Hallo allemaal,
Ik heb me aangemeld omdat ik wat twijfels en vragen heb over de wisselkoersen. Ik snap het nog niet helemaal en zou hier graag uitleg overkrijgen.
Ik heb met behulp van de lesbrief(modellen) en andere online samenvattingen geprobeerd t allemaal op een rijtje te krijgen en heb dit uiteindelijk genoteerd, is dit correct?:
Als alle prijzen stijgen, is het voor het buitenland niet meer aantrekkelijk om producten uit dat land te halen, waardoor de export daalt. Hiermee daalt de vraag naar de valuta en zal de wisselkoers ook dalen.
Maar als deze eenmaal gedaald is, is het wel weer gunstig voor het buitenland om producten uit dat land in te kopen. Hierdoor stijgt de export weer. Maar de import zal dalen omdat mensen in dat land, niks uit andere landen willen gaan halen omdat hun land toch het goedkoopste is.
Ik snap nog niet helemaal of een inflatie nou dus leid tot meer of minder export?
uiteindelijk tot beide?
En nog een vraag: Ik vind het heel verwarrend om te weten of de wisselkoers van een bepaalde valuta nou hoog of laag is.
Is de wisselkoers van de euro laag of hoog vergeleken met de dollar?
Kan het gewoon niet in me opnemen, en hoop dat iemand het me op een makkelijke en duidelijke manier kan uitleggen.. erg gewaardeerd!!!
Alvast bedankt.