Oud 05-06-2010, 22:39
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Na wat tekstuitwisseling met andere forumbazen hebben we besloten dat ook automutilatie onder artistiekevrijheid valt. Er zitten wel wat regels aan vast: De reacties moeten puur en alleen over de buitenkant van het gedicht gaan (woordgebruik, opmaak, stijlmiddelen, metrum, ritme blablajwz). Zodra het over de inhoud gaat, ("Ja ik snij mezelf ook altijd! of "Ik herken de opluchting") word het eerst de reactie alleen verwijderd met een waarschuwing erbij alleen op de inhoud in te gaan, en als men daarna doorgaat over de inhoud word het gedicht zonder pardon verwijderd.
Oud 05-06-2010, 22:54
Verwijderd
Geweldig nieuws !
Wil dan ook zeggen dat mijn gedichtjes worden teruggezet ?
Oud 05-06-2010, 22:54
Verwijderd
Een wijs en correct besluit.
Oud 05-06-2010, 23:03
Dingaantouwtje
Oja, ze dienen ook onder een spoiler te staan. Dan pakt google ze ook niet. Je gedichtjes komen eraan.
Oud 06-06-2010, 19:48
Verwijderd
Helaas is een verstandig besluit teruggedraaid
Oud 06-06-2010, 19:57
Verwijderd
Suïcidale mensen hebben ook rechten!
Oud 06-06-2010, 19:59
Dingaantouwtje
Het gaat hier niet om de suicidale kant, FA. De suicidale kant is nergens op het forum toegestaan. Alleen op ARTfora moet je nou eenmaal rekeninghouden met artistieke vrijheid.
Oud 06-06-2010, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Helaas is een verstandig besluit teruggedraaid
Hoe bedoel je ?
Oud 06-06-2010, 20:22
Verwijderd
En ik kan niet snappen waarom iemand geen zelfmoord zou mogen plegen, noch daarover zou mogen vertellen.
Oud 06-06-2010, 20:39
Dingaantouwtje
Citaat:
En ik kan niet snappen waarom iemand geen zelfmoord zou mogen plegen, noch daarover zou mogen vertellen.
Omdat, allerbeste FA, dat geen goede invloed heeft op scholieren. Die gaan denken dat het normaal is om in je polsen te gaan snijden als je vriendinnetje gaat verhuizen ofzo. Zelfmoord en automutilatie zijn overigens niet dezelfde dingen.
Oud 06-06-2010, 20:51
Verwijderd
Nee, maar het zijn beiden symptomen van een diep menselijk gevoel van zielenpijn.
en ik ben van mening dat daarover gepraat moet kunnen worden.
En het zijn beiden geweldige basissen voor verhalen en gedichten!

Enkele van mijn lievelingsschrijvers hebben hun hele werk gebouwd op de melancholie en mistroost!
Oud 07-06-2010, 09:24
Dingaantouwtje
Als je over je innerlijke pijn en mistroost en melancholie wil praten, kan dat op Psychologie. Als je over automutilatie wil dichten, mag dat. Als je over automutilatie wil praten, dan ben je helaas op een scholierenforum niet op de goede plek. Hier zou jij als volwassen man begrip voor moeten hebben.
Oud 07-06-2010, 14:18
Verwijderd
Automutilatie is heel erg ongewenst, en het posten van gedichten en het krijgen van reacties daarop, of die nou over de inhoud gaan of niet, lokt zulk gedrag opnieuw uit. Het is niet kunstzinnig, het heeft met poëzie niets te maken. Dat anderen meesterwerken schrijven op basis van deze gevoelens, hoeft niet te zeggen dat dat bij anderen aangemoedigd moet worden. Liever een gelukkig iemand die geen meesterwerken maakt dan iemand met een soort chronische, artistieke depressie die ze wel maakt. Depressie is een ziekte. Punt. Gedichten over anorexia zijn in mijn ogen om precies dezelfde reden niet gewenst.
Dichten over automutilatie kan niet tegengehouden worden, maar het hoeft hier niet gepost te worden.
Oud 07-06-2010, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Automutilatie is heel erg ongewenst, en het posten van gedichten en het krijgen van reacties daarop, of die nou over de inhoud gaan of niet, lokt zulk gedrag opnieuw uit. Het is niet kunstzinnig, het heeft met poëzie niets te maken. Dat anderen meesterwerken schrijven op basis van deze gevoelens, hoeft niet te zeggen dat dat bij anderen aangemoedigd moet worden. Liever een gelukkig iemand die geen meesterwerken maakt dan iemand met een soort chronische, artistieke depressie die ze wel maakt. Depressie is een ziekte. Punt. Gedichten over anorexia zijn in mijn ogen om precies dezelfde reden niet gewenst.
Dichten over automutilatie kan niet tegengehouden worden, maar het hoeft hier niet gepost te worden.
AM is een onderwerp als een ander, ik snap niet waarom je er een taboe van zou willen maken. Er nog niet aan gedacht dat het schrijven erover juist een vervanging is voor het effectief doén ? Als het verlangen er is, kan je het beter op papier uiten dan op je armen
Oud 07-06-2010, 18:17
ZitriN
ZitriN is offline
"AM is een onderwerp als een ander, ik snap niet waarom je er een taboe van zou willen maken. Er nog niet aan gedacht dat het schrijven erover juist een vervanging is voor het effectief doén ? Als het verlangen er is, kan je het beter op papier uiten dan op je armen"

Ja maar daar is dit forum niet voor. Als iemand een gedicht schrijft over automutilatie waarvan ik denk; wauw wat goed, dan mag degene dat doen van mij. Helaas is dat nog nooit voorgekomen, gaat het bij de persoon in kwestie altijd over zijn gevoelens en niet over hoe het gedicht technisch in elkaar zit. Gedichten om van je af te schrijven, met het idee vervolgens een "veel sterkte" te krijgen van medeforummers, moeten op psychologie. Als je een gedicht schrijft, met het idee van "ik wil beter worden en wil feedback en kritiek op mijn gedicht, om mezelf te ontwikkelen en gedichten te schrijven van een bepaald niveau" dan kunnen ze hier op dop.
Daarnaast geloof ik er heilig in dat automutilatie een hype is geworden doordat er internet is gekomen en daarop vele mensen elkaar vertelden over hun ervaringen met automutilatie. BIj ons op school sneed op een bepaald moment bijna een kwart van de meisjes in zichzelf, dat komt lijkt me toch echt doordat ze elkaar ertoe aanzetten en het lijkt me te toevallig als ze opeens allemaal aan dezelfde stoornis lijden. Maar ik ben wel van mening, dat je het niet kan verbieden, want dan ga je zo'n vage grens trekken tussen populaire stoornissen die niet mogen, en andere die wel mogen.
Oud 07-06-2010, 18:48
Verwijderd
Citaat:
"AM is een onderwerp als een ander, ik snap niet waarom je er een taboe van zou willen maken. Er nog niet aan gedacht dat het schrijven erover juist een vervanging is voor het effectief doén ? Als het verlangen er is, kan je het beter op papier uiten dan op je armen"

Ja maar daar is dit forum niet voor. Als iemand een gedicht schrijft over automutilatie waarvan ik denk; wauw wat goed, dan mag degene dat doen van mij. Helaas is dat nog nooit voorgekomen, gaat het bij de persoon in kwestie altijd over zijn gevoelens en niet over hoe het gedicht technisch in elkaar zit. Gedichten om van je af te schrijven, met het idee vervolgens een "veel sterkte" te krijgen van medeforummers, moeten op psychologie. Als je een gedicht schrijft, met het idee van "ik wil beter worden en wil feedback en kritiek op mijn gedicht, om mezelf te ontwikkelen en gedichten te schrijven van een bepaald niveau" dan kunnen ze hier op dop.
Daarnaast geloof ik er heilig in dat automutilatie een hype is geworden doordat er internet is gekomen en daarop vele mensen elkaar vertelden over hun ervaringen met automutilatie. BIj ons op school sneed op een bepaald moment bijna een kwart van de meisjes in zichzelf, dat komt lijkt me toch echt doordat ze elkaar ertoe aanzetten en het lijkt me te toevallig als ze opeens allemaal aan dezelfde stoornis lijden. Maar ik ben wel van mening, dat je het niet kan verbieden, want dan ga je zo'n vage grens trekken tussen populaire stoornissen die niet mogen, en andere die wel mogen.
Daarom dat ik zeg dat het beleid momenteel goed is.
Je mag erover schrijven als je wilt, maar wel onder bepaalde voorwaarden om anderen te beschermen. Kan ik perfect mee leven.
Mijn reactie was bedoeld op mensen die helemaal géén AM-gedichten op dit forum willen.
Dit gaat naar mijn mening net iets te ver.
Oud 07-06-2010, 18:57
Verwijderd
Zal er wel aan leggen dat ik slechts een pulphorrorschrijver ben, en bijgevolg op dit forum een rang heb die gelijk staat aan taalbarbaar, maar in mijn ogen is en blijft automutilatie, zelfmoord en anorexia een onderwerp als een ander. En onderwerpen zijn er om over geschreven te worden. Hoe gruwelijker, hoe liever.

Dus ik sluit mij aan in het kamp van TCO.

Op bloed en gruwel!

Laatst gewijzigd op 08-06-2010 om 08:21. Reden: plaatje is niet zo relevant
Oud 07-06-2010, 20:49
Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik hier mijn mening ga geven, maar ik wil toch even wat kwijt.
AM is iets waarover je misschien juist wel moet schrijven. Je kan er beter over schrijven, dan dat je het in de praktijk brengt. Je moet er over kunnen schrijven, maar niet alles hoeft in het openbaar. Je moet het kunnen plaatsen, maar binnen bepaalde grenzen. Gewoon even drie keer nadenken voordat je op opslaan drukt en val anderen niet lastig met je problemen.
Oud 07-06-2010, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik hier mijn mening ga geven, maar ik wil toch even wat kwijt.
AM is iets waarover je misschien juist wel moet schrijven. Je kan er beter over schrijven, dan dat je het in de praktijk brengt. Je moet er over kunnen schrijven, maar niet alles hoeft in het openbaar. Je moet het kunnen plaatsen, maar binnen bepaalde grenzen. Gewoon even drie keer nadenken voordat je op opslaan drukt en val anderen niet lastig met je problemen.
Het opslaan doe je dan weer voor feedback op je schrijfstijl.
Want wat het thema van je gedicht ook is, je wilt uiteindelijk altijd wel bijleren wat het technische betreft. Je moet als lezer (hoe moeilijk het ook is) proberen de inhoud en de schrijfstijl los van elkaar te zien. De inhoud is persoonlijk, maar het gedicht zelf is voor iedereen.
Oud 08-06-2010, 08:23
Dingaantouwtje
Ik denk dat het nu wel duidelijk is, en dat iedereen hem inmiddels gelezen heeft. Slotje + belangrijk-af.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten