Oud 18-05-2008, 10:56
WolterB
WolterB is offline
Tegenwoordig merk je dat jeugd op veel verschillende manieren gestimuleerd wordt om zich te ontwikkelen op cultureel gebied.
In veel gezinnen wordt deze ontwikkeling vanuit de ouders gestimuleerd, maar ook de overheid en de scholen bemoeien zich steeds meer hiermee.

Ben jij ooit gestimuleerd in je culturele ontwikkeling en op welke manier is dit gebeurd of zijn er juist dingen die je hebben afgeremd hierin?
En op welke manier is dit nu nog terug te zien?
Oud 18-05-2008, 22:00
Giles
Giles is offline
Pfoe!

Ik kan me niet meer herinneren of ik op de basisschool naar musea ben geweest.. oh ja, het Spoormuseum met werkweek. Op de middelbare school kreeg je dat meer mee, met CKV. Dan ging je naar filmhuisfilms en musea en ik ben één keer naar een theater geweest, want dat kon gratis met de CJP pas

Eh.. in mijn gezin was er niet echt een geweldige stimulans. Paar keer naar kindertheater geweest, maar de laatste jaren ga ik nu eigenlijk met mijn moeder meer cultureel spul bezoeken. Verder is dit vooral gestimuleerd door de mensen door me heen en ook Hollandse zunigheid; met allerlei kortingen probeer je(/ik) sneller iets als student. Afremmen.. nee
Oud 19-05-2008, 18:08
WolterB
WolterB is offline
Ik weet van heel vroeger dat ik het altijd gaaf vond om, wanneer ik met mn ouders weg was, naar kerken toe te gaan en waar het kon naar binnen om te kijken hoe alles eruitzag. Dat is denk ik het eerste stukje culturele ontwikkeling die ik meegekregen heb van huis uit.

Op mijn 12e ben ik met mijn moeder meegegaan naar een klankschalenconcert en ik kan me nog herinneren dat ik dat heel bijzonder vond om te horen. Er was iemand bij van de krant en omdat ik zo jong was wilde hij graag weten waarom ik meegegaan was, waardoor ik de krant haalde

Musea ga ik eigenlijk mijn hele leven al naar toe, maar dat is juist de laatste jaren wat minder geworden. Ik heb vooral met mijn vader musea bezocht, vaak als we een een dagje ergens heengingen. Eén van de meest indrukwekkende exposities vond ik een expositie van dinosaurusskeletten op Schokland, wat sowieso één van mijn favoriete musea is.

Toen ik 14 was (2e klas van de middelbare school) heeft mijn moeder me voor het eerst meegenomen naar een echte theatervoorstelling. Dat vond ik zo leuk dat ik het jaar erop samen met haar een paar keer naar voorstellingen geweest ben en sinds mijn 15e heb ik al een CJP-pas. Helaas moet ik daar in 2010 afscheid van nemen omdat ik te oud ben .

Een jaar later moesten we via CKV verplicht culturele dingen doen, maar dat was voor mij meer een aanvulling op de dingen die ik al deed, dan een grote verplichting. Ik vond het ook één van de leukste vakken en mijn CKV-dossier ben ik ook erg trots op.
Het bezoeken van het theater is daarna altijd gebleven en ik probeer nogsteeds elk jaar een aantal theatervoorstellingen te bezoeken. Meestal is dat cabaret, maar ook van dans, toneel, muziek en musical kan ik heel erg genieten.

Als ik in het buitenland op vakantie ga, probeer ik ook zo veel mogelijk van de cultuur daar mee te krijgen door middel van het bezoeken van musea, gaan naar belangrijke gebouwen, standbeelden bekijken, pleinen bezoeken etc. En daarbij probeer ik ook de minder algemene plaatsen te bezoeken, zodat je niet alleen de dingen van de menigte meekrijgt, maar ook dingen die weinig buitenlanders opzoeken.

Sinds een tijdje bezoek ik ook steeds meer concerten, wat voor mij ook heel erg onder culturele ontwikkeling valt. Ik ga niet alleen naar grote popconcerten, maar probeer ook minder bekende bands te zien en allerlei verschillende stijlen en bands uit diverse landen.

Ik kan wel zeggen dat ik van huis uit flink gestimuleerd ben in mijn culturele ontwikkeling en dat het voor mij absoluut niet afschrikwekkend was. Ik ben erg blij met wat ik meegekregen heb en dat vul ik nogsteeds verder aan
Oud 20-05-2008, 14:53
Verwijderd
Ik ging als kind veel naar kindervoorstellingen in de schouwburg, van Frank Groothof en Hakim enzo. Ook wel eens alleen met mijn nichtje. En op zondag ging ik vaak met m'n nichtje en onze moeders naar een koffieconcert, ook in de schouwburg.
Toen ging ik op m'n 9e op toneel en zat eerst twee jaar bij een ongeïnspireerde vervelende toneelvereniging, maar gelukkig stapte ik op m'n 11e over op cursussen bij Theater de Vorst, waar ik al vrij snel ontdekte dat ik wel wat meer wilde dan alleen maar 1 of 2 keer per week een paar uurtjes toneelspelen en 1 of 2 keer per jaar een voorstellinkje spelen.
Toen ging ik naar de muzische afdeling, daarin werd ik aanvankelijk wel een beetje geremd door mijn ouders, omdat ik dan geen gymnasium meer kon doen, maar toen ze doorhadden dat ik dit toch wel echt wilde, mocht het gelukkig wel. Hoewel, gelukkig... achteraf stelde die muzische afdeling vrij weinig voor, vond ik. Ik leerde er niets nieuws en het musicalgehalte was me er ook wat te hoog.
En tussendoor ging ik nog regelmatig naar toneelvoorstellingen, vooral met m'n vader.
Pas vanaf het eerste jaar aan de Academie voor Drama durf ik ook regelmatig alleen naar het theater te gaan. En nu voed ik mijn ouders juist zo'n beetje op door ze vaak ergens mee naar toe te nemen waarvan ik vind dat ze het moeten zien. Mijn vader heb ik al fan gemaakt van De Koe

Oh ja, en cultuur op vakantie is me ook niet onbekend. Ik vond kerkjes, abdijen en musea bezoeken altijd véél leuker dan natuurwandelingen maken.

En over CKV; dat is misschien het enige dat mij remde in mijn culturele opvoeding. Ik dacht aanvankelijk; Tof dat we dat vak krijgen, en ook goed dat het verplicht gesteld wordt! Maar het werkt voor geen meter. Mijn docent was ook zó saai dat hij míj zelfs wist te demotiveren om culturele activiteiten te gaan ondernemen. En dan die achterlijke verslagen die je erover moest schrijven... Met vragen als 'Vond je de kostuums in de film passen bij de personages?' WTF, wie verzint die achterlijke vragen?
En verder zijn CKV'ers de naarste mensen om tegen te komen in het theater, ze kunnen je avond echt verpesten met hun wangedrag in het theater. Dus, wat mij betreft, weg met de CKV-lessen!
Overigens vond ik CKV2 (kunstgeschiedenis) wél interessant.
Oud 20-05-2008, 15:20
Martiño
Martiño is offline
Toen ik acht was, hebben mn ouders hebben me opgegeven voor muziekles, iets wat ik altijd erg leuk heb gevonden. Ik heb daardoor uiteindelijk ook tien jaar bij een fanfare gespeeld, die op vrij hoog niveau speelde, en ik heb het altijd erg leuk gevonden. Door tijdgebrek heb ik moeten stoppen, iets wat ik nog steeds ontzettend jammer vind.

Verder heb ik weinig "officiële" culturele opvoeding gehad. Ik ging wel vaak naar toneel- en theatervoorstellingen, al vanaf mijn zesde, omdat mijn moeder nogal actief was in de (amateur) toneelwereld. Musea heb ik ook altijd leuk gevonden, mijn vader was tekenleraar, en die kon er altijd wel wat over vertellen. Op vakantie vond (en vind ik het nog steeds) ook altijd wel leuk om de lokale cultuur een beetje op te snuiven.

Dan nog CKV... Ik vond het wel een leuk vak, je hoefde er weinig voor te doen, en ik deed altijd al graag "culturele dingen". Het theater in Roermond had altijd leuke voorstellingen, dus dat was natuurlijk een pluspunt. Ik had een erg enthousiaste leraar, die ook moeite deed om je iets bij te brengen, dat heeft wel geholpen. Jammer dat ik dat kortingspasje niet meer heb...
Oud 21-05-2008, 14:15
Joehoedith
Joehoedith is offline
Mijn cultuur is ten eerste bovenal het feit dat ik het Twents dialect spreek, daardoor voel ik me gewoon helemaal verbonden met de plek waar ik leef…
En mijn opvoeding heeft altijd wel vol gezeten met bezoeken aan verschillende musea, ik hield van het plaatjes kijken terwijl andere kinderen door het museum heen renden.

Ik heb de brede interesse voor geschiedenis ook van mijn ouders… zij hebben veel mooie boeken met spannende verhalen een mythen die ik vele malen heb gelezen en doorgekeken, bij ons stond dan ook als er niets anders op tv was altijd standaard discovery op.

Kerken bezoeken is ook iets wat we eigenlijk nog steeds standaard doen als we ergens in een stad zijn… prachtig om een mooie dom of kathedraal te bekijken… ik vind het heerlijk om in een kerk te zitten en die sfeer mij helemaal te laten overnemen

En muziek… ja dat heb ik geloof ik al met de navelstreng meegekregen… het eerste liedje wat ik kon zingen was Be Bop A Lula XD zonder muziek ga ik dood...

Qua Theater ben ik wat minder geschoold. ik vind het heel mooi om theatershows te zien… maar ik kijk ze eigenlijk alleen op DVD… moet eigenlijk nog wel verandering in komen…

Opera… dat vind ik wel heerlijk om live te zien… maar ja vind maar eens iemand die met je mee wil

Verder heb ik niet het gevoel dat mijn school veel heeft toegebracht aan het mijn culturele opvoeding ik heb het gevoel dat basisscholen daar geen tijd in willen/kunnen steken. Wij hadden niet eens een musical in groep 8…

ik kan me nog vaag herinneren dat we met de middelbare school een dag naar emmer compascuum zijn geweest… daar is/was een openlucht museum waarin je kon zien hoe de mensen vroeger leefden (1800 en later) dat vond ik ook wel leuk…

ik ben blij met mijn opvoeding op dit gebied… geeft met veel dingen een voorsprong heb ik gemerkt…
Oud 21-05-2008, 15:58
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Toen ik acht was, hebben mn ouders hebben me opgegeven voor muziekles, iets wat ik altijd erg leuk heb gevonden.
Ohja, dat heb ik ook nog gedaan ja!
Vanaf groep 3 t/m de eerste klas heb ik eerst algemene muziekles gehad, daarna op blokfluitles gegaan en de laatste paar jaar ook een altblokfluit erbij gehad. Eens per jaar een uitvoering van de muziekschool gehad in het plaatselijke buurthuis voor alle ouders, best tof om te doen

Ben volgens mij ook nog twee keer naar het disneytheater geweest toen ik een jaar of 8-9 was. Naar voorstellingen toen Johem van Gelder het nog presenteerde, samen met eerst een man en een vrouw en daarna alleen een vrouw.
Oud 21-05-2008, 17:37
Verwijderd
Oh ja, muziekles heb ik ook nog gehad. Eerst een jaartje oriëntatiejaar op de muziekschool. (klokkenspel spelen en steeds een periode van drie weken nog een ander instrument daarnaast). Dat vond ik wel aardig, en toen wilde ik bijna saxofoon gaan spelen, maar dat kwam er toen niet van om de een of andere reden.
En ik heb 3 jaar bij een kinderkoor gezeten (omg ) en 3 jaar op blokfluitles, iets dat ik 'moest' van m'n ouders, omdat het gratis werd aangeboden op mijn basisschool, maar eigenlijk vond ik het heel stom, en het laatste jaar ging ik gewoon nooit.
En toen ben ik in de tweede klas van de middelbare school begonnen met pianolessen. Dat ging me aanvankelijk heel goed af, maar ik kreeg steeds minder tijd voor (school en toneel enzo) en ben daar toen ook mee gestopt, tot grote spijt van mijn ouders (en nu, bij nader inzien, ook van mijzelf).
Daar is het bij gebleven.
Oud 21-05-2008, 17:48
Rob
Rob is offline
In mijn jeugd is er akelig weinig gebeurt op het gebied van cultuur, eigenlijk. Mijn ouders hebben nooit aangespoord om er echt mee in contact te komen. Dingen als muziekzenders stonden nooit op (maar goed ook. ), musea en theaters werden niet bezocht en al dat soort dingen.
Sure, er waren wel muzieklessen maar ik weet er niets meer van.

Op de basisschool gebeurde er ook niet veel en ik kwam eigenlijk pas echt in aanraking met cultuur toen ik CKV kreeg, maar dat waren meer de mainstream dingen qua cultuur en als dat soort cultuur opgedrongen wordt, verlies ik al gauw interesse en wordt het eerder een verplichting dan iets leuks.
We moesten bijvoorbeeld naar een opera maar echt interessant was het niet 20 meter boven het podium. Of het schrijven van een verslag over Moulin Rouge.

Alles waar ik nu van houd qua cultuur (dus dingen als muziek waar ik nu naar luister, cabaret, british comedy, theatervoorstellingen die ik heb gezien, tv shows die ik af en toe) zijn allemaal dingen die men aan mij heeft laten zien. Je zou in ieder geval wel kunnen zeggen dat ik mijn eigen culturele vorming in de hand heb gehad.
Nu kan ik in ieder geval niet meer zonder muziek en er staat altijd wel wat muziek op hier, eigenlijk.

Nouja, tijd voor een inhaalslag, in ieder geval, want ik heb eigenlijk wel wat in te halen.
Oud 22-05-2008, 20:07
Verwijderd
Mijn culturele opvoeding.

Van huis uit werd ik door mijn ma gestimuleerd tot het maken van muziek. Wat er toe leidde dat ik uiteindelijk conservatorium ben gaan doen.

Verder uit mezelf al redelijk interesse in allerhande culturele dingen, maar omdat ik in die sector werk, komt er van bezoeken nog maar heel weinig.
Oud 22-05-2008, 23:53
Martiño
Martiño is offline
Oh, ik wil eigenlijk ook wel pianolessen gaan nemen.

Ik kan wel een klein beetje piano spelen, want het is een "logisch" instrument als je al muziek speelt en goed in de theorie bent (ik heb 4 jaar muziektheorieles gehad), maar nu ik gestopt ben bij mijn fanfare en mijn instrument heb ingeleverd, merk in aan mezelf dat ik echt een muzikale uitlaatklep nodig heb.

Helaas denk ik dat pianolessen niet goedkoop zijn (toch? ) en heb ik eigenlijk ook geen goed keyboard oid om thuis mee te kunnen oefenen (voor een echte piano heb ik denk ik niet genoeg ruimte).
Oud 23-05-2008, 07:44
Verwijderd
Citaat:
Oh, ik wil eigenlijk ook wel pianolessen gaan nemen.

Ik kan wel een klein beetje piano spelen, want het is een "logisch" instrument als je al muziek speelt en goed in de theorie bent (ik heb 4 jaar muziektheorieles gehad), maar nu ik gestopt ben bij mijn fanfare en mijn instrument heb ingeleverd, merk in aan mezelf dat ik echt een muzikale uitlaatklep nodig heb.

Helaas denk ik dat pianolessen niet goedkoop zijn (toch? ) en heb ik eigenlijk ook geen goed keyboard oid om thuis mee te kunnen oefenen (voor een echte piano heb ik denk ik niet genoeg ruimte).
Afhankelijk van waar je nu studeert, is het mogelijk om jezelf bij een conservatorium aan te melden als stageleerling. Dan krijg je gratis les van een student, die ( als het goed is ) onder begeleiding staat van een hoofdvak docent.

Een keybord is verder zo duur niet.
Oud 23-05-2008, 11:05
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Afhankelijk van waar je nu studeert, is het mogelijk om jezelf bij een conservatorium aan te melden als stageleerling. Dan krijg je gratis les van een student, die ( als het goed is ) onder begeleiding staat van een hoofdvak docent.

Een keybord is verder zo duur niet.
Oh serieus? Dat wist ik helemaal niet!

Wat zijn daar dan de voorwaarden voor? Ik studeer bij Fontys in Eindhoven, daar zit toch ook ergens een conservatorium?
Oud 23-05-2008, 12:24
Verwijderd
Citaat:

Wat zijn daar dan de voorwaarden voor? Ik studeer bij Fontys in Eindhoven, daar zit toch ook ergens een conservatorium?
In Tilburg zit een conservatorium.
Bij mij in het gebouw Kom je eens langs?
Oud 23-05-2008, 13:37
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
In Tilburg zit een conservatorium.
Bij mij in het gebouw Kom je eens langs?
Voor jou kom ik wel, maar niet voor pianoles.
Oud 23-05-2008, 14:50
Balance
Balance is offline
Ik ben al jong op blokfluitles gegaan, vervolgens een oriëntatiejaar muziekinstrumenten gedaan en daarna een aantal jaren keyboard gespeeld. Verder vanaf m'n 7e gedanst en vanaf m'n 12e jeugdtheaterschool gevolgd t/m m'n 18e. Dat is wat ik er zelf actief aan deed.

Verder ging ik af en toe naar een museum, maar dan wel iets wat heel spelenderwijs kon en eigenlijk ook echt maar heel soms. Vanaf m'n 12e naar musicals met m'n moeder. En op de middelbare school uiteraard CKV1 gehad. CKV 2 en 3 had ik in m'n profiel.
Oud 23-05-2008, 21:26
Bloem
Bloem is offline
Ik ben er weinig in gestimuleerd, ik kan me echt niet herinneren dat wij vroeger naar toneelstukken, concerten, musicals of whatsoever gingen. Musea ook niet, trouwens. Nou hadden ze me met dat laatste waarschijnlijk toen ook niet echt een plezier gedaan, maar ik vind het nu wel jammer dat mijn ouders (of vader waarschijnlijk, vooral) daar niet iets meer mee gedaan hebben. Ik ontdek namelijk nu pas dat ik het wel erg leuk vind, om het als basis mee gekregen te hebben had ik waarschijnlijk ook wel gewaardeerd.

Op school gingen we wel eens... Ik herinner me geloof ik het Afrika museum nog. Toen vond ik dat geloof ik vooral leuk omdat we dan een dag niet in de klas doorbrachten

Muziekles, dansles, mijn moeder heeft het wel eens geprobeerd maar toen had ik geen interesse. Tot mijn spijt nu: het is wederom een basis die ik graag had willen hebben. Nu zou ik graag piano willen leren spelen maar dat is voorlopig nog een beetje te duur. Maar dat wil ik binnen nu en een paar jaar wel starten <3

Laatst gewijzigd op 23-05-2008 om 21:32.
Oud 24-05-2008, 05:52
Verwijderd
Citaat:

Het dichtste bij voor jou is Tilburg, dus kwestie van dat conservatorium daar eens bellen. De voorwaarden zijn dat je wel thuis studeert.

En voor Bloem: in Arnhem/Enschede/Zwolle zit er ook een, dus waarschijnlijk kan jij je ook gratis opgeven voor pianoles.
Oud 24-05-2008, 16:22
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het dichtste bij voor jou is Tilburg, dus kwestie van dat conservatorium daar eens bellen. De voorwaarden zijn dat je wel thuis studeert.

En voor Bloem: in Arnhem/Enschede/Zwolle zit er ook een, dus waarschijnlijk kan jij je ook gratis opgeven voor pianoles.
Hm, Tilburg is wel ver weg voor pianoles.
Oud 25-05-2008, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Hm, Tilburg is wel ver weg voor pianoles.
Tja, het zijn keuzes, en prioriteiten die je voor jezelf moet stellen
Oud 25-05-2008, 22:42
Meadow
Meadow is offline
Hehe, groooooote JA! Ik ben altijd meegenomen naar musea, toen ik echt klein was minstens 1 per 2 maanden ofzo. 's Zomers op de fiets naar landhuizen. Ook altijd al meegenomen naar theater, klassieke concerten en opera . Wat betreft mijn culturele opvoeding heb ik niets te wensen over .
Oud 30-05-2008, 16:10
Bloem
Bloem is offline
Hee gaaf LA, thanx voor de tip
Oud 30-05-2008, 21:12
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Tja, het zijn keuzes, en prioriteiten die je voor jezelf moet stellen
Tja, misschien in mn afstudeerjaar, want nu ben ik meer bezig met stage enzo.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten