Advertentie | |
|
![]() |
|
De limiet van de omtrek is inderdaad oneindig. Je mag dat wel degelijk beschouwen vanuit dat oogpunt dat het een meetkundige rij is met r>1. Je ziet uit het voorschrift gewoon al dat je steeds een getal gaat vermenigvuldigen met een ander getal dat groter is dan 1, je gaat dus steeds grotere en grotere getallen uitkomen, die niet dichter bijeen gaan liggen, maar juist verder uiteen.
Voor de oppervlakte moet ik ook eventjes denken; maar ik kom dit uit: voor een gelijkzijdige driehoek met lengte l, is dit de oppervlakte: Bij elke herhaling van dat procédé, krijg je 4n kleine driehoekjes erbij, waarvan de lengte steeds een derde is van die van een grotere driehoek. Als je dus ook van een recursieformule begint: Om daar nu iets mee te zijn, gaan we ook helemaal naar het begin gaan kijken van die rij, dus A0 eens gaan bekijken, en die komt overeen met de formule die we hierboven zien (met n = 0 ingevuld en A-1 = 0 dat stelt ook niets echts voor)). Je totale oppervlak, is daar dus de sommatie van: Zoals je ziet is daar het getal in je macht wel kleiner dan 1, dus heb je convergentie (je termen gaan steeds kleiner en kleiner worden, zoals je op je figuur ook al ziet). Op http://en.wikipedia.org/wiki/Geometric_progression staan nog wat bewerkingen of formules die misschien handig kunnen zijn, alsook de expliciete vorm van een partiële reekssom van je oppervlaktes. Voor de limiet naar oneindig, kan je dat gaan opzoeken of manueel uitwerken , maar ik kom daar uit op
Laatst gewijzigd op 19-12-2008 om 09:25. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
VWO literatuurlijst Guimaraes | 13 | 09-01-2005 14:18 | |
Lifestyle |
Met welke loze dingen heb jij je vandaag weer bezig gehouden? Verwijderd | 497 | 12-08-2004 12:49 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |