Oud 13-10-2011, 15:02
Telesmurf
Telesmurf is offline
Spiritualiteit & Paranormaal

Wat is spiritualiteit & Paranormaal?
Spiritualiteit heeft in de breedste zin te maken met zaken die de geest betreffen. Het woord wordt op vele manieren gebruikt en kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachten, maar de nadruk ligt op de persoonlijke innerlijke ervaring.
Paranormaal is als je bovennatuurlijkekrachten hebt, voorbeelden hiervan zijn:
-Geesten zien, voelen en horen. Aura's kunnen zien en nog veel meer.
Dat betekend dus dat je dingen ziet, voelt, hoort en kan die mensen die niet paranormaal zijn niet kunnen.

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die hier geintereseerd in zijn of het zef ook zijn. Ikzelf ben niet paranormaal maar ben hier wel heel erg in geintereseerd net als spiritualiteit.

Mensen die hier ook geintereseerd in zijn, of het zelf zijn. Laat je horen! Zo kunnen we in dit topic met elkaar hierover praten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2011, 21:31
Verwijderd
Ik weet nooit zo goed wat ik er van moet denken. Er staat zoveel van mij op Internet, (bijvoorbeeld dat ik weleens het gevoel hebt dat er een geest in mijn huis is), dat het netzo goed van internet kan komen dan dat ze het zelf 'ontdekt'.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 10:23
Verwijderd
Allemaal bijgelovige onzin.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 15:22
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Ik weet nooit zo goed wat ik er van moet denken.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Allemaal bijgelovige onzin.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2011, 11:32
Daantjer
Daantjer is offline
Laat ik je een aantal geheimpjes verklappen:
-Er bestaat geen god
-Er bestaan geen geesten/spoken/bovennatuurlijke krachten
-De personen die denken dat ze God/spoken/geesten horen noemen wij met een medische term 'Idioot'
Oud 15-10-2011, 11:44
matthijssie95
matthijssie95 is offline
ik heb zelf niks met paranormaliteit (onzin) maar wel wat met spirualiteit.

oja, voor de gene boven me: Als je zegt dat er geen GOD is moet je toch echt een keet je ogen openen!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2011, 12:00
Verwijderd
Citaat:
oja, voor de gene boven me: Als je zegt dat er geen GOD is moet je toch echt een keet je ogen openen!
:') :')
Met citaat reageren
Oud 15-10-2011, 18:00
Verwijderd
Citaat:

Misschien moet jij eens wat biologieboeken openen, om mee te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 02:11
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:

God bestaat niet omdat:
De bijbel zegt dat God bestaat.
De bijbel zegt dat God evenveel van iedereen houdt.
De bijbel zegt dat Homo's slecht zijn (en dat God dus niet van ze houdt (Lazarus toch? Of Johannes...))

Omdat de bijbel een groot aantal onwaarheden vertoont is aan te nemen dat de bijbel in zijn geheel onwaar is en dat daarom God niet bestaat (punt 1)
Verder heeft Epicurus al aangetoond dat God niet bestaat en heeft Nietzsche dat ook al gedaan (in Aldus Sprak Zarathoestra geloof ik.)
Oud 16-10-2011, 12:43
koekje97
koekje97 is offline
Citaat:
God bestaat niet omdat:
De bijbel zegt dat Homo's slecht zijn (en dat God dus niet van ze houdt (Lazarus toch? Of Johannes...))

Omdat de bijbel een groot aantal onwaarheden vertoont is aan te nemen dat de bijbel in zijn geheel onwaar is en dat daarom God niet bestaat (punt 1)
Verder heeft Epicurus al aangetoond dat God niet bestaat en heeft Nietzsche dat ook al gedaan (in Aldus Sprak Zarathoestra geloof ik.)

Waarom doe je zo'n moeite om iemand van zijn geloof af te helpen??
Ik weet zelf niet goed wat ik ervan moet denken maar ik weet wel dat mijn ouders bijvoorbeeld heel veel steun ondervinden aan hun geloof en natuurlijk mag je vinden wat je vind maar ik vind ook dat het wel wat minder kan...
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 13:38
Verwijderd
Jouw ouders moeten ook lekker geloven als ze dat willen, maar dat maakt het niet minder onzin.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 13:54
koekje97
koekje97 is offline
daar verschillen de meningen ook over.
in ieder geval die van mij.
maar dit topic is toch voor mensen die hierin geïnteresseerd zijn?
ik snap niet wat die mensen die het allemaal onzin vinden hier dan doen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 15:19
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Ik snap het wel, wij proberen de onzin uit de wereld te helpen, zoals spiritualiteit en paranormaliteit, waarvan het vrij duidelijk is dat het niet bestaat.
Oud 16-10-2011, 16:08
koekje97
koekje97 is offline
Dat is wat jij vind inderdaad
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 18:10
Telesmurf
Telesmurf is offline
Citaat:
Helemaal gelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2011, 23:07
matthijssie95
matthijssie95 is offline
Citaat:
God bestaat niet omdat:

ondanks dat in het OUDE Testament staat dat homoseksualiteit slecht is, houd GOD nog steeds van homo's, god houd en blijft van iedereen houden!!

niemand!! kan antonen of god bestaat of niet (het heet een Geloof).
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 09:29
Verwijderd
Het is allemaal onzin.

En:
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 11:04
Verwijderd
Geloven jullie ook echt in spoken, geesten, entiteiten, eenhoorntjes, tarotkaarten, horoscopen, glaasje draaien, voodoo und so weiter? Waar precies wel en niet in? Waar trek je de grens, en vooral: waarom?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 11:07
Verwijderd
Citaat:
niemand!! kan antonen of god bestaat of niet (het heet een Geloof).
Russell's Teapot. Google en/of Wikipedia zijn je vriend.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 15:00
koekje97
koekje97 is offline
Ik weet niet precies waar ik in geloven moet. wel weet ik bijna zeker dat er meer is dan alleen wat wij zien.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2011, 15:05
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Spiritualiteit kan ook binnen een religie bestaan. Het hoeft niet per se iets met spoken en tarotkaarten te maken te hebben, monniken in kloosters doen bijvoorbeeld ook veel met spiritualiteit door te bidden en dergelijke. Spiritualiteit kan ook buiten een religie bestaan, als mensen pogingen doen om hun alledaagse leven met behulp van een groter zingevingsverband te interpreteren. Voor sommigen is dat per definitie bijgelovige onzin, maar zelf vind ik het wel mooi als mensen een coherent wereldbeeld kunnen construeren. Ik denk dus dat mensen de grens trekken waarin ze geloven op basis van of het nog in het wereldbeeld past dat ze voor ogen hebben.
Oud 17-10-2011, 17:40
Verwijderd
Waarom plak je daar "spiritualiteit" aan vast? Ik ken genoeg mensen die ook nadenken over het leven, sociale cohesie, moraal, ethiek en filosofie, maar die zouden stuk voor stuk gruwelen van het woord "spiritualiteit".
Met citaat reageren
Oud 18-10-2011, 21:14
Sihem
Sihem is offline
Ik weet niet of het bestaat. Ik ga uit van dat het niet bestaat door alle feiten. + Vroeger geloofde ik er wel in, maar ik ben nooit geholpen door iets daarboven.. En dat zou toch echt wel eens tijd worden. Dus ik ben het geloof in dat alles verloren
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 08:57
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Waarom plak je daar "spiritualiteit" aan vast? Ik ken genoeg mensen die ook nadenken over het leven, sociale cohesie, moraal, ethiek en filosofie, maar die zouden stuk voor stuk gruwelen van het woord "spiritualiteit".
Waar precies aan? In het tweede deel van mijn bericht is het misschien wat minder duidelijk, maar ik bedoelde wel te zeggen dat het bij spiritualiteit altijd gaat om een connectie tussen het dagelijks leven en een groter zingevingsverband. Mensen die zomaar wat over het leven nadenken, hoeven niet per se in een groter zingevingsverband te geloven.

[edit] Nee, ik zeg het verkeerd, waar het om gaat, is het geloof in een buitenzintuigelijk zingevingsverband. En ik baseer me dan op de definitie van Hanegraaff.
Denk je niet dat mensen beginnen te gruwelen van het woord 'spiritualiteit' omdat het tegenwoordig zo'n populair begrip is, waarbij dan vooral gedacht wordt aan paranormale gaven en dergelijke?

Laatst gewijzigd op 20-10-2011 om 09:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2011, 12:12
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Geloven jullie ook echt in spoken, geesten, entiteiten, eenhoorntjes, tarotkaarten, horoscopen, glaasje draaien, voodoo und so weiter? Waar precies wel en niet in? Waar trek je de grens, en vooral: waarom?
Geesten wel, tarotkaarten & horoscopen soms wel en soms niet, en eenhoornen misschien in een ander parralel universum ofzoiets.

Eigenlijk weet ik het gewoon niet zo
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 12:15
Edelweiss
Edelweiss is offline
En verder vind ik discussies over of god wel of niet bestaat enzo horen op Wetenschap&Levensbeschouwing.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 12:21
Verwijderd
Altijd grappig hoe mensen selectief in onzin geloven. "ja geesten wel, maar tarotkaarten niet" Alsof er een verschil is
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 12:28
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Altijd grappig hoe mensen selectief in onzin geloven. "ja geesten wel, maar tarotkaarten niet" Alsof er een verschil is
Ja hallo natuurlijk is er een verschil. Alleen uiteindelijk niet, als je dat bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 13:15
Verwijderd
^Maar awt is dat verschil dan en waarom is er een verschil tussen? En waarom is er 'uiteindelijk' dan geen verschil? En waar hangt het vanaf of je wel of niet in tarot & horoscopen gelooft?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 13:32
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
^Maar awt is dat verschil dan en waarom is er een verschil tussen? En waarom is er 'uiteindelijk' dan geen verschil? En waar hangt het vanaf of je wel of niet in tarot & horoscopen gelooft?
Nou tarot is met kaarten, en horoscoop is gebaseerd op de sterrenstand (even grofweg).
Omdat het uiteindelijk onder hetzelfde valt; spirtualiteit (of een andere gelijke term waar ik nu niet naar ga zoeken).
Nou meestal klopt er niets van, maar er zijn altijd wel basisdingen die ik er uit kan halen die mij zegmaar 'kenmerken'.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 16:09
Verwijderd
en die je ook niet helemaal goed kan verwoorden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 09:28
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
en die je ook niet helemaal goed kan verwoorden.
Die 'kenmerken'?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 09:38
Verwijderd
Jongens toch, als jullie er heilig van overtuigd zijn dan god niet bestaat, waarom doen jullie dan toch zo gruwelijk veel moeite om anderen daar ook van te overtuigen? En dat met een vastberadenheid waar Jehova getuigen nog een puntje aan kunnen zuigen...

Laat die spiritualisten en die gelovigen toch lekker. Als ze daar blij van worden, moeten ze dat vooral lekker zelf weten. Maar veel van dit soort discussies lopen toch op niks uit.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 10:36
Verwijderd
De tijd dat ik gelovigen probeerde te overtuigen van hun fail is al lang voorbij hoor
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 19:45
koekje97
koekje97 is offline
Ik vind dat inderdaad die mensen die niet in god ed geloven niet op dit topic moeten zijn. Dit topic is voor mensen die erin geïnteresseerd zijn, en niet voor zij de mensen van hun geloof af willen helpen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 21:12
Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Ik vind dat inderdaad die mensen die niet in god ed geloven niet op dit topic moeten zijn. Dit topic is voor mensen die erin geïnteresseerd zijn, en niet voor zij de mensen van hun geloof af willen helpen.
Omdat dit een forum is moet iedereen zijn zegje kunnen doen, of ze nou voor of tegen een onderwerp zijn. Het spijt me schat, maar zo is de wereld nou eenmaal.
Oud 23-10-2011, 22:04
HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Jongens toch, als jullie er heilig van overtuigd zijn dan god niet bestaat, waarom doen jullie dan toch zo gruwelijk veel moeite om anderen daar ook van te overtuigen? En dat met een vastberadenheid waar Jehova getuigen nog een puntje aan kunnen zuigen...
Met de toegevoegde ironie dat Jehovas juist niet in de ziel of spoken geloven
Oud 25-10-2011, 07:13
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Waar precies aan? In het tweede deel van mijn bericht is het misschien wat minder duidelijk, maar ik bedoelde wel te zeggen dat het bij spiritualiteit altijd gaat om een connectie tussen het dagelijks leven en een groter zingevingsverband. Mensen die zomaar wat over het leven nadenken, hoeven niet per se in een groter zingevingsverband te geloven.

[edit] Nee, ik zeg het verkeerd, waar het om gaat, is het geloof in een buitenzintuigelijk zingevingsverband. En ik baseer me dan op de definitie van Hanegraaff.
Denk je niet dat mensen beginnen te gruwelen van het woord 'spiritualiteit' omdat het tegenwoordig zo'n populair begrip is, waarbij dan vooral gedacht wordt aan paranormale gaven en dergelijke?
Wat versta je onder "buitenzintuigelijk zingevingsverband", in je eigen woorden? Want ik begrijp er weinig van en ik heb ook geen zin om me te verdiepen in theistisch geneuzel door Hanegraaff.

Niet alleen paranormaal. Ook religieus.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2011, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Geesten wel, tarotkaarten & horoscopen soms wel en soms niet, en eenhoornen misschien in een ander parralel universum ofzoiets.

Eigenlijk weet ik het gewoon niet zo
Zoals Reverend heel terecht aanhaalt; als je het één mogelijk/geloofwaardig acht, waarom dan het ander niet? Waar leg je de grens?

Voor mijn gevoel is het wél willen zwemmen in water van drie meter diep, maar niet in water van vier meter diep. Terwijl je wél kunt zwemmen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 20:42
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:
Zoals Reverend heel terecht aanhaalt; als je het één mogelijk/geloofwaardig acht, waarom dan het ander niet? Waar leg je de grens?

Voor mijn gevoel is het wél willen zwemmen in water van drie meter diep, maar niet in water van vier meter diep. Terwijl je wél kunt zwemmen.
Ik leg niet echt een grens. Meer van; "Hee, dit zou nog best wel eens kunnen"en "Ja, maar dat is gewoon echt absurd".

Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen/verwoorden. Al klinkt dat ook heel zwak.

Ja ik snap dat met het zwemmen wel, dat het zo over komt.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 20:43
Edelweiss
Edelweiss is offline
Ik zal er eens over na denken.
Nu ben ik te moe.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet precies waar ik in geloven moet. wel weet ik bijna zeker dat er meer is dan alleen wat wij zien.
Omdaaaaat....?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 23:22
Verwijderd
Ik snap niet waarom zinsgeving per definitie buitenzintuiglijk moet zijn. Tenzij je stelt dat wij in ons brein buitenzintuiglijke gedachten kunnen construeren, is niets in onze beleving buitenzintuiglijk.

Ik heb nooit zo de link gelegd tussen spiritueel en paranormaal, en ik schrik er eigenlijk een beetje van dat dat blijkbaar wel een normale relatie is. Als ik mijn moeder spiritueel ingesteld noem, dan bedoel ik daarmee dat ze zich bezighoudt met zingeving, niet dat ze gelooft in geesten of horoscopen Wat mij betreft heeft het meer te maken met de relatie tussen ervaring en bewustzijn/denken (en is dus per definitie niet buitenzintuiglijk of paranormaal). Maar misschien ligt dat aan mij
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 13:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Wat versta je onder "buitenzintuigelijk zingevingsverband", in je eigen woorden? Want ik begrijp er weinig van en ik heb ook geen zin om me te verdiepen in theistisch geneuzel door Hanegraaff.

Niet alleen paranormaal. Ook religieus.
Het verschil tussen mensen die over zomaar het leven nadenken (filosofen, ethici) en mensen die op een spirituele manier over het leven nadenken, is dat de tweede groep ook rekening houdt met factoren die ze met hun zintuigen niet kunnen waarnemen en verstandelijk niet kunnen beredeneren, maar die ze (desondanks) gebruiken om hun wereldbeeld coherent mee te maken.

Mensen die niet-spiritueel zijn, zeggen bijvoorbeeld over bepaalde dingen dat het 'gewoon toeval' is als ze het niet kunnen verklaren. Mensen die spiritueel zijn, geloven niet in toeval en zoeken naar verklaringen die buiten hun zintuigelijke vermogens liggen.

Maar wat Freyja zegt, dat bedoelde ik in eerste instantie. Dat spiritualiteit niet per se gaat over geesten en horoscopen, maar ook over zingeving. En ja, misschien is het daarbij wel steekhoudender om te zeggen dat het ook vooral om ervaren in plaats van denken gaat.

Alleen deze zin snap ik niet:
Citaat:
Tenzij je stelt dat wij in ons brein buitenzintuiglijke gedachten kunnen construeren, is niets in onze beleving buitenzintuiglijk.
Als ik een bus mis omdat ik mijn sleutel ben vergeten en daardoor ontkom aan een ongeval en ik bedenk dat dat komt omdat er een God of kracht of weet ik wat is die ervoor gezorgd heeft dat ik die sleutels vergat, dan zoek ik toch naar redenen die buitenzintuiglijk zijn? Zingeving hoeft niet per se buitenzintuiglijk te zijn, maar spirituele zingeving wel.

Laatst gewijzigd op 27-10-2011 om 13:38.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Het verschil tussen mensen die over zomaar het leven nadenken (filosofen, ethici) en mensen die op een spirituele manier over het leven nadenken, is dat de tweede groep ook rekening houdt met factoren die ze met hun zintuigen niet kunnen waarnemen en verstandelijk niet kunnen beredeneren, maar die ze (desondanks) gebruiken om hun wereldbeeld coherent mee te maken.

Mensen die niet-spiritueel zijn, zeggen bijvoorbeeld over bepaalde dingen dat het 'gewoon toeval' is als ze het niet kunnen verklaren. Mensen die spiritueel zijn, geloven niet in toeval en zoeken naar verklaringen die buiten hun zintuigelijke vermogens liggen.
Okay, dat is een heel stuk duidelijker. Alleen stoor ik me een beetje aan het woordje "zomaar" in je uitleg, alsof het beduidend minder waarde heeft wanneer je dingen waar rationeel gezien nul redenen voor zijn niet in beschouwing neemt. Maar dat zal je vast niet zo bedoelen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2011, 23:25
Daantjer
Daantjer is offline
In de grootste geloven wordt gewoon toegegeven dat rationeel denken gewoon klopt. Tarot en horoscopen, überhaupt alle 'paranormale' geloven waar je geld voor neer moet tellen voor een boek/wat dan ook zijn ontstaan zodat de bedenkers kunnen cashen. Het heeft geen historische waarde whatsoever.
Oud 30-10-2011, 14:53
Edelweiss
Edelweiss is offline
Citaat:

Citaat:
Ik leg niet echt een grens. Meer van; "Hee, dit zou nog best wel eens kunnen"en "Ja, maar dat is gewoon echt absurd".

Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen/verwoorden. Al klinkt dat ook heel zwak.

Ja ik snap dat met het zwemmen wel, dat het zo over komt.
Citaat:
Ik zal er eens over na denken.
Nu ben ik te moe.
Ik heb er over gedacht, en lang zitten piekeren, maar ik kan het gewoon echt niet verwoorden.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2011, 15:44
Verwijderd
Because it doesn't make any sense.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten