Oud 13-04-2010, 18:18
DBZ
DBZ is offline
Hey mensen, voor een hypothese uit voor een PO moet ik weten wat de reactie van een zuur op agar agar is(iig, zou handig zijn). En daar wil ik ook graag een oorzaak voor willen hebben

Bvd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2010, 14:07
klaasje123
klaasje123 is offline
nou het enige wat ik zo kan verzinnen als reactie zijn deze twee dingen:

REACTIE I
Een zuur, bijvoorbeeld azijnzuur (met een carboxyl-groep) kan een esterverbinding maken met de OH-groepen van het agaragar. als je nog een tekening van de eindstof wilt zien, moet je het maar even vragen. bij deze reactie is vaak een kathalysator

En dan nu een tweede, maar ik denk iets minder waarschijnlijke mogelijkheid (voor dit soort reacties worden in je lichaam enzymen gebruikt):
REACTIE II
Agar agar is een polysacharide. Dit is een hele lange keten van sacharide-moleculen die verbonden zijn met een zuurstofatoom tussen twee sacharides.

polysacharides kunnen worden gemaakt door middel van een condensatiereactie. een condensatiereactie is wanneer twee moleculen een binding aangaan, en water een reactieproduct is. Hieronder staat een voorbeeld van een condensatiereactie, namelijk de vorming van maltose.

de omgekeerde reactie hiervan is de hydrolyse, hierbij wordt de binding tussen de sacharidemoleculen verbroken doordat er water "tussenin gaat zitten". Hieronder, weer een voorbeeld, wordt sacharose omgezet in glucose en fructose

ook bij deze reactie is vaak een kathalysator.

de samenvatting van deze laatste reactie is dus dat door de aanwezigheid van het zuur de verbindingen tussen de sacharidemoleculen worden verbroken. Reactie 1 lijkt mij echter waarschijnlijker.

Ik hoop dat ik je hierbij mee geholpen heb .

Laatst gewijzigd op 14-04-2010 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 04:51
Verwijderd
Google
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 08:17
klaasje123
klaasje123 is offline
al gezocht, maar niet gevonden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren