Oud 06-02-2011, 14:32
Shakilicious
Shakilicious is offline
Hallo allemaal,

Ik heb me aangemeld omdat ik wat twijfels en vragen heb over de wisselkoersen. Ik snap het nog niet helemaal en zou hier graag uitleg overkrijgen.

Ik heb met behulp van de lesbrief(modellen) en andere online samenvattingen geprobeerd t allemaal op een rijtje te krijgen en heb dit uiteindelijk genoteerd, is dit correct?:

Als alle prijzen stijgen, is het voor het buitenland niet meer aantrekkelijk om producten uit dat land te halen, waardoor de export daalt. Hiermee daalt de vraag naar de valuta en zal de wisselkoers ook dalen.

Maar als deze eenmaal gedaald is, is het wel weer gunstig voor het buitenland om producten uit dat land in te kopen. Hierdoor stijgt de export weer. Maar de import zal dalen omdat mensen in dat land, niks uit andere landen willen gaan halen omdat hun land toch het goedkoopste is.

Ik snap nog niet helemaal of een inflatie nou dus leid tot meer of minder export?
uiteindelijk tot beide?

En nog een vraag: Ik vind het heel verwarrend om te weten of de wisselkoers van een bepaalde valuta nou hoog of laag is.
Is de wisselkoers van de euro laag of hoog vergeleken met de dollar?

Kan het gewoon niet in me opnemen, en hoop dat iemand het me op een makkelijke en duidelijke manier kan uitleggen.. erg gewaardeerd!!!
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2011, 17:28
Verwijderd
die 2e klopt niet lijkt me, als de waarde van de valuta daalt, is het product nog steeds even duur omdat je dan gewoon meer geld moet betalen voor dezelfde waarde, het product opzich is dan nog even duur.

Bijv. product x kost 1 euro, na hyperinflatie is de euro nog maar 50 cent van de oude euro waard, dus moet je 2 euro voor product x betalen.

Geen idee of dit klopt k heb geen economie maar ik dacht dat ik dit wel snapte.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 18:33
max15tekens
laatste stukje klopt niet helemaal, of klopt wel maar omschrijf je het verkeerd.
In hun land kost het nog net zoveel, maar om iets uit het buitenland te halen is duur, immers, hun geld is niet zoveel waard, dus ze moeten heel veel van hun eigen geld inleggen om geld te krijgen zodat ze in het buitenland iets kunnen kopen.

Dus in zekere zin is het dan idd het goedkoopste in het eigen land, maar het is beter om het te zeggen dat het te duur wordt door de valutakoers om het nog in het buitenland te kopen.

Valuta is gewoon vraag en aanbod, er is X aanbod, en wat gebeurd er met de prijs als de vraag toeneemt/afneemt? misschien wil je voor jezelf een klein schematisch voorbeeld doen met simpele getallen, zonder echte formules ofzo, maar gewoon voor het idee,
Met citaat reageren
Oud 06-02-2011, 21:41
Stff
Stff is offline
Prijzen in Europa omhoog --> minder vraag vanuit Amerika naar Europese producten ---> minder vraag naar europese valuta (euro) ---> valuta (euro) omlaag ---> prijzen Europa relatief gezien weer omlaag (vanwege valuta daling) ---> meer vraag naar valuta

enzovoorts

Echter, er zijn veel meer invloeden op de wisselkoersen
Oud 06-02-2011, 23:51
Mimbosa
Mimbosa is offline
Om te beginnen moet je opmerken dat import en export niet alleen bestaat uit producten zoals BMW's. Als een Amerikaan geld belegd in Europa, geldt dat voor Europa ook als import. Import van geld is dus net zo goed een vorm van import als de import van producten.

Er zijn namelijk twee effecten van inflatie. Een op de korte termijn, en een op de lange termijn.

Hier komt ie:

Als de prijzen in Europa sneller dan in het buitenland stijgen (dus als er hoge inflatie is), is sparen niet aantrekkelijk. Het geld wordt namelijk steeds minder en minder waard. Schulden maken is wel aantrekkelijk. De centrale bank verwacht dit, en verhoogt de rente. Dus als je dan geld wil lenen, moet je meer rente betalen. Als je geld spaart, krijg je echter meer rente. Buitenlandse beleggers weten dit, en gaan in Europa beleggen omdat de opbrengst van kapitaal groter is bij een hogere rente. De vraag naar de euro stijgt dan dus, kortom: de wisselkoers stijgt. Dat is op korte termijn.

De koers van de euro stijgt dan dus, dus het is goedkoop om als Europeaan een iPod te kopen uit Amerika. Een Amerikaan kan nu juist beter geen BMW uit Duitsland kopen, die is voor hem natuurlijk duurder door de dure euro. En door de inflatie, is het nóg duurder voor Amerikanen om BMW's te kopen. De import van Europa stijgt dan dus, de export daalt.

Voor de ideale betalingsbalans moet export minus import 0 zijn. Dat is nu niet zo, de betalingsbalans wordt juist negatief. De concurrentiepositie van Europa verslechtert nu, de economie van Europa verslechtert ook. De euro wordt nu minder waard omdat het aanbod de vraag overtreft. De wisselkoers daalt nu. En dat is het effect op de lange termijn.

En dat waren ze.

Je moet wel opmerken dat de wisselkoers niet alleen wordt bepaald door inflatie. Ook de rente van de nationale bank (in het geval van Europa: de ECB, in het geval van Amerika: de Fed) speelt hierin een grote rol. En verder nog vele externe invloeden zoals het (consumenten)vertrouwen, interventies, etc. De Egyptische pond is nu met die revolutie daar ook aan het dalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten