Oud 26-04-2010, 12:55
fractuur
fractuur is offline
Zo, lange tijd geleden dat ik hier ben geweest. Maar omdat ik het onderdeel Recht altijd goed vond (lees: begrijpelijk voor leken ) en ik nu een vraag heb post ik hem hier.

Ik zou graag de juridische definitie van intimidatie willen weten, en ook hoe goed of slecht dat over het algemeen hard te maken is. Iemand een idee? (het gaat over een situatie in een studentenhuis) Thnx alvast!
Oud 26-04-2010, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Zo, lange tijd geleden dat ik hier ben geweest. Maar omdat ik het onderdeel Recht altijd goed vond (lees: begrijpelijk voor leken ) en ik nu een vraag heb post ik hem hier.

Ik zou graag de juridische definitie van intimidatie willen weten, en ook hoe goed of slecht dat over het algemeen hard te maken is. Iemand een idee? (het gaat over een situatie in een studentenhuis) Thnx alvast!
Bedoel je bedreiging? dat is strafbaar.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2010, 14:00
Verwijderd
Intimidatie an sich is volgens niet strafbaar gesteld, voor zover ik weet. Als het uitmondt in bedreiging is het dat natuurlijk weer wel, zoals kopmuntkip al opmerkt.

Het kan ook gevolgen hebben voor privaatrechterlijke rechtshandeling die je verricht.

Als je een duidelijker antwoord wil zul je toch echt wat concreter moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2010, 15:25
fractuur
fractuur is offline
Nee, het was geen bedreiging, daarom vraag ik het ook. Het heeft met een huisgenoot te maken die nogal een mediterraans ego en gevoel van status heeft (iets anders kan ik niet bedenken). Hij is snel geirriteerd en het liefst wilt hij dat de meiden in huis hem op handen dragen. Daarbij kan hij er ook heel slecht tegen als hij grapjes maar half hoort of snapt, wanneer er een persoonlijk grapje wordt gemaakt (hetgeen wat verder iedereen wel moet ondergaan in huis), wanneer er over onderwerpen worden gesproken die hij niet kan volgen of als er een algemene (negatieve) opmerking wordt gemaakt die toevallig op hem van toepassing is. Helaas voor hem zijn er twee vrouwen in huis die dit haantjesgedrag niet zo pikken, en de spanningen daar omheen lopen al een tijd op. Nu hadden we met huisgenoten lol en omdat hij naar aanleiding daarvan een of andere bevelende rotopmerking maakte tikte hem in zijn gezicht. Natuurlijk niet het slimste, maar ik dacht: als ik mijn mond opentrek en een botte opmerking maak kan ie dat niet hebben en wordt het erger. Ik dacht het 'speels en grappig' te hebben opgelost. Maar nee, even later was ik alleen boven en kwam hij verhaal halen. Opgefokt eiste hij een verklaring en hoewel ik het netjes probeerde uit te leggen, riep hij door me heen dat er toch geen verklaring kon zijn, want hij werd nooit geslagen (en echt, slaan is een heel groot woord) en van mij pikte hij het al helemaal niet etc etc. Hij kwam redelijk dichtbij en aangezien hij het formaat van een uitsmijter heeft vond ik het allemaal niet zo relaxed. Buiten dat ik gewend ben dat mensen eerst wel even willen praten voor ze gaan schelden. Maar goed. Ik heb gezegd dat het nooit meer zou gebeuren (er niet aan toegevoegd dat ik dan ook nooit meer een woord met hem zou wisselen) en voor hem was de kous af. Hij vond blijkbaar dat ik onderdanig genoeg was geweest.

Zodoende eigenlijk, al kan dit verhaal beter naar L&R of Psych.
Oud 26-04-2010, 16:34
Verwijderd
Nee, dit gedrag is enkel kansloos maar niet strafbaar.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2010, 19:58
Verwijderd
Niet strafbaar.

Let op dat je nooit moet verklaren dat jij hem een tik hebt gegeven: aangifte Itialiaan + verklaring van jou = voldoende om tot een veroordeling kunnen komen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 16:43
Nona
Nona is offline
Idd, je hebt hem nog altijd geaaid.

Wat een sulletje zeg. Gewoon niets van aantrekken, doe je ding en laat hem niet merken dat hij vat op je heeft. Daar zou hij nog wel eens gebruik van kunnen maken, en dat is het laatste wat je wilt. En probeert hij toch eens iets, dan heb jij wél een poot om op te staan. Formaat kleerkast tegen formaat lief meisje doet het goed, hoe krom dat ook is (en ja, dat vind ik wel degelijk krom, maar je lichamelijk overwicht in discussies inzetten kan ook echt niet).
Oud 28-04-2010, 14:01
arPos
arPos is offline
Citaat:
Lijkt me juridisch geen grond voor een veroordeling, wellicht valt het wel onder eventuele huis-statuten.
Oud 28-04-2010, 17:14
fractuur
fractuur is offline
Thnx allemaal! Sinds die dag doet ie poeslief tegen me, heel irritant. Terwijl ik niet zo veel meer durf te zeggen, want als hij apart naar me toe komt de volgende keer heb ik vrij weinig om me te verdedigen. lk overweeg om een klacht neer te leggen bij Sociaal Beheer van de woningcorporatie (als ik dat klachtenformulier eindelijk een keer vind ), zodat bij een tweede keer (waarbij ik niet ben begonnen ) ze in ieder geval zien dat het geen incident is. Hebben jullie verder nog tips?
Oud 28-04-2010, 18:55
Verwijderd
Zorg er voor dat je niet de enige bent die klaagt. Dit soort gevallen worden altijd eerder opgepakt wanneer meerdere bewoners klagen. Oh en houdt bij wanneer dit soort dingen voorkomen en waar dat over gegaan is.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2010, 10:47
Lente
Lente is offline
jij geeft hem een mep en bent verbaasd dat ie dat niet zo tof vindt? ehhh
Met citaat reageren
Oud 29-04-2010, 15:15
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
jij geeft hem een mep en bent verbaasd dat ie dat niet zo tof vindt? ehhh
Context gelezen?