Oud 15-05-2008, 21:51
AJKwak
AJKwak is offline
Mijn brief van afgelopen zaterdag (zie http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1689647) heeft enig effect gehad. Ze hebben vandaag gebeld, er zouden meer problemen met het type PC dat ik heb zijn en de leverancier wil mijn huidige PC, Packard Bell IStart F9240, ruilen voor een Acer L3600-New. Toen ze belden was ik niet thuis, zodat ik niet verder heb kunnen informeren. De Acer zou qua prestatie beter zijn dan de Istart F9240, maar wel iets goedkoper. Ik heb daarom eens zitten kijken, en ik kan dit type PC alleen vinden op de site van BCC, en specificaties ontbreken. Als ik zoek naar een Acer L3600 dan vind ik wat meer resultaten, maar voor mij als leek lijkt deze slechter te zijn dan de IStart F9240. Dit baseer ik onder meer op de kleinere harde schijf (250 om 320 GB) en de snelheid (als ik e.e.a. goed begrijp, gebruikmakend van de site van intel, is de snelheid van de Acer 1.6 Ghz en die van de IStart 3 Ghz. Zo zijn er nog wel enkele dingen van de IStart die me beter lijken. Mijn vraag, is de Acer inderdaad gelijkwaardig, of proberen ze me nu goedkoop af te schepen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2008, 08:44
M@rco
M@rco is offline
Je kunt die twee processoren niet zonder meer vergelijken. In de Packard Bell zit een oude Pentium D processor, in de Acer een moderne Pentium E2140; de kloksnelheid van die laatste is weliswaar bijna twee keer zo laag maar dat betekent niet dat hij twee keer zo slecht presteert. Of hij daadwerkelijk sneller is dan de Pentium D 925 durf ik niet te beweren, maar het zal elkaar denk ik niet (merkbaar) veel ontlopen. Voordeel is ook dat-ie een stuk minder energie gebruikt.

En het is natuurlijk ook zo dat je computer inmiddels meer dan een half jaar oud is, en je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat je na een half jaar nog precies een gelijkwaardig systeem ervoor in de plaats kunt krijgen (je hebt hem immers een half jaar gebruikt). Ik vind het best netjes dat ze je dit aanbieden.
Oud 16-05-2008, 08:45
Verwijderd
Specificaties van de L3600
Specificaties van de iStart F9240

De iStart heeft een Pentium D, wat de 1e variant van Dual Core is. De L3600 heeft een Core2Duo, wat een snellere processor is dan de Pentium D reeks. Vanwege betere geheugencontroller en cache.
Beide hebben even grote hardeschijf. De L3600 heeft 7.1 Audio en de iStart 5.1.
Het enige nadeel van de L3600 is het feit dat het een hele kleine kast is waardoor je niet zo gauw uitbreidingen kunt doen betreffende videokaart. Je gaat er wel op vooruit met deze deal. Ze proberen je dus niet met iets goedkoops af te schepen.

Gr. NF
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 09:28
AJKwak
AJKwak is offline
Ok duidelijk, bedankt.

Citaat:
En het is natuurlijk ook zo dat je computer inmiddels meer dan een half jaar oud is, en je kunt redelijkerwijs niet verwachten dat je na een half jaar nog precies een gelijkwaardig systeem ervoor in de plaats kunt krijgen (je hebt hem immers een half jaar gebruikt). Ik vind het best netjes dat ze je dit aanbieden.
Mwa, ik heb er al een half jaar gedonder mee gehad en nog nooit een goed werkend apparaat gehad, dus dat valt nou ook wel weer mee.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 09:55
AJKwak
AJKwak is offline
Omdat de muis en het toetsenbord niet bleken aan te sluiten bij dde ACER L3600 heeft de leverancier mij voorgesteld het hele systeem van Packard Bell, incl. monitor etc. te ruilen voor:

http://www.bcc.nl/shop/-/product/pro...alogCategoryID

Is dit ook redelijk? (Het kost € 549, terwijl ik € 689 heb betaald.)
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 10:18
M@rco
M@rco is offline
Die heeft nog een wat snellere processor (en is verder, voor zover ik kan zien, min of meer gelijk), dus lijkt me alleen maar beter

En nogmaals, staar je maar niet blind op wat je een half jaar geleden hebt betaald. De dagwaarde van je huidige systeem zal nog een stukje lager liggen dan die €549. Het gaat erom dat je een gelijkwaardig systeem krijgt, en dat krijg je met deze echt wel.
Oud 16-05-2008, 17:42
AJKwak
AJKwak is offline
OK Bedankt
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 22:52
AJKwak
AJKwak is offline
Wellicht dat het cachegeheugen van de processor minder is, dat is me niet helemaal duidelijk. Is dat een achteruitgang, of wordt dat opgevangen door de dual core processor?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 15:12
Verwijderd
Cache is niet echt iets waar je je heel druk om hoeft te maken. Je zult er vrij weinig van merken eerlijk gezegd. Als je je een beetje wilt verdiepen in de materia, kun je dit wel even gaan lezen ; http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten