Oud 13-09-2009, 15:14
Leonie!!
Leonie!! is offline
he allemaal!

Weet iemand hoe je het beste de uitgangen van Grieks kunt leren van het zelfstandig naamwoord en van het bijvoeglijk naamwoord?

ik heb dinsdag een S.O. daarover... en dan moet je zoiets kunnen van:

tou despotou (mega)

(maar dan in het grieks) en dan moet je mega in de goede vorm zetten zeg maar...

maar hoe kan ik dat nou goed leren?

byeee x Leonie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2009, 21:02
Verwijderd
Euh stampen? Je hebt toch gewoon een rijtje van megas en dan leer je dat uit je hoofd, veel simpeler wordt het niet...

Ik ben die van megas trouwens vergeten Maar wikipedia niet! http://en.wiktionary.org/wiki/%CE%BC...B3%CE%B1%CF%82 En zo'n rijtje zal er allicht ook in je boek staan

Edit: Oh het helpt natuurlijk om de woorden die je leert in te delen in de goeie categorie, zodat je ze allemaal volgens het goeie rijtje kunt indelen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 08:05
Verwijderd
Gewoon stampwerk, net als bij Latijn.
En als je het vaak genoeg leert ken je ze vanzelf uit je hoofd.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 14:04
Verwijderd
Je kunt een rijtje uitgangen leren door het bijvoorbeeld tien keer hardop te lezen, en dan een halfuur later mag je het één keer oplezen en daarna moet het negen keer uit je hoofd, en weer een halfuur later probeer je of je het tien keer uit je hoofd hardop kan zeggen. Opschrijven kan ook als je liever niet praat als je alleen bent. Probeer er een ritme in te maken of een dom melodietje erbij, dan kun je het makkelijker onthouden.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 20:39
Gðmndr
Gðmndr is offline
Oef, ik ben wat aan de late kant, maar het best werk het als je verbanden tussen rijtjes ziet.

Leer b.v. eerst de verbuiging van het bvnw κακὀς/κακή/κακόν: als je die kent, weet je ook hoe de znw δοῦλος / μάχη / θηρίον verbogen worden moeten.
Als je die dan eenmaal beheerst, hoef je alleen de 4 afwijkende vormen van het rijtje van μέγας [μέγας-μέγαν-μέγα-μέγα] te leren, omdat de rest verbuigt alsof het van μεγάλος komt
Als je die doorziet, kun je ook het rijtje van πολύς vatten, want die wijkt in precies diezelfde vormen af met πολύς-πολύν-πολύ-πολύ: alle andere vormen worden verbogen alsof het πολλός geweest was.
Als je die rijtjes eenmaal in je hoofd hebt, is het een kwestie van juist combineren: τοῦ μεγἀλου δεσπότου / τὸν μέγαν δεσπότην / ὦ μεγάλε δέσποτα.
Ik hoop, dat je er in in ieder geval voor een volgende keer nog wat aan hebt.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 17:40
floortje613
floortje613 is offline
als je de lidwoorden kent dan kom je ook al een heel eind die lijken vaak o pde uitgangen van de andere rijtjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten