Visum gaat zeer vlot als je het in Brussel doet, 2 à 3 dagen en 50 eur betalen. Heel makkelijk verlengbaar ook in Esfahan. Hoe het met de hoofddoek zit weet ik niet, behalve dat die op je kop moet blijven

Ik zou me niet té druk maken om kledijvoorschriften, ik had toen ik in Iran was de indruk dat elke vorm van politie (ze lopen in allerlei soorten rond) nadrukkelijk toeristen met rust laten. Tenzij je foto's neemt van de verkeerde gebouwen, en dan nog zullen ze je niet letterlijk aanspreken maar eerder iets roepen of zo. Wel is het zo dat bepaalde plekken gevoelig conservatiever zijn, Mashad is zo'n plek, waar je als man ook niet in tshirt moet afkomen. Ook het hele gebied in het zuid-oosten (nabij Pakistan) is een andere wereld.
Het openbaar vervoer in Iran is waarschijnlijk het beste van de hele regio (na Turkije dan) en alles is verzorgd en goed georganiseerd.
Qua hotels is het probleem dat de meeste reisgidsen nogal achterlopen, ik denk dan ook dat in een land als Iran het geen schande is om de andere reizigers te volgen. Ga zeker niet voor de goedkoopste opties, Iran is typisch zo'n land waar het leuk is om net ietsje meer te betalen (waar je in Syrie imo overal goedkoop veel goeds kunt vinden). Bepaalde steden hebben dan weer héél gezellige plekjes om te slapen en aan de prijs dat ze het bieden is het soms heel moeilijk zo'n plekje te verlaten. Esfahan en Yazd bv.
Verder weet ik niet zo goed wat zeggen. Het eten is okay en indien je wat mensen kan leren kennen in Teheran is dat zeker een plus, geweldige stad met een groot cultureel aanbod en coole mensen tout court. Indien je kan bezoek ook de streek rond Tabriz in het noord-westen, het mooi groener gedeelte van Iran, ik heb daar eigenlijk de leukste tijd van mijn reis gehad. In de zomer is het er lekker koel, je kan er gegrilde forel eten en de mensen zijn er lekker chill hehe. Ook de conservatievere plekken (Mashad bv.) zijn zeker de moeite waard.