Oud 05-01-2010, 16:19
Verwijderd
Hoi!

Voor mijn toekomstige opleiding, moet ik over een basis kennis van scheikunde beschikken. Daarvoor heb ik een boek aangeschaft, namelijk: Scheikunde voor dummies van John T.Moore.

Thuis studeren is best lastig als je nog niets van scheikunde af weet, daarom heb ik dit topic geopend. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie me mee zouden willen helpen op mijn avontuur door scheikunde.

Alvast hartstikke bedankt!

Mvg,

Hunterlife!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2010, 15:47
xxceline
xxceline is offline
Hm.
Waarom schaf je geen leerboek aan met uitwerkingen? Bijvoorbeeld scheikunde voor het vmbo of havo? (Weet niet waar je nu zit qua niveau) Het lijkt me dat daar meer relevantie kennis in staat..

Laatst gewijzigd op 19-01-2010 om 15:57.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 16:09
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ja daar ben ik het wel mee eens. En als je er iets van snapt, help mij! ik snap er echt de ballen van.
Oud 19-01-2010, 16:36
Verwijderd
Bedankt voor jullie reacties, maar ik vind dit boek best wel goed. Zo heb ik de afgelopen weken in mijn vrije uren geleerd hoe ik met het periodiek systeem moet werken en hoe ik een elektron configuratie samen kan stellen, om zo maar een paar interessante onderwerpen te noemen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 10:21
xxceline
xxceline is offline
Ik wil niet heel lullig doen... maar het lijkt me toch nuttiger om een schoolboek te nemen. Je gaat toch VAVO doen? Dan kun je je beter daar op voorbereiden, dan dingen leren die je misschien helemaal niet nodig hebt. Soiezow leer je ook met een schoolboek te werken met het periodiek systeem!! Staan hele goede voorbeelden in. Daarbij; met het schoolboek wordt er ook vaak verwezen naar de BINAS, érg nuttig omdat je daar je examens mee doet. (Of een tabel die je straks nog maar bij je examens mag gebruiken)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 16:29
Luts
Luts is offline
ik zou sowieso de BINAS kopen, de 5de editie.
verder heb ik voor scheikunde het boek curie scheikunde voor de tweede fase havo.
het informatieboek van curie vind ik zelf onduidelijk maar het verwerkingsboek is super.
daar staan ook de belangrijkste dingen uit het informatieboek (ik snap echt niet waarom die er ook bij moest bestellen)

p.s. ik doe nu 4 havo
Oud 31-01-2010, 19:11
Verwijderd
Hoi,

Ik ben dus bij elektron formules, en ik snap het niet zo goed. Ik ben dus bij een stap waar ik een vergelijking moet gebruiken om achter het aantal bindingen in een molecuul te komen. De vergelijking is: N-A=S.

N is de som van het aantal valentie-elektronen dat elke atoom nodig heeft. A is de som van het aantal valentie elektronen dat voor elke atoom beschikbaar is. En S staat voor het aantal elektronen dat in het molecuul wordt gedeeld. Ik krijg voor water:

N=8+2(2)=12
A=6+2(1)=8
S=12-8=4

Ik snap hoe ze aan S komen. Maar hoe komen ze toch in hemelsnaam aan N en A???
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 13:43
Verwijderd
Citaat:
N=8+2(2)=12
A=6+2(1)=8
S=12-8=4
Ik snap inmiddels hoe ze aan Rood komen. 2 valentie elektronen zijn er nodig per waterstofatoom. Ook snap ik hoe ze aan groen komen.

Het was gewoon een beetje logisch nadenken. Ik ga dus nooit meer leren als ik half wakker bent.

En nu eens de lewis structuur onder de knie krijgen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 07:55
xxcelin2
Ik vind eigenlijk dat je echt een beetje dom bezig bent hoor
Natuurlijk is het interessant als je dingen leerft; maar waarom ga je niet gewoon je VOORbereiden op een aankomend VAVO jaar?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 22:21
Verwijderd
Dat ben ik aan het doen lieve schat. Eerst een hoop theorie, dan een hoop praktijk. Voorbereiden op het aankomend vavo jaar doe ik in de zomer, wanneer ik de boeken voor dat jaar in mijn bezit heb.

Vind het overigens wel lief dat jij je zorgen om mij maakt. Hoeft helemaal niet hoor. Ik apprecieer je hulp wel hoor!

Laatst gewijzigd op 05-02-2010 om 22:34.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 12:01
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Ik vind eigenlijk dat je echt een beetje dom bezig bent hoor
Natuurlijk is het interessant als je dingen leerft; maar waarom ga je niet gewoon je VOORbereiden op een aankomend VAVO jaar?
ja, leren is heel dom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten