Citaat:
Ik heb ook een huis gehuurd met een inkomen van heel weinig (niet nul, maar ook niet genoeg om de huur te betalen). Ik had toen wél studiefinanciering en volgens mij heb ik daar toen een bewijs van meegenomen. De woningbouw maakt het volgens mij helemaal niet uit hoe jij aan je geld komt, als je maar betaalt. Ook ik kreeg huursubsidie trouwens. Heb daar 3 jaar gewoond en nooit iets van de belastingdienst gehoord (behalve de jaarlijkse belastingaangifte in de blauwe envelop).
|
Natuurlijk maakt het de verhuurder uit waar je de huur van betaalt. Niet dat zij boos worden als je je belasting niet betaalt, maar ze willen wel weten of je iedere maand op tijd kunt betalen.
Je haalt door elkaar dat het niks uitmaakt voor de verhuurder dat studiefinanciering niet belastbaar is, want het blijft een legale en stabiele inkomstenbron. Als je zwart werkt heb je om te beginnen al geen arbeidsovereenkomst. Er is dus geen enkele garantie dat je genoeg inkomsten hebt om de huur te betalen.
En er is natuurlijk ook niks mis mee dat je huursubsidie/toeslag aanvraagt, want in jouw geval heb je een wit inkomen dat je dan netjes indient bij de belastingdienst, dus krijg je ook terecht huurtoeslag.
Maar als je zwart werkt kun je geen inkomsten opgeven (dus je moet nul opgeven) terwijl je eigenlijk dus wel zwarte inkomsten hebt. Dus ontvang je per definitie meer huurtoeslag (en zorgtoeslag als je dat aanvraagt) dan waar je recht op zou hebben als je wel netjes belasting betaalt en niet fraudeert.