Oud 15-05-2011, 17:33
Dormeasan
Dormeasan is offline
Hallo,

Sinds september 2010 volg ik een MBO opleiding. Ik ben 23 jaar en woon samen met mijn vriend.
Mijn vriend werkt gewoon fulltime en ik ontvang een studiefinanciering, dit is een beurs voor uitwonenden en heb daarnaast ook een lening. Deze lening is wel nodig omdat het IB-groep vindt dat mijn vader genoeg geld per maand verdient om mij financiële steun te bieden.

Zijn er naast de studiefinanciering en zorgtoeslag nog andere tegemoetkomingen waar een student van boven de 18 jaar in aanmerking voor kan komen?

Ik hoor het graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2011, 09:14
Adore
Adore is offline
Als student kom je juist voor minder in aanmerking, zo ongeveer. Zeker in jouw geval wordt het lastig, want wanneer jij toeslagen of tegemoetkomingen zou aanvragen, wordt er ook gekeken naar het inkomen van je vriend.
Voor uitkeringen kom je niet in aanmerking, want dan zien ze dat je stufi hebt en eventueel (meer) bij kunt lenen.
Aan stufi kun je niet meer krijgen, omdat je vader voldoende verdient. Is het niet mogelijk dat hij jou ondersteunt? Dit wordt tegenwoordig verwacht van DUO. Er zijn zelfs richtlijnen voor, maar het is geen verplichting.

Je studiefinanciering is niet belastbaar, wat betekent dat je er dus geen belasting over afdraagt. Hierdoor kun je ook niet je al betaalde belasting terugvragen. Als je langer dan 6 maanden samenwoont met je vriend, of dat dit jaar gaat halen, kun je eventueel in aanmerking komen voor de voorlopige teruggave van de Belastingdienst. Je doet als het ware je aangifte 'vooruit', al over 2011. Dit moet je samen met je vriend doen, met zijn baan draagt hij belasting af. Omdat jij de minst verdienende partner bent, heb je kans dat jij zijn af te dragen belasting dit jaar per maand al kunt ontvangen. Maar dan mag jij niet meer bijverdienen dan €6265,- en je moet vanaf dan jaarlijks bij je aangifte je heffingskorting opgeven én samen aangifte doen.

Verder.. zelf een (bij)baan zoeken.

En ohja, er staat me iets van bij dat soms gemeenten hun studerende inwoners helpen, maar daar weet ik het fijne echt niet van. Je zou eens kunnen informeren.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2011, 14:23
Tamara
Tamara is offline
Het hangt inderdaad vaak af van de inkomsten van je vriend of je ergens recht op hebt. Maar omdat er wordt gekeken naar jullie gezamelijke inkomen heb je misschien wel recht op huurtoeslag of een gemeentelijke toeslag. Een eenvoudige manier om te zien of je in aanmerking komt voor een toeslag is de site www.berekenuwrecht.nl. Een groot aantal gemeenten zijn daar ook bij aangesloten, dan kun je meteen kijken welke regelingen er in je gemeente zijn. Als zij niet zijn aangesloten dan loont het de moeite om even op de gemeentesite te kijken.
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten