![]() |
|
Verwijderd
|
In Nederland staan op dit moment een ongeveer 2000 windmolens. Het kabinet heeft als doelstelling om over 10 jaar 20% van de energie uit zogenaamd duurzame bronnen te halen, voornamelijk windmolens. Om het belabberde rendement van de windmolens wat op te krikken worden er nu tegen ruim een verdubbeling van de normale kosten, windmolenparken op zee gebouwd. VVD-kamerlid HAlbe Zijlstra rekende ons voor dat de overheid de komende jaren 55 miljard aan subsidie voor deze zogenaamd duurzame windmolens uittrekt*. Zogenaamd duurzaam? Ja, want de gedachte dat windmolens een forse CO2 besparing opleveren en bovendien geen brandstoffen gebruiken is recent aan flarden geschoten. In Spil onthullen Kees le Pair en Kees de Groot 'een goed bewaard geheim'*. In hun artikel schieten ze op de heersende linkse dromen over windmolenparken.
Sommige argumenten zijn natuurlijk allang bekend zoals de wind die niet altijd op het juiste kracht waait. Dat leek altijd hun weinig sterk bezwaar totdat eerder genoemde heren het rendement van het totale windmolenpark in Duitsland analyseerde, 17,5%. Mocht de wind wegvallen dan moet er toch stroom geleverd worden. Aan de hand van de studie in Duitsland blijkt dat er een vangnet nodig is die garant staat voor 90% van de capaciteit van het windmolenpark. Dit betekent dat er elektriciteitscentrales nodig zijn die van het ene op het andere moment aangezet kunnen worden, te meer omdat de politiek heeft besloten dat windenergie altijd voorrang heeft op het net. De enige centrale die deze on demand stroom kan leveren is de gasturbine. Die een teleurstellend rendement heeft van 30%. Volgens Le pair en De Groot is het zelfs denkbaar dat een windmolen dus meer fossiele brandstof gebruikt en CO2 uitstoot! Onlangs verklaarde de Nederlandse GasUnie dan ook dat er extra gasleidingen moesten worden aangelegd omdat de windelektriciteit meer ondersteuning nodig had*. Het lijkt mij daarom een mooi tijdstip om definitief afscheid te nemen van de het sprookje van de windmolenparken en maar snel te investeren in een paar mooie kerncentrales om zodoende ook het onderzoek naar kernenergie en kernfusie te stimuleren. Laatst gewijzigd op 17-01-2010 om 20:24. Reden: Verwijzingen |
Advertentie | |
|
![]() |
|
De auto is vermoeiender rijden dan een fiets, want, als de auto niet start, moet je TOCH op de fiets
Het lijkt me dat elke kuub gas die we niet hoeven te verbranden meegenomen is. Ja, 30% is teleurstellend, maar is een kerncentrale dan veel beter met z'n 33%? In de kassenbouw staan al duizenden WKK's die ieder moment in- en uitgeschakeld kunnen worden. 's-Nachts leveren die warmte en overdag ook nog eens CO2 aan de hongerige tomatenplantjes. Investeren in langdurige energievoorziening zou altijd de voorkeur moeten hebben, eens zijn de grondstoffen nou eenmaal op en dan is het onbetaalbaar die investering te maken. (en ik ben niet eens links...) |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dus we kunnen kiezen tussen permanent fossiele brandstoffen gebruiken, of deels fossiele brandstoffen, en deels windenergie gebruiken. Lijkt me duidelijk dat optie 2 beter is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals in eerder genoemd onderzoek wordt berekend is het verbruik van fossiele brandstoffen hoger (door het lage rendement) in geval van windmolens. Een kolencentrale heeft bijvoorbeeld al een rendement van 50%. Daarnaast zijn er alternatieven zoals kernenergie die geen fossiele ondersteuning nodig hebben. |
![]() |
||
Citaat:
Kolencentrales worden, vanwege de hoge CO2-uitstoot, gezien als de voor het milieu meest schadelijke vorm van energieopwekking.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En dat wind + gas meer uitstoot dan de huidige centrales (waar nog een aantal kolencentrales bij worden gebouwd?)
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Het lijkt me juist beter naar langdurige opties te kijken; warme- en koude opslag ondergronds, aardwarmte. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||
Citaat:
Trouwens, een oud olieleidingnetwerk in het Westland dient als distributienet voor CO2 vanuit de raffinaderijen(OCAP). Elektrisch rendement is dus misschien maar 30% rendement, warmte en CO2 wordt ook gebruikt. Hetzelfde als de gedoemde gloeilamp, die ons huis ook van warmte voorziet (voorzag), Warmte die in de zomer minder noodzakelijk is maar in de winter van de gasrekening afgetrokken kan worden. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Natuurlijk moet je de gascentrales en kolencentrales niet sluiten, maar met een windmolenpark kan je op een goede winddag die turbines wel een tikje minder zetten, dat bespaard dan wel weer grondstoffen. Verder zit er natuurlijk ook winst in het efficiënter maken van midi en eindgebruikers. Ik ben het met je eens dat zoals met alles ook windturbines verre van ideaal zijn, zeker als je naar de CO2 wil kijken, maar Nederland is er erg geschikt voor. Als je los daarvan of in plaats van enkele kolen of gascentrales 1 a 2 nucleaire installaties hebt is dat natuurlijk geen enkel bezwaar, maar ook die gebruiken voortdurend een grondstof. Rendamentsgewijs ligt het allemaal niet veel uit elkaar, zeg windmolens 30%, nucleair 30%, kolen 45% dieselmotor 25% benzinemotor 50% zonnepanelen (afgelopen zomer eindhovens record) 28%. Diversiteit is beter voor de besparing dan als je het laat. De schoen wringt hem meer in concurentiebelangen en financieel rendament.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[quote] |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
FF serieus, beetje jammer dat ik het moet herhalen maar nucleaire installaties hebben hetzelfde pragmatische probleem als kolen en gascentrales ze behoeven namelijk een constante grondstoffenaanvoer, die aanvoer willen we verminderen niet vermeerderen. hiervoor geeft kernsplijting geen oplossing. Citaat:
Hmm niet echt, X staal gebruiken voor een windmolen levert meer op dan X staal gebruiken voor verbruiksproducten, kwestie van waar je prioriteiten liggen. Los daarvan gaf ik al aan dat ''het millieu" of "het klimaat" voor mij geen afweging is, het gaat uitstekend met de planeet, wij zijn straks de sjaak als we afhankelijk blijven van maar enkele manieren van energiewinning.
||
Citaat:
De gebroeders Wright konden een vliegtuig bouwen zonder tegelijkertijd fietsen te hoeven bouwen, de kennis hadden ze al in huis. |
![]() |
|||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||||||
Citaat:
Citaat:
Minder verbruik door efficiëntie bij de eindgebruiker (zie bv LED tvs) levert op dat er relatief minder stroom opgewekt hoeft te worden (naast directe grondstofbesparing). Het grootste probleem is echter nog altijd de opslag van energie. Citaat:
Citaat:
1) mijn doel is niet minder het milieu belasten maar een diverser energieaanbod (naast wind volg ik zonnecellen, piëzoelectrische energie, besparen via opslagconstructies, geothermische energie, zoet/zout water energie winning, hydro-electrisch enz enz.) 2) minder milieubelastend is beter dan meer milieubelastend. Citaat:
Die tijdelijke influx vanwege staal dat je moet maken - staal nodig voor conventionele constructies is m.i. klein genoeg om op termijn terug te winnen. ben je het er niet mee eens, graag een doorrekening van je voorstelling. Citaat:
Citaat:
ALS kernfusie grootschalig gebruikt zou kunnen worden ben ik direct om, het is inderdaad het meest veelbelovend... maar op het moment heeft fusie geen rendement en ik zie dat ook niet veranderen, wat is jouw visie daarop, en waarom gaat dat niet tegen, zoals jij dat altijd zo mooi zegt: "de thermodynamische wetmatigheden" in? Citaat:
Citaat:
|||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast is Uranium veel goedkoper in de mate waarin het nodig is dan de extra hoeveelheid staal die nodig is voor de extra windmolens en dan heb ik het nog geen eens over de intensieve onderhoudswerkzaamheden van windmoleneiland. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ten tweede is staal koolstof en hebben we daar superduperveel van, uranium niet. Citaat:
wil je dat onderbouwen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien goed voor de offshoresector waar het soms te duur wordt om olie op te pompen biedt dit een alternatieve werkgelegenheid. Citaat:
rendement is de totale hoeveelheid energie opgewekt uit de potentie van de bron, als de wind dus op dag X 6MJ aan energie bevat en de windmolens kunnen daar uiteindelijk 4MJ van omzetten dan is het rendement de factor van het verschil Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Je kiest weer de ik ga m'n mening niet onderbouwen route, jammer.
Snap die staalfobie van o.a. jou niet echt.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je toch niet van plan bent om mijn onderbouwing te lezen, waarom neem je dan nog deel aan de discussie? Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
het toont wel afdoende aan dat windenergie meer CO2 uitstoot veroorzaakt dan alternatieven maar dat is in mijn optiek irrelevant, net zoals de hoge initiële kosten. Jij en anderen doen net of meer energie-potentie behalen een proces van 5 jaar is en dat je daarbij moet hyperfocussen op 1 ding, dit lijkt me onverstandig, dat weet jij ook want je beticht de staat van dezelfde hyperfocus op windenergie, waarin je in je recht staat, dat doen ze namelijk ook. Verder klopt je bewering dat er amper wind is niet, vooral op de Noordzee hebben we niet alleen wind, het is ook nog een van de meest stabiele winden in de wereld die 's zomers in het algemeen NO staat en in de winter algemeen ZW. Citaat:
het is kortetermijndenken, wat niet wil zeggen dat het niet nuttig is om voor de korte termijn ook enkele nucleaire installaties open te houden tot andere technieken ver genoeg ontwikkeld zijn, voor het complete energievraagstuk biedt het alleen geen oplossing. ik zie ze gewoon niet als alternatieven op elkaar maar als aanvulling.
||
Citaat:
Technieken zouden niet naast elkaar gebruikt kunnen worden ![]() Staal? net of we minder staal gaan gebruiken,het heeft er niets mee te maken, tuurlijk wil je dat ook zo veel mogelijk recyclen maar is het onderdeel van het mondiale energievraagstuk nee. CO2 is al net zo'n zijspoor.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mijn visie gaat eerder uit van alle beetjes helpen, daarnaast komt dat de bron van energie beschikbaar blijft in dit geval, ik snap niet hoe jullie dat weg relativeren, al is het er maar extra als je het niet nodig hebt. Natuurlijk ben je op een bepaald moment klaar met windenergie in Nederland en kan en moet je dan ook andere technieken met aandacht bekijken. Het enige wat ik van LL hoor zijn slappe smoesjes; gasleidingen een probleem? man verschillende partijen hebben al aangegeven daar gebruik van te blijven maken ook als ons gas op is, staal, gebruiken we voor alles inclusief energieopwekking d.m.v. verschillende technieken. CO2 aub zeg. als windenergie niet zou werken dan zou Nederland niet eens bestaan.
Laatst gewijzigd op 29-01-2010 om 10:43. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
een kind van 2 snapt ook wel dat je niet overal windturbines kan neerzetten op andere lokaties zijn andere technologiën nuttiger. Dat je naast dat soort dingen ook op termijn een nieuwe efficiëntere nucleaire installatie bouwt of een oude vervangt is niet uitgesloten, genoeg firma's en landen zijn ook daar mee bezig. tegelijk is het ook nog steeds nuttig kolencentrales beter te maken en je gasnet te optimaliseren. Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaan we om met "schone" energie? Verwijderd | 57 | 28-08-2010 21:44 |