Oud 09-08-2011, 14:22
AceSpade
AceSpade is offline
Hey hey,

Ik was vandaag op het station in Venlo en kwam ineens in gesprek met een man onder het kopen van een kaartje. Hij had het erover dat, mits er op de juiste partij gekozen werd, de gulden weer terug zou komen. Is dit waar of iets dit gewoon weer zo'n station volk wat vaag is? Ik volg absoluut niets met politiek dus weet hier niets van.

Daarbij als de gulden weer terug komt. Welke voor en nadelen zal dit hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2011, 15:06
Schrödinger
Schrödinger is offline
Voor zover ik weet is geen enkele partij daar voor, behalve de SP misschien. Hoe dan ook is de kans dat het gebeurt nihil. Het voordeel is dat Nederland dan zelf de monetaire politiek kan bepalen en minder last heeft van dubieuze Zuid-Europese regimes en het wanbeleid aldaar, het nadeel is vooral dat het slecht is voor de internationale handel, extra bureaucratie met zich meebrengt en het Nederland kwetsbaarder maakt voor munt-gerelateerde effecten (bijvoorbeeld: als de Duitse munt goedkoper wordt is dat slecht voor de Nederlandse export naar Duitsland).
Met citaat reageren
Oud 09-08-2011, 18:24
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Het is vooralsnog klinkklare onzin; er zijn misschien wel enkele partijen die op het gevoel willen spelen, maar serieuze plannen zouden slechter zijn dan wat het oplevert.
Oud 10-08-2011, 01:55
Em.
Em. is offline
Ik zie het niet gebeuren, eigenlijk. Ik heb ook niet het idee dat men echt een gulden wilt, om een andere reden dan *nostalgie* en 'door de euro werd alles duurder!' zie ik er ook niet magisch door teruggedraaid worden. Maar misschien ben ik ook gewoon te jong voor guldensentimenten.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 04:02
Verwijderd
jaja, door de euro werd alles duurder. Als we nu de gulden terug krijgen, wordt het echt niet goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 08:40
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Wat voor nut zou het hebben om de gulden terug te doen? Inflatie hou je toch of je nou de gulden of euro hebt.
Het voordeel van de euro vind ik dat je er in meerdere landen mee kunt betalen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 10:36
AceSpade
AceSpade is offline
Nou ja volgens mij was alles veel beter toen ieder land zijn eigen munteenheid nog had. Zie Spanja, Griekeland, Ierland en nog vele die volgen. Ik was in Bulgarije op vakantie en sliep bij een meid die ik online had ontmoet. Die mensen waren dolgelukkig om het nieuws te brengen dat BULGARIJE de euro zou krijgen in 2012. Als dat gebeurt dan zal de economische crisis toch drastisch toenemen wereldwijd
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 11:58
T_ID
T_ID is offline
De nadelen ervan zijn dat de kosten van zoiets aanzienlijk zijn, waarschijnlijk enkele miljarden. Bovendien moet je dan voortaan weer altijd wisselen aan de grens. Nederland zet zichzelf ermee voor joker in de EU, en da's nogal kut aangezien de EU zo voor meer dan 90% onze economische omstandigheden beïnvloed. Bovendien, de Nederlandse bank moet dan weer een voorraad goud en deviezen gaan aanleggen om de stabiliteit van de munt te waarborgen (weet iemand nog pak em beet vijftig miljard euro te liggen in de staatsbegroting om dat aan te kopen?)

Alleen de SP heeft dat onzalige plan ooit zelfs maar geopperd voor zover ik weet, en zélfs die zijn er daarna stil over geworden, net zoals ze de directe totale afschaffing van hypotheekrenteaftrek stilletjes lieten verdwijnen toen het een stupide plan bleek.
Oud 10-08-2011, 15:05
Verwijderd
TID, zou je misschien je aversie tegen links niet in ALLE topics op willen hoesten? Je begint voorspelbaar en saai te worden. Vaak is het zelfs compleet irrelevant te noemen.

Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 15:36
AceSpade
AceSpade is offline
Gelieve bij topic blijven
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 02:49
Verwijderd
Citaat:
De nadelen ervan zijn dat de kosten van zoiets aanzienlijk zijn, waarschijnlijk enkele miljarden. Bovendien moet je dan voortaan weer altijd wisselen aan de grens. Nederland zet zichzelf ermee voor joker in de EU, en da's nogal kut aangezien de EU zo voor meer dan 90% onze economische omstandigheden beïnvloed. Bovendien, de Nederlandse bank moet dan weer een voorraad goud en deviezen gaan aanleggen om de stabiliteit van de munt te waarborgen (weet iemand nog pak em beet vijftig miljard euro te liggen in de staatsbegroting om dat aan te kopen?)

Alleen de SP heeft dat onzalige plan ooit zelfs maar geopperd voor zover ik weet, en zélfs die zijn er daarna stil over geworden, net zoals ze de directe totale afschaffing van hypotheekrenteaftrek stilletjes lieten verdwijnen toen het een stupide plan bleek.
Sinds wanneer is de goudstandaard weer ingevoerd?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 11:22
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Sinds wanneer is de goudstandaard weer ingevoerd?
Ach, 1971 is ook nog maar pas geleden...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 17:11
Joostje
Joostje is offline
Niet zo flauw jongens, iedereen weet toch dat de financiele expertise bij de VVD zit,
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten