Hoi Liesbeth,
Zoals Daantje aangeeft ben nu inmiddels twee jaar geleden begonnen met de studie criminologie in Leuven. Maar een half jaar later ben ik gestopt en gillend naar Nederland teruggekeerd.
In VWO6 wist ik zeker dat ik criminologie wilde gaan studeren. De vraag was alleen: Waar? Ik heb toen verschillende universiteit bezocht, zowel in Nederland als in België omdat er qua reistijd weinig verschil is. De universiteiten in Nederland vond ik maar koud en kil terwijl de universiteiten in België erg gezellig en sfeervol waren. Ik heb toen voor mezelf een lijstje gemaakt met de voor- en nadelen van een studie in België.
De voordelen zijn bijvoorbeeld dat in België de huisvesting veel beter is geregeld en stukken goedkoper is. Daarnaast is het collegegeld 3x lager. Het openbaar vervoer in België en met name in Leuven is perfect. Bussen rijden af en aan en de trein is altijd op tijd. Wanneer je in België studeert als Nederlandse student kun je kiezen voor een OV-vergoeding. Dan krijg je in plaats van een OV-kaart een bepaald bedrag per maand. Met dat geld kun je met alle gemak een campuskaart kopen waardoor je voor maar 3 euro van Leuven naar Roosendaal-grens kunt reizen. Zoals je ziet zijn er nogal wat financiële voordelen. Daarnaast is Leuven een ideale studentenstad. De collegezalen zijn wel over de stad verspreid, maar dat is goed fietsend of te voet af te leggen. Verder zijn er voldoende goedkope restaurantjes, winkels en uitgaansgelegenheden. Wat betreft de studie criminologie ben ik wat minder enthousiast. Het leersysteem in België is niet te vergelijken met het leersysteem in Nederland. Na ruim een half jaar studeren was ik er nog steeds niet aan gewend. In Nederland ben je gewend om erg praktisch bezig te zijn, denk aan alle casusopdrachten, werkstukken, opdrachten maken in groepsverband, enz. Maar in België is het vrijwel alleen individueel werk. Je hebt bijna alleen maar colleges waarbij je echt twee uur lang alles op zit te schrijven. Daarnaast zijn er wel de werkgroepen maar ook dat lijkt vooral op een college. Ik weet niet of je kunt zeggen dat de universiteiten in België een hoger niveau hebben, maar zeker is dat je als Nederlander verschrikkelijk moet wennen. Zover ik weet zijn we met 6 Nederlanders begonnen aan de studie en ondertussen zijn er 5 terug in Nederland. Je moet ook niet vergeten dat je in België het Belgische wetboek gebruikt. Kiezen voor een studie in België betekend waarschijnlijk ook dat je kiest voor een baan en leven in België. In Nederland zijn er trouwens veel meer banen beschikbaar voor criminologen dan in België, dit heeft er vooral mee te maken dat criminologie niet echt als een aparte discipline wordt gezien.
De mensen in België zijn over het algemeen enorm vriendelijk, maar als Nederlander ben je toch een soort buitenstaander. In België gaan mensen/studenten toch anders met elkaar om dan in Nederland. Hier is het gebruikelijk dat je bijvoorbeeld thuis bij elkaar over de vloer komt, in België zal dat niet snel gebeuren. Wanneer je iets gaat ondernemen spreek je meestal af op een bepaalde locatie in de stad. Ik vond de gemiddelde Belg wat afstandelijk. Die afstandelijkheid is trouwens ook terug te vinden binnen de studie. Er is bijvoorbeeld altijd een bepaalde afstandelijkheid tussen de student en de prof terwijl je in Nederland met je docenten in discussie kan gaan.
Al met al zijn er dus zowel voor- en nadelen. Nu ik in mijn tweede jaar criminologie zit in Nederland heb ik het idee dat ik hier echt op mijn plaats ben. Mijn studie in België zie ik vooral als een (mislukt) avontuur!

Ik heb er zeker geen spijt van, maar ik zou het zeker niet nog een keer proberen.
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel!