Oud 08-01-2012, 13:19
Verwijderd
Sinds ongeveer een week heb ik weer rugpijn. Ik weet niet precies waar het vandaan komt, het zal wel stress zijn, en als ik eenmaal rugpijn heb gaat het vrij moeilijk weg. Het zijn gewoon spieren die zich te veel aanspannen maar het lukt me niet ze weer te ontspannen. Vrijdag ging ik hardlopen en dat hielp wel, maar dan ook maar voor een paar uurtjes. Vandaag is het inmiddels zo erg dat ik van gekkigheid niet meer weet welke houding ik moet aannemen. Ik heb op de grond gelegen, op de bank gehangen, in een harde stoel gezeten en op dit moment zit ik op de grond tegen mijn kast, maar het helpt niet. Ik heb al honderd keer voorover gehangen om mijn rug op te rekken enz.. Ik ben zelfs een beetje misselijk van de pijn, word er een beetje ellendig van.

Heeft iemand een goede tip, voornamelijk voor de korte termijn? Ik durf niet zo goed pijnstillers te nemen omdat ik een slechte lever heb en ik niet weet of alle pijnstillers wel kunnen in combinatie met de andere medicijnen die ik slik.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 15:23
Verwijderd
In bad gaan. Een extra band onder je kleding doen voor warmte.

Rustig bewegen (niet als een malle hardlopen etc) en vooral blijven bewegen zoals je dat zou doen zonder de pijn. Al die gekkigheid leidt tot extra problemen.

Ik ken mezelf inmiddels zo goed dat ik vrij snel op pijnstilling overga, wellicht kun je overleggen met een arts wat je wel en niet mag.

En je laten masseren?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 16:13
Verwijderd
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar bij mij baten oefeningen voor mijn onderrug heel erg als ik last heb van mijn rug. Op de grond liggen, knien naar je toe trekken, je handen op je knieen leggen en dan rondjes draaien met je knieen. Op handen en knieen gaan zitten, en een holle en bolle rug maken, dit een aantal keren doen. en op de grond gaan liggen, met opgetrokken knieen die naar een kant liggen. Probeer niet op je zij te gaan liggen. Als je je knieen naar de linkerkant hebt liggen, strek je je linkerarm dusdanig dat die in een hoek van negentig graden met je lichaam ligt. Met je rechterarm ga je van links naar rechts, dus tik eerst je linkerhand aan, en dan maak je als het ware ene halve cirkel in de lucht waardoor je rechterarm aan je rechterkant komt te liggen. Doe dit een aantal keren en wissel dan van kant.
Ik hoop dat je het een beetje snapt, volgens mij leg ik het heel erg vaag uit.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 17:23
TeDaz
TeDaz is offline
Je kan een pijnlijke rug krijgen van slappe buikspieren die ondersteunen elkaar
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Je kan een pijnlijke rug krijgen van slappe buikspieren die ondersteunen elkaar
En van slappe rugspieren. Ik neem aan dat ze dat wel weet en daar kan ze weinig aan doen wanneer het zover is.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2012, 20:13
Verwijderd
Dank jullie!
Ik heb helaas geen bad! Ik heb overigens niet het idee dat ik koude en/of stijve spieren heb, dus echt warmte heb ik niet nodig. Ik heb een massage gekregen van een huisgenootje hielp wel! helaas maar voor een half uur, maar het is iets.

Ik ben er inmiddels wel achter dat het heel psychosomatisch is vandaag. In mijn koppie is het ook een warboel, tjeempie. Ik ben nog een uur gaan liggen (met heel stil liggen in een bepaalde houding voel ik het niet zo. ik hoopte dat het daarmee ook minder zou worden, maar zodra ik opstond voelde ik het weer). Daarna kreeg ik een huilbui en weer een half uur later de slappe lach die een hele tijd aanhield. Lachen helpt dus wel heel erg ben ik nu achter, heb daarna toch drie kwartier geen last gehad. Inmiddels is de pijn weer terug. Ik ga zo een paar oefeningen proberen op de grond (alleen bij de laatste oefeningen snap ik die handen niet helemaal SA, maar de rest ga ik proberen!). Als dat nou allemaal niet helpt en ik moet weer janken van de pijn, dan bel ik misschien de huisartsenpost om te vragen welke pijnstillers ik misschien eventueel zou mogen.. Hmmz.. Of ik neem wat slaapmedicatie in, dat heb ik denk ik nog wel en daarvan weet ik dat ik het mag. En dan zien we morgen wel verder.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 08:40
Verwijderd
Eehhh.... Ga op de grond liggen met je armen gespreid. Trek je knieën op en leg ze (opgetrokken) naar links. Blijf met beide armen gespreid liggen. Zodra je knieen naar links liggen, ga je met je rechterhand richting je linkerhand en tik je die aan. Hierna leg je je armen weer gespreid neer. Dit herhaal je een paar keer, en daarna doe je hetzelfde met rechts. Snap je het nu een beetje? Anders zal ik emet tekeningen meoten gaan werken

Heb je een beetje geslapen/heb je de HAP nog gebeld of niet meer?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 08:43
Bureaustoel
Bureaustoel is offline
Heb ik ook een dag gehad , deed zo veel pijn dat ik gewoon als een kleutertje wou gaan huilen.
Het erge is dat je ook géén houding hebt wat de pijn koesterd. Probeer is tijgerbalsem!! , bij mij hielp dat.
Als je géén tijgerbalsem hebt , de beste zijn van de Toko.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Dank jullie!
Ik heb helaas geen bad! Ik heb overigens niet het idee dat ik koude en/of stijve spieren heb, dus echt warmte heb ik niet nodig. Ik heb een massage gekregen van een huisgenootje hielp wel! helaas maar voor een half uur, maar het is iets.
Warmte ontspant en dat is sowieso goed

Ik krijg bij stress ook rugpijn, of nou ja, stress in combinatie met een verkeerde beweging (die ik vaak maak met sporten bijvoorbeeld). Dan kan ik maar heel langzaam van hol naar bol, want een plotselinge overgang doet stervenszeer. Als het echt heel erg is, zit ie helemaal vast, en dan is vrijwel elke beweging te veel. Een oplossing heb ik nog niet gevonden, behalve het rustig uitzitten...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 15:33
Verwijderd
Ik snap hem SA! thanks

@Freya: die rugpijn ken ik ook inderdaad, een keer gehad dat ik drie dagen eigenlijk niet kon lopen (beetje strompelend als een oud vrouwtje ) en nog drie maanden fysio nodig had. De rugpijn die ik nu heb is anders. Want ik kan in principe elke beweging maken, ik ben niet belemmerd in het bewegen. Het is alleen dat alle spieren in mijn rug continu aangespannen zijn en dat doet pijn en is vermoeiend. Het lukt me bijna niet om nog die spieren nog te ontspannen. Gisteren dus even met de slappe lach en met die massage en tijdens het liggen zelf. Ik ben de nacht gelukkig wel goed doorgekomen (hoewel die erg kort was) maar de rugpijn is niet gezakt. Vanochtend was het een beetje minder, maar een uur na het opstaan was het alweer erger aan het worden en vanmiddag was ik alweer aan het huilen. Ik ben echter even langs de psychiater geweest en die zei dat ik wel weer 4 paracetamols op een dag mag en verder heb ik een paar oxazepam meegekregen. De rugpijn is nu zo stressgerelateerd heb ik het idee en hij dacht dat het wel zou kunnen helpen, ik mocht het eens proberen. Ik hoop dat het helpt, maar dat ik niet té suf wordt! Als over twee weken de rugpijn nog niet over is (schoolstress is dan afgelopen) moest ik wel echt naar de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 15:49
Verwijderd
Jeetje, pammetje werkt heel goed! ik hoop alleen dat ik straks niet te suf ben om huiswerk te kunnen maken. Ik word met de minuut slapper en suffer haha.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2012, 20:33
Balance
Balance is offline
Ik weet niet waar de pijn zit, maar als het in je onderrug is, dan kan het helpen als iemand anders je rug beter op de bank/bed legt. Dat doe je alsvolgt: ga op je rug leggen met je benen gebogen (knieën omhoog). Iemand anders legt nu zijn handen onder je rug (halverwege) aan weerszijde van je lichaam. Vervolgens schuift hij zijn handen langzaam aan naar beneden, richting de billen. Hierbij trekt hij als het ware je huid (niet dusdanig hard dat het ook letterlijk zo voelt) mee naar beneden.
Hiermee wordt je onderrug goed op de ondergrond geplaatst; veel beter dan je zelf kan doen als je gaat liggen. Ook kantel je je bekken iets, omdat die handen langs de kant van je billen onder je lijf uit moeten.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten