Oud 28-07-2010, 13:16
Verwijderd
Ja hoi,
Een tijdje geleden heb ik kennisgemaakt met moderne klassieke muziek. Eigenlijk maakte ik kennis met Cesar Bresgen. Maar ik vind het moeilijk om te begrijpen/spelen. Qua noten is het niet echt heel ingewikkeld, maar ik begrijp het gewoon niet. Misschien is Bresgen moeilijker dan iets anders, maar ik weet het niet.

Nu mijn vraag aan jullie. Wat vinden jullie van dit genre? Wie zijn de besten, wat moet ik echt horen? Moet je het gewoon spelen zoals klassiek (dus ook als het opmatig is met de klemtoon op tel één) of weer anders? Swingend, strak? Of verschilt dat weer per stuk?

Ik ben oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig naar het genre .

Liefs!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2010, 13:49
me-nu
me-nu is offline
Ik kan zelf niets spelen en ben absoluut geen kennis van klassieke muziek, maar ik vind het op sommige momenten heerlijk om te luisteren. De enige moderne klassieke artiesten waar ik veel naar luister zijn Yann Tiersen, Wim Mertens en Ludovico Einaudi. Althans ik denk da je dat wel modern klassiek kan noemen. Al is het heel wat ander dan Cesar Bresgen als ik het zo hoor.

Maar sorry, ik kan er verder weinig over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 20:23
Verwijderd
Luister eens naar Philip Glass, Terry Reilley, Einojuhani Rauttavaraa, Theo Loevendie, Eric Ewazen.

Wat zij schreven gaat van klassiek via minimal en absurde avantgarde naar lekker klinkende 'jazz'.

Hoewel het natuurlijk geen jazz is. Dus echt swing zal het niet zijn. Ik vind de meeste moderne muziek niet om aan te horen. Zeker niet als het erom gaat om grenzen op te zoeken, om het grenzen opzoeken.
Je moet er een beetje je eigen weg in vinden. Je komt vanzelf dingen tegen die je wel of niet aanspreken.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 22:15
Verwijderd
Het is misschien niet heel "modern" (het komt uit 1913, maar was zijn tijd ver vooruit), maar je móet luisteren naar Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky. Ook Edgard Varèse is dan vrij essentieel, en dan heb je ook meteen de twee belangrijkste inspiratiebronnen van Zappa qua klassieke muziek - en dus voor moderne rockmuziek en jazz (fusion) in het algemeen. Verder inderdaad Glass, Riley en Mertens, maar check ook Olivier Messiaen en György Ligeti.

Cesar Bresgen ken ik niet, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 23:06
Verwijderd
De sacre... Heb dat kreng 2 keer gespeeld. Wat een ellende was dat...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2010, 10:38
Verwijderd
Ik luister nu die van Stravinsky en het doet me denken aan een Duits... ja God, hoe heet dat. Het zijn een aantal stukken voor accordeon bij elkaar over het verhaal van de haas en de egel, hier bekend als haas en de schildpad. Ik weet niet van wie dat is.

Bedankt voor de namen, ik ga luisteren

Edit: Ik luister nu Philip Glass en wauw en whoej. Wat mooi! Het doet me een beetje denken aan Yann Tiersen, ook omdat de begeleiding eigenlijk zo hetzelfde van opzet blijft

Wat ik van Terry Riley (hoe schrijf je dat? Ik vond alleen deze, maar ik heb ook niet zolang gezocht) vind, weet ik nog niet. Een beetje... druk, vreemd. Hoofdpijnachtig. Maar soms had hij erg mooie loopjes.

Laatst gewijzigd op 29-07-2010 om 11:15.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2010, 22:01
Verwijderd
Ik luister nu naar Philip Glass, en ik begon met de soundtrack van de film The Hours, omdat ik die film erg goed vond. Wauw! Het is net Yann Tiersen, maar dan mooier!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 20:09
luchtloper
luchtloper is offline
Citaat:
De sacre... Heb dat kreng 2 keer gespeeld. Wat een ellende was dat...
Zoiets durf ik niet eens te proberen, ging dat nog een beetje dan?

ot:
Ja, stravinsky idd. soms philip glass. Verder vind ik het laat romatieke klassieke en daarna ook wel erg mooi. Denk aan Ravel, Holst. Ook zijn de latere symfonische werken van scriabin erg vernieuwend en bizar. Net als Stravinsky was hij z'n tijd ver vooruit, waardoor het toen niet erg gewaardeerd werd.

En als het om nog latere muziek gaat, vond ik laatst ook zogenaamd modern spiritueel muziek van joep franssens, zijn gloednieuwe stuk grace uit 2008 was laatst eens op tv. Verder hebben wij met ons orkest ook eens de Grand Canyon suite uit 1931 van Ferde Grofe uitgevoerd. Hierin symboliseert de componist verschillende dingen uit de grand canyon, zoals oa zonsopkomst en onweersbuien. Dat vond ik echt heel mooi om te spelen.

Ik luister soms ook veel filmmuziek, maar dan liever alleen het echte "klassieke" filmmuziek, anders gezegd filmmuziek die het meest op modern klassiek lijkt. Componisten zoals John Corigliano, die schitterende muziek gecomponeerd heeft voor de film "the red violin", Klaus Badelt in "the time machine", enz. En tegenwoordig komt er ook langzamerhand meer mooie klassieke muziek uit japan. vooral bij videogames zoals dragon quest en final fantasy, maar ook bij verschillende anime-series.

Laatst gewijzigd op 27-08-2010 om 20:15.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 00:48
Verwijderd
Rhapsody in Blue van George Gershwin is toch wel het essentiële stuk van de vorige eeuw. Geniale mix tussen klassiek en jazz.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 07:30
DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Citaat:
Ik luister nu naar Philip Glass, en ik begon met de soundtrack van de film The Hours, omdat ik die film erg goed vond. Wauw! Het is net Yann Tiersen, maar dan mooier!
Ik ga weer downloaden, bedankt!
Ik vind die laatste cd van Yann Tiersen wel erg goed, ook om zelf te spelen.
Oud 28-08-2010, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Ik ga weer downloaden, bedankt!
Ik vind die laatste cd van Yann Tiersen wel erg goed, ook om zelf te spelen.
Cool
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten