Wat een duidelijke topictitel, dekt precies de lading van je bericht.
Maar vooruit: Je moeder moet je het gewoon een keer vertellen als jullie alleen zijn. Nodig haar uit om bij je komen eten (ervanuitgaand dat je niet meer thuis woont). Ze houdt van je, neem ik aan, dus ze zal het heus wel accepteren. Zal niet gemakkelijk voor je zijn maar is een hele opluchting als het hoge woord eruit is. Wellicht vermoedt ze al lang iets.
En over je vriendin, tsja... Weet je vriendin al dat je op vrouwen valt? Als ze dat nog niet weet zou ik beginnen met dat aan haar te vertellen en te kijken hoe ze reageert. Als het echt een goede vriendin is zal ze je niet laten vallen. Als je vervolgens vertelt dat je op haar valt kunnen er volgens mij drie dingen gebeuren:
- ze is ook lesbisch en vindt jou ook aantrekkelijk
- ze is ook lesbisch maar vindt jou niet aantrekkelijk
- ze is hetero
Bij die laatste twee opties is er vervolgens de vraag of er van beide kanten nog de behoefte is om een vriendschap te onderhouden nu er bekend is dat één van de twee meer gevoelens voor de ander heeft.
Je kunt het ook niet vertellen, hopen dat de verliefdheid overgaat en vrienden blijven. Maar ik vrees dat dat je gaat opbreken.