Oud 09-12-2008, 16:16
creditvraagje
creditvraagje is offline
Hoi allemaal,

Ik zit met een complex probleempje, waarbij ik graag jullie hulp wil.

Enkele weken geleden ben ik met een aantal vrienden naar Belgie geweest, waar we een huisje hadden gehuurd. Allemaal heel erg enthousiast en leuk....

Maar: we hebben via Belvilla begrepen dat de eigenaar schades heeft geconstateerd welke hij op ons wil verhalen. Voor de lieve som van ruim 9500,- euro.

Ook al was het een erg druk, leuk en bewegelijk weekendje, gezien de specificatie van de factuur zijn wij het hier absoluut niet mee eens. Enkele zaken kloppen wel; de meeste zeerzeker niet.

Aangezien ons e.e.a. niet duidelijk is zou ik het heel erg waarderen als jullie het antwoord weten op het volgende:
- Is Belvilla de partij waar wij de overeenkomst mee sluiten, of zijn zij "slechts" intermediar? In de schademelding geven ze aan dat we de betaling moeten overmaken aan de huiseigenaar, niet aan Belvilla (zegt dat iets)? Wij hebben nu de aanname dat Belvilla inderdaad slechts intermediar is, en de eigenaar van het huisje dus de partij.

- We zijn voornemens om de specificatie van de rekening terug te sturen, met daarop onze kanttekeningen. Daarbij zullen we aankondigen tot geen enkele betaling over te gaan totdat de factuur klopt (heb ooit begrepen dat niet-betalen mét bericht beter is dan niet-betalen zónder bericht). We zijn dus zeerzeker wel van plan te blijven communiceren.

- Stel dat we inderdaad de overeenkomst hebben met de Belgische partij: welke mogelijkheden hebben zij dan wanneer we het niet eens worden over de factuur? Het huisje is geboekt op mijn persoonlijke titel. De groep waar we mee waren behoort niet tot een officiële vereniging/firma o.i.d.

- Stel dat we de overeenkomst met Belvilla is, hoe ziet de situatie er dan uit?

- Belvilla heeft verplicht een schadeverzekering tot max. 2250,- bij groepen, deze hebben wij ook gehad. Hier hebben we hun nog niet over gehoord, dus dat willen we nog gaan aankaarten (Zeker ook omdat de terecht gemelde schades deze grens bij lange na niet halen).

Hoop vragen, ik hoop dat jullie de tijd en moeite kunnen en willen vinden/nemen om e.e.a .te beantwoorde.

Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2008, 21:50
Verwijderd
In Nederland (en denk ook in Belgie) geldt: Wie eist bewijst. Laat hem eerst maar eens daadwerkelijk bewijzen dat jij die schade hebt aangericht en niet hijzelf of iemand anders (inbreker; slechte klusjesman; andere huurders). Als hij niet 100% kan bewijzen dat jij dat hebt gedaan (ook niet door zelfconstatering), dan moet je gewoon niks betalen. Wel blijven communiceren, maar gewoon niks betalen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2008, 21:55
dwight88
dwight88 is offline
We hebben de schijn "tegen", aangezien enkele schadedingen wél kloppen. Vandaar dat wij nu ook het gevoel hebben dat alle gebreken bij ons worden neergelegd.

Wie eist bewijst, het klinkt logisch. Ben wel voornemens om, wanneer men vasthoudt aan de rekening, op specificatienota's te vragen. Er worden bedragen genoemd die in geen verhouding tot het item staan.

In elk geval een interessant iets weer voor mij

Wie kent Belvilla en de constructie waarmee zij werken?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 10:57
Verwijderd
verwerpen en specificaties aanvragen, ze kunnen je wel geld vorderen op gerechtelijk bevel. Ik weet niet hoe het gaat in belgie, maar in nederland heb je toch meer bewijs nodig.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 12:03
Verwijderd
oh en graag kopietjes vragen van de originele facturen van de kapotte dingen
Met citaat reageren
Oud 10-12-2008, 18:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb wel eens een huisje gehuurd via Belvilla en daar kregen we achteraf ook te horen dat we niet onze volledige borg terug kregen omdat ze onder andere bestek bij het afval hadden gevonden :confused"we konden niet herinneren dat we het weggegooid hadden. Verder hadden we ons afval niet goed gescheiden. Ik geloof dat wij het niet aan hun hoefden betalen maar dat we alleen een minder bedrag van onze borg terug kregen. Ik heb toen zelf de financien niet geregeld dus ik weet niet of we het aan Belvilla betaald hebben of aan iemand anders. Als je het heel graag wil kan ik het misschien nog wel voor je uitzoeken.
Oud 10-12-2008, 19:05
creditvraagje
creditvraagje is offline
dank voor jullie reacties.

Voorlopig "moeten" we dus niks, als ik jullie zo begrijp. Maakt het wel een stukje rustiger!

Daantje: Graag! Zou je me erg mee helpen, kan in de alg. voorwaarden niet helder vinden met wie we nu precies een overeenkomst aan zijn gegaan.

We gaan de rekening na en nemen de verantwoordelijkheid voor enkele dingen waarvan ik zeker weet dat we er wel schuldig voor zijn, maar das circa 10% van de hele factuur. Rest "schieten" we terug.....

zodra ik meer hoor, zal ik het ook wel even hier neerzetten!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 08:18
Verwijderd
Aangezien je schade hebt toegebracht aan een eigendom heeft de eigenaar van het huisje zowel het recht de schade bij belvilla te verhalen (waar zij dus een overeenkomst mee hebben) als bij jullie, aangezien om het moment dat je schade aan iemand toebrengt automatisch een overeenkomst met diegene hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2008, 17:10
remy476
remy476 is offline
Wat bouw je daar ook schade
Oud 11-12-2008, 20:02
Verwijderd
Citaat:
dank voor jullie reacties.

Voorlopig "moeten" we dus niks, als ik jullie zo begrijp. Maakt het wel een stukje rustiger!

Daantje: Graag! Zou je me erg mee helpen, kan in de alg. voorwaarden niet helder vinden met wie we nu precies een overeenkomst aan zijn gegaan.

We gaan de rekening na en nemen de verantwoordelijkheid voor enkele dingen waarvan ik zeker weet dat we er wel schuldig voor zijn, maar das circa 10% van de hele factuur. Rest "schieten" we terug.....

zodra ik meer hoor, zal ik het ook wel even hier neerzetten!
Nou geef je al toe dat je dingen hebt kapot gemaakt. En geef je daarmee hem het bewijs dat hij schade op jou kan verhalen. Laat hem maar met bewijs komen. Laat hem maar dreigen met de rechter. Als de schade minder dan 1000 euro bedraagt gaat hij echt geen rechtzaak beginnen. En als de schade meer dan 1000 euro bedraagt dan moet hij wel heel zeker zijn dat hij gaat winnen. Je hebt je eerste fout al gemaakt door toe te geven dat jullie een aantal dingen hebben vermoerd.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2008, 21:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het nagevraagd. Wij hebben de borg toen betaald aan de eigenaar van het huisje zelf en niet aan Belvilla. Was nog een heel gedoe met IBAN-code en BIC-codes.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Oud 22-12-2008, 18:09
creditvraagje
creditvraagje is offline
inmiddels reactie terug.

De schades die we erkennen betalen we voor zover, voor de rest gaat het reisbureau er niet meer tussen zitten en wordt het dus iets tussen de Belg en mij(/ons).

Nu wordt het dus gewoon een factuur die de Belg naar ons stuurt.... wie weet hoe een dergelijk traject eruit gaat zien, als we er samen niet uitkomen? (qua incasso/rechtsgang e.d.)?

Alvast bedankt voor jullie verdere hulp.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 19:29
Verwijderd
Hoe zit het met die verzekering?

Nou in principe stuurt die man jullie een rekening. Die kan je betalen of niet. Uiteindelijk kan hij naar de rechter gaan. Het belgisch recht is dan van toepassing.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 10:31
creditvraagje
creditvraagje is offline
de verzekering willen ze niet aanspreken, omdat er "sprake is van opzet". Vind ik een nogal stellige aanname, ben nog aan het uitvogelen of wij daar niet zelf contact mee moeten hebben.

Hoe zien stappen eruit, vanuit belgie naar nederland? Factuur, 2x herinneren, aanmaning, rechter? Of is dat weer anders omdat het uit het buitenland moet komen? Lijkt me dat dat het hele verhaal alleen maar meer gaat vertragen... of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 18:46
Verwijderd
Citaat:
de verzekering willen ze niet aanspreken, omdat er "sprake is van opzet". Vind ik een nogal stellige aanname, ben nog aan het uitvogelen of wij daar niet zelf contact mee moeten hebben.

Hoe zien stappen eruit, vanuit belgie naar nederland? Factuur, 2x herinneren, aanmaning, rechter? Of is dat weer anders omdat het uit het buitenland moet komen? Lijkt me dat dat het hele verhaal alleen maar meer gaat vertragen... of zie ik dat verkeerd?
Nee je kan aangeven dat je alleen de schade betaalt die je wil betalen en dat hij voor de rest van de schade naar de rechter moet. Hij kan vervolgens incassokosten niet op jou verhalen, omdat je al hebt aangegeven dat je niet gaat betalen zonder rechtelijke uitspraak omdat je het bewijs niet toereikend vindt.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 21:31
creditvraagje
creditvraagje is offline
ok, duidelijk. Dat zal dan inderdaad de weg worden die bewandeld zal moeten worden, denk ik zo.

Hoe snel doet een rechter uitspraak in zoiets? Het is geen strafzaak, gaat het dan sneller of juist niet? Ik las dat dit dus in belgie moet gebeuren, hoe zit het dan met het vonnis uitvoeren (of niet, ga ik van uit) in Nederland?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten