Oud 30-07-2011, 11:42
gentlemen
gentlemen is offline
eej mensen.

sinds aankomende seizoen ben ik coach van een voetbalteam.
nu wil ik eigenlijk weten; wat zijn goede oefeningen? en hoe kan je het best een uitleg geven aan mensen die niet de opdracht uitvoeren?
en wat zijn goede manieren om mensen samen te brengen dus niet dat je een team hebt met daarin weer verschillende sub groepen?

gegroet
Oud 30-07-2011, 15:24
Verwijderd
het ligt er allemaal aan wat voor team je traint, je kan overigens het beste als opdrachten niet goed worden uitgevoerd of iemand doet vervelend, de hele boel stil leggen, de aandacht duidelijk vragen en zeggen wat er niet goed gaat. Ik heb sowieso geleerd: praatje - plaatje - daadje. je legt eerst in woorden uit wat je gaat doen, wat het nut ervan is en waar ze zich op moeten stellen, daarna doe je het voor, zorg daarbij dat iedereen je duidelijk ziet en hoort. het is ook verstandig om oog te houden op de spelers, mochten ze niet opletten. Daarna laat je ze de oefening uit voeren. begin makkelijk, dat ze de opstelling door hebben, breng daarna moeilijkheden aan, bijvoorbeeld met het verkeerde been.

Om ervoor te zorgen dat er geen groepjes gevormd gaan worden is lastig, je kan na een tijdje wel zien wie veel met elkaar omgaan, zorg dan voor een goede verdeling met partijtjes, en zorg dat niet alle oefeningen in vaste duo's/groepjes worden uitgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2011, 19:01
honkballertje
honkballertje is offline
Wat qandy zegt + je kan natuurlijk met teamuitjes enzo zorgen dat er niet te veel vaste groepjes ontstaan. Bowlen is bijvoorbeeld een leuk uitje met een voetbalteam.
Oud 30-07-2011, 22:33
Verwijderd
Ja, ookal vind ik het een beetje een cliché gedachte dat dingen als teamuitjes ervoor zorgt dat er geen groepjes ontstaan, dat kan je met niks tegenhouden, je hebt waarschijnlijk zelf ook mensen in een team die je meer mag dan andere? wat mij betreft kan helpen zijn dingen waar je elkaar nodig hebt om te overwinnen, dingen als survivalbanen, waarbij teams opdrachten krijgen, waarbij ze bijvoorbeeld niet mogen praten, of allemaal samen een touw zitten, zijn goed voorbeelden daarvan.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 08:09
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ja, ookal vind ik het een beetje een cliché gedachte dat dingen als teamuitjes ervoor zorgt dat er geen groepjes ontstaan, dat kan je met niks tegenhouden, je hebt waarschijnlijk zelf ook mensen in een team die je meer mag dan andere? wat mij betreft kan helpen zijn dingen waar je elkaar nodig hebt om te overwinnen, dingen als survivalbanen, waarbij teams opdrachten krijgen, waarbij ze bijvoorbeeld niet mogen praten, of allemaal samen een touw zitten, zijn goed voorbeelden daarvan.
Dat is waar, maar de reden dat er vaak groepjes ontstaan is dat je vaak bepaalde mensen uit het team al wel goed kent en anderen niet. Als je kan zorgen dat ze elkaar allemaal goed leren kennen wordt het meer 1 vriendengroep die samen in een team speelt, dan een paar jongens die bij elkaar gezet zijn om te voetballen.
Oud 31-07-2011, 09:15
Hawahaai
Hawahaai is offline
@ TS: heb je zelf ooit een coach/trainer gehad die je erg prettig vond? Bedenk dan wat maakte dat je die persoon zo prettig vond. Sfeer is een belangrijk item in groepsvorming.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2011, 03:43
gentlemen
gentlemen is offline
Citaat:
@ TS: heb je zelf ooit een coach/trainer gehad die je erg prettig vond? Bedenk dan wat maakte dat je die persoon zo prettig vond. Sfeer is een belangrijk item in groepsvorming.
ik heb nooit egt een coach gehad die me echt goed lag. meestal bleven ze maar een 1/2 seizoen dus daar schiet je ook niet mee op
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten