Oud 24-08-2010, 13:28
skully
skully is offline
hoi, ik zou graag willen weten waarom mensen geloven want ik snap het gewoon niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2010, 13:42
Volk
Volk is offline
Het geeft houvast en hoop en verrijkt je leven.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 16:08
HFSH
HFSH is offline
Meestal omdat ze zo opgevoed zijn door hun ouders, en hoort bij de manier dat hun wereld werkt.
Oud 24-08-2010, 16:16
Em.
Em. is offline
Omdat ze níet geloven dat het niet zo is!

Ja, weet ik het, het is hun manier van antwoord vinden op 'de levensvragen', een manier van houvast en steun, hoe je opgegroeid bent. Je denkt of hebt geleerd dat iets zo is en omdat je je er veilig bij voelt, of vertrouwd, of omdat het beantwoord wat jij je afvraagt, of om welke reden dan ook, geloof je dat.

@Volk: in welke zin 'verrijkt'? Is mijn leven armer omdat ik niet geloof - of trek ik nu weer foute conclusies?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 16:33
Verwijderd
Citaat:

@Volk: in welke zin 'verrijkt'? Is mijn leven armer omdat ik niet geloof - of trek ik nu weer foute conclusies?
Wat denk je van bij een groep horen?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 16:34
Em.
Em. is offline
Citaat:
Wat denk je van bij een groep horen?
Daar heb je niet per se een geloof voor nodig, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Nouja, ik hoor wel vaak dat het door mensen aangehaald wordt als een reden. Dus vandaar dat ik eraan dacht. Het kan toch?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 17:03
Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
hoi, ik zou graag willen weten waarom mensen geloven want ik snap het gewoon niet.
Ik denk dat alle mensen van binnen (soms heel diep van binnen) wel ergens in geloven. Waar geloof jij in?

Of doel je specifiek op een godheid?
Oud 24-08-2010, 18:10
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Omdat het fijn is.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 18:29
hookee
hookee is offline
Eerst meestal vanuit opvoeding, pa & ma gaan naar de kerk/moskee, dus ik ga mee. Later weet je gewoon niet beter.
Nieuwe zieltjes zielen worden vaak gewonnen tijdens een zwak moment (ziekte/dood familielid) en een overtuigende gelovende.
Verder vinden mensen het moeilijk te accepteren dat "dit leven het is" en daarna niks meer. Voeg er dan een hel en hemel aan toe, verkoop kaartjes naar de hemel (waar je je geliefde familieleden weer terug kan zien) en voilá; handel !
En dan zijn er natuurlijk nog de landen waar "geloof of sterf" geldt, wat zou ik die leiders daar toch graag eens door elkaar schudden.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2010, 19:06
Verwijderd
Waarom gelooft men?

Omdat de nadenkende mens reden zoekt.
de reden waarom wij zo ontwikkeld hebben kunnen worden, waarom het internet bestaat, en zelfs de vraag die jij nu stelt is simpelweg omdat er ooit mensen waren die vroegen.
en omdat mensen die reden zoeken ontstaat religie.
zelfs de wetenschap kan je beschouwen als een religie, omdat zij onderbouwde verklaringen bieden voor zij die vragen.

Zelfs als de uiteindelijke waarheid is dat god werkelijk de wereld in 6(7 met rustdag) zou hebben geschapen dan zullen er alsnog mensen zijn die niet geloven omdat zij er gewoonweg geen zin in hebben.

conclusie: geloof ligt niet aan het geloof maar aan de mens.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Is inderdaad niet per se nodig, maar zeker voor ouderen is het vaak wel de makkelijkste manier.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 13:52
Verwijderd
Omdat, als je nergens in gelooft (dus ook niet liefde, een betere toekomst, eerlijkheid, je eigen talent, de goedheid van de mens, de kans op een beter leven voor je kinderen, wat dan ook), je leven een beetje... leeg is. Zonder hoop. Dan wacht je als het ware tot je doodgaat, en dat is voor de meeste mensen niet helemaal je-van-het.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 15:48
Carn
Carn is offline
Ergens in 'geloven' is onderdeel van en bepaald je "identiteit"; of je deze zelf ontplooit of via je ouders krijgt aangemeten verschilt per persoon natuurlijk. Alleen het grote verschil met bijvoorbeeld wetenschap en een religie is is dat het eerste aantoonbaar en reproduceerbaar moet zijn, en het andere juist niet. Ik heb zelf een broertje dood aan dat laatste en probeer me dan ook niet te associëren met welke religie dan ook. Daarom zijn gelovigen ook altijd snel op hun teentjes getrapt omdat kritiek op hun geloof automatisch kritiek is op hun identiteit.
Oud 26-08-2010, 08:38
Volk
Volk is offline
Citaat:

Nou, je hebt een houvast, je hebt (mogelijk) een reden om hier te zijn. Toen ik vroeger geloofde was dat heel fijn. Het is echt een toevoeging op alleen het leven zoals het is. Daarom vind ik het ook jammer dat ik niet meer geloof. Er is een bepaald aspect weg. Een gevoel dat je altijd met je meedroeg. Mijn leven is niet armer omdat ik niet meer geloof, maar voor het gevoel is het leven met een geloof wel rijker (zolang je er dus in gelooft)

Ja, ik weet het, dat klinkt heel tegenstrijdig. Maar dat is wel hoe het (voor mij) werkt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 08:44
Verwijderd
Citaat:
Nou, je hebt een houvast, je hebt (mogelijk) een reden om hier te zijn. Toen ik vroeger geloofde was dat heel fijn. Het is echt een toevoeging op alleen het leven zoals het is. Daarom vind ik het ook jammer dat ik niet meer geloof. Er is een bepaald aspect weg. Een gevoel dat je altijd met je meedroeg. Mijn leven is niet armer omdat ik niet meer geloof, maar voor het gevoel is het leven met een geloof wel rijker (zolang je er dus in gelooft)

Ja, ik weet het, dat klinkt heel tegenstrijdig. Maar dat is wel hoe het (voor mij) werkt.
Hoewel de mensen die gedwongen worden om te geloven en onderdrukt worden door de dogma's helemaal niet gelukkig zijn in hun geloof.
Dus ik vind het een beetje een relatieve stelling dat je gegarandeerd blij wordt van geloof.
Sommige mensen zijn geboren sceptici en sommige mensen die hebben gewoon helemaal geen zin om te geloven, zoals ik al in mijn vorige post zei.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 09:00
Volk
Volk is offline
Citaat:
Hoewel de mensen die gedwongen worden om te geloven en onderdrukt worden door de dogma's helemaal niet gelukkig zijn in hun geloof.
Dus ik vind het een beetje een relatieve stelling dat je gegarandeerd blij wordt van geloof.
Sommige mensen zijn geboren sceptici en sommige mensen die hebben gewoon helemaal geen zin om te geloven, zoals ik al in mijn vorige post zei.
Maar dan geloof je niet echt. Als je echt gelooft maakt je geloof je blij. Anders zou je er niet oprecht in geloven.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Maar dan geloof je niet echt. Als je echt gelooft maakt je geloof je blij. Anders zou je er niet oprecht in geloven.
Dogma's zeggen iets anders
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 11:37
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Als iemand tegen je zegt dat je moet geloven dat er een grote groene vliegende olifant is en als je dat niet doet, dat hij je dan gaat martelen ofzo. Dan geloof je toch ook niet dat die olifant er is? Dan doe je gewoon alsof...
Oud 26-08-2010, 12:19
Sudoku.
Sudoku. is offline
Citaat:
Als iemand tegen je zegt dat je moet geloven dat er een grote groene vliegende olifant is en als je dat niet doet, dat hij je dan gaat martelen ofzo. Dan geloof je toch ook niet dat die olifant er is? Dan doe je gewoon alsof...

OT: Ik denk dat het je veel steun kan geven. De meeste gelovigen groeien er bovendien mee op (krijgen het van hun ouders mee), het is gewoon hun manier van leven. Ze weten niet anders. Ik geloof zelf overigens niet, maar ik heb er wel respect voor.
Oud 26-08-2010, 12:22
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik geloofde ooit in 'iets' na de dood. Nu geloof ik er niets meer van. En eigenlijk vind ik dat vele malen prettiger, hoef ik er ook geen rekening mee te houden.

En als jij gelooft in 'als ik dit fout doe dan ga ik naar de hel!' en 'dit overkomt mij omdat ik iets fout heb gedaan!' dan weet ik niet of je daar blij van wordt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 12:29
Sudoku.
Sudoku. is offline
Citaat:
Ik geloofde ooit in 'iets' na de dood. Nu geloof ik er niets meer van. En eigenlijk vind ik dat vele malen prettiger, hoef ik er ook geen rekening mee te houden.

En als jij gelooft in 'als ik dit fout doe dan ga ik naar de hel!' en 'dit overkomt mij omdat ik iets fout heb gedaan!' dan weet ik niet of je daar blij van wordt.
Daar ben ik het mee eens.
Maar het verschilt van persoon tot persoon.

Geloof hoeft echt niet altijd blij te maken?
Oud 26-08-2010, 12:35
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Het is ook niet zo dat je denkt: "als ik dit fout doe ga ik naar de hel" hoor.
Oud 26-08-2010, 12:45
Sudoku.
Sudoku. is offline
Peace mensen.
Oud 26-08-2010, 12:50
Verwijderd
Hm, ik weet niet precies waarom mensen geloven. Het lijkt voor mij gewoon zo makkelijk om te doen, hele wetenschap negeren en maar gewoon geloven in God die alles gemaakt heeft maakt je leven natuurlijk wel tig keer zo makkelijk .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2010, 13:02
Em.
Em. is offline
Citaat:
Het is ook niet zo dat je denkt: "als ik dit fout doe ga ik naar de hel" hoor.
Hoezo is dat niet zo? Misschien geloven sómmige mensen dat wel! Dat ze zijn opgevoed door ouders/dictators van de staat/mensen die het altijd beter wisten die ze vertelden dat ze dat en dat moesten doen want anders zou God...! 'k Houd het allerminst voor onmogelijk. En dan wordt je er niet echt blij van, denk ik.

Aan de andere kant zul je ook wel mensen hebben die de hele tijd denken 'God houdt van me! Hij helpt me altijd! Het maakt niet uit wat ik doe of waar ik terecht kom want alles komt altijd goed!' En die worden er wel blij van. Van zo'n geloof.

(Of welke andere geloven je ook gelooft, dan vervang je God maar door Karma oid.)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 13:04
Volk
Volk is offline
Citaat:

Ah, tja, dat kan ik me voorstellen. Maar wat ik heb nooit geloofd in de hel ofzo. Als je dood gaat ga je dood. Maar toen mijn vader ervandoor ging was ik niet eens verdrietig, omdat er iemand was die altijd over mij zou waken en mij nooit in de steek zou laten, zelfs niet liet ik hem in de steek. Ja, das dan weer heel mooi.

Maar volgens mij denken de meeste mensen niet continu aan de hel hoor. Niemand vind zichzelf slecht. En op begrafenissen hoor je altijd dat de persoon toch naar de hemel gaat omdat hij in zijn hart een goed persoon was. Dat kan ook weer een gigantische geruststelling zijn
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Maar volgens mij denken de meeste mensen niet continu aan de hel hoor. Niemand vind zichzelf slecht. En op begrafenissen hoor je altijd dat de persoon toch naar de hemel gaat omdat hij in zijn hart een goed persoon was. Dat kan ook weer een gigantische geruststelling zijn
Mijn moeder is een keer naar een reformatische begrafenis geweest waar dood en verdoemenis werd gepredikt. Ze zag wit om haar neus toen ze terugkwam. En volgens mij zijn er zat mensen die zichzelf slecht vinden.

Verder ben ik het wel eens met je standpunt in deze (dit?) topic
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Of dan krijg je een beetje ruggengraat en dan zeg je dat het niet zo is.

Citaat:

OT: Ik denk dat het je veel steun kan geven. De meeste gelovigen groeien er bovendien mee op (krijgen het van hun ouders mee), het is gewoon hun manier van leven. Ze weten niet anders. Ik geloof zelf overigens niet, maar ik heb er wel respect voor.
Ja, superduper maar waarom krijg ik dan jehova's aan mijn deur en staan er evangelisten op de dam die je binnen 15 minuten volledig hebt klemgepraat.

maar verder voor de rest ieder zijn ding.

iig, toevoeginkje:

Op het moment ben ik het meer eens met een combinatie van de creationistische theorie en de evolutietheorie gecombineerd.

een enkele atoom bestaat niet uit zichzelf, dus er moet iets zijn geweest wat die creatie tot stand heeft gebracht
zij het het vliegende spagetti monster of iets dat je ''god'' kan noemen
dat weet ik niet.
maar in ieder geval zijn dogma's doempreken en onderdrukking nooit de weg om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Of dan krijg je een beetje ruggengraat en dan zeg je dat het niet zo is.

Ja, superduper maar waarom krijg ik dan jehova's aan mijn deur en staan er evangelisten op de dam die je binnen 15 minuten volledig hebt klemgepraat.

maar verder voor de rest ieder zijn ding.

iig, toevoeginkje:

Op het moment ben ik het meer eens met een combinatie van de creationistische theorie en de evolutietheorie gecombineerd.

een enkele atoom bestaat niet uit zichzelf, dus er moet iets zijn geweest wat die creatie tot stand heeft gebracht
zij het het vliegende spagetti monster of iets dat je ''god'' kan noemen
dat weet ik niet.
maar in ieder geval zijn dogma's doempreken en onderdrukking nooit de weg om te gaan.
Jehova's moet je dan ook geen millimeter ruimte geven, anders nemen ze een kilometer. Mij vragen altijd 'Geloof jij in de toekomst?'
Ik antwoord meestal netjes met 'Ja, maar niet in die van u, sorry, maar ik ben ook niet geïnteresseerd.' Op die manier hebben ze ook geen kans om je klem te lullen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Jehova's moet je dan ook geen millimeter ruimte geven, anders nemen ze een kilometer. Mij vragen altijd 'Geloof jij in de toekomst?'
Ik antwoord meestal netjes met 'Ja, maar niet in die van u, sorry, maar ik ben ook niet geïnteresseerd.' Op die manier hebben ze ook geen kans om je klem te lullen
ach, kennisen van ons staan heel hoog in aanzien bij die kerk, dus ik hoef alleen maar de naam te laten vallen en ze gaan al weg

en ik ga alleen de discussie aan als ik me verveel
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 21:32
Verwijderd
Citaat:
ach, kennisen van ons staan heel hoog in aanzien bij die kerk, dus ik hoef alleen maar de naam te laten vallen en ze gaan al weg

en ik ga alleen de discussie aan als ik me verveel
En dat is dus niet nu?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:03
Verwijderd
Citaat:
En dat is dus niet nu?
ben jij een jehova's getuige?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:15
Verwijderd
Citaat:
ben jij een jehova's getuige?
Allerminst, ik ben overtuigd satanist volgens The Satanic Bible van LaVey.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Allerminst, ik ben overtuigd satanist volgens The Satanic Bible van LaVey.
ieder zijn ding
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:27
Verwijderd
Citaat:
ieder zijn ding
Jep . Betekent overigens niet dat ik geiten offer, Satanisme betekent gewoon letterlijk 'het tegengestelde'. Houdt dus in dat ik in mezelf geloof in plaats van in God. Maargoed, dat gaat iets te hard offtopic.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Jep . Betekent overigens niet dat ik geiten offer, Satanisme betekent gewoon letterlijk 'het tegengestelde'. Houdt dus in dat ik in mezelf geloof in plaats van in God. Maargoed, dat gaat iets te hard offtopic.
weet ik, maar de heer Lavey was nogal een mafkees

laat mij maar lekker een pantheist zijn
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:34
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Is dat niet zo'n beetje hetzelfde als New-Age?
Oud 26-08-2010, 22:34
Verwijderd
Citaat:
weet ik, maar de heer Lavey was nogal een mafkees

Ah, eindelijk iemand die me niet veroordeeld. Waar staat pantheïsme ook alweer voor?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Ah, eindelijk iemand die me niet veroordeeld. Waar staat pantheïsme ook alweer voor?
Je eigen vorm van geloof
je kan me een agnost noemen, maar ik ben spiritueel in bepaalde oppervlakken ongeveer zoals Spinoza dat was (god=universele kracht der creatie, geen blanke man met een baard op een stoel in de wolkjes)

en ach, ik ben ook een extistentialist iemand moet kunnen doen wat hij of zij wilt in zijn of haar leven zo lang het een ander maar niet tot last is.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 22:59
olha1
olha1 is offline
het is een manier om toch nog een reden te hebben om te leven, als alles tegen zit het geeft houvast...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 23:02
Verwijderd
Citaat:
Je eigen vorm van geloof
je kan me een agnost noemen, maar ik ben spiritueel in bepaalde oppervlakken ongeveer zoals Spinoza dat was (god=universele kracht der creatie, geen blanke man met een baard op een stoel in de wolkjes)

en ach, ik ben ook een extistentialist iemand moet kunnen doen wat hij of zij wilt in zijn of haar leven zo lang het een ander maar niet tot last is.
Ik heb 'De verhandeling over de Verbetering van het Verstand' van Spinoza gelezen dus ik weet waar je op doelt ja.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 12:34
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Meestal door drogredenen en indoctrinatie van de ouders en de omgeving uit (Die dit weer hebben geleerd van hun ouders etc).

ten tweede denk ik "god of the gaps" + "god of the idiots"

ALs je iets niet snapt, of het is makkelijker ergens god in te vulen ipv een verklaring te zoeken, als je dan toch al geindoctrineert bent kunnen deze zaken je religieusiteit voeden.
Oud 28-08-2010, 19:00
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Meestal door drogredenen en indoctrinatie van de ouders en de omgeving uit (Die dit weer hebben geleerd van hun ouders etc).

ten tweede denk ik "god of the gaps" + "god of the idiots"

ALs je iets niet snapt, of het is makkelijker ergens god in te vulen ipv een verklaring te zoeken, als je dan toch al geindoctrineert bent kunnen deze zaken je religieusiteit voeden.
Wat is het dan dat gelovigen (eerst maar eens Christenen want daar weet ik het meest van af) niet snappen?
Want je zegt wel dat gelovigen iets niet snappen maar je legt niet uit wat dat is.
Oud 28-08-2010, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Wat is het dan dat gelovigen (eerst maar eens Christenen want daar weet ik het meest van af) niet snappen?
Want je zegt wel dat gelovigen iets niet snappen maar je legt niet uit wat dat is.
Dit is een vermakelijke stelling omdat dit ook meteen het breekpunt is van nagenoeg alle wereldse problemen.

Veel mensen willen niet.
Willen niet begrijpen, willen niet leren en hebben geen zin om de ware essentie van zaken te zijn, ze zijn content in hun eigen wereldje.
Er zijn Theologen die stellen dat de evolutietheorie mogelijk is maar dat er alsnog een creatie-theorie kan naast bestaan, omdat god alle materie en antimaterie gecreerd heeft.

Om een lang verhaal kort te maken:
Het is een kwestie van intellect, sommigen hebben het wel en sommigen hebben het niet
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 19:36
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Dit is een vermakelijke stelling omdat dit ook meteen het breekpunt is van nagenoeg alle wereldse problemen.

Veel mensen willen niet.
Willen niet begrijpen, willen niet leren en hebben geen zin om de ware essentie van zaken te zijn, ze zijn content in hun eigen wereldje.
Er zijn Theologen die stellen dat de evolutietheorie mogelijk is maar dat er alsnog een creatie-theorie kan naast bestaan, omdat god alle materie en antimaterie gecreerd heeft.

Om een lang verhaal kort te maken:
Het is een kwestie van intellect, sommigen hebben het wel en sommigen hebben het niet
Volgens mij beantwoord je mijn vraag niet, maar herhaal je alleen een beetje de post waarna ik me dit ben gaan afvragen.

En het dikgedrukte kun je niet onkrachten. Je kunt alleen dingen aanvoeren die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet waar is.
Tenzij je alles weet van alles wat er is. En dan bedoel ik ook alles, maar zover is de mensheid nog lang niet.
Oud 28-08-2010, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij beantwoord je mijn vraag niet, maar herhaal je alleen een beetje de post waarna ik me dit ben gaan afvragen.

En het dikgedrukte kun je niet onkrachten. Je kunt alleen dingen aanvoeren die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet waar is.
Tenzij je alles weet van alles wat er is. En dan bedoel ik ook alles, maar zover is de mensheid nog lang niet.
Maar dat is het probleem ook juist, en het is een oud probleem.
Beide kanten weten het niet, het maakt niet uit hoe vaak ze de discussie aangaan (hoewel atheisten er sneller achter zullen komen omdat zij werkelijk onderzoeken .
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 20:48
Verwijderd
''Het is een manier om toch nog een reden te hebben om te leven. Als alles tegen zit: het geeft houvast.'' -olha1 (mijn interpunctie)

Ik sluit me hierbij aan. Ik denk dat dit een reden is om te geloven. Sommige mensen hebben geen reden om nog te leven, maar willen om de een of andere reden toch liever niet dood (dat zal wel cultureel bepaald zijn). Het is heel prettig om dan even in God te geloven en al die vehalen eromheen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 21:48
Verwijderd
Citaat:
''Het is een manier om toch nog een reden te hebben om te leven. Als alles tegen zit: het geeft houvast.'' -olha1 (mijn interpunctie)

Ik sluit me hierbij aan. Ik denk dat dit een reden is om te geloven. Sommige mensen hebben geen reden om nog te leven, maar willen om de een of andere reden toch liever niet dood (dat zal wel cultureel bepaald zijn). Het is heel prettig om dan even in God te geloven en al die vehalen eromheen.
natuurlijk, jezus zei immers geluk is met de onwetenden.
onwetendheid is geweldig, het is geruststellend om te weten dat er iemand is die ervoor zorgt dat rechtvaardigheid in gestand blijft, maar als de reden en het bewijs overwint heeft men een andere houvast nodig.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 22:06
Verwijderd
Gelukkig is er een prachtige kunstgreep waarmee het leven niet nutteloos en onbelangrijk lijkt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_contract
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten