Advertentie | |
|
![]() |
|
Eerst meestal vanuit opvoeding, pa & ma gaan naar de kerk/moskee, dus ik ga mee. Later weet je gewoon niet beter.
Nieuwe Verder vinden mensen het moeilijk te accepteren dat "dit leven het is" en daarna niks meer. Voeg er dan een hel en hemel aan toe, verkoop kaartjes naar de hemel (waar je je geliefde familieleden weer terug kan zien) en voilá; handel ! En dan zijn er natuurlijk nog de landen waar "geloof of sterf" geldt, wat zou ik die leiders daar toch graag eens door elkaar schudden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Waarom gelooft men?
Omdat de nadenkende mens reden zoekt. de reden waarom wij zo ontwikkeld hebben kunnen worden, waarom het internet bestaat, en zelfs de vraag die jij nu stelt is simpelweg omdat er ooit mensen waren die vroegen. en omdat mensen die reden zoeken ontstaat religie. zelfs de wetenschap kan je beschouwen als een religie, omdat zij onderbouwde verklaringen bieden voor zij die vragen. Zelfs als de uiteindelijke waarheid is dat god werkelijk de wereld in 6(7 met rustdag) zou hebben geschapen dan zullen er alsnog mensen zijn die niet geloven omdat zij er gewoonweg geen zin in hebben. conclusie: geloof ligt niet aan het geloof maar aan de mens. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Omdat, als je nergens in gelooft (dus ook niet liefde, een betere toekomst, eerlijkheid, je eigen talent, de goedheid van de mens, de kans op een beter leven voor je kinderen, wat dan ook), je leven een beetje... leeg is. Zonder hoop. Dan wacht je als het ware tot je doodgaat, en dat is voor de meeste mensen niet helemaal je-van-het.
|
![]() |
|
Ergens in 'geloven' is onderdeel van en bepaald je "identiteit"; of je deze zelf ontplooit of via je ouders krijgt aangemeten verschilt per persoon natuurlijk. Alleen het grote verschil met bijvoorbeeld wetenschap en een religie is is dat het eerste aantoonbaar en reproduceerbaar moet zijn, en het andere juist niet. Ik heb zelf een broertje dood aan dat laatste en probeer me dan ook niet te associëren met welke religie dan ook. Daarom zijn gelovigen ook altijd snel op hun teentjes getrapt omdat kritiek op hun geloof automatisch kritiek is op hun identiteit.
||
Citaat:
Ja, ik weet het, dat klinkt heel tegenstrijdig. Maar dat is wel hoe het (voor mij) werkt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus ik vind het een beetje een relatieve stelling dat je gegarandeerd blij wordt van geloof. Sommige mensen zijn geboren sceptici en sommige mensen die hebben gewoon helemaal geen zin om te geloven, zoals ik al in mijn vorige post zei. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() OT: Ik denk dat het je veel steun kan geven. De meeste gelovigen groeien er bovendien mee op (krijgen het van hun ouders mee), het is gewoon hun manier van leven. Ze weten niet anders. Ik geloof zelf overigens niet, maar ik heb er wel respect voor. ![]()
||
Citaat:
En als jij gelooft in 'als ik dit fout doe dan ga ik naar de hel!' en 'dit overkomt mij omdat ik iets fout heb gedaan!' dan weet ik niet of je daar blij van wordt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar het verschilt van persoon tot persoon. Geloof hoeft echt niet altijd blij te maken?
||
Citaat:
Aan de andere kant zul je ook wel mensen hebben die de hele tijd denken 'God houdt van me! Hij helpt me altijd! Het maakt niet uit wat ik doe of waar ik terecht kom want alles komt altijd goed!' En die worden er wel blij van. Van zo'n geloof. (Of welke andere geloven je ook gelooft, dan vervang je God maar door Karma oid.) |
![]() |
||
Citaat:
Maar volgens mij denken de meeste mensen niet continu aan de hel hoor. Niemand vind zichzelf slecht. En op begrafenissen hoor je altijd dat de persoon toch naar de hemel gaat omdat hij in zijn hart een goed persoon was. Dat kan ook weer een gigantische geruststelling zijn |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder ben ik het wel eens met je standpunt in deze (dit?) topic ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
maar verder voor de rest ieder zijn ding. iig, toevoeginkje: Op het moment ben ik het meer eens met een combinatie van de creationistische theorie en de evolutietheorie gecombineerd. een enkele atoom bestaat niet uit zichzelf, dus er moet iets zijn geweest wat die creatie tot stand heeft gebracht zij het het vliegende spagetti monster of iets dat je ''god'' kan noemen dat weet ik niet. maar in ieder geval zijn dogma's doempreken en onderdrukking nooit de weg om te gaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik antwoord meestal netjes met 'Ja, maar niet in die van u, sorry, maar ik ben ook niet geïnteresseerd.' Op die manier hebben ze ook geen kans om je klem te lullen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() en ik ga alleen de discussie aan als ik me verveel ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() laat mij maar lekker een pantheist zijn |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
je kan me een agnost noemen, maar ik ben spiritueel in bepaalde oppervlakken ongeveer zoals Spinoza dat was (god=universele kracht der creatie, geen blanke man met een baard op een stoel in de wolkjes) en ach, ik ben ook een extistentialist iemand moet kunnen doen wat hij of zij wilt in zijn of haar leven zo lang het een ander maar niet tot last is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ten tweede denk ik "god of the gaps" + "god of the idiots" ALs je iets niet snapt, of het is makkelijker ergens god in te vulen ipv een verklaring te zoeken, als je dan toch al geindoctrineert bent kunnen deze zaken je religieusiteit voeden.
||
Citaat:
Want je zegt wel dat gelovigen iets niet snappen maar je legt niet uit wat dat is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Veel mensen willen niet. Willen niet begrijpen, willen niet leren en hebben geen zin om de ware essentie van zaken te zijn, ze zijn content in hun eigen wereldje. Er zijn Theologen die stellen dat de evolutietheorie mogelijk is maar dat er alsnog een creatie-theorie kan naast bestaan, omdat god alle materie en antimaterie gecreerd heeft. Om een lang verhaal kort te maken: Het is een kwestie van intellect, sommigen hebben het wel en sommigen hebben het niet |
![]() |
||
Citaat:
En het dikgedrukte kun je niet onkrachten. Je kunt alleen dingen aanvoeren die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet waar is. Tenzij je alles weet van alles wat er is. En dan bedoel ik ook alles, maar zover is de mensheid nog lang niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Beide kanten weten het niet, het maakt niet uit hoe vaak ze de discussie aangaan (hoewel atheisten er sneller achter zullen komen omdat zij werkelijk onderzoeken ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
''Het is een manier om toch nog een reden te hebben om te leven. Als alles tegen zit: het geeft houvast.'' -olha1 (mijn interpunctie)
Ik sluit me hierbij aan. Ik denk dat dit een reden is om te geloven. Sommige mensen hebben geen reden om nog te leven, maar willen om de een of andere reden toch liever niet dood (dat zal wel cultureel bepaald zijn). Het is heel prettig om dan even in God te geloven en al die vehalen eromheen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
onwetendheid is geweldig, het is geruststellend om te weten dat er iemand is die ervoor zorgt dat rechtvaardigheid in gestand blijft, maar als de reden en het bewijs overwint heeft men een andere houvast nodig. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Gelukkig is er een prachtige kunstgreep waarmee het leven niet nutteloos en onbelangrijk lijkt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_contract |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |