Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Waarom doe je zo'n moeite om iemand van zijn geloof af te helpen?? ![]() Ik weet zelf niet goed wat ik ervan moet denken maar ik weet wel dat mijn ouders bijvoorbeeld heel veel steun ondervinden aan hun geloof en natuurlijk mag je vinden wat je vind maar ik vind ook dat het wel wat minder kan... |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
niemand!! kan antonen of god bestaat of niet (het heet een Geloof). |
![]() |
|
Spiritualiteit kan ook binnen een religie bestaan. Het hoeft niet per se iets met spoken en tarotkaarten te maken te hebben, monniken in kloosters doen bijvoorbeeld ook veel met spiritualiteit door te bidden en dergelijke. Spiritualiteit kan ook buiten een religie bestaan, als mensen pogingen doen om hun alledaagse leven met behulp van een groter zingevingsverband te interpreteren. Voor sommigen is dat per definitie bijgelovige onzin, maar zelf vind ik het wel mooi als mensen een coherent wereldbeeld kunnen construeren. Ik denk dus dat mensen de grens trekken waarin ze geloven op basis van of het nog in het wereldbeeld past dat ze voor ogen hebben.
||
Citaat:
[edit] Nee, ik zeg het verkeerd, waar het om gaat, is het geloof in een buitenzintuigelijk zingevingsverband. En ik baseer me dan op de definitie van Hanegraaff. Denk je niet dat mensen beginnen te gruwelen van het woord 'spiritualiteit' omdat het tegenwoordig zo'n populair begrip is, waarbij dan vooral gedacht wordt aan paranormale gaven en dergelijke?
Laatst gewijzigd op 20-10-2011 om 09:04. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk weet ik het gewoon niet zo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Omdat het uiteindelijk onder hetzelfde valt; spirtualiteit (of een andere gelijke term waar ik nu niet naar ga zoeken). Nou meestal klopt er niets van, maar er zijn altijd wel basisdingen die ik er uit kan halen die mij zegmaar 'kenmerken'. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Jongens toch, als jullie er heilig van overtuigd zijn dan god niet bestaat, waarom doen jullie dan toch zo gruwelijk veel moeite om anderen daar ook van te overtuigen? En dat met een vastberadenheid waar Jehova getuigen nog een puntje aan kunnen zuigen...
Laat die spiritualisten en die gelovigen toch lekker. Als ze daar blij van worden, moeten ze dat vooral lekker zelf weten. Maar veel van dit soort discussies lopen toch op niks uit. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet alleen paranormaal. Ook religieus. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor mijn gevoel is het wél willen zwemmen in water van drie meter diep, maar niet in water van vier meter diep. Terwijl je wél kunt zwemmen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen/verwoorden. Al klinkt dat ook heel zwak. Ja ik snap dat met het zwemmen wel, dat het zo over komt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap niet waarom zinsgeving per definitie buitenzintuiglijk moet zijn. Tenzij je stelt dat wij in ons brein buitenzintuiglijke gedachten kunnen construeren, is niets in onze beleving buitenzintuiglijk.
Ik heb nooit zo de link gelegd tussen spiritueel en paranormaal, en ik schrik er eigenlijk een beetje van dat dat blijkbaar wel een normale relatie is. Als ik mijn moeder spiritueel ingesteld noem, dan bedoel ik daarmee dat ze zich bezighoudt met zingeving, niet dat ze gelooft in geesten of horoscopen ![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Mensen die niet-spiritueel zijn, zeggen bijvoorbeeld over bepaalde dingen dat het 'gewoon toeval' is als ze het niet kunnen verklaren. Mensen die spiritueel zijn, geloven niet in toeval en zoeken naar verklaringen die buiten hun zintuigelijke vermogens liggen. Maar wat Freyja zegt, dat bedoelde ik in eerste instantie. Dat spiritualiteit niet per se gaat over geesten en horoscopen, maar ook over zingeving. En ja, misschien is het daarbij wel steekhoudender om te zeggen dat het ook vooral om ervaren in plaats van denken gaat. Alleen deze zin snap ik niet: Citaat:
Laatst gewijzigd op 27-10-2011 om 13:38. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
In de grootste geloven wordt gewoon toegegeven dat rationeel denken gewoon klopt. Tarot en horoscopen, überhaupt alle 'paranormale' geloven waar je geld voor neer moet tellen voor een boek/wat dan ook zijn ontstaan zodat de bedenkers kunnen cashen. Het heeft geen historische waarde whatsoever.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|