Oud 29-12-2009, 12:53
ganralph
ganralph is offline
het is een mooie:

iemand (en nee ik ben het echt niet) bezoekt een (Nederlandse) veilingsite en wil informatie over een product. in plaats van meer info klikt diegene per ongeluk op de biedknop en doet automatisch een euro op het vorige bod. het is geen groot bedrag, maar omdat het een fout was, wordt contact opgenomen met de veilingsite:

"nee, een bod is onherroepelijk en als er niemand overheen gaat, bent u verplicht het product af te nemen"

kan het bod, of de mogelijke aankoop die daaruit voortvloeit, nog ontbonden worden met een beroep op de wet "koop op afstand"? of evt. anderszins?

algemene voorwaarden veilingsite
Oud 29-12-2009, 12:59
Verwijderd
Colportage! nee, je zit direct niet aan vast. je hebt nog enkele dagen om je te bedenken volgens mij.

Maar er is sprake van een verbintenis in beginsel, maar als men dit wilt ontbinden en wanneer er sprake is van jouw voorbeeld, kan men beroepen dat er geen wilsverklaring is en kan dit zogenaamde verbintenis ontbonden worden.

6:265 jo. 3:33 burgelijk wetboek
Oud 29-12-2009, 13:23
Femic
Femic is offline
Geen wilsverklaring? Volgens mij is er objectief gezien gewoon een wilsverklaring. Anders kan iedereen in elke situatie achteraf wel zeggen 'ja, maar ik wilde het niet..'.

Of afdeling 7.1.9A BW van toepassing is (overeenkomsten op afstand) hangt af van het soort site denk ik. In geval van Ebay of iets soortgelijks is er geen sprake van een overeenkomst op afstand in de zin van art. 7:46a onder a BW, omdat het 'systeem' (het biedingssysteem op de site) niet door de verkoper georganiseerd is (immers, Ebay is niet de verkoper). Ook is er in dergelijke gevallen vaak geen sprake van een koop op afstand in de zin van art. 7:46a onder b BW, omdat het dan een consumentenkoop moet betreffen en dus de verkoper moet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf (art. 7:5 lid 1 BW).

Betreft het echter een site waarbij de eigenaar van de website ook de wederpartij is of betreft het een consumentenkoop, dan zie ik niet in waarom afdeling 7.1.9A BW niet van toepassing zou zijn.
Oud 29-12-2009, 13:46
Verwijderd
Objectief gezien misschien wel, maar subjectief niet.

overigens heb je 2 bevestigen op een site nodig, om zeker te zijn van de koop, dus de kans dat je idd geen wilsverklaring is, is klein!(nihil misschien).

Overigens vraag ik mij af of het wel een consumentenkoop is, want je koopt niks van de dienst(mits je credits moet betalen). en als je dat deed, die credits betalen, vraag ik mij af of je dan wel koopt van ebay, vanwege de betaling vanuit de consument richting de schuldenaar en niet naar ebay.

Overigens, beroep of bedrijf is bij verkoop van een product snel sprake.
- Bij winst van spullen, is er sprake van overige werkzaamheden fiscaal gezien. (tenzij ze speculatief zijn)(beroep, extra bijklussen)
- Ondernemersbegrip.
- vennootschapbelatsing wordt betaald.
- Je hebt recht op fiscale loonheffingskortingen die omschreven staan in IB 2001 Box 1
Oud 29-12-2009, 13:53
Femic
Femic is offline
Citaat:
Overigens vraag ik mij af of het wel een consumentenkoop is, want je koopt niks van de dienst(mits je credits moet betalen). en als je dat deed, die credits betalen, vraag ik mij af of je dan wel koopt van ebay, vanwege de betaling vanuit de consument richting de schuldenaar en niet naar ebay.
Ja, dat zei ik dus ook al.

Citaat:
Objectief gezien misschien wel, maar subjectief niet.

overigens heb je 2 bevestigen op een site nodig, om zeker te zijn van de koop, dus de kans dat je idd geen wilsverklaring is, is klein!(nihil misschien).
Maar wordt de wilsverklaring niet geobjectiveerd? T.b.v. de zekerheid in het handelsverkeer? Omdat je anders, zoals ik al zei, altijd wel kunt beweren dat er geen wilsverklaring was. Natuurlijk is dit anders als je kunt bewijzen dat er geen sprake was een wilsverklaring.

En hoe bedoel je 2 bevestigingen nodig? Die regel zegt me niks, ben wel benieuwd wat je er mee bedoelt en waar het vandaan komt?
Oud 29-12-2009, 13:54
Femic
Femic is offline
Citaat:
- Bij winst van spullen, is er sprake van overige werkzaamheden fiscaal gezien. (tenzij ze speculatief zijn)(beroep, extra bijklussen)
- Ondernemersbegrip.
- vennootschapbelatsing wordt betaald.
- Je hebt recht op fiscale loonheffingskortingen die omschreven staan in IB 2001 Box 1
Ok, dat wist ik niet. Dus als ik mijn tweedehands boeken en DVD's verkoop via marktplaats verkoop (of via dit forum) handel ik in de uitoefening van een beroep/bedrijf? Hoewel, ik maak dan natuurlijk geen winst.
Oud 29-12-2009, 13:56
Verwijderd
oke, je maakt verlies en daarom is het niet belastbaar. Wel is dat alsnog overige werkzaamheden.

maar hoe het bij de BW zit en hoe men die beroep interperteert(in jou voorbeeld), weet ik niet precies hoor. Het lijkt mij logische verklaring hoe je dat zou moeten doen(of kunnen doen).

de Wet Koop op Afstand is wel volgens mij van toepassing en die bedenkttijd is 7 dagen.

Laatst gewijzigd op 29-12-2009 om 14:27. Reden: doe maar een guess hoor trouwens, zoveel van zulk onderwerpen heb ik nog niet gehad
Oud 29-12-2009, 14:07
ganralph
ganralph is offline
voor de duidelijkheid: de site veilt producten na een faillisement. de verkoper zal in de meeste gevallen een curator oid zijn. de site werkt in opdracht van de curator/verkopende partij. (zie ook de bepalingen in de link bovenaan)
Oud 29-12-2009, 15:39
Verwijderd
Citaat:
het is een mooie:

iemand (en nee ik ben het echt niet) bezoekt een (Nederlandse) veilingsite en wil informatie over een product. in plaats van meer info klikt diegene per ongeluk op de biedknop en doet automatisch een euro op het vorige bod. het is geen groot bedrag, maar omdat het een fout was, wordt contact opgenomen met de veilingsite:

"nee, een bod is onherroepelijk en als er niemand overheen gaat, bent u verplicht het product af te nemen"

kan het bod, of de mogelijke aankoop die daaruit voortvloeit, nog ontbonden worden met een beroep op de wet "koop op afstand"? of evt. anderszins?

algemene voorwaarden veilingsite
Ja, dat kan maar niet op grond van de colportagewet of wet koop op afstand. Ik zal vanavond even uitleggen hoe dat kan. (Het ligt er overigens wel aan of het 1 druk op de knop was, of dat je ook nog 2x moest bevestigen zoals bij de meeste site's). In het laatste geval is het inderdaad onherroepelijk, dus voor dat ik ga opzoeken hoe het zat: Is het echt 1 druk op de knop of was er stiekem ook nog een bevestiging?

Laatst gewijzigd op 29-12-2009 om 15:51.
Oud 29-12-2009, 15:42
Verwijderd
Citaat:

de Wet Koop op Afstand is wel volgens mij van toepassing en die bedenkttijd is 7 dagen.
De wet koop op afstand is niet van toepassing op veilingen zie BW7:46b lid 2.
Oud 29-12-2009, 15:48
Verwijderd
Citaat:

In dit geval is er sprake van een consumentenkoop, namelijk de veilingsite en de persoon.
Op normale veilingsites is er geen spraken van een consumentenkoop. Het zijn beide personen die niet handelen namens een bedrijf.
Citaat:
Het verkopen van spullen valt niet onder bedrijfsvoering (tenzij je dit natuurlijk uit naam van een bedrijf doet).
Oud 29-12-2009, 15:54
Verwijderd
Citaat:
In dit geval is er sprake van een consumentenkoop, namelijk de veilingsite en de persoon.
Op normale veilingsites is er geen spraken van een consumentenkoop. Het zijn beide personen die niet handelen namens een bedrijf.

Het verkopen van spullen valt niet onder bedrijfsvoering (tenzij je dit natuurlijk uit naam van een bedrijf doet).
Wel onder beroep
maar dankje ingeval...zal vanavond je tekst lezen hoe het precies zit. dan heb ik weer wat geleerd
Oud 29-12-2009, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Wel onder beroep
maar dankje ingeval...zal vanavond je tekst lezen hoe het precies zit. dan heb ik weer wat geleerd
Nee hoor, tenzij je inderdaad handelaar op marktplaats bent, maar dat zullen de meeste niet zijn
Dat jij af en toe het vuilnis weggooit, maakt je ook geen vuilnisman.
Oud 29-12-2009, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor, tenzij je inderdaad handelaar op marktplaats bent, maar dat zullen de meeste niet zijn
Dat jij af en toe het vuilnis weggooit, maakt je ook geen vuilnisman.
Oke, dus geen systematische interpretatie dus... haha..
Oud 29-12-2009, 16:55
Verwijderd
Ah ik heb gevonden wat ik zocht:

BW6:227c lid1:

Degene die een dienst van de informatiemaatschappij als bedoeld in artikel 15d lid 3 van Boek 3 verleent, stelt de wederpartij passende, doeltreffende en toegankelijke middelen ter beschikking waarmee de wederpartij voor de aanvaarding van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken en waarmee hij deze kan herstellen.

In andere woorden: De verkoper moet iets in bouwen waarna de koper toch nog kan beslissen het onbedoelde bod in te trekken. Doorgaans zal dit een e-mail zijn of formulier waarbij gevraagd wordt het bod te bevestigen.

Lid 4

Een overeenkomst die tot stand is gekomen onder invloed van het niet naleven door de dienstverlener van zijn in lid 1 genoemde verplichting, is vernietigbaar. Indien de dienstverlener zijn in lid 1 genoemde verplichting niet is nagekomen, wordt vermoed dat een overeenkomst onder invloed daarvan tot stand is gekomen.

De overeenkomst is dus vernietigbaar. Van deze artikelen kan niet worden afgeweken:

lid 5

Van dit artikel kan slechts worden afgeweken tussen partijen die handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Oud 29-12-2009, 17:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je kan het terugtrekken zoals hierboven al gesteld.

Maak je geen zorgen, er staan wel meer onwettige bepalingen in die algemene voorwaarden. Volgens mij is het opgesteld door een leek.
Oud 29-12-2009, 19:32
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Is het echt 1 druk op de knop of was er stiekem ook nog een bevestiging?
het was maar 1 klik, maar diegene was wel ingelogd op de site. dus in dat opzicht is er sprake van meerdere handelingen...

Citaat:
Maak je geen zorgen, er staan wel meer onwettige bepalingen in die algemene voorwaarden. Volgens mij is het opgesteld door een leek.
oh nee, we maken ons ook geen zorgen, maar we hebben geen zin om met een pallet stenen te zitten voor 6 euro
het is meer een vraag vanuit interesse

Offtopic: iemand een partij stenen voor 6,50 kopen?
Oud 29-12-2009, 20:10
Verwijderd
Citaat:
het was maar 1 klik, maar diegene was wel ingelogd op de site. dus in dat opzicht is er sprake van meerdere handelingen...

Nee hoor, het inloggen valt niet onder meerdere handelingen. Uit het inloggen volgt namelijk geen wilsverklaring en het voldoet al helemaal niet aan de gestelde eisen in BW6:227c lid1.
Oud 29-01-2010, 09:08
romiveer
romiveer is offline
Ook ik heb me laten verleiden tot het geven van het hoogste bod via goudkoortsveiling.
Wilde gaan betalen en zag dat dit via ESCROW methode ging. Sloeg hierop aan en ben gaan zoeken op internet over de betrouwbaarheid. Blijkt dat veel zaken nooit geleverd worden.
Heb de betaling gecancelled en wil nu van de koop af.
Al heel veel gelezen op diverse forums.
In het geval van goudkoortsveiling is er in de alg. gebruiksvoorwaarde niet opgenomen dat betalen slechts via Ideal kan. Zou dit een reden kunnen zijn om de koop te ontbinden. Want wat als je niet online bankieren kunt?
Oud 30-01-2010, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Ook ik heb me laten verleiden tot het geven van het hoogste bod via goudkoortsveiling.
Wilde gaan betalen en zag dat dit via ESCROW methode ging. Sloeg hierop aan en ben gaan zoeken op internet over de betrouwbaarheid. Blijkt dat veel zaken nooit geleverd worden.
Heb de betaling gecancelled en wil nu van de koop af.
Al heel veel gelezen op diverse forums.
In het geval van goudkoortsveiling is er in de alg. gebruiksvoorwaarde niet opgenomen dat betalen slechts via Ideal kan. Zou dit een reden kunnen zijn om de koop te ontbinden. Want wat als je niet online bankieren kunt?
Nee dat is geen geldige reden. Indien de koop op een rechtsgeldige manier tot stand is gekomen kan je daar niet meer op voorhand onderuit. Tenzij je met de veilingsite overeenkomst dat je de koop mag ontbinden.
Over betalen met ideal herinner ik me nog wel wat, maar dat moet ik dan even nazoeken. Het is volgens mij (dacht ik) niet toegestaan om een betaling in eens te eisen, dus dat zou betekenen dat je alleen een aanbetaling hoeft te doen. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Oud 30-01-2010, 15:49
Verwijderd
Ah gevonden. De koper hoeft hoogstens de helft van het bedrag vooruit te betalen, indien niet anders overeengekomen is. Belangrijk is dus dat er alleen de mogelijkheid bestaat om met iDeal te betalen, indien ook betaald kan worden met een creditcard bijvoorbeeld dan kom je overeen dat je met iDeal vooraf het hele bedrag wil betalen.
Oud 30-06-2011, 15:02
ap
ap is offline
Even duidelijkheid maar beter laat dan nooit.
De wet koop op afstand is niet van toepassing voor o.a. produkten welke via een veiling, dus per opbod worden verkocht.

Je zit dus WEL aan de koop vast.
Oud 01-07-2011, 18:41
Verwijderd
Ik denk dat na anderhalf jaar ze er wel zijn uitgekomen met de veiling.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten