Oud 23-04-2008, 08:59
Dís
Dís is offline
hoi,

voor mijn afstudeerproject moeten mijn pagina's genummerd zijn. dat kan ik nog

Maar de nummering begint pas vanaf de inleiding.
Dus de kaft, titelblad en inhoudstafel mogen niet genummerd zijn.
Is er de mogelijkheid dat ik dat in één document krijg of moet ik ze apart laten afdrukken?

Alvast bedankt
Oud 23-04-2008, 09:36
Gunkan
Gunkan is offline
Het is natuurlijk afhankelijk van welke software je gebruikt om je verslag te maken

Het lijkt me sterk dat je het een en ander met Latex doet, maar daarmee zou je natuurlijk wel de hand hebben in elk detail van je verslag.

Ik ga er maar even van uit dat je Word gebruikt. Ja, daarmee kan je instellen waar je document moet beginnen met nummeren van pagina's. Dat is een samenstelling van de functies "paginanummering", "header/footer" en "secties".

De "footer" van je pagina is waar je de paginanummering in opneemt. Je zorgt daarmee dat de nummers steeds op exact de zelfde plaats staan en niet worden beinvloed door de tekst in je document. Je komt daar door in het menu "View" te kiezen voor "header / footer".

Met behulp van de "secties" functie kan je je document opbreken in aparte onderdelen, met elk zijn eigen instellingen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om middenin je document opeens van portrait A4, naar landscape A4 te gaan en weer terug. In jouw geval is dat natuurlijk niet boeiend, maar het is wel interessant, omdat je per sectie ook aparte headers en footers kan maken.

Een nieuwe sectie maak je door in het "Insert" menu te kiezen voor "Break". Daarna kies je "Section break: next page".

Volgens de hulpfunctie van Word moet je daarna ook nog je footers aanpassen. Als volgt:

Citaat:
To create a different header or footer for a section, you need to break the connection between the sections. Click in the section for which you want to create a different header or footer. On the Header and Footer toolbar, click Link to Previous to break the connection between the header and footer in the current section and the previous one.
De "header en footer" toolbar open je onder "View" -> "Toolbars" -> "header and footer". Als je dat stukje tekst wilt herlezen, vul dan in de hulp functie van Word het volgende in: "Troubleshoot headers and footers".

Goed... Waar zijn we nu?

1. Je kan je document in secties opbreken.
2. Je weet hoe je aparte footers kan maken voor elke sectie.

Wat nu nog?

Oh ja, pagina nummering... Maar voordat we dat gaan doen, doen we eerst stappen 1 en 2.

Je hebt je hele document met alle teksten en kaftjes en whatnot, right? Je zegt dat je kaft, titelblad en inhoudsopgave elkaar opvolgen. In dat geval ga je onderaan de pagina van je inhoudsopgave staan en insert je een section break. De volgende pagina is nu een nieuwe sectie.

Je gaat nu op die volgende pagina staan en je doet het trucje met de footers, waarbij je voor deze nieuwe sectie een aparte footer definiteert (zie boven).

Nu de laatste stap: het maken van je pagina nummers. Nog steeds in de nieuwe sectie open je de "header and footer" view en ga je naar de balk onderaan je pagina. In de header/footer toolbar klik je nu op het knopje "insert page number". Voila, een pagina nummering. Je moet nu alleen nog het startpunt aanpassen. Doe dit met het knopje "format page number" (icoontje met een handje naar een #). Pas nu het "start at" nummer aan en je bent klaar.

Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 09:37
Verwijderd
Je gebruikt Word? Dan Insert > Pagenumbers > Format (of, als je de Nederlandstalige gebruikt de knop linksonderin het Paginanummers schermpje) > "Start at ..." en op de ... het bladzijde nummer invullen waar je de nummering wil laten beginnen. Succes
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 09:38
Gunkan
Gunkan is offline
Ik zal overigens even een move van dit topic aanvragen. Lijkt me dat dit thuis hoort bij software e.d., niet bij exacte vakken

@ JeroenJeroen:

Het probleem met jouw aanpak, is dat de pagina nummers dan ook te zien zijn op de kaftpagina, de titelpagina, enzovoorts. En omdat je die pagina's niet genummerd wilt hebben moet je met aparte secties maken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 09:38
Verwijderd
Je was me net voor.. maar is dat niet een kleeeeeeein beetje omslachtig?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 09:46
Gunkan
Gunkan is offline
Nope... Lees m'n vorige reply...

De optie "start at" heeft namelijk geen invloed op welke pagina's de nummering verschijnt. Zij verandert alleen het nulpunt van de telling. Dus als je in een docje met maar een pagina zegt "start at 5", dan is pagina 1 dus genummerd als 5.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 09:48
Verwijderd
Oja, ik zie het.. stom van me. Ik dacht dat ik het de vorige keer zo had gedaan.. maar niet dus.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 09:52
Gunkan
Gunkan is offline
Geen punt en het is niet stom van je Word is gewoon wat omslachtig. Soms kan het net iets teveel van het goede
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 10:16
Gunkan
Gunkan is offline
Overigens, als je nu toch bezig bent met een mooi, strak vorm gegeven document: zeg me alsjeblieft dat je de inhoudsopgave automatisch aan laat maken door Word. Dat scheelt je een hoop werk en het is een stuk professioneler dan wanneer je de opgave met de hand in elkaar gaat zitten kloppen.

Zo niet, check dit -> http://www.kilala.nl/School/index.php?id=1050
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 18:11
ILUsion
ILUsion is offline
Ik ga hem verplaatsen naar S&M, want daar hoort hij eigenlijk thuis: dit gaat niet over het vak informatica, maar over het gebruik van Word, en dan niet om een cursus Word, maar echt praktisch een probleem in Word zonder verder wetenschappelijke inhoud (je thesis hopelijk wel natuurlijk, maar je vraag hier eigenlijk niet).
Oud 23-04-2008, 19:05
Gunkan
Gunkan is offline
Jep... had ik ook al aangevraagd bij je lieftallige collega van "EV".
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 15:59
Dís
Dís is offline
eum ik maak inderdaad achteraf de inhoudstafel
ik en computers, dat gaat niet zo goed samen

Maar bedankt voor de antwoorden, ik zal er mij eens op toeleggen vanavond
Oud 24-04-2008, 16:36
Dís
Dís is offline
het lukt dus niet.

Ik zal het gewoon in aparte documenten moeten afdrukken.

Als ik doe zoals uitgelegd, begint de nummering pas vanaf bv pg 4 op de eerste blz.

Maar hij mag pas op de 4de pg met blz 1 beginnen nummeren.

Dus Kaft blz 0

Blanco blad blz 0

Titelblad blz 0

Inhoudsopgave blz 0

Inleiding blz 1
Oud 24-04-2008, 17:16
Gunkan
Gunkan is offline
Whut?

Heb je wel precies gedaan wat ik heb verteld? Want je slaat nu dus een heleboel over.

1. Zet onderaan de inhoudsopgave-pagina een sectie break.
2. Ga naar de pagina met de inleiding en splits de footer van die van de vorige sectie.
3. Zet de pagina nummering in de footer van de inleiding-pagina.

Je slaat 1 en 2 dus gewoon over nu.

EDIT:
Wacht... Geef me vijf minuten en ik maak'm voor je... Dan hoef je alleen jou tekst enzo over te kopiëren.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 17:22
Gunkan
Gunkan is offline
Hiero. Heb je een leeg document dat is opgemaakt zoals jij het wilt:

* Kaftpagina, Blanco pagina, Titelpagina, Inhoudsopgave. Allen zonder paginanummer
* Inleiding en de rest. Met paginannummer, beginnend bij 1.

Hier te downloaden.

Alsjeblieft en veel succes
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 19:42
Dís
Dís is offline
aha ja zou wou ik het dus, maar het lukt nog steeds niet.

héél véél bedankt

en om de één of andere vreemde reden wou hij het niet openen via Firefox .
Heb het dan maar op Safari gedaan. Nog iets dat ik ontdekt heb op het Bureaublad.
Oud 25-04-2008, 20:29
Gunkan
Gunkan is offline
Het lukt niet? Maar je kan toch gewoon jouw teksten nu in mijn document plakken?

Anywho... Alsnog veel succes. Ik wist trouwens niet dat je ook een Mac gebruiker bent
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 15:44
Dís
Dís is offline
niet ik, mijn broer is de Mac gebruiker.

Ik heb een oude ronkende pc. *zucht*
Oud 28-04-2008, 16:19
Gunkan
Gunkan is offline
*sympathie* Met een PC is natuurlijk niets mis... Maar een oude EN ronkende wens ik natuurlijk niemand toe
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten