Oud 26-12-2010, 16:19
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Deel je ervaringen hier omtrent de persoonlijkheidstoornis Borderline!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2010, 22:25
Vice
Vice is offline
Kunnen we niet over persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen hebben? Er zijn al zoveel topics over borderline.
Oud 27-12-2010, 10:17
mathfreak
mathfreak is offline
Dan maken we hier toch gewoon Het grote persoonlijkheidsstoornissen topic van?
Oud 27-12-2010, 10:52
Verwijderd
Als daar meer ''animo'' voor is zal ik de titel dan even aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 18:10
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Whatever you like !
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 21:54
mutsjaah
mutsjaah is offline
Wanneer heb je nou eigenlijk een vorm van Borderline?
Op internet is er wel veel over te vinden maar aan de andere kant is het allemaal ook weer een beetje onduidelijk, want al die persoonlijkheidsstoornissen en andere stoornissen lijken ergens toch qua symptomen weer op elkaar..
Dus mss dat iemand een soort voorbeeld heeft? ehm.. ja kijk maar als je het wat duidelijker weet te maken, graag!

Laatst gewijzigd op 28-12-2010 om 17:43.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 10:29
mathfreak
mathfreak is offline
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline

Laatst gewijzigd op 28-12-2010 om 21:14.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 17:44
mutsjaah
mutsjaah is offline
ja wikipedia bedoel ik eigenlijk ook met gewoon internet. Mja mss valt er dan geen betere uitleg te vinden..
(Ik heb t verbeterd )
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Wanneer heb je nou eigenlijk een vorm van Borderline?
Op internet is er wel veel over te vinden maar aan de andere kant is het allemaal ook weer een beetje onduidelijk, want al die persoonlijkheidsstoornissen en andere stoornissen lijken ergens toch qua symptomen weer op elkaar..
Dus mss dat iemand een soort voorbeeld heeft? ehm.. ja kijk maar als je het wat duidelijker weet te maken, graag!
Het is ook niet zo gemakkelijk. De meeste mensen met borderline voldoen ook aan de criteria voor een andere persoonlijkheidsstoornis, en andersom zijn er ook heel veel mensen die wel enkele van de kenmerken van borderline hebben maar niet genoeg voor de diagnose. (Deze mensen kunnen eventueel de diagnose persoonlijkheidsstoornis niet anders omschreven krijgen, als ze wel duidelijke problemen hebben.) Borderline kan ook wel een beetje lijken op bijvoorbeeld een snel wisselende bipolaire stoornis. Bovendien gaan alle persoonlijkheidsstoornissen vaak gepaard met zogenaamde symptoom-stoornissen (depressie, angst, PTSS, etc.), waardoor het soms pas na een tijdje duidelijk is dat er een persoonlijkheidsstoornis ten grondslag ligt aan de klacht waarmee een patient zich presenteert. Daarom is het ook belangrijk om niet zelf als leek zomaar allerlei diagnoses bij jezelf of anderen te stellen, want het is gewoon heel complex.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 20:41
mutsjaah
mutsjaah is offline
Hm ja dat snap ik.. iig bedankt
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 15:33
Selimmm
Selimmm is offline
Welke behandelingen krijgen ze dan? Het is gewoon een zware vorm van onzekerheid. Zo erg dat ze zich willen snijden,doden etc.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Welke behandelingen krijgen ze dan? Het is gewoon een zware vorm van onzekerheid. Zo erg dat ze zich willen snijden,doden etc.
Sorry, maar dit slaat nergens op. Ja, het klopt dat veel borderliners heel erg onzeker zijn, maar dat is niet de oorzaak van hun 'ziekte'.
Ze gaan er in de psychologie/psychiatrie vanuit dat borderline gevormd wordt door zowel een mate van aanleg als door externe factoren. Die externe factoren zijn bijvoorbeeld dingen als seksueel misbruik, huiselijk geweld, onstabiele gezinssituatie etc. Maar niet iedereen die dergelijke dingen heeft meegemaakt krijgt automatisch ook borderline, dus wordt er vanuit gegaan dat een bepaalde mate van aanleg ook bepalend is voor het ontwikkelen van een borderline persoonlijkheidsstoornis.

Vroeger was de diagnose borderline inderdaad een soort vergaarbak van allerlei klachten die nergens ofwel overal bij pasten en werd de term borderline in het leven geroepen als een grensgeval tussen een psychotische en een neurotische persoonlijkheid. Tegenwoordig is de diagnose veel meer ingekaderd en zijn de kenmerken veel duidelijker. Ik denk daarom ook niet dat alle persoonlijkheidsstoornissen op elkaar lijken, maar meer, wat Friday ook zegt, dat de moeilijkheid vooral is dat borderline vaak gepaard gaat met meerdere randverschijnselen die soms een stoornis op zich zijn. Denk hierbij inderdaad aan depressieve stoornissen, psychoses, eetstoornissen, obsessief compulsieve stoornissen en ADHD.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 18:21
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Citaat:
"Ze" krijgen geen eenduidige behandeling. Groepstherapie kan een goede vorm zijn, schema-therapie kan ook goed werken en natuurlijk de cognitieve G-trainingen.
"Ze" zijn overigens allemaal zeer verschillend van elkaar en geen enkele "borderliner" is dus hetzelfde; ieder individu heeft weer baat bij een andere vorm van therapie.

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe het zit met de vooroordelen wat betreft "borderliners". Lange tijd is er een groot taboe rond de stoornis geweest!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 18:58
Eend
Eend is offline
Ik zit op een hele fijne site voor borderliners. Daar heb ik de kennis over mijn stoornis gevonden.
Oud 30-12-2010, 21:11
mutsjaah
mutsjaah is offline
Citaat:
Ik zit op een hele fijne site voor borderliners. Daar heb ik de kennis over mijn stoornis gevonden.
Welke site is dat als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 21:52
Vice
Vice is offline
Citaat:
Welke site is dat als ik vragen mag?
Mag ik vragen waarom je er zo in geïnteresseerd ben?
Oud 31-12-2010, 10:22
Volk
Volk is offline
Zijn er hier ook mensen die zelf geen borderline hebben maar er wel mee om (hebben) moeten gaan?
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 15:08
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Zijn er hier ook mensen die zelf geen borderline hebben maar er wel mee om (hebben) moeten gaan?
Ik, denk ik. Mijn zus lijkt borderline te hebben, zoals ik in een eerder topic schreef, maar dat is niet vastgesteld aangezien ze weigert in te zien dat ze zich abnormaal gedraagt.
Oud 31-12-2010, 15:21
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Citaat:
Ik, denk ik. Mijn zus lijkt borderline te hebben, zoals ik in een eerder topic schreef, maar dat is niet vastgesteld aangezien ze weigert in te zien dat ze zich abnormaal gedraagt.
Dat is niet zozeer iets dat je zus weigert! Voor veel jongeren met borderline is het heel moeilijk om te begrijpen waarom je je voelt zoals je je voelt, vooral omdat "Borderline" toch meer een verzamelnaam is voor verschillende klachten. Daar maken mensen ook de denkfout, ze kijken naar het gedrag en noemen dit Borderline, terwijl het gedrag van iedere persoon anders is en het meer de klachten zijn die overeen komen (waar dan mogelijkerwijs eenduidig gedrag uit kan ontstaan).

Verder haat ik de termen "normaal", "abnormaal", "raar". Deze zijn niet te definiëren en ook helemaal niet relevant!

Dat gezegd hebbende: hoe kom je tot het vermoeden dat je zus borderline heeft?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2011, 10:22
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
Dat is niet zozeer iets dat je zus weigert! Voor veel jongeren met borderline is het heel moeilijk om te begrijpen waarom je je voelt zoals je je voelt, vooral omdat "Borderline" toch meer een verzamelnaam is voor verschillende klachten. Daar maken mensen ook de denkfout, ze kijken naar het gedrag en noemen dit Borderline, terwijl het gedrag van iedere persoon anders is en het meer de klachten zijn die overeen komen (waar dan mogelijkerwijs eenduidig gedrag uit kan ontstaan).

Verder haat ik de termen "normaal", "abnormaal", "raar". Deze zijn niet te definiëren en ook helemaal niet relevant!

Dat gezegd hebbende: hoe kom je tot het vermoeden dat je zus borderline heeft?
Als je dat wilt weten, lees dan even het topic dat ik erover geopend heb.
Oud 01-01-2011, 11:23
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Citaat:
Als je dat wilt weten, lees dan even het topic dat ik erover geopend heb.
"het topic" aaahh, die!!

No serious, link?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2011, 12:19
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
"het topic" aaahh, die!!
Offtopic: Peter van der Horsts De taalgids: Tekstverzorging van A tot Z geeft aan dat zowel de topic als het topic mogelijk is.
Oud 01-01-2011, 12:24
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Citaat:
Offtopic: Peter van der Horsts De taalgids: Tekstverzorging van A tot Z geeft aan dat zowel de topic als het topic mogelijk is.
Dat weet ik, het was meer een opmerking gelijk aan een opmerking als: "Je weet wel, die ene keer" ander: "aaah toen! "Die ene keer"!
Met citaat reageren
Oud 01-01-2011, 14:35
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
"het topic" aaahh, die!!

No serious, link?
Staat gewoon nog hier op de eerste pagina, maar dit is de link
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1821410
Oud 01-01-2011, 15:31
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
Citaat:
Staat gewoon nog hier op de eerste pagina, maar dit is de link
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1821410
Oke, heb je na het schrijven van dit topic nog dringende vragen wat betreft het gedrag van je zus? Ikzelf ben borderline gediagnostiseert en heb ook last van alle negen klachten die er zijn. Wellicht kan ik je wat inzicht geven in hoe het is om met deze persoonlijkheidsstoornis te leven (hoewel het grootste deel natuurlijk per individu verschilt).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2011, 15:58
miekmuis
miekmuis is offline
Thanks, maar op het moment niet zo. Ik heb al een paar maanden geen contact meer met mijn zus gehad, mijn ouders ook nauwelijks nog, want daar reageert ze niet op. Ik wil het voornamelijk eerst even laten rusten en me weer op mijn eigen leven concentreren.
Oud 02-01-2011, 09:02
Neko*
Neko* is offline
Citaat:
Mijn Lief heeft borderline. Hij heeft daar in het verleden wel therapie voor gehad, maar dat was 'voor mijn tijd' zeg maar. Daar weet ik dus ook weinig van. Tegenwoordig geen therapie en ondanks dat hij wel zijn dingen en buien en momenten heeft, gaat het aardig goed.
Oud 02-01-2011, 10:23
Volk
Volk is offline
Mijn schoonmoeder heeft o.a borderline. Ik heb bijna 2 jaar met haar in huis gewoond en het was afschuwelijk. Als het goed ging ging het goed, maar de momenten waarop het goed ging werden steeds minder. Ze vertrouwt hulpverleners niet en heeft talloze zelfmoordpogingen achter de rug. Mijn vriend en ik hebben nu al anderhalf jaar geen contact meer met haar. Dat vinden we allebei heel erg, maar het is het beste wat we kunnen doen. Als we contact met haar opnemen zal ze ons weer meetrekken naar beneden en ons het leven weer zuur maken

En het rotte is dat ze nog wel zo'n lief vrouwtje is. Maar het lijkt alsof dat lieve vrouwtje allang is overleden en alleen de nare ziektes nog overeind staan.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 11:20
Pyro Power
Pyro Power is offline
Citaat:
Ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten