Oud 07-03-2010, 13:53
zoemzoem
zoemzoem is offline
Hoe hoog is een gemiddeld voorschot voor GWE voor een 1p huishouden? Ik betaal nu 125E voorschot voor gas en elektriciteit en 8,50 voor water voor een 3 kamer appartement, maar mijn vriend voor zijn 2 kamer appartement maar 50E in totaal. Betaal ik nu te veel of hij te weinig?
Ik ben overdag zelden thuis, 's avonds ook niet heel vaak, en ongeveer 2 vd 3 weekenden thuis. Ik draai 2 wassen per week, kook op gas, dubbel glas, geen extra stroometende apparaten, naast tv/laptop/lampen/opladers.
Wat betalen jullie?

Oh ja, ik weet dat er al honderden topics over zijn, maar die kan ik niet vinden met de zoekfunctie
Oud 07-03-2010, 14:42
Hawahaai
Hawahaai is offline
Het ligt natuurlijk aan de grootte van het appartement, maar ook aan de aanwezigheid van isolerende maatregelen, cv of juist blokverwarming, of je een appartement met rondom buren hebt of juist een appartement op de hoek.

Wij (2 pers. huishouden) in een 3 kamer appartement met dubbel glas en blokverwarming betalen EUR 65,- per maand voor elektriciteit en gas. Voor water betalen wij ongeveer EUR 70,- per drie maanden.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 14:53
Ivo
Ivo is offline
Hier een 2-kamer appartement en ik betaal €45,- voorschot G+E. Water is geloof ik €9,- per maand en voorschot voor de stookkosten (blokverwarming) is €35, maar dat is waarschijnlijk ongeveer een tientje te hoog.

G+E+W+verwarming is bij mij totaal dus ongeveer €80 per maand.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2010, 16:21
Balance
Balance is offline
Ik woon in een kleine hoekwoning (oud, niet al te best geïsoleerd) en mijn voorschot is gebaseerd op het gebruik van mijn voorganger, nog niet op dat van mijzelf. Ik betaal 100 euro aan G+E voorschot en 20 euro aan water voorschot.
Oud 07-03-2010, 20:36
dwight88
dwight88 is offline
Ik heb een vrij oud 4 kamer appartement. Ik betaal 130 euro aan GWE. Vorig jaar was dit veel meer maar toen ook een bak teruggekregen; als het goed is moet dit bedrag precies dekken . Met jouw 125 zit je wellicht een tikje hoog (aangezien jouw huisje zonder enige twijfel beter is geïsoleerd dan die van mij ), maar dat is (als je het kan dragen elke maand) geen heel gek bedrag.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 17:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik woon in een twee kamerappartement op de begane grond, aan beide kanten (en boven ook) buren. Woonoppervlak is 40m2, heb ook dubbel glas en een combiketel. Ik betaal voor gas en elektriciteit 65 euro voorschot per maand, voor water 35 euro per kwartaal. Ik ben ongeveer net zoveel thuis als jij alleen is m'n vriend hier ook nog wel drie dagen per week gemiddeld.

Per maand betaal ik dus ongeveer 75 euro voor gas, water en elektriciteit.
Oud 08-03-2010, 18:35
Ivo
Ivo is offline
Ik moet er bij zeggen dat ik wat meer stook dan de meesten op een flat, want ik heb maar aan 2 kanten buren. Alleen boven en rechts van me. Links zit een buitenmuur (hoekwoning) en onder me zijn de bergingen met een ongeïsoleerde verdiepingsvloer. Vooral dat laatste voel ik best wel. Mijn laminaatvloer voelt een stuk kouder aan als bij m'n broer die wel benedenburen heeft.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2010, 21:17
Adore
Adore is offline
Het ligt een beetje aan de verdere isolatie van je huis, maar ik vind het erg hoog. Ik heb sinds november de sleutels van het appartement waar ik nu sinds december woon. Ik heb net de jaarafrekening te pakken, ik betaalde 144 euro en nu 125 euro. Mijn werkelijke verbruik was ook €50,-. Heb ik wel een zeer goed, gloednieuw geïsoleerd appartement dat aan alle kanten omgeven wordt door andere appartementen en ik ben ongeveer net zo vaak thuis als jij.

Je zou je voorschot bij kunnen stellen, normaal wordt 10% gehanteerd. Let er op dat je niet té laag gaat zitten, want je weet niet wat komend jaar aan weer en energieprijzen gaat brengen!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 15:10
Balance
Balance is offline
Hoe is de verhouding van verbruik in wintermaanden t.o.v. de rest van het jaar?

Ik heb net namelijk mijn jaarrekening gehad, maar woon er pas sinds november. Mijn jaarrekening bestaat dus uit het verbruik over 3 wintermaanden. Nu ben ik benieuwd of ik daarmee een beetje kan berekenen wat ik dan het hele jaar kwijt zal zijn, met in acht neming van het feit dat je in de rest van het jaar natuurlijk minder verbruikt omdat het warmer is.
Oud 12-03-2010, 15:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij houden ze daar rekening mee in hun berekening? Ik kreeg m'n jaarrekening namelijk ergens in oktober of november ofzo terwijl ik er pas sinds april woonde. M'n voorschot ging toen flink omlaag en ik heb het wel wat omhoog gedaan omdat de winter idd nog zou komen maar iedereen wie ik het vroeg zei dat ze daar wel rekening mee houden. Weet ook niet of het veel scheelt. In de zomer douche je misschien weer wat vaker.
Oud 12-03-2010, 16:42
Balance
Balance is offline
Ja klopt, ze hebben mijn bedrag ook flink naar beneden bijgesteld, terwijl ik nu toch bij moet betalen. Dat is inderdaad met in gedachte dat volgend jaar ook de zomermaanden inbegrepen zijn.
Maar toch zou ik willen weten of er mensen zijn die enig idee hebben van die verhoudingen.
Oud 13-03-2010, 12:00
Ieke
Ieke is offline
Ik betaal 26 aan electriciteit en 9 aan water. Verwarming zit in de service kosten en aangezien mijn vader die betaald weet ik niet precies hoe dat ligt. Ik woon in een studio en moet zeggen dat ik niet speciaal let op mijn verbruik. Koken doe ik electrich.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten