Oud 25-04-2011, 17:52
Verwijderd
Hee Jongens,

Ik zit hier al een hele tijd mee. Zoals in de meeste families hebben wij ook een vader en een moeder. Voordat ik geboren werd toen me vader mijn leeftijd had (16) in je jaren 60 woonde hij nog bij mijn overleden oma en opa thuis. Mijn vader heeft ook 2 zussen (2 tante's dus voor mij). Toen gebeurde er iets waar nog steeds niet in mijn familie over gepraat word. Er kwam keiharde ruzie tussen die zussen en me vader... die ruzie is er nog steeds. Mij is nooit verteld waarom.. en als ik het vraag krijg ik meestal een boos gezicht naar me toegeworpen. Afgelopen kerst zat ik (zonder dat ik het besefte) naast me tante. Later kreeg ik dat pas te horen. Ik ben nu 16 en ik wil nu o.a. weten waardoor dit gekloot allemaal komt. Want het had zo wel z'n nare gevolgens zoals: Niet naar de begravenis van me opa gaan en tijdens de begravenis van me oma een keihard gevecht. Ik wil nu ook welleens weten wie mijn neven en nichten van vaders kant zijn! Ik weet dat ik respect moet hebben voor me ouders.... maar dit is toch niet normaal? Ik vind dat het tijd word dat deze hele ruzie eens ophoud! Ik heb me oma amper gekend door die ruzie en als je wakker word met de woorden: Oma is dood... jaa dan gaat er weinig door je kop heen... ik bedoel: ik wil gewoon weten wat voor mensen het zijn en ik wil niet dat ik straks te horen krijg je neef of nicht is dood zonder hem gekend te hebben! Zouden jullie weten hoe ik er achter kan komen wie mijn neven en nichten zijn? En ook een manier om deze hele ruzie op te lossen?

P.S. Het moet wel echt heel goed zijn want stijfkoppigheid zit bij ons in de familie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2011, 18:06
Verwijderd
Weet je helemaal geen namen van hun ofzo dan?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 18:28
Verwijderd
Ik vind het behoorlijk egoistisch van je ouders om op deze manier te handelen, want hierdoor onthouden ze jou contacten terwijl jij er helemaal niks mee te maken hebt. Ik zou er eerst een gesprek over aan gaan, met de mededeling dat je echt graag contact wil, dat het niet jouw schuld is en dat het lullig is om voor jou te besluiten dat je geen contact mag hebben omdt zij ruzie hebben. Een gesprek, dus niet een ruzie.
Als dat niet helpt, kun je evt. met behulp van familie van je moederskant (of je moeder zelf) erachter komen hoe je tantes heten en met hen contact opnemen. Als je weet waar je vader heeft gewoond en je weet zijn achternaam (duh), kun je zelf ook op onderzoek uitgaan.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 18:31
Verwijderd
Ik zou ook proberen om nog eens met je ouders te praten. Ken je voor de rest niemand van je familie? Misschien kan je daarmee praten.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 18:39
Volk
Volk is offline
Ik zou als ik jou was zelf op onderzoek uitgaan. Probeer het probleem niet op te lossen, ik denk dat dat voor alleen maar meer problemen gaat zorgen. Maar je kunt wel contact opnemen met je familieleden. Ik kan me goed voorstellen dat je ouders goede redenen hebben om geen contact te hebben en jou te beschermen door jou ook geen contact te laten hebben. Maar jij bent nu toch oud genoeg om zelf te gaan kijken of je je familie mag. Google ze, probeer een nummer te krijgen en spreek een keer af. Je zult vast wel een neef of nicht hebben met hyves of facebook of iets dergelijks. Ik denk dat een zoektocht niet al te moeilijk hoeft te zijn zolang je familie zich niet voor jullie verstopt.

Maar nogmaals, probeer de ruzie niet op te lossen. Probeer je er juist buiten te houden.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 21:22
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ik vind het behoorlijk egoistisch van je ouders om op deze manier te handelen, want hierdoor onthouden ze jou contacten terwijl jij er helemaal niks mee te maken hebt. Ik zou er eerst een gesprek over aan gaan, met de mededeling dat je echt graag contact wil, dat het niet jouw schuld is en dat het lullig is om voor jou te besluiten dat je geen contact mag hebben omdt zij ruzie hebben. Een gesprek, dus niet een ruzie.
Als dat niet helpt, kun je evt. met behulp van familie van je moederskant (of je moeder zelf) erachter komen hoe je tantes heten en met hen contact opnemen. Als je weet waar je vader heeft gewoond en je weet zijn achternaam (duh), kun je zelf ook op onderzoek uitgaan.
Lijkt me beter dat hij het gewoon aan zn vader vraagt.
Als die niks wil zeggen heeft hij denk ik een beetje pech gehad.

Ik bedoel: Je kan zeggen dat het egoistisch is van zijn vader/ouders om zo te handelen, maar het zijn slechts zijn tante's, terwijl het voor zijn vader z'n zussen zijn. Dat ligt veel dichter bij dan een tante.

Het zou veel egoistischer zijn geweest als hij z'n broer(tje) of zus(je) nooit zou mogen leren kennen als hij er 1 heeft.
Het zou zijn ouders wel sieren om te vertellen hoe die ruzie is ontstaan natuurlijk, maar ze zijn je ook niet direct iets 'schuldig' ofzo. Eigenlijk heb je als kind helemaal niks te maken met het privé leven van je ouders vroeger. Als ze er niks over willen vertellen dan niet. Je gaat toch ook niet aan je ouders vragen op welke leeftijd ze voor het eerst seks met elkaar hadden ofzo? Dat is iets van hen van vroeger wat privé is en privé mag/moet/hoort te blijven als ze er niks over willen vertellen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 21:27
Verwijderd
^ "slechts" tantes, het is wel familie. En ik vind niet dat je (zonder gerechtelijk bevel) het recht hebt om voor iemand anders te beslissen dat hij/zij geen contact mag hebben omdat jij daar problemen mee hebt. Misschien bouwt TS wel een heel goede band op met "slechts" een tante, maar dat is dan wel heel fijn. Ook als blijkt dat de tante's grote krengen zijn, is het nog aan de TS zelf om daar achter te komen en dat te ervaren.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 06:01
Volk
Volk is offline
Citaat:
Lijkt me beter dat hij het gewoon aan zn vader vraagt.
Als die niks wil zeggen heeft hij denk ik een beetje pech gehad.

Ik bedoel: Je kan zeggen dat het egoistisch is van zijn vader/ouders om zo te handelen, maar het zijn slechts zijn tante's, terwijl het voor zijn vader z'n zussen zijn. Dat ligt veel dichter bij dan een tante.

Het zou veel egoistischer zijn geweest als hij z'n broer(tje) of zus(je) nooit zou mogen leren kennen als hij er 1 heeft.
Het zou zijn ouders wel sieren om te vertellen hoe die ruzie is ontstaan natuurlijk, maar ze zijn je ook niet direct iets 'schuldig' ofzo. Eigenlijk heb je als kind helemaal niks te maken met het privé leven van je ouders vroeger. Als ze er niks over willen vertellen dan niet. Je gaat toch ook niet aan je ouders vragen op welke leeftijd ze voor het eerst seks met elkaar hadden ofzo? Dat is iets van hen van vroeger wat privé is en privé mag/moet/hoort te blijven als ze er niks over willen vertellen.
Jij vind misschien dat tantes 'slechts' tantes zijn, maar voor veel mensen zijn tantes net zo veel familie als brussen. Ik vind het net zo egoïstisch om broers/zussen als ooms/tantes weg te houden. (maar ik denk dat die ouders wel een reden hebben) Dat jij geen hechte familiebanden hebt betekent niet dat anderen die banden ook niet hebben of niet willen. Ik denk zelf dat TS het meeste zal bereiken door zelf onderzoek te doen. Het zou raar zijn als die vader nu opeens wel ging praten.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 06:07
winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Ik heb hetzelfde, mn moeder heeft n broer en zus die elkaar niet meer willen zien. wij staan er tussenin
haar zus(mijn tante dus) is getrouwd en heeft kinderen die een stuk jonger zijn dan ik, ik kan echt niet met die tante opschieten maar vroeger wel.
mijn moeders broer(mijn oom dus) is jarenlang vrijgezel geweest tot een paar jaar geleden, hij heeft nu ook een vriendin die al een kind had.
met dat kind kan ik ontzettend goed opschieten en dat is nu een van mn beste vrienden, ik heb er zo''n hekel aan als we dan bij mn tante zijn en dat kind belt me bijvoorbeeld of ik moet eerder weg omdat ik met diegene afgesproken heb, dan moet ik altijd eerst aan mn moeder vragen 'hoe moet ik dat zeggen?' enzo en dat is echt hondsirritant

Ik gebruik expres dat kind zodat het minder op mij slaat als mensen t vinden
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 06:18
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Jij vind misschien dat tantes 'slechts' tantes zijn, maar voor veel mensen zijn tantes net zo veel familie als brussen. Ik vind het net zo egoïstisch om broers/zussen als ooms/tantes weg te houden. (maar ik denk dat die ouders wel een reden hebben) Dat jij geen hechte familiebanden hebt betekent niet dat anderen die banden ook niet hebben of niet willen. Ik denk zelf dat TS het meeste zal bereiken door zelf onderzoek te doen. Het zou raar zijn als die vader nu opeens wel ging praten.
Tja, maar om nou de band met je vader te verzieken om 2 tante's te leren kennen...
Ik zou het er niet voor over hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 14:11
Verwijderd
@honkballertje,
ik kan best begrijpen dat de ts ook wel ns wil weten wie er verder nog in haar familie is.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 17:53
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
@honkballertje,
ik kan best begrijpen dat de ts ook wel ns wil weten wie er verder nog in haar familie is.
Dat weet de ts toch ook?
tenimnste, ik begreep dat de ts die tante's wel kent, maar niet echt heel erg goed kent. Je kan niet iedereen uit je familie allemaal even goed kennen (toch?). In dit geval zijn dat dus die 2 tante's zonder dat de ts er zelf voor gekozen heeft deze mensen goed te kennen. Het is niet zo dat de ouders van de ts hebben voorkomen dat de ts en zijn tante's elkaar ooit zouden leren kennen. Ze houden de ts er wel van af om ze niet heel goed te leren kennen, maarja dan gaat het weer op van het 'vroeger, privé, niet jouw zaken'.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 00:06
Verwijderd
Hmm ik vind dit wel een lastige. Ik vind dat het echt aan de situatie ligt of je contact kan zoeken/blijven houden met die familieleden.
Als er iets heel ernstigs heeft plaatsgevonden(in mijn geval gebeurd) dan vind ik het logisch dat je niet verteld wordt waarom er ruzie is. Om bijvoorbeeld een jong kind te beschermen tegen de waarheid(was in mijn geval zo). Tot een bepaalde leeftijd waarop je het wel weten mag omdat je er dan mee om kan gaan. Maar dan nog vind ik het logisch dat je geen contact op mag nemen, omdat dit te schadelijk is voor in dit geval de vader.
Maar dit is alleen zo bij een ernstig voorval.
Is het een gewone ruzie wat uit de hand is gelopen en nu door stijfkoppigheid geen contact meer plaatsvind tussen de vader en de zussen, dan vind ik het een heel ander verhaal.
Maar hoe dan ook blijft het aan de vader of hij wil vertellen wat er aan de hand is. Maar ook ik heb uit mijzelf geprobeerd te onderzoeken wat er aan de hand was, dat is denk ik ook wel logisch want je wil weten wat er is. Ik ben achteraf wel blij dat ik op jonge leeftijd niet achter de waarheid gekomen was. Maar mijn ouders hebben het me wel verteld op mijn 16e. Ik baal er wel van hoe alles gelopen is, maar ik begrijp het wel dat ze geprobeerd hebben me te beschermen.

Kortom het ligt echt aan de situatie of je contact kunt onderhouden. Maar ik zou als ik jou was toch op onderzoek uitgaan
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 09:55
Volk
Volk is offline
Citaat:
Dat weet de ts toch ook?
tenimnste, ik begreep dat de ts die tante's wel kent, maar niet echt heel erg goed kent. Je kan niet iedereen uit je familie allemaal even goed kennen (toch?). In dit geval zijn dat dus die 2 tante's zonder dat de ts er zelf voor gekozen heeft deze mensen goed te kennen. Het is niet zo dat de ouders van de ts hebben voorkomen dat de ts en zijn tante's elkaar ooit zouden leren kennen. Ze houden de ts er wel van af om ze niet heel goed te leren kennen, maarja dan gaat het weer op van het 'vroeger, privé, niet jouw zaken'.
Ik begreep juist uit het verhaal dat TS achteraf te horen kreeg dat het zijn tantes waren, dat er dus helemaal geen echt contact met de tantes is geweest omdat de ouders dit contact hebben beperkt. TS zat naast eigen tante en wist dit niet eens!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2011, 15:45
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ik begreep juist uit het verhaal dat TS achteraf te horen kreeg dat het zijn tantes waren, dat er dus helemaal geen echt contact met de tantes is geweest omdat de ouders dit contact hebben beperkt. TS zat naast eigen tante en wist dit niet eens!
Oh dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd begrepen. Ik dacht dat hij wel wist dat het zijn tantes waren, maar hier verder amper contact mee had.

Als hem het hele bestaan van zijn tantes als het ware achtergehouden werd, kan ik wel begrijpen waarom de ts zijn tantes wilt leren kennen (voornamelijk om vragen beantwoord te krijgen als: waarom werd mij niks verteld, wat is er gebeurd, etc) dan wordt het wel wat logischer voor me. Toch zal de ts zijn ouders ook moeten accepteren dat ze niet alles willen vertellen over wat er gebeurd is maar ik kan iig zijn nieuwschierigheid wel voorstellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten