Oud 28-09-2010, 14:23
DHRJ
DHRJ is offline
Hallo,

Ik ging vandaag dus naar school. En het begon te miezeren. In plaats van dat ik netjes 3 meter over de fietspad ga en dan ga oversteken dacht ik, ik neem maar de stoep. Ik wil trouwens niet nat worden. En tot mijn verbazing zie ik daar opeens een politie man + vrouw staan net voor de ingang van school. Ze controleerden wie er op de stoep fietsten. Lekker onder een boom dus die merkten niet dat het regende :/

Die vraagt dus naar mijn ID, die heb ik niet mee (Ben 14 jaar). Dus zij schrijft alles op een bonnetje en moet ik naar het gemeentehuis om mijn ID te laten zien.

Ze kwamen controleren omdat er klachten van bewoners waren (die daar trouwens nooit lopen). Dus nu krijg ik een boete voor dat kleine stukje over de stoep. Ik gaf dus gewoon netjes mijn antwoorden en dacht misschien kom ik er onder uit. Maar nee. Het was één lelijke politie vrouw.

Hoe hoog is deze boete (nogmaals ben 14 jaar).
Wat vinden jullie hiervan? (Ze kunnen beter echte criminelen een boete geven -.-)
Echt onzin.

Nu nog aan mijn ouders vertellen Ik wil het namelijk niet betalen

~~ DHRJ
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2010, 15:53
Verwijderd
Je mag niet over de stoep fietsen en je deed het wel, dat het regende maakt niet uit, dus de boete is terecht. Dat heeft verder niets te maken met dat er nog veel ergere overtredingen worden begaan ergens anders En ook niet met dat die politievrouw lelijk was

De hoogte van de boete weet ik niet, staat dat niet op het bewijsje dat ze je hebben gegeven?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 16:00
DHRJ
DHRJ is offline
Ik heb geen bewijsje gekregen en moet naar het gemeente huis om mijn id te laten zien
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 16:11
Balance
Balance is offline
Aangezien jij 14 bent, is er een lagere boete. Die bedraagt 18 euro (tenzij hij onlangs verhoogd is, maar dan zal het dus max. 20 euro zijn ofzo).
Weet je of je ook een boete hebt gekregen voor het niet tonen van je ID? Als dat het geval is komt er 30 euro bij. Maar het kan ook dat ze je daar een waarschuwing voor hebben gegeven. In dat laatste geval heeft ze je dus toch gematst

Over of het terecht is dat je er voor gestraft wordt? Tja, er zijn nou eenmaal regels en als je de keuze maakt om je niet aan die regel te houden, dan staat daar een consequentie op. Het is nogal zinloos om te gaan discussiëren of er betere dingen zijn waar ze zich mee bezig kunnen houden. Uiteindelijk reageren ze op een klacht van de bevolking, je zou ook kunnen zeggen dat ze dus luisteren naar het volk. Hoe dan ook: je wist dat het niet mocht en toch nam je het risico om het te doen. Dat doet iedereen regelmatig, dus je hoeft je er niet heel slecht over te voelen. Maar je moet wel volwassen genoeg zijn door de consequentie van je daden (de boete) te aanvaarden.
Het is niet anders. En je ouders zullen heus niet zo overstuur raken als jij zegt dat je met je fiets over een stukje stoep bent gereden. Want wie doet dat niet af en toe?
Oud 28-09-2010, 16:26
DHRJ
DHRJ is offline
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar als ik een boete voor niet tonen van ID krijg shit Dat is gewoon echte onzin. Ik ga gewoon naar school dan verwacht ik niet dat ik door politie aangehouden ga worden. Ik fiets toch alleen maar van school naar huis en andersom.

En politie geven niet zo snel een waarschuwing want ze moeten een minimum aantal boetes per maand halen. :/
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 16:31
Balance
Balance is offline
Dat klopt niet helemaal, de politie geeft juist heel vaak een waarschuwing, vooral als het gepaard gaat met een andere bekeuring. Maar wat wel zo is, is dat de politie vaak ook een signaal af wil geven. Als jij er nu met 18 euro vanaf komt, dan vertel je dat over een maand waarschijnlijk lachend aan je vrienden, het raakt je niet. De kans dat jij dus niet meer op die stoep fietst, wordt dan ook kleiner. Want 18 euro is niet veel.
Als jij nu een boete hebt van 48 euro (30+18) dan zal je er over een maand niet zo lacherig over doen. En dan zul je het niet meer in je hoofd halen om zonder ID de deur uit te gaan en om over dat stukje stoep te fietsen. Het kan dus zijn dat de politie juist voor dat signaal er voor kiest om niet voor de waarschuwing te gaan.

Stop je ID gewoon in je portemonnee, dan heb je hem standaard bij je. Want ook als je een keer de klos bent voor het niet aan hebben van fietsverlichting (straks in de winter) of als je ergens getuige van bent, dan behoor je jezelf te kunnen identificeren. En draag je hem niet bij je, zie dat dan als een bewuste keuze waar je ook de consequenties van draagt mocht je er op aangesproken worden.
Oud 28-09-2010, 16:37
DHRJ
DHRJ is offline
Het klopt wel hoor er zijn genoeg korpse die het wel doen

Nou in iedergeval bedankt voor de prijzen.
Ja, me ID zit in me portemonnee maar ik neem geen geld mee naar school. Ik spaar namelijk nu dus heb geen zin om iets te kopen Dit word dus elke dag portemonnee meenemen.

Vind dit toch onzin. Komop wat boeit die ID vertrouw je een 14 jarig ventje niet eens -.-. Ze staat de hele tijd te vragen, hoe weet ik of jij dit wel bent.

Maar dat jij nu zegt 18 euro is geen geld. Voor iemand van 14 lijkt het me veel geld hoor Vooral als je bijvoorbeeld met kranten of vakkenvullen maar 120,- verdient.

Hier kan wel een slotje op. Heb antwoord op de prijzen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Het klopt wel hoor er zijn genoeg korpse die het wel doen

Nou in iedergeval bedankt voor de prijzen.
Ja, me ID zit in me portemonnee maar ik neem geen geld mee naar school. Ik spaar namelijk nu dus heb geen zin om iets te kopen Dit word dus elke dag portemonnee meenemen.

Vind dit toch onzin. Komop wat boeit die ID vertrouw je een 14 jarig ventje niet eens -.-. Ze staat de hele tijd te vragen, hoe weet ik of jij dit wel bent.

Maar dat jij nu zegt 18 euro is geen geld. Voor iemand van 14 lijkt het me veel geld hoor Vooral als je bijvoorbeeld met kranten of vakkenvullen maar 120,- verdient.

Hier kan wel een slotje op. Heb antwoord op de prijzen.
Er zijn veel jongeren die bijvoorbeeld beweren dat ze iemand anders zijn om zo onder een boete uit te komen, daarom is een ID verplicht. Dat betekent niet meteen dat ze je niet vertrouwen, maar het zorgt er wel voor dat ze zeker weten dat ze jou voor zich hebben en niet iemand anders. En als je naar school gaat heb je toch altijd een tas bij je? Dus daar gewoon je portemonnee in doen, desnoods het geld thuis laten zodat je het niet per ongeluk uitgeeft

En mja, 18 euro is veel voor iemand van 14, maar misschien heeft dat dan wel als gevolg dat je vanaf nu niet meer over de stoep fietst en je wel je ID bij je hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 17:51
Balance
Balance is offline
Over dat ID: hoe zou je het vinden als je ineens een bon op de mat krijgt voor iets wat je niet gedaan hebt?
Dat is precies waarvoor het ID verplicht is. Als je geen ID bij je hebt kun je zomaar een naam opgeven. Als je van te voren een naam + geboortedatum in studeert, dan is een onschuldige dus de klos. Nu kan dat niet meer.
Oud 28-09-2010, 21:14
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ja daar heb je wel gelijk in. Maar als ik een boete voor niet tonen van ID krijg shit Dat is gewoon echte onzin. Ik ga gewoon naar school dan verwacht ik niet dat ik door politie aangehouden ga worden. Ik fiets toch alleen maar van school naar huis en andersom.

En politie geven niet zo snel een waarschuwing want ze moeten een minimum aantal boetes per maand halen. :/
Je lijkt het vooral af te schuiven op de politie zelf. Ze zullen de regen niet hebben gemerkt, ze moeten een bepaald quotum boetes binnenhalen, het is achterlijk dat ze om je ID vragen (moeten ze aan je neus zien wie je bent?).

Wat de omstandigheden ook zijn, je hebt over de stoep gefietst. Dat mag gewoon niet. Dat daar rompslomp bijkomt is heel vervelend, maar draai het eens om: het had helemaal niet gehoeven.
Stop je ID desnoods in een vakje van je tas als je geen zin hebt je portemonnee mee te nemen.
Jij bent verantwoordelijk voor wat je doet. Neem die verantwoordelijkheid ook. Dus ook al ben je nog 14, als jij over de stoep fietst en geen ID bij je hebt, is er reden genoeg je een boete te geven. Zo simpel werkt het.

Ik zou het gewoon aan je ouders vertellen. Het is geen enorme ramp, zoiets kan ook gewoon zo gebeuren en het is een wijze les. Misschien willen zij het voorschieten en kun jij het hen in delen terugbetalen, dan kun je toch gemotiveerd blijven sparen.

Niet om je het in te wrijven, maar stoepfietsen is echt vreselijk irritant voor voetgangers. Ik schrik me regelmatig rot omdat ik plotseling wordt ingehaald, daar waar ik helemaal geen fietser verwacht. Denk daar ook eens aan.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 22:02
MTpower
MTpower is offline
+ 6 euro administratiekosten van het CJIB
Oud 29-09-2010, 17:05
Verwijderd
onder de 14 wordt alles gehalveerd dat is wat ik wel weet.
maar als je 14 bent moet je toch ook id bij hebben??
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 18:08
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
onder de 14 wordt alles gehalveerd dat is wat ik wel weet.
maar als je 14 bent moet je toch ook id bij hebben??
uh JA.
vanaf je 14e heb je niet voor niets een ID. je bent vanaf dan verplicht jezelf te identificeren. kortom stop je ID in je portemonnee en zorg dat je deze altijd bij je hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten