Als ik priegelwerk doe, zoals borduren (vooral wit-op-wit), gaan mijn ogen vaak zeer doen na een tijdje. Bij borduren is vaak het contrast te laag of het licht te slecht en je staart steeds naar dingen die superklein en superdichtbij zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit slecht is voor je ogen.
Wie weet wat hieraan te doen valt? Zou zo'n leesbrilletje in een koker helpen, of is dat alleen voor als je ogen ook echt slecht zijn dichtbij? Een vergrootglas (maar dat kan ik weer niet vasthouden omdat ik twee handen nodig heb voor borduren en dergelijke), of gekleurd glas dat het contrast van de garen en stof verhoogt?
Ze worden er heel snel heel moe van, ik krijg er hoofdpijn van, meer last van mijn tourette, en ik heb gehoord dat het wel degelijk slecht is voor je ogen maar zelfs als het dat niet is hoop ik dat er toch middeltjes zijn om die moeheid te verzachten.
Heb je je ogen wel eens laten opmeten om te checken of je van jezelf al geen lichte plussterkte hebt? Wat jij beschrijft had ik heel erg toen ik nog geen bril had in mijn tentamenweken, als ik urenlang boeken zat te bestuderen. Nu ik een bril heb, heb ik er iig al veel minder last van.
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Toch denk ik dat het het beste is als je wat meer afwisseling zoekt, als je ook af en toe naar buiten kijkt. Je ogen verkrampen gewoon een beetje als ze steeds zo moeten focussen, dus je moet ze soms gewoon even wat rust gunnen, is meteen ook goed tegen de rsi
Mijn vader heeft zo'n standaard-dingetje zelf gemaakt, een houten staafje op een klein plankje ofzo getimmerd en een stuk ijzerdraad aan de bovenkant dat zeg maar om het handvat van een vergrootglas heengewikkeld wordt. Maar zoals je weet is mijn papa niet zomaar een papa maar een buschauffeur-toffe-papa.
Hoe dan ook. Zoiets kan je proberen, of een kringloopwinkel ofzo idd!