Oud 10-02-2009, 18:23
Ivo
Ivo is offline
Half december heb ik de sleutel gekregen van een flat. De woningbouwvereniging waarschuwde me al dat de vorige bewoners niet zo heel netjes waren. Ah fijn, lekker boeiend dacht ik.

Inmiddels is het half februari en heb ik heel wat post ontvangen die gericht werd aan de vorige bewoners. 2 a 3 CJIB-enveloppen, politie, diverse incassobureau's en nog wat brieven van de reclassering. Daarnaast zelfs nog zo'n standaard pincode-envelop en een envelop met een pasje er in. Dit alles heb ik telkens braaf retour afzender gestuurd met heel groot de tekst "verhuisd" op de envelop.

Daarop kreeg ik van 1 der incassobureau's een vriendelijke brief gericht aan de bewoner van het pand, waarop werd uitgelegd dat ik op het gemeentehuis het woonadres van de vorige bewoners "in onderzoek" moest laten stellen zodat ze niet meer als woonachtig op mijn adres bekend zijn. Dat heb ik toen ook gedaan en ik weet 99% zeker dat dit goed gebeurd is, want de betreffende gemeenteambtenaar liet dit op zijn scherm aan mij zien (er stond duidelijk de tekst "in onderzoek" achter de namen van de vorige bewoners).

Toen ik net thuis kwam, vond ik een brief in mijn brievenbus zonder envelop, gericht aan 1 van de vorige bewoners.
Deze brief is afkomstig van een deurwaarder die vanmiddag voor mijn deur heeft gestaan. In deze brief staat dat de deurwaarder voor de deur stond om beslag te leggen op de eigendommen die zich in mijn woning bevinden. Indien niet binnen 3 dagen contant een flink bedrag wordt betaald aan de deurwaarder, komen ze terug met de slotenmaker en politie om de boel open te breken. Daarbij willen ze alle kosten en eventuele schade aan deuren en sloten natuurlijk ook nog eventjes doorbereken.

Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat mijn voordeur gesloopt wordt en dat er mensen aan MIJN spullen komen. Om nog maar niet te spreken over eventuele kosten.

Ik heb zojuist al de volgende mail verstuurd (namen verwijderd, uiteraard)

Citaat:
Geachte deurwaarder,

Als bewoner van de woning aan de X nr Y te Z ben ik zeer verbaasd dat ik zojuist een schrijven van u heb gevonden in mijn postbox.

In dit schrijven, gericht aan mevrouw X dreigt u met beslaglegging op goederen in mijn woning.

Mevrouw X is echter verhuisd en haar huidige woonadres heb ik reeds bij de gemeente Bussum in onderzoek laten stellen.
In mijn woning bevinden zich geen eigendommen van mevrouw X en ik heb geen enkele relatie met deze persoon.
U zult dan ook begrijpen dat uw schrijven niet zal aankomen bij mevrouw X en dat ik in geen geval het genoemde verschuldigde bedrag zal voldoen.

Ik verzoek u dan ook vriendelijk doch dringend om mij niet verder lastig te vallen.

In geval u zich toch toegang verschaft tot mijn woning ten gevolge van slecht adresonderzoek aan uw zijde, zal ik aangifte doen van huisvredebreuk en, in geval ook goederen worden meegenom, diefstal.

Hoogachtend,

Ivo + achternaam

Uiteraard ga ik deze tekst ook aangetekend per post versturen.
Morgen neem ik ook even telefonisch contact op, om opheldering te vragen.

Wat kan ik verder nog doen en wat zijn mijn rechten?

Ik ga er van uit dat ze me in principe niets kunnen maken, ik ben immers niet hun debiteur en inmiddels staat hun debiteur ook niet meer op mijn adres ingeschreven. Het lijkt me dan ook sterk dat ze recht hebben op mijn eigendommen. Mijn woning betreden is in dat geval dus inbraak en spullen wegnemen is diefstal.

Verder zit ik niet te wachten op alle tijd en kosten die een briefwisseling om mijn gelijk te krijgen met zich mee brengt (heel veel tijd en tevens telkens kosten voor aangetekende verzending). Heb ik recht op vergoeding van deze tijd en kosten door de deurwaarder als hij fouten heeft gemaakt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2009, 20:39
Verwijderd
Euh, mogen contact opnemen. Deurwaarder kan alleen beslag nemen op rechtelijke bevel. Ik weet niet of je het op onrechtmatige daad kan spelen, maar niet netjes dat de deurwaarder dat niet bijhoudt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 20:45
Ivo
Ivo is offline
De deurwaarder dreigt al langs te komen met hulp officier van justitie er bij als niet binnen 3 dagen het volledige bedrag is betaald. En betaald wordt er niet, dat staat zowieso vast.

Wat ik overigens vreemd vindt, is dat in de afgelopen 2 maanden geen enkele aangetekende brief is aangeboden door de postbode. Niet van deze deurwaarder noch van 1 van de andere deurwaarders/incassobureau's.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 21:53
Adore
Adore is offline
Je handelt goed, ik zou zeker morgen nog contact opnemen en de brief inderdaad aangetekend verzenden. Verder is de situatie bijzonder vreemd, maar het is niet de eerste keer dat ik hoor dat deurwaarders aan het verkeerde adres staan (en de zaak niet controleren). Wanbetalers kunnen zo makkelijk met de noorderzon vertrekken zonder dat er direct iets mee wordt gedaan.

Als je weet wanneer ze langskomen, is het verstandig thuis te zijn. Op deze manier voorkom je de gevolgen die in de brief vermeld staan. Je kunt jezelf dan ook identificeren. Laat ook je huurcontract zien, de datum van ingang en jouw naam erbij. Ook handig om te laten zien dat je enig huurder bent, of dat de eventuele medehuurder iemand anders is.
Je hoeft bij mijn weten dan ook niemand meer binnen te laten. Het zijn niet de goederen die zij willen innen. Hoe kun jij met jouw inboedel nu willen opdraaien voor de schulden van een ander? Dat kan gewoon niet en moeten zij inzien.

Mocht je er niet zijn, plak dan op z'n minst een briefje op je deur. Niet heel professioneel, maar met een beetje goed fatsoen en in hun achterhoofd dat ze hun gezicht (en 'goede' naam) niet willen verliezen, kunnen ze je dan bellen om de situatie te verhelderen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2009, 22:08
Go
Go is offline
Citaat:
Euh, mogen contact opnemen. Deurwaarder kan alleen beslag nemen op rechtelijke bevel. Ik weet niet of je het op onrechtmatige daad kan spelen, maar niet netjes dat de deurwaarder dat niet bijhoudt.
Een onrechtmatig gelegd beslag geldt als een onrechtmatige daad.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 11:52
Ivo
Ivo is offline
Zojuist even gebeld. Ze zouden het adres nog eens gaan natrekken.

Voor de zekerheid vanmiddag/vanavond even langs het gemeentehuis voor een uittreksel waarop alle bewoners van mijn adres staan. Dan kan ik daarvan een kopie meesturen met de brief.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2009, 12:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De deurwaarder dreigt al langs te komen met hulp officier van justitie er bij als niet binnen 3 dagen het volledige bedrag is betaald.
Lijkt me sterk dat ze een hulpofficier zo gek krijgen om huizen van willekeurige burgers te gaan plunderen omdat ergens bij iemand een schuld uitstaat.

Ik zou dat incassobureau wijzen op het feit dat ze hun amateuristische optreden eens zouden moeten overdenken, erop wijzen dat er geen enkele wettelijke grond is voor hun handelen (wie na een schuldenaar in een huis woont heeft geen -enkele- verplichting of connectie met die schulden of de afbetaling ervan), en met het vriendelijke verzoek op te rotten en je met rust te laten.

Daarna hoef je er geen woord meer aan vuil te maken. Dat die deurwaarder (welke eigenlijk?) zijn werk niet goed doet is niet jouw probleem.
Oud 19-02-2009, 20:16
koos20
koos20 is offline
Ik had een zelfde soort probleem, deurwaarder aan de deur omdat een medebewoner problemen had.

Er viel uiteindelijk niets te doen, en als er niet betaald was.. waren ook mijn spullen inbeslag genomen want ik zat op het zelfde adres. gezellig hier in nederland.

topic staat ergens nogwel.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2009, 23:51
Go
Go is offline
Citaat:
Ik had een zelfde soort probleem, deurwaarder aan de deur omdat een medebewoner problemen had.

Er viel uiteindelijk niets te doen, en als er niet betaald was.. waren ook mijn spullen inbeslag genomen want ik zat op het zelfde adres. gezellig hier in nederland.

topic staat ergens nogwel.
Onzin, zo gaat dat niet in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2009, 08:44
ganralph
ganralph is offline
idd, volgens mij mag een deurwaarder niet zomaar alles in beslag nemen in een woning waar meerdere (meerderjarige) mensen wonen. zo zijn notoire wanbetalers er soms wel goed in om alle dure spullen aantoonbaar "op naam te zetten" van een partner oid (aankoopsbewijzen, autopapieren, ed).
Oud 20-02-2009, 12:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee, dat is zonder meer niet toegestaan. Misschien dat als alle medebewoners als watjes over zich laten lopen en hun mond niet open trekken dat dat gebeurd. Immers, daarmee verplaatst de deurwaarder de druk van zichzelf op de medebewoners; die zullen dan in zijn plaats de wanbetaler onder druk zetten omdat ze hun spullen terug willen.

Legaal is het echter niet. Je mag niet de spullen van persoon B in beslag nemen omdat persoon A niet betaald heeft.
Oud 22-02-2009, 00:22
Ivo
Ivo is offline
Bij tot nu toe nog geen werkelijke problemen gehad.

Maar ik ontvang nog steeds regelmatig post. Ook deze week weer enkele enveloppen van het CJIB, eentje van een incassobureau, en nog wat enveloppen met duidelijk een acceptgirokaart er in...
Dat zal nog wel een tijdje doorgaan, vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2009, 12:48
Verwijderd
Tsja, gewoon retour afzender sturen met vermelding dat de geadresseerde verhuisd is, meer kun je niet doen met dat soort dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten