Oud 07-10-2008, 15:48
irizzzle
irizzzle is offline
hoi ik zit in gymnasium tweetalig 3
en ik wil graag diplomaat worden! heeft der iemand tips?
alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2008, 17:25
Il_Principe
Il_Principe is offline
politicologie!

ik wil en ga ook politicologie doen next year.
Oud 08-10-2008, 17:36
irizzzle
irizzzle is offline
Citaat:
politicologie!

ik wil en ga ook politicologie doen next year.
wat houd dat precies in?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2008, 19:33
T_ID
T_ID is offline
Dan moet je eerst eens na gaan denken wat voor pad je wilt belopen. Je komt niet op zo'n post zonder een politiek CV te hebben.
Oud 09-10-2008, 11:59
Verwijderd
ik denk dat je gewoon even zelf moet uitzoeken, vraag het aan je studieadviseur op je school of wie er ook over gaat.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2008, 12:06
Verwijderd
Citaat:
wat houd dat precies in?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Politicologie

Je kunt ook eens zoeken op de site van een universiteit, daar staan vaak ook vrij uitgebreide beschrijvingen van studies. Bijvoorbeeld: http://www.studereninleiden.nl/studi...politicologie/
Met citaat reageren
Oud 09-10-2008, 16:36
blablatje
blablatje is offline
Andere studies waarmee je die richting uit zou kunnen zijn sociologie, bestuurskunde en rechten. Maar er is niet zoiets als een "diplomatenopleiding"; om diplomaat te worden zul je je moeten onderscheiden op sociaal-politiek vlak. Het is een goed idee om al tijdens je studie beginnen je te onderscheiden, bijvoorbeeld door een relevante stage te regelen of door twee studies te doen. Dat is wel hard werken maar als diplomaat heb je ook geen "negen-tot-vijf baantje".
Met citaat reageren
Oud 13-10-2008, 21:53
Briseïs
Briseïs is offline
Als je op buitenlandse zaken wilt werken heb je geen bepaalde studie nodig, de enige vereiste is een academische graad. Dan werk je als ik het me goed herinner afwisselend drie jaar in Nederland en drie jaar in het buitenland.
Oud 13-10-2008, 23:07
Phie.
Phie. is offline
Ik studeer momenteel bestuurskunde en we hebben ook een werkgroep met politicologie studenten. Opvallend is dat er bij beide studies mensen zitten die minister president willen worden (wat een ambities met al die minister presidenten maar goed) en dat men er ook nog niet echt uit lijkt te zijn of je 'beter' politicologie of bestuurskunde kan gaan studeren als je de politiek in wilt. Naar mijn mening kan je net zo goed rechten gaan studeren en investeren in een zoals al eerder genoemd politiek cv.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2008, 12:27
T_ID
T_ID is offline
Mwo, bekijk de CVs van leden van de Tweede Kamer eens. Bestuurskunde heeft een vrij klein aandeel. Waar het om gaat (bij de meeste partijen dan) is dat je het vereiste niveau hebt en ze iets met je aan kunnen.

Bekijk voor de lol eens de CV's in de VVD (hier dus). Ik geloof dat alleen Atzo Nicolai politicologie heeft gedaan, en dat dan nog dubbelop door ernaast rechten te studeren. Best indrukwekkend als je bedenkt dat hij in zijn vrije tijd corpsbal was bij Hebe, en dat alleen al zoveel beslag op je tijd legt dat veel corpsleden niet eens een jaar van één studie halen, laat staan twee studies tegelijk. Daarnaast dan ook nog een baan, en redacteur zijn bij meerdere bladen.

Kijk, met zo'n CV staat er eigenlijk op papier 'deze gozer werkt meer dan de klok rond'. Dat is waardoor je opvalt. Opleiding doet er niet toe. Waar ik eerst woonde kwam iemand bij de plaatselijke VVD afdeling in beeld. Hij was jarenlang in het buitenland geweest als expat bij een bedrijf. Daar werkte hij echter op een manier dat twee maanden nadat hij na dik tien jaar buitenland in Nederland was, ze hem vroegen of hij zich kandidaat wilde stellen voor de Tweede Kamer.

Zoiets gebeurd puur omdat mensen weten dat je niveau hebt, wat ze aan je hebben, en dat je betrouwbaar bent. Als ze dat weten boeit de rest niet. Die paar boekjes die van belang zijn die misschien ook bij een studie politicologie voorbij komen lezen ze dan gewoon na aantreden.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten