Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Bij mij op school wordt er bij geschiedenis een verhaal vertelt gebasseerd op het boek. Tegen de tijd dat jde toets er aankomt maak ik een samenvatting van de teksten. Dit meestal met zo min mogelijk jaartallen en alleen de grote lijnen.
Vaak wordt er niet eens naar specifieke dingen gevraagt dus zorg dat je het groter geheel ziet. Wat kwam wanneer? In welke volgorde? In welke tijdperk? Ga voor jezelf na: De begrippen die genoemd worden, kan ik ze uitleggen? en toepassen? Kan ik voor deze gebeurtenis een vergelijkbare situatie vinden in de geschiedenis? Er wordt in toetsen vaak een bron gegeven waar je mee moet doen. Dus zorg dat je bijvoorbeeld spotprenten kan analysen. Dat helpt vaak! Succes met het leren en je toets! Laatst gewijzigd op 24-11-2008 om 11:25. Reden: zag er onoverzichtelijk uit |
![]() |
|
![]() |
@Julie: zit je op het tweetalig vwo/havo dat je geschiedenisboek in het Engels is? Als dat niet zo is, zou ik gewoon een klacht indienen bij je school dat je een Nederlandstalig boek wilt. Dat lijkt me niet meer dan redelijk als je een gewone opleiding volgt. En als je wel op het tweetalig vwo/havo zit, snap ik eigenlijk niet waarom je het niet begrijpt? Heb je zoveel problemen met Engels dan?
In ieder geval is goed opletten in de les heel belangrijk voor geschiedenis. Je merkt aan een docent als hij/zij bepaalde dingen veel herhaalt of dingen op het bord schrijft, dat die onderwerpen extra belangrijk zijn. Dat is handig om te weten. Daarna is goed doorlezen toch ook echt wel belangrijk en dan moet het voor jou mogelijk zijn om de belangrijkste aspecten van de tekst te kennen. Dan kun je nog een keer specifiek kijken naar de jaartallen die je moet weten en die uit je hoofd leren. Als het goed is, is het dan denk ik gewoon mogelijk om een goed cijfer te halen? |
![]() |
|
Ik krijg ook history in het engels en wat bij mij altijd het beste helpt;
- alles lezen (I know, als het veel is kan het vermoeiend zijn maar ik leg een potlood tussen de bladzijden tot waar ik moet lezen, zodat je elke keer als je de blz. omslaat weer een stapje dichter bij je potlood bent, wat best motiverend werkt ![]() ![]() - daarna/of volgende dag als je optijd begonnen bent de text weer lezen ![]() gewoon dat soort punten weet je wel? Dus eigenlijk hou je dan op het eind een klein summary-tje over die je dan voor je gaat slapen/voor je de test maakt nog even door kan kijken (voordeel1) en (voordeel2) je hebt die punten opgeschreven dus zit het ook beter in je hoofd.. ![]() Dit is iig hoe ik history leer, dan weet ik het meestal wel goed; ik weet niet of het ook voor jou werkt of course.. Anyways, succes met history ![]() |
![]() |
|
Bij elke gebeurtenis afvragen waarom het zo-en-zo gebeurde. Een samenvatting van feitjes is niet genoeg en ook niet eens belangrijk. Je moet de verbanden kunnen leggen en deze natuurlijk ook zien.
De feiten die het boek noemt moet je voor het gemak maar als de waarheid zien, maar vraag je altijd af hoe het tot die feiten is gekomen.
|
Ik koos er altijd voor het vlak voor het examen met een paar goede studiegenoten door te spreken. Iedereen leest alles, maar ieder bereidt een derde van de stof extra goed voor (door het samen te vatten bijvoorbeeld), neemt daarbij het woord en de andere twee kunnen de vragen stellen.
Als je erover aan de praat raakt, wordt het vanzelf minder taai.
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Waar geschiedenis studeren? miramichi | 16 | 06-11-2011 13:26 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Geschiedenis 1 turtlez | 2 | 16-04-2008 14:09 | |
Studeren |
Geschiedenis UVA/VU Verwijderd | 2 | 06-07-2007 11:39 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete over vakken Duits en Geschiedenis Nishu | 24 | 05-05-2007 20:07 | |
Studeren |
geschiedenis (alweer) universitair of hbo? Verwijderd | 5 | 02-12-2004 23:43 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 |