Oud 31-08-2010, 18:31
Gilraen
Gilraen is offline
Ik vraag me sinds een tijdje af of er binnen Nederland veel verschil is in het gedrag van mensen. Ik heb namelijk het idee gekregen dat de mensen in Oost-Nederland een stuk opener zijn en dat de mensen in West-Nederland liever individueel hun gang gaan.
Ik heb geprobeerd er iets over op te zoeken, want ik zou er graag iets over willen lezen, maar heb niets kunnen vinden.
Ik weet ook niet of het waar is wat ik beweer, misschien zit er geen verschil tussen en heb ik gewoon bepaalde mensen ontmoet. Of zit er juist meer verschil tussen Noord en Zuid.

Je mag de enquête invullen, maar ik zou liever je eigen ervaringen willen horen!

Hoe oud ben je?
In welk(e) deel/provincie van Nederland woon je?
Stad, dorp of platteland?
Hoe erg beïnvloedt geloof de plaats waar je woont?
Geef een cijfer voor de welvaart en/of welzijn van jouw plaats (globaal).
Heb je veel contact met de buren (of straatbewoners)?
Ben je lid van een vereniging (studentenvereniging, milieuorganisatie,
sportclub, politieke partij.. verzin t maar)?
Geef een cijfer voor de band tussen de inwoners van jouw plaats.
Hoe is de verdeling tussen de mensen die veel over hebben voor hun omgeving
en degenen die meer op zichzelf gericht zijn?
Waardeer je de hulp (als die er is)?

Laatst gewijzigd op 08-09-2010 om 19:48. Reden: enquête bijgevoegd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2010, 19:23
JustADreamer
JustADreamer is offline
Wat wil je precies met dit topic? Wil je onze mening horen? Wil je dat we meehelpen zoeken naar eventuele onderzoeken naar het verschil tussen Oost en West?

Op zich vind ik dit wel een leuk idee. Waarom maak je anders niet zelf een vragenlijst die we kunnen beantwoorden? Er komen hier mensen uit alle uithoeken van Nederland, lijkt me dat je daardoor best een iets duidelijker beeld kan krijgen. Vergeet alleen vooral niet om daarbij het verschil tussen platteland/dorp/stad erin mee te nemen, ik denk dat dit veel bepalender is dan West en Oost (Randstad ligt tenslotte in West-Nederland).
Oud 31-08-2010, 19:27
Gilraen
Gilraen is offline
Citaat:
Wat wil je precies met dit topic? Wil je onze mening horen? Wil je dat we meehelpen zoeken naar eventuele onderzoeken naar het verschil tussen Oost en West?
Ja, dit is eigenlijk precies wat ik verwacht van jullie, sorry, ik heb nogal de neiging onduidelijk over te komen

Citaat:
Op zich vind ik dit wel een leuk idee. Waarom maak je anders niet zelf een vragenlijst die we kunnen beantwoorden? Er komen hier mensen uit alle uithoeken van Nederland, lijkt me dat je daardoor best een iets duidelijker beeld kan krijgen. Vergeet alleen vooral niet om daarbij het verschil tussen platteland/dorp/stad erin mee te nemen, ik denk dat dit veel bepalender is dan West en Oost (Randstad ligt tenslotte in West-Nederland).
Ik zal mn best doen, merci =]
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 13:39
Verwijderd
hhmmm ik kom zelf uit het zuidoosten, ik merk dat de mensen hier elkaar telkens willen helpen enzo, maar dat leidt bij mij alleen maar tot ergenissen, hier heb je ook veel van die ''kakkers'' altijd beter willen zijn en belangrijker willen zijn dan anderen..... niet voor niets dat ik hier zsm weg wil
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 15:27
Gilraen
Gilraen is offline
@ Duckdog96, dat hielp me nog aan een aantal vragen ^^

't Was een raar klusje, als iemand nog suggesties heeft voor vragen, laat het me weten, ik zou zelf niet meer weten wat erbij moet/kan. Ik weet ook niet of ik er zo een beter beeld van kan krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 15:34
Verwijderd
Hoe oud ben je?
18
Noord-oost Nederland
Stad
Niet
Geef een cijfer voor de welvaart en/of welzijn (globaal).
7
Niet tot weinig
SP
1 .. Ga nooit met ze om
GOed

Altijd
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 15:34
Gilraen
Gilraen is offline
Bedankt =]
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 15:50
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hoe oud ben je?
23

Utrecht. Maar ik kom uit (Zuidoost-) Noord-Brabant.

Stad, maar opgegroeid in een dorp.

Hoe bedoel je dat precies? In de buurt waar ik woon, wonen ook veel moslims, maar dat beïnvloedt verder niet echt mijn manier van leven hier, iedereen gaat gewoon zijn eigen gang. Ik zal niet op straat gaan zoenen, maar dat zou ik anders ook niet doen. Ik zou niet ergens willen wonen op de Biblebelt, denk dat geloof daar wel belangrijk is, dus in die zin zou ik er mijn woonplaats wel op uitkiezen.

Geef een cijfer voor de welvaart en/of welzijn (globaal).

Opnieuw: hoe bedoel je? Mijn eigen welvaart, de welvaart van Nederland, de welvaart van de buurt waar ik woon?

Niet zo erg veel, ik woon in een flat met veel studenten en starters en die zijn allemaal wat blij dat ze van vervelende huisgenoten af zijn. Maar een van mijn buren is wel zo vriendelijk geweest om op onze plant te passen toen we op onze vakantie gingen, dus het contact is zeker niet slecht of zo.

Niet echt. Ik zit wel onder stijldansen, maar dat is niet echt een vereniging of zo.

Tsja, dat wisselt hè. Ik meng me niet echt met de mensen uit mijn buurt, maar zij kennen elkaar vaak wel allemaal.

Dat hangt van de omgeving af. Ik bedoel: als ik boodschappen doe, dan ben ik op mezelf en gaat iedereen zijn eigen gang. Maar ik zie daar continu mensen elkaar om de nek vallen omdat ze elkaar kennen, volgens mij is de sociale controle behoorlijk hoog, alleen controleren ze mij niet omdat ze niet weten wie ik ben

Wat voor hulp? Ik waardeerde het in elk geval wel dat onze buurvrouw op onze plant wilde passen
Oud 01-09-2010, 15:59
Gilraen
Gilraen is offline
Dankje ^^ ik richt steeds op jouw eigen plaats, dus die welvaart.
Zal het wat duidelijker maken.

Het geloof.. ik wil graag weten of het geloof er een grote rol speelt, waar ik woon zijn de mensen in een deel van het dorp erg gehecht aan de zondagsstilte etc.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 16:10
Sudoku.
Sudoku. is offline
Hoe oud ben je?
16 jaar.
Noord-Holland.
Stad
Amper of niet.
7
Redelijk.
WNF?
7
Huhu, dat weet ik eigenlijk niet zo goed.
Ja.
Oud 01-09-2010, 16:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Dankje ^^ ik richt steeds op jouw eigen plaats, dus die welvaart.
Zal het wat duidelijker maken.

Het geloof.. ik wil graag weten of het geloof er een grote rol speelt, waar ik woon zijn de mensen in een deel van het dorp erg gehecht aan de zondagsstilte etc.
Ja precies, maar dat wisselt toch heel erg? Er zijn hartstikke rijke mensen in de stad, er zijn ook mensen die niet eens hun kinderen kunnen voeden. Maar in mijn buurt wonen niet bepaald de rijkste mensen in elk geval.

O ja, zo had ik het dus wel opgevat Ik zou liever niet ergens willen wonen waar de gemeenschap bepaald hoe ik mijn leven in moet richten, dat ik zondig ben als ik met een vrouw samenwoon en niet op zondag mag reizen. En dat doe ik nu dus niet.
Oud 01-09-2010, 16:39
Gilraen
Gilraen is offline
Citaat:
Ja precies, maar dat wisselt toch heel erg? Er zijn hartstikke rijke mensen in de stad, er zijn ook mensen die niet eens hun kinderen kunnen voeden. Maar in mijn buurt wonen niet bepaald de rijkste mensen in elk geval.

O ja, zo had ik het dus wel opgevat Ik zou liever niet ergens willen wonen waar de gemeenschap bepaald hoe ik mijn leven in moet richten, dat ik zondig ben als ik met een vrouw samenwoon en niet op zondag mag reizen. En dat doe ik nu dus niet.
Dat is waar, ik had ook eerst alleen welvaart, maar welzijn zegt meer natuurlijk. Ik zou er evt. andere vragen van kunnen maken, zoals criminaliteit, maar dan kom ik bij dingen die ik ook zelf op kan zoeken.
Het is best lastig om mbv vragen mijn vraag te beantwoorden. Ik merk al dat er veel verschil tussen zit en mijn idee waarschijnlijk niet klopt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de mensen zelf zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 20:15
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Dat is waar, ik had ook eerst alleen welvaart, maar welzijn zegt meer natuurlijk. Ik zou er evt. andere vragen van kunnen maken, zoals criminaliteit, maar dan kom ik bij dingen die ik ook zelf op kan zoeken.
Het is best lastig om mbv vragen mijn vraag te beantwoorden. Ik merk al dat er veel verschil tussen zit en mijn idee waarschijnlijk niet klopt. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de mensen zelf zijn.
Naast verschil tussen stad en platteland zal er ook nog wel een verschil zijn in opleidingsniveau wat iemands houding bepaald. Hogeropgeleiden hebben vaak een grotere leefwereld, want voor een universiteit moet je verder reizen, een MBO-school vind je meestal wel in de regio van je ouderlijk huis.

Daarnaast is er natuurlijk nog het verschil tussen ouderen en 'de jeugd van tegenwoordig'. Ouderen vinden alles in hun dorp of de directe omgeving daarvan, terwijl voor jongeren dat dorp al gauw te klein is.

Zal hieronder in een aparte post even je vragen beantwoorden btw
Oud 01-09-2010, 20:20
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:

Hier de enquête:

Hoe oud ben je? 21

In welk(e) deel/provincie van Nederland woon je? Zuid-Holland

Stad, dorp of platteland? Platteland

Hoe erg beïnvloedt geloof de plaats waar je woont? Toch wel behoorlijk, gemeenschap is opgebouwd rondom de kerk, hoewel ik er geen last van ondervind.

Geef een cijfer voor de welvaart en/of welzijn van jouw plaats (globaal). 8? Ik weet het eigenlijk niet echt, kom nooit écht in het dorp, er is daar ook niets. Maar aan de auto's en huizen te zien hebben de mensen niets te klagen

Heb je veel contact met de buren (of straatbewoners)? Nee, nauwelijks, hoewel we natuurlijk wel hallo tegen elkaar zeggen.

sportclub, politieke partij.. verzin t maar)? Nee

Geef een cijfer voor de band tussen de inwoners van jouw plaats. Ik denk een 8, ze zijn wel vrij close, mede doordat ze allemaal naar dezelfde kerk gaan, elkaars tractor lenen etc.

en degenen die meer op zichzelf gericht zijn? Ik denk dat er meer mensen zijn die wat voor hun omgeving over hebben.

Waardeer je de hulp (als die er is)? Dat ligt eraan of er aan die hulp allerlei voorwaardes vastzitten of niet.
Oud 02-09-2010, 08:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja, dat had ik ook al bedacht, volgens mij geven mijn antwoorden niet direct een antwoord op de vraag die je eigenlijk bezighoudt

Jij zegt: misschien is het een vooroordeel, maar ik heb het idee dat mensen uit Oost-Nederland opener zijn dan in West-Nederland.

Dat vind ik eigenlijk wel grappig, want ik heb het idee (en ook ik ben me ervan bewust dat het een vooroordeel kan zijn) dat de mensen in Oost-Nederland juist geslotener zijn. Of eigenlijk vooral de mensen in Noord-Nederland. De gemeenschappen zijn daar, denk ik, wel redelijk hecht, met dorpen met een hoog ons-kent-onsgehalte, en die mensen zullen elkaar ook wel veel helpen en er is een grote sociale controle. Of nou ja, dat geldt waarschijnlijk voor alle dorpen, maar als je daar als buitenstaander komt wonen, heb je wel een probleem, want dan laten ze je of links liggen, of je wordt gedwongen om met hen mee te doen, hun leefregels op te volgen. In steden is dat minder, daar gaat iedereen zijn eigen gang en heb je meer mogelijkheden om mensen te leren kennen die je liggen. En ik denk dat de scheiding open/gesloten eerder Noord-Nederland/ Zuid-Nederland is. Noordelijke mensen zijn vaak zo ontzettend stug, ze hebben vaak een levenshouding van: "Werken is het belangrijkst, aan gevoelens doen we niet". Terwijl mensen uit Zuid-Nederland veel gezelliger zijn.
Tot zo ver mijn vooroordelen
Oud 02-09-2010, 08:35
Verwijderd
Hoe oud ben je?
Vijftien

Noord-Brabant

Dorp

Met Kerstmis? Negen. De rest van het jaar? Vijf.

Acht

Ja

Ja. Niet in mijn dorp, maar in de grote stad waar we aan vastzitten.

Zesenhalf

We zijn vooral opgedeeld in import en export. Ik kan dat zo niet zeggen.

Ja.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 08:44
Verwijderd
Hoe oud ben je? 13

In welk(e) deel/provincie van Nederland woon je? oost-brabant

Stad, dorp of platteland? woon nu in dorp, maar ga liever naar de stad

Hoe erg beïnvloedt geloof de plaats waar je woont? niet zoveel meer, alleen de 65+ers gaan nog wel eens naar de kerk maar verder niet echt veel

Geef een cijfer voor de welvaart en/of welzijn van jouw plaats (globaal). wat is welvaart

Heb je veel contact met de buren (of straatbewoners)? vroeger wel, laatste tijd steeds minder, er wonen wel veel leeftijdsgenoten, maar de meeste hebben het te druk met school, en de eerste zijn ook al het huis uit, geef ze groot gelijk, wie wil er nu in dit kakdorpie wonen?

sportclub, politieke partij.. verzin t maar)? was lid van scouting, met heel veel plezier gedaan, en was ook lid van tekencursus, maar ga ws naar een andere, die is niet in mijn woonplaats

Geef een cijfer voor de band tussen de inwoners van jouw plaats. hhhmm lastig, de meeste kennen elkaar wel, maar of ik daar zelf nou zoveel behoefte aan heb? denk n 6 ofzo, maar dat is dan vanuit mijn mening, en ik heb totaal geen behoefte aan al die contacten

de meeste hebben wel veel voor elkaar over

hulp is handig, mensen die je hele leven voor je uitstippelen niet

btw, heb mss nog wel n interressante vraag voor je, want bij mij is het zo dat iedereen nogal veel met ''eigen kringetje''omgaat, dus de hogeropgeleiden onder elkaar enzo, weet verder niet hoe dat in de rest van nederland is
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Naast verschil tussen stad en platteland zal er ook nog wel een verschil zijn in opleidingsniveau wat iemands houding bepaald. Hogeropgeleiden hebben vaak een grotere leefwereld, want voor een universiteit moet je verder reizen, een MBO-school vind je meestal wel in de regio van je ouderlijk huis.

Daarnaast is er natuurlijk nog het verschil tussen ouderen en 'de jeugd van tegenwoordig'. Ouderen vinden alles in hun dorp of de directe omgeving daarvan, terwijl voor jongeren dat dorp al gauw te klein is.

haha t lijkt net of dat over mij gaat
voor mij is dit dorpje ook veel te klein.

maar als ik naar een MBO ga ga ik wel verder weg, ik kan wel hier in de buurt, maar dan kent nog iedereen mij, en ik wil zeg maar n nieuwe start maken
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 16:54
Gilraen
Gilraen is offline
Citaat:

Heb hier wel aan gedacht, maar ik wilde het niet te persoonlijk maken (toch blijkt dat wel nodig te zijn). Het wordt lastiger dan ik dacht, merk ik wel xD
Vogelvrij haar vermoedens zijn duidelijk anders dan die van mij, maar dat kan ook door het leeftijdsverschil komen? Je bekijkt mensen denk ik wel anders op bepaalde leeftijden, en ze gaan ook anders met jou om.
Mede daardoor is het denk ik heel moeilijk te beslissen (of juist niet, en is het gewoon duidelijk dat overal verschil in zit).
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 18:20
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
En ik denk dat de scheiding open/gesloten eerder Noord-Nederland/ Zuid-Nederland is. Noordelijke mensen zijn vaak zo ontzettend stug, ze hebben vaak een levenshouding van: "Werken is het belangrijkst, aan gevoelens doen we niet". Terwijl mensen uit Zuid-Nederland veel gezelliger zijn.
Tot zo ver mijn vooroordelen
Brabanders en Limburgers zijn wel bourgondischer en dus gezelliger. Maar aan de andere kant, zie als 'Hollander van boven de rivieren' daar maar eens tussen te komen Ik denk dus dat het platteland sowieso geslotener is, hoewel mensen op het platteland wél meer over hebben voor de andere leden uit de gemeenschap. In een stad zijn mensen individueler, maar doordat ze zichzelf niet identificeren met een gemeenschap zijn mensen in de stad wel meer open voor nieuwe contacten.
Oud 03-09-2010, 20:49
Gilraen
Gilraen is offline
Ik had het er eens met m'n moeder over, (we wonen in Noord-Holland) en die zei dat mensen over Noord-Hollanders meestal zeggen van 'oh dat zit wel goed', dus die zijn op sociaal gebied wel oke.
Maar zo heeft zij een tante die zei over mijn vriend, die uit Twente komt, hetzelfde.

Ik bedacht me ook nog het verschil tussen leerlingen op mijn school. Ik merk in mijn klas (vwo) dat ze er erg opuit zijn om bepaalde mensen dichtbij te houden en de groep niet te groot te maken, terwijl ik bij de vmbo'ers altijd heb gemerkt dat de hele klas een grote vriendschappelijke groep is. Ik vind het ook veel prettiger om bij zulke mensen te zijn, die staan veel meer open voor anderen heb ik het idee.

Wederom opleidingsniveau..
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 20:51
Nona
Nona is offline
Hoe oud ben je?
25

Overijssel

Stad (Deventer)

Ik moet zeggen dat het veel minder is dan ik dacht voor ik verhuisde (in november, kort geleden). Ik ben opgegroeid in de Randstad, maar wel in een plaats waar christenen een groot deel van de politiek bepalen: winkels mogen niet open op zondag, bouw van bepaalde zaken als moskeeën en bordelen worden tegengehouden (niet dat die twee iets met elkaar gemeen hebben, maar voor christenen beide onwenselijk)... Hier zijn de christelijke partijen veel kleiner. Van geloof merk ik in mijn eigen buurt weinig, behalve dat meer achterin de buurt veel moslims wonen (goedkope flats, veel immigranten).

De gehele buurt: een 5. Het is een zorgbuurt met veel arme gezinnen en hangjeugd. Het blok waar ik woon: een 7. Blokje koophuizen, dat maakt veel verschil. En de stad: geen idee, ik denk ook een 7. Maar dat verschilt sterk van wijk tot wijk.

Ja, redelijk. Ik woon niet in een doorgaande straat, voor op straat is hier een brede steeg waar geen verkeer komt behalve wij en de buren met de boodschappen. Dan is het makkelijk om tussen de huizen op straat te gaan staan met een bak koffie en even bij te kletsen. De buren zijn ook erg aardig en makkelijke praters, dus dat is niet erg om te doen.

Ja, ik doe aan aikido sinds ik hierheen ben verhuisd.

Binnen het blok: een 8. Daarbuiten: moeilijk te zeggen, maar ik denk dat dat eerder in de buurt van 6,5 komt.

Binnen het blok kun je mensen best wat vragen. Wij hebben de buurvrouw deze zomer gevraagd een week voor de kat te zorgen en we hebben een strontverwend beest teruggevonden. Dat wordt dan ook snel wederzijds, als het zo makkelijk gaat. Buiten de buurt weet ik het niet zo. De vullers in de supermarkt zijn erg behulpzaam, maar dat is een kwestie van goede instructie en actief toezicht.

Jazeker!

En een beetje daarbuiten: ik ben opgegroeid in een stug dorp in ZH waar mensen enorm onvriendelijk en vreemd doen. Echt van die huisvrouwen die proberen de medewerkers van de supermarkten verbaal af te maken, dat soort taferelen. Geen greintje geduld, en meteen snauwen als dingen niet gaan zoals ze willen. Daarna ben ik naar Amersfoort verhuisd, waar ik veel tijd ook in Utrecht doorbracht. Daar vind ik de mensen uitermate vriendelijk. Je kunt iemand rustig iets vragen, en je krijgt altijd een goede reactie terug (goed, je kunt een lul op pootjes treffen, maar dat overheerst niet). Hier in Deventer vind ik de buurt fijn en de mensen die ik tot nu toe ken leuk, maar de binnenstad vind ik eigenlijk weer net zo onpersoonlijk en vreemd als ik het uit mijn jeugd ken. Veel mensen die door elkaar heen kijken en jeugd die zich zo onzeker voelt dat vervelende opmerkingen naar voorbijgangers de enige houding lijkt die ze zich kunnen geven.
(Hoor mij nou, jeugd. Nounou, ik ben gesetteld hoor. )
Oh ja, en mijn vriend komt uit Friesland en ik heb niets dan goede ervaringen met Friezen. Open, leuke reacties als je eens contact zoekt en gewoon waar het op staat zonder dingen te insinueren. Helemaal niet zo stug als men zegt.
Oud 05-09-2010, 00:11
TBSpatient
TBSpatient is offline
Hoe oud ben je?

17

N-brabant

Roosendaal (vlak bij belgie)

Gelukkig totaal niet

9

Op één vriend hier wonende na niet, tsijn allemaal bejaarden zowat

Nog niet, als ik ga studeren wrs wel één of andere vereniging maar daar heb je nu niets aan.

7

De mensen zijn hier altijd behulpzaam, geen aso's hier in de straat e.d. nooit problemen gehad hier.

Jazeker

By the way
Ik verwacht eigenlijk meer cultuurverschil tussen noord en zuid NL, en helemaal tussen NL en vlaanderen! Niet zozeer oost-west

En inderdaad opleidingsniveau, hoe lager hoe (over het ALGEMEEN!!!) socialer men is. Met name op TVWO lopen er een aantal verwaande uiterst arrogante klootzakken rond . . . .

Laatst gewijzigd op 05-09-2010 om 00:16.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 21:09
Verwijderd
Hoe oud ben je?
17

Overijssel

Stad

Er zijn vrij veel gelovigen hier ja (vind ik dan).

7,5? Ik vind het een vage vraag.

Nee.

Ja.

8

Wel aardig. Zo af en toe gebeurt er wat.

Ja, maar alleen als ik iets niet zelf kan.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 19:47
Gilraen
Gilraen is offline
Bedankt voor het invullen =] Voor de paar laatste.
Ik merk wel dat ik niet zover kom met de enquêtes en als iemand zijn mening toevoegt ik daar meer mee kan. (Bedankt Nona xD)
Ik denk dat ik de enquête weg ga halen en nogmaals even vraag voor jullie eigen ervaringen, hopelijk krijg ik daar duidelijkere antwoorden mee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten