Oud 02-11-2009, 22:30
hookee
hookee is offline
Citaat:
Europese watersatelliet gelanceerd
ARCHANGELSK - 02-11-2009 - Vanaf een ruimtebasis in het hoge noorden van Rusland is in de nacht van zondag op maandag een nieuwe Europese satelliet gelanceerd. De SMOS (Soil Moisture and Ocean Salinity) gaat onderzoek doen naar de zogeheten waterkringloop op aarde.

Het onderzoek van de nieuwe satelliet heeft te maken met klimaatverandering. Als het aardoppervlak droger wordt, wordt de lucht erboven ook minder vochtig. Daardoor stijgt de temperatuur op aarde, waardoor meer zeewater verdampt en het zoutgehalte van zeeën toeneemt.

Wanneer zeeën zouter worden kan de loop van oceaanstromen veranderen, waardoor het klimaat op sommige plekken drastisch anders kan worden. Zo kan het op een bepaalde plek heter worden, waardoor de grond uitdroogt, waardoor de vicieuze cirkel doorgaat. De SMOS moet dat proces in kaart brengen, zodat overheden zich beter kunnen voorbereiden op de toekomst.

© Tiscali/ANP
Volgens mij wordt grond droger naarmate de lucht erboven droger is, en als er meer zeewater verdampt wordt de lucht weer vochtiger...
Maar ja, ik neem aan dat degenen die de satelliet hebben ontworpen wèl weten waar ze mee bezig zijn...
Vraag me ook af wat ze op korte termijn kunnen vinden, het lijkt me een langdurig onderzoek waarvan flinke piek in 10 jaar nog niets kan betekenen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2009, 21:10
cartman666
cartman666 is offline
Moest er smakelijk om lachen toen ik het voor het eerst hoorde.
We willen het zoutgehalte in de zee, en de vochtigheid van de aarde weten.. Hmm, lastig probleem, waar kunnen we het best gaan meten? Ik weet het! Laten we 758 kilometer boven de aarde en de zee gaan zitten, dat levert vast de mooiste resulaten op.

Maar verder leuk hoor, hopelijk levert het zinvolle kennis op.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 07:41
Verwijderd
Citaat:
Moest er smakelijk om lachen toen ik het voor het eerst hoorde.
We willen het zoutgehalte in de zee, en de vochtigheid van de aarde weten.. Hmm, lastig probleem, waar kunnen we het best gaan meten? Ik weet het! Laten we 758 kilometer boven de aarde en de zee gaan zitten, dat levert vast de mooiste resulaten op.

Maar verder leuk hoor, hopelijk levert het zinvolle kennis op.
Ik hoorde laatst zoiets geks, ze hadden een satelliet in de ruimte geschoten zodat we kunnen communiceren en een ander om foto's te maken van de ruimte GEKKE TETTEN DAT KUNNEN WE TOCH OOK GEWOON AL HIER ::;D;D;D:;Dd:;d
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 07:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
An important aspect of this mission is that it will demonstrate a new measuring technique by adopting a completely different approach in the field of observing the Earth from space. A novel instrument has been developed that is capable of observing both soil moisture and ocean salinity by capturing images of emitted microwave radiation around the frequency of 1.4 GHz (L-band). SMOS will carry the first-ever, polar-orbiting, space-borne, 2-D interferometric radiometer.

Although soil only holds a small percentage of the total global water budget, soil moisture plays an important role in the global water cycle. However, in-situ measurements of soil moisture are sparse but, if we are to better our understanding of the water cycle so that the forecasting of climate, weather and extreme-events can improved, more data are urgently required.

The same is true for data on ocean salinity. There are few historical measurement data, and only a small fraction of the ocean is currently sampled on any regular basis. Salinity and temperature determine the density of seawater, and in turn density is an important factor driving the currents in our oceans. Ocean circulation plays a crucial role in moderating the climate by, for example, transporting heat from the Equator to the poles. Ocean salinity is therefore one of the key variables for monitoring and modelling ocean circulation.
http://www.esa.int/esaLP/ESAMBA2VMOC_LPsmos_0.html
Oud 07-11-2009, 15:57
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik hoorde laatst zoiets geks, ze hadden een satelliet in de ruimte geschoten zodat we kunnen communiceren en een ander om foto's te maken van de ruimte GEKKE TETTEN DAT KUNNEN WE TOCH OOK GEWOON AL HIER ::;D;D;D:;Dd:;d
Aahw, jaloers dat jij niet meer kan lachen om simpele gedachten? Zwaar hè, oud en wijs zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Aahw, jaloers dat jij niet meer kan lachen om simpele gedachten? Zwaar hè, oud en wijs zijn.
Je kan met een sateliet natuurlijk heel eenvoudig wereldwijd het zoutgehalte over een groot oppervlak meten. Daarom is het handig. Het werkt ook sneller want er hoeft geen persoon naar alle zeeën en oceanen toe te fietsen.

Ik vond het een beetje jammer dat je zoiets zelf niet had bedacht
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten