Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2009, 15:19
KreZor
KreZor is offline
Ik overweeg om op korte termijn naar Iran af te reizen en ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met praktische zaken (visa/hoofddoek etc.) en ik ben benieuwd hoe het reizen in Iran zelf beviel.

Ik wil het liefst zelfstandig en met het openbaar vervoer gaan. Ik heb al ervaring met reizen in het Midden-Oosten (Syrië en Jordanië) maar volgens mij is dat moeilijk vergelijkbaar..
Oud 30-04-2009, 08:39
Cartosa
Cartosa is offline
Visum gaat zeer vlot als je het in Brussel doet, 2 à 3 dagen en 50 eur betalen. Heel makkelijk verlengbaar ook in Esfahan. Hoe het met de hoofddoek zit weet ik niet, behalve dat die op je kop moet blijven Ik zou me niet té druk maken om kledijvoorschriften, ik had toen ik in Iran was de indruk dat elke vorm van politie (ze lopen in allerlei soorten rond) nadrukkelijk toeristen met rust laten. Tenzij je foto's neemt van de verkeerde gebouwen, en dan nog zullen ze je niet letterlijk aanspreken maar eerder iets roepen of zo. Wel is het zo dat bepaalde plekken gevoelig conservatiever zijn, Mashad is zo'n plek, waar je als man ook niet in tshirt moet afkomen. Ook het hele gebied in het zuid-oosten (nabij Pakistan) is een andere wereld.

Het openbaar vervoer in Iran is waarschijnlijk het beste van de hele regio (na Turkije dan) en alles is verzorgd en goed georganiseerd.

Qua hotels is het probleem dat de meeste reisgidsen nogal achterlopen, ik denk dan ook dat in een land als Iran het geen schande is om de andere reizigers te volgen. Ga zeker niet voor de goedkoopste opties, Iran is typisch zo'n land waar het leuk is om net ietsje meer te betalen (waar je in Syrie imo overal goedkoop veel goeds kunt vinden). Bepaalde steden hebben dan weer héél gezellige plekjes om te slapen en aan de prijs dat ze het bieden is het soms heel moeilijk zo'n plekje te verlaten. Esfahan en Yazd bv.

Verder weet ik niet zo goed wat zeggen. Het eten is okay en indien je wat mensen kan leren kennen in Teheran is dat zeker een plus, geweldige stad met een groot cultureel aanbod en coole mensen tout court. Indien je kan bezoek ook de streek rond Tabriz in het noord-westen, het mooi groener gedeelte van Iran, ik heb daar eigenlijk de leukste tijd van mijn reis gehad. In de zomer is het er lekker koel, je kan er gegrilde forel eten en de mensen zijn er lekker chill hehe. Ook de conservatievere plekken (Mashad bv.) zijn zeker de moeite waard.
Oud 03-05-2009, 10:15
Verwijderd
Toen ik in Iran rondreisde vond ik de back pack gemeenschap wel heel chill. Ik kwam ze overal weer tegen en heb goede vriendschappen gemaakt. In sommige landen wil je niets zoveel met je medetoeristen te maken hebben, maar ik vond het in Iran wel leuk voor een keer. Je komt sowieso in contact met locals, maar soms vond ik het iets te veel van het goede, en dan vond ik het op een keer wel leuk gewoon met mede backpackers om te gaan en rond te reizen. Heb er zelf een koreaans meisje ontmoet, die met mij voor een maand meereisde.

Iran beviel mij heel erg, het was een zeer aparte ervaring. Eigenlijk heb ik er nauwelijks nare ervaringen meegemaakt, hooguit dat je een keer wordt nageroepen door wereldvreemdelingen. Die koreaanse vriendin van mij droeg alleen een capuchon en dat werd geaccepteerd, maar zoals Cartosa al zei, verschilt dat per plek in hoeverre men dat tolereert. Wat Cartosa boven beschrijft over Iran, klopt heel aardig. Alleen ikzelf heb niet zoveel tijd in het noorden rondgebracht, stom eigenlijk want de mensen spreken er turks (ben nl zelf half turks). Ik heb er een maand verbleven, en de steden Teheran, Yazd, Shiraz, Esfahan, Kerman, Kashan en Tabriz gezien. Mijn favoriete stad blijft toch wel Yazd, vond het een prachtige stad. Maar al die andere steden waren stuk voor stuk bijzonder, al moet ik zeggen dat ik het minst met teheran had. Maar met name in Noord Teheran en Esfahan zijn de mensen erg cosmopolitisch, en de sfeer is relaxed. Je hebt een groot plein in Esfahan, wat savonds vol zit met picknickende Iraniers, het is erg gezellig om er dan ook te verblijven.

Maar nu je een vrouw bent vind ik dat je wat meer moet oppassen in Iran. Het koreaans meisje met wie ik was, werd wel eens als ze in der eentje liep lastig gevallen door soldaten of andere mannen, die vulgaire opmerkingen naar haar maakte, of haar achtervolgde. Zij loste het eigenlijk goed op, door naar diegene te gaan en hem te vertellen dat hij moest ophouden en dat zijn gedrag ondegelijk was. Fysieke aanranding komt er niet vaak voor (in drukke gedeelten misschien een knijp in je kont), maar ik kan me voorstellen dat dit niet erg tof is. Het beste is gewoon diegene in het openbaar erop aan te spreken, en je kan dan veel bijstand van omstanders verwachten. Immers Perzen zijn een trots volk, en zouden het niet accepteren als iemand een vrouw zou lastig vallen. Ik zou ook niet zomaar met iemand naar huis gaan, als het alleen een man is of mannen zijn. Soms zullen ze oprecht denken dat je dat doet om seks met hen te hebben.
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten