeid in nachtdienst verricht, of maximaal 20 uur in elke periode van 2 achtereenvolgende weken arbeid verricht tussen 00.00 en 06.00 uur.
Valt voertuig onder EG-verordening dan geldt ook: als arbeid geheel of gedeeltelijk wordt verricht tussen 01.00 en 05.00 uur mag de totale arbeidstijd niet meer dan 10 uur bedragen in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.
Als een collectieve regeling van toepassing is mag de totale arbeidstijd niet meer dan 12 uur bedragen in de periode van 24 achtereenvolgende uren, te rekenen vanaf het begin van zijn arbeid.
Dit is de schema die hij uit zijn hoofd moet leren ik heb zelf een keer doorgelezen maar ik snap er helemaal niks van.
Iemand die me kan helpen op het te vertalen met uitleg...
|