Oud 12-08-2011, 23:52
Verwijderd
Kan je aids/soa krijgen van anaal seks als je besneden bent? Als je besneden bent krijg je een sterkere laagje over je eikel waardoor infecties veel minder kans hebben. En als je dat toch kunt krijgen door wat krijg je het dan? Door je urinebuis ofzo?

Op school leerde ik dingen over mensen met aids zoals:
-Dat je geen aids/soa krijgt als je dezelfde wcbril gebruikt.
(Maar als je van anaal seks aids kunt krijgen door dingen als bacterieen dan bestaat er toch ook een kans dat je het kunt krijgen van de zelfde wc bril?)
- Dat je geen aids/soa krijgt door perongeluk van het zelfde glas te drinken.
(maar wat als de aids patient een kleine mond wondje heeft waaruit een heel heel klein hoeveelheid bloed uit komt dat je niet kunt proeven en zien?)
en nog wat meerdere dingen waarover ik wat onzeker over ben
Ik begin twijfels te krijgen over het onderwijs
Ho............................(verwijderd) anders kom ik veel te dom over

Laatst gewijzigd op 13-08-2011 om 02:07.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 01:31
Verwijderd
1) Homo's zijn niet anders dan hetero's. Als er een meisje naast een jongen staat zie je haar toch ook niet denken van: 'IEUW! Misschien denkt hij er wel nu aan dat hij met mij in bed wil liggen! Dat is toch walgelijk!?'
Homo's vallen niet op ELKE willekeurige jongen . Dus, als je consequent wil zijn mag jij alleen nog naast hetero jongens staan. Oke?

2)
Citaat:
Besmetting met hiv-virus
U kunt vooral met het hiv-virus besmet raken in de volgende situaties:

onveilig seksueel contact;
het inspuiten van drugs met eerder gebruikte naalden;
een seropositieve moeder besmet haar kind tijdens de zwangerschap, de bevalling of via borstvoeding;
gebruik van onveilige bloedproducten of een transfusie met besmet bloed.

Het virus wordt niet overgedragen door:
huidcontact (bijvoorbeeld een hand geven);
(tong)zoenen;
toilet en gebruiksvoorwerpen;
adem en hoesten of niezen;
etenswaren;
zwemwater en sauna's.
Dit komt van de website van de rijksoverheid. Dus, lees dit eerst nog maar eens goed door.

http://www.rijksoverheid.nl/document...ds-of-hiv.html

En ja, ook als je besneden bent kun je een SOA krijgen. Je hebt als je besneden bent alleen een minder grote kans om hiv op te lopen. (Dacht ik)
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 01:31
Em.
Em. is offline
AIDS/SOA is niet hetzelfde. AIDS is een SOA, maar niet elke SOA krijg je op dezelfde manier.

Over AIDS had ik laatst nog dit stukje gevonden:

Citaat:
HIV is het virus dat uiteindelijk overgaat in AIDS. HIV is een virus dat o.a. overgedragen kan worden via geslachtsverkeer, via bloed-sperma contact, via bloedtransfusies, via bloed-bloed contact en via vuile/bebloede injectienaalden. Het is een seksueel overdraagbare aandoening, maar geen geslachtsziekte. HIV-patiënten worden ook wel seropositief genoemd.
Bron, met nog meer informatie over soa's

Dus als iemand keihard over een toiletbril heen bloedt en jij gaat er meteen middenin zitten met allerlei gapende wonden, dan kun je inderdaad een SOA krijgen van een toiletbril. Maar dat is nog geen reden om te leren 'je kan een SOA krijgen via een toiletbril!' want in normale en zelfs een beetje niet normale situaties die wel voorkomen, gebeurt dat niet. Men leert je ook niet weg te rennen als een dinosaurus tot leven komt, en je mag ook zelf verzinnen dat je niet met gapende wonden in het bloed van een HIV-patiënt rond gaat lopen stappen.

Zelfs als de buitengewone situatie voor zou komen dat iemand vóór jou naar het toilet gaat en daar sperma/bloed op de toiletbril achterlaat, en jij gaat er meteen achteraan (anders is het virus alweer dood, denk ik) en je hébt een wond, dan nog is de kans verwaarloosbaar klein om HIV op te lopen. Ik kan me niet voorstellen dat het ooit gebeurt, en mocht je bloed op je wc-bril aantreffen, dan veeg je het maar lekker weg met een wcpapiertje. Probleem opgelost.

Besneden worden had volgens mij als voordeel dat er minder troep onder de voorhuid kan blijven zitten (hu, welke voorhuid?) en dat de penis daardoor schoner is. Dacht ik. Maar op HIV heeft het geen effect, want dan moet je dus al ergens een wond op je penis hebben zitten.

De enige SOA die ik me momenteel boven kan halen die zomaar overloopt (letterlijk ) zonder behoefte aan bloed en sperma, is schaamluis. En zelfs dat loop je niet op via de wc-bril.

Voor het glas geldt trouwens hetzelfde. Ik betwijfel of je uit een glas drinkt waar bloed aanzit, en dan moet je ook nog maar net een wondje hebben. Ik ken geen verhalen over iemand die zo AIDS opgelopen heeft, en dat soort dingen zouden waarschijnlijk breed uitgemeten worden in de media. Wel een verhaal over een meisje dat "zwanger" werd van sperma in het zwembadwater op vakantie, maar dat is gewoon pure onzin en een zeer slechte smoes.

Ik zie trouwens niet in hoe dit aansluit op 'alsof we ons leven moeten opofferen om de ander een beter leven te gunnen". Bedoel je dat we AIDS-patiënten maar ergens moeten opsluiten omdat we 'bang' zijn van hun ziekte? Dat vind ik erg middeleeuws. Juist daarom is er onderwijs nodig, om mensen (ook jou!) te leren dat je niet ziek wordt van wc-brillen, glazen en zoenen met HIV-patiënten. Dat zijn ook mensen. We moeten mensen in een rolstoel ook niet behandelen alsof ze verstandelijk gehandicapt zijn, en mensen met HIV/AIDS niet alsof de ziekte in een wolk om hen heen hangt en iedereen in de buurt besmet. Dat is absoluut niet zo. Het is zelfs heel goed mogelijk voor een vrouw met HIV/AIDS om een kind te krijgen zónder die ziekte. Echt iets van méér dan 90% kans dat het kind de ziekte niet had. Of zoiets zag ik een tijdje geleden in de volkskrant staan (niet zeker of het ook voor niet-westerse landen geldt, maar het laat wél zien dat het dus helemaal niet superbesmetelijk is).

Ik heb je topic trouwens naar L&G gezet omdat het grotendeels over SOA's gaat, en dat hoort op L&G thuis. Ik reageer later op het andere deel van je post.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 02:12
Verwijderd
Dus als iemand aids heeft en je krijgt wat bloed/sperma binnen van die aids patient dan heb je geen aids maar je hebt wel kans op HIV. En als dat niet vroegtijdig wordt behandeld dan wordt je immuunsysteem totaal uitgeschakeld en dan heb je aids?
Als dat zo is, kan je dan gewoon net zo oud worden met HIV die je wel onder controle houdt door medicijnen als iemand die geen hiv heeft?
en Em. ja je hebt wel gelijk.
Ik moet nog wat verder ontwikkelen

Laatst gewijzigd op 13-08-2011 om 02:19.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 11:23
Verwijderd
Hiv is de veroorzaker van aids. Als iemand hiv-besmet is, kan hij jou besmetten. Hiv tast je immuunsysteem aan en ik geloof dat er gesproken wordt van aids op het moment dat je immuunsysteem dusdanig is aangetast dat er veel infecties optreden, die bij mensen zonder hiv bijvoorbeeld niet zouden optreden. Iemand die aids heeft heeft dus het hiv-virus, en dát wordt overgedragen.

Ik weet niet precies hoe het met de leeftijd en dergelijke zit. Tegen hiv kunnen medicijnen gegeven worden, maar het kan niet genezen worden. Volgens mij als je hiv positief bent en je neemt je medicijnen goed in kun je nog heel goed oud worden.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 14:42
Em.
Em. is offline
HIV is het virus, AIDS is de ziekte. HIV is dat wat je krijgt, tot AIDS kan het zich ontwikkelen. Er is geen enkele manier waarop iemand van HIV/AIDS af kan komen, maar er bestaan wel medicijnen (AIDS-remmers) die zorgen dat mensen er niet meer dood aan hoeven te gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 14:46
Em.
Em. is offline
En homo's zijn waarschijnlijk homo doordat er in de baarmoeder chemische dingen anders waren. Bij jongens was er dan te weinig testosteron (dit komt vaker voor naarmate er al meer jongens in de baarmoeder hebben gezeten, bij elke oudere broer neemt de kans om homo te zijn zo'n 30% toe) bij meisjes juist teveel. Daardoor hebben (mannelijke) homo's een vrouwelijker hersenpatroon - als je homo's, heteromannen en (hetero)vrouwen allerlei testjes laat doen met betrekking tot taalvaardigheid, ruimtelijk inzicht, enzovoort, dan scoren homo's veel meer zoals de vrouwen dan zoals mannen. Dat een homo verliefd wordt op een man, komt door hetzelfde als een vrouw verliefd wordt op een man. Ze kunnen er beiden niet zoveel aan doen, er valt weinig te kiezen, en het één is niet viezer dan het ander. En ik vind mensen met een non-acceptatie tegen (vooral) homomannen inderdaad een beetje dom/kortzichtig overkomen. Dus blij dat je dat inziet, maar ik hoop dat je dan ook je mening verandert, ipv er alleen niet meer zo voor uit te komen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 15:36
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:
Zelfs als de buitengewone situatie voor zou komen dat iemand vóór jou naar het toilet gaat en daar sperma/bloed op de toiletbril achterlaat, en jij gaat er meteen achteraan (anders is het virus alweer dood, denk ik) en je hébt een wond, dan nog is de kans verwaarloosbaar klein om HIV op te lopen.
even een kleine correctie.
Virussen leven niet. (naja daar is nog steeds discussie over) maar het is niet zo dat er een zielig klein hiv-virusje op die wcbril zit te spartelen en daarna stikt... van wat ik me herrinner van biologie, is dat virussen sporen kunnen maken en daarmee heel wat kunnen overleven, en daarna weer virus kunnen worden.
Oud 13-08-2011, 16:07
Em.
Em. is offline
Citaat:
even een kleine correctie.
Virussen leven niet. (naja daar is nog steeds discussie over) maar het is niet zo dat er een zielig klein hiv-virusje op die wcbril zit te spartelen en daarna stikt... van wat ik me herrinner van biologie, is dat virussen sporen kunnen maken en daarmee heel wat kunnen overleven, en daarna weer virus kunnen worden.
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2744

Dertig minuten, volgens die website. En ik vond doodgaan het makkelijkste uitleggen.

Oh en:

Citaat:
Er zijn maar twee mogelijkheden om met het HIV virus besmet te worden. Ten eerste door direct bloedcontact, zoals een bloedtransfusie. Ten tweede door seksueel contact. Het HIV virus is een agressief virus maar de besmettingskans is klein. Zelfs wanneer u in contact komt met het virus is de kans erg klein dat u ook daadwerkelijk besmet raakt. Daarnaast is het virus ook erg kwetsbaar het kan niet buiten ons lichaam overleven.

Besmetting kan niet plaats vinden door:
Zoenen
Handen geven
Bestek of eten delen
Zaad- of bloed resten aan handen etc.
http://www.arbo-advies.nl/AIDS.htm
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 16:13
Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Citaat:

Dertig minuten, volgens die website. En ik vond doodgaan het makkelijkste uitleggen.

Oh en:

oke

ik denk dat hiv dan geen sporen kan maken.
maar je hebt gelijk ik zal mijn biologie leraar nog eens erop aanspreken
Oud 13-08-2011, 16:20
Em.
Em. is offline
Citaat:
oke

ik denk dat hiv dan geen sporen kan maken.
maar je hebt gelijk ik zal mijn biologie leraar nog eens erop aanspreken
Weet je trouwens zeker dat het over virussen ging? Want ik heb (endo)sporen wel gehad icm bacteriën, sommige bacteriën maken sporen aan waardoor ze temperaturen van boven de 70 graden Celsius kunnen overleven. Maar van virussen weet ik niets, dus misschien heb je het verkeerd onthouden.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 21:34
Verwijderd
Citaat:

Oh en:

Dus zelfs als je een paar druppels bloed van een aids patient binnen krijgt betekend dat de kans nog steeds klein is dat je hiv krijgt?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2011, 21:36
Verwijderd
Ja. Je hoeft dus niet per sé besmet te raken op het moment dat je 1 druppel bloed van iemand met hiv op de een of andere manier in een wondje krijgt. Wat niet weg neemt dat als iemand hiv positief is je onveilige seks kan hebben zonder risico's of bloedtransfusies kan doen zonder te kijken of iemand hiv positief is etc.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 09:34
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
En homo's zijn waarschijnlijk homo doordat er in de baarmoeder chemische dingen anders waren. Bij jongens was er dan te weinig testosteron (dit komt vaker voor naarmate er al meer jongens in de baarmoeder hebben gezeten, bij elke oudere broer neemt de kans om homo te zijn zo'n 30% toe) bij meisjes juist teveel. Daardoor hebben (mannelijke) homo's een vrouwelijker hersenpatroon - als je homo's, heteromannen en (hetero)vrouwen allerlei testjes laat doen met betrekking tot taalvaardigheid, ruimtelijk inzicht, enzovoort, dan scoren homo's veel meer zoals de vrouwen dan zoals mannen. Dat een homo verliefd wordt op een man, komt door hetzelfde als een vrouw verliefd wordt op een man. Ze kunnen er beiden niet zoveel aan doen, er valt weinig te kiezen, en het één is niet viezer dan het ander. En ik vind mensen met een non-acceptatie tegen (vooral) homomannen inderdaad een beetje dom/kortzichtig overkomen. Dus blij dat je dat inziet, maar ik hoop dat je dan ook je mening verandert, ipv er alleen niet meer zo voor uit te komen.
hoe kom je nou weer aan dit soort gekkigheid?
Oud 14-08-2011, 16:01
Em.
Em. is offline
Citaat:
hoe kom je nou weer aan dit soort gekkigheid?
Van één of ander programma die ik onlangs zag. The making of me. En volgens google zijn er drie afleveringen van, en schijnbaar heb ik de eerste gezien, over (het ontstaan van) homoseksualiteit.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten