Oud 21-10-2010, 15:35
sammydjee
sammydjee is offline
Binnen een jaar wil ik graag op kamer, maar samen met mijn vriend sta ik ook ingeschreven bij de woningbouw. Nu is mij daar omgevallen dat een klein kamertje in rotterdam gemiddeld zo'n 50 tot 100 euro duurder is dan een heel huurhuis. Ik snap dat je het moet splitten met je roommates, maar alsnog blijft het duur.

Daarbij zegt mijn moeder dat ik wel op kamers moet, voor het studentengevoel. (waarschijnlijk omdat zij nooit is gaan studeren, moet ik er nu alles uit halen )

Dus wat moet ik nu doen? Nog een paar jaar wachten op een huurhuis (dus nog even thuis wonen) of op kamers gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2010, 15:50
ganralph
ganralph is offline
Huurhuizen (veelal sociale woningbouw) en studentenkamers (meestal particulier verhuur) zijn moeilijk met elkaar te vergelijken. De vraag is of je nu geld (over) hebt voor een kamer of niet.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 16:22
Ivo
Ivo is offline
De huurprijs van een (particuliere) kamer is meestal inclusief allerlei bijkomende kosten zoals gas, water, elektra, tv, evt. internet, gemeentebelastingen e.d.
Wanneer je bij de sociale woningbouw huurt, dan is de huurprijs waarmee geadverteerd wordt in de lokale woonkrant of op woningnet doorgaans de kale huurprijs exclusief lokale belastingen, eventuele servicekosten en voorschotten voor energieverbruik en dergelijke. De totale vaste lasten voor alle hierboven genoemde kosten zijn ongeveer net zo hoog als de kale huur van mijn appartementje. Reken ik alle kosten mee, dan betaal ik uiteindelijk per m2 ongeveer net zo veel als voor een grote kamer, ook al is mijn kale huur lager dan de huur voor een particuliere kamer hier in de regio.
Het is dus appels met peren vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 21:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Plus dat als je een goedkoop appartement wil huren in Rotterdam je jaren ingeschreven moet staan wat niet echt een optie is als je gaat studeren. Een kamer vind je makkelijker en sneller.
Oud 22-10-2010, 11:41
Adore
Adore is offline
De vraag die vooral in mezelf opkomt: wat wil je zelf écht? Het is duidelijk wat je moeder wil, maar je moet daar zelf ook achter staan.
Waarom kamers duurder lijken is al gezegd. Het is wel zo dat, wanneer je besluit thuis te blijven, je kunt sparen voor een huurhuis / je bouwt mogelijk geen studieschuld op. Op kamers gaan kost een student veel geld en als jij liever een huurhuis hebt, bespaar je zo geld.
Maar het is NIET makkelijk om in Rotterdam snel een woning te vinden. Als je wel zelf de overtuiging hebt thuis weg te willen, dan is een studentenkamer veel vlugger geregeld.

Laat je inschrijving gewoon doorlopen bij woningnet en schrijf je in bij kamernet. Dan bouw je in ieder geval op (in geval van woningnet) en kun je altijd kijken wat je wil doen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2010, 16:45
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Je kan het ook anti-kraak proberen. Ze zijn vaak op zoek naar stelletjes.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 15:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daarbij zegt mijn moeder dat ik wel op kamers moet, voor het studentengevoel. (waarschijnlijk omdat zij nooit is gaan studeren, moet ik er nu alles uit halen )

Dus wat moet ik nu doen? Nog een paar jaar wachten op een huurhuis (dus nog even thuis wonen) of op kamers gaan?
Mwo, wat voel je er zelf over? Op kamers gaan is een stap richting volwassenheid omdat je opeens zelf voor allerlei dingen moet zorgen. Bovendien komt er gewoon een tijd dat je op jezelf wilt, ook als je fantastische ouders hebt.

Maar op kamers zijn is soms zwaar overrated door ouders die in een ver grijs verleden studeerden. Problemen met huisgenoten die er een bende van maken of overlast veroorzaken heb je thuis niet, om maar eens iets te noemen dat op kamers soms gebeurd.

Een eigen huis vinden kun je in principe vergeten, niet op korte termijn, niet terwijl je studeert. De sociale woningbouw is meestal streng verboten voor studenten, en vrije sector is te duur. Anti-kraak is je enige kans daarvoor lijkt me.
Oud 11-11-2010, 22:03
Vice
Vice is offline
Dan zal dat wel afhankelijk zijn per gemeente, aangezien ik als student met gewoon aangemeld had bij de sociale woningbouw in Leiden. Echter duurt de wachttijd totdat je eindelijk een woning aangeboden krijgt zo lang, dat je vaak pas aan de beurt komt wanneer je niet meer studeert.

Verder is Rotterdam een grote stad en in het centrum is het dan ook duurder dan in zuid. Een stad/dorp naast Rotterdam is natuurlijk ook een optie.
Oud 12-11-2010, 20:23
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Let wel even op dat je bij een huurwoning, waar je veelal dus zelf intrekt, ook nog eens aanvraag op huursubsidie kan doen. Dat is niet zeker, maar bij kamers is het uitgesloten.

Omgerekend naar m2 is een sociale huurwoning vaak stukken goedkoper dan kamers, en het is allemaal van jezelf.
Het studenten leven mis je in mijn inziens niet, het hele huis is van jou, dus wat remt je om met vrienden bij jou thuis te zitten, en ze daar ook keer te laten logeren?

Dames zijn ook zonder moeite mee te sleuren, nooit een huisgenoot die zich de dag daarna meld voor lawaai overlast oid.

De prijs die voor kamers (studenten) gevraagd wordt splits je niet met je mede huisgenoten, je betaald deze volledig zelf.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 22:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De prijs die voor kamers (studenten) gevraagd wordt splits je niet met je mede huisgenoten, je betaald deze volledig zelf.
Onderverhuur is vrijwel altijd verboden bij sociale huurwoningen.
Oud 14-11-2010, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Dan vraag je een logeervergoeding.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 18:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
ok
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 20:54
Verwijderd
stadswonen, relaxte kamers en ik had na 1x reageren al een kamer, je moet gewoon niet wachten tot ze iets toewijzen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten