Oud 06-11-2008, 11:48
Julie2607
Julie2607 is offline
kan iemand ij vertellen hoe je het beste geschiedenis kan leren,, wij hebben namelijk altijd heel veel en het is lastig om dat te kunnen leren..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2008, 11:48
Julie2607
Julie2607 is offline
*mij
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 11:51
Julie2607
Julie2607 is offline
hahaha is goedd,, enne zijn er nog andere vrijwilligerss..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 14:37
me<
me< is offline
Ik lees altijd de tekst 1x door en bij de begrippen/jaartallen herhaal ik et een paar x tot ik het weet!

Et is nie een hele orginele tactiek of wat maar bij mij werkt et in iedergeval!

succes
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 15:14
Bertje B.
Bertje B. is offline
Het verhaal allereerst goed doorlezen. Daarna nog een keer en dan proberen om het verhaal te begrijpen, of je alles in volgorde kunt plaatsen. Dat nog een keer doen en dan daarna kijken of je zelf het verhaal uit je hoofd kunt vertellen zonder boek.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2008, 15:22
AzN
AzN is offline
Interesse tonen heeft mij heel erg vooruit geholpen bij Geschiedenis. Je moet je er in verdiepen, zeg maar, niet lezen alleen omdat 't moet.

Klinkt vaag, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel .
Oud 06-11-2008, 20:53
Missy
Missy is offline
Op tijd beginnen, er actief mee bezig zijn, oefenopgaven maken, goed met de les meedoen, scheelt vaak altijd een hoop.
Samenvatten doet het meestal ook wel goed, zo lees je het een keer door en ben je actief met de stof bezig. Voor jezelf zet je de dingen dan op een rijtje.
Oud 06-11-2008, 23:14
QWERTYNOPL
QWERTYNOPL is offline
De les is het eerst het belangrijkst.
Ik weet niet hoe het bij jou is maar wij hebben toffe Geschiedenis leraren.
We zijn bijna nooit bezig met opgaven alleen als huiswerk,
de leraren hebben toffe uitleg en verhalen etc. die zijn zoiezo altijd belangrijk.
en als je oplet kan je meestal zoiezo gelijk je huiswerk vragen beantwoorden.
En de les van de leraar zul je denk ik ook beter begrijpen.

les het hoofdstuk altijd door, als je het begrip niet begrijp wat in de tekst staat kijk dan achterin bij de begrippenlijst als er geen begrippenlijst is zoek dat dan op.
als je het begrijpt is het goed ^^
Met citaat reageren
Oud 07-11-2008, 11:58
Julie2607
Julie2607 is offline
mensen ik weet niet of jullie het hebben begrepen,, ik heb het ook niet gezegd.. maar mijn geschiedinis is in het engels en het lezen en begrijpen is dus geen optie ben ik bang.. ook zijn onze leraressen heel moeilijk te begrijpen en verwachten ze veel te veel van je.. wat is de beste manier om een samenvatting te maken..??
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 14:26
Liessiie
Liessiie is offline
Een samenvatting maken van de tekst
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 15:47
Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Citaat:
mensen ik weet niet of jullie het hebben begrepen,, ik heb het ook niet gezegd.. maar mijn geschiedinis is in het engels en het lezen en begrijpen is dus geen optie ben ik bang.. ook zijn onze leraressen heel moeilijk te begrijpen en verwachten ze veel te veel van je.. wat is de beste manier om een samenvatting te maken..??
Ik denk dat je het onderwerp dat je moet leren wel eruit kunt halen net als de belangrijke namen en jaartallen. Ik zou zeggen pak een nederlandstalig boek van hetzelfde onderwerp en lees en leer dat. Is een boek geen optie via google en wikipedia kom je ook een eind.
Verder zoals eerder als is aangegeven gewoon in de les opletten en op extra uitleg vragen als je het niet snapt.

Trouwens op wat voor school zit je dat Geschiedenis in het engels wordt gegeven?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 11:24
wieke92
wieke92 is offline
Bij mij op school wordt er bij geschiedenis een verhaal vertelt gebasseerd op het boek. Tegen de tijd dat jde toets er aankomt maak ik een samenvatting van de teksten. Dit meestal met zo min mogelijk jaartallen en alleen de grote lijnen.

Vaak wordt er niet eens naar specifieke dingen gevraagt dus zorg dat je het groter geheel ziet. Wat kwam wanneer? In welke volgorde? In welke tijdperk? Ga voor jezelf na: De begrippen die genoemd worden, kan ik ze uitleggen? en toepassen? Kan ik voor deze gebeurtenis een vergelijkbare situatie vinden in de geschiedenis?

Er wordt in toetsen vaak een bron gegeven waar je mee moet doen. Dus zorg dat je bijvoorbeeld spotprenten kan analysen. Dat helpt vaak!

Succes met het leren en je toets!

Laatst gewijzigd op 24-11-2008 om 11:25. Reden: zag er onoverzichtelijk uit
Met citaat reageren
Oud 24-11-2008, 15:29
LoveYouToo
LoveYouToo is offline
ik maak altijd een samenvatting van de tekst, en leer de jaartallen apart (door ze op een rijtje onder elkaar te zetten met daarnaast de uitleg) de begrippen leer ik apart
verder doe ik met de tekst niet zo heel veel
Succes!!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 18:38
Verwijderd
Je moet gewoon lezen en aannemen dat het zo is. Leer eerst de grote lijnen en vul iedere keer de belangrijkste informatie in. Dus de geschiedenis tussen 2 grote gebeurtenissen. Ga een verhaal schrijven over die gebeurtenis in je eigen woorden en je leert het supersnel
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 12:42
a-mmber
a-mmber is offline
Samenvatten!
De beste methode .
Met citaat reageren
Oud 30-11-2008, 20:34
Krokie
Krokie is offline
@Julie: zit je op het tweetalig vwo/havo dat je geschiedenisboek in het Engels is? Als dat niet zo is, zou ik gewoon een klacht indienen bij je school dat je een Nederlandstalig boek wilt. Dat lijkt me niet meer dan redelijk als je een gewone opleiding volgt. En als je wel op het tweetalig vwo/havo zit, snap ik eigenlijk niet waarom je het niet begrijpt? Heb je zoveel problemen met Engels dan?

In ieder geval is goed opletten in de les heel belangrijk voor geschiedenis. Je merkt aan een docent als hij/zij bepaalde dingen veel herhaalt of dingen op het bord schrijft, dat die onderwerpen extra belangrijk zijn. Dat is handig om te weten.
Daarna is goed doorlezen toch ook echt wel belangrijk en dan moet het voor jou mogelijk zijn om de belangrijkste aspecten van de tekst te kennen. Dan kun je nog een keer specifiek kijken naar de jaartallen die je moet weten en die uit je hoofd leren.

Als het goed is, is het dan denk ik gewoon mogelijk om een goed cijfer te halen?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 16:39
pasionata4
pasionata4 is offline
Ik krijg ook history in het engels en wat bij mij altijd het beste helpt;

- alles lezen (I know, als het veel is kan het vermoeiend zijn maar ik leg een potlood tussen de bladzijden tot waar ik moet lezen, zodat je elke keer als je de blz. omslaat weer een stapje dichter bij je potlood bent, wat best motiverend werkt , en als je af en toe een pauze neemt om iets lekkers te snatchen dan kun je er weer even tegenaan
- daarna/of volgende dag als je optijd begonnen bent de text weer lezen, hahah, ik hoor je denken 'nooooo', maar herhalen zorgt er echt voor dat je het véél beter weet, maar dit keer moet je, terwijl je de text leest, gewoon op een a4-tje alle belangrijke punten opschrijven (e.g. June 1914 murder Franz Ferdinand -> caused Austrians to...),
gewoon dat soort punten weet je wel?
Dus eigenlijk hou je dan op het eind een klein summary-tje over die je dan voor je gaat slapen/voor je de test maakt nog even door kan kijken (voordeel1) en (voordeel2) je hebt die punten opgeschreven dus zit het ook beter in je hoofd..

Dit is iig hoe ik history leer, dan weet ik het meestal wel goed; ik weet niet of het ook voor jou werkt of course..
Anyways, succes met history
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 13:56
il-Principe
il-Principe is offline
Bij elke gebeurtenis afvragen waarom het zo-en-zo gebeurde. Een samenvatting van feitjes is niet genoeg en ook niet eens belangrijk. Je moet de verbanden kunnen leggen en deze natuurlijk ook zien.

De feiten die het boek noemt moet je voor het gemak maar als de waarheid zien, maar vraag je altijd af hoe het tot die feiten is gekomen.
Oud 08-12-2008, 09:18
Simon
Simon is offline
Ik koos er altijd voor het vlak voor het examen met een paar goede studiegenoten door te spreken. Iedereen leest alles, maar ieder bereidt een derde van de stof extra goed voor (door het samen te vatten bijvoorbeeld), neemt daarbij het woord en de andere twee kunnen de vragen stellen.

Als je erover aan de praat raakt, wordt het vanzelf minder taai.
Oud 02-02-2012, 15:22
Help!
Help! is offline
Hey,,

ik heb zelf ook tto gedaan, Welke periode zit je nu met gs? je moet het goed doorlezen en vragen stellen, daarnaast goed opletten in de les, dan kom je er vanzelf.

heb je nog vragen, dan hoor ik het graag.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 15:24
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Hey,,

ik heb zelf ook tto gedaan, Welke periode zit je nu met gs? je moet het goed doorlezen en vragen stellen, daarnaast goed opletten in de les, dan kom je er vanzelf.

heb je nog vragen, dan hoor ik het graag.
ik denk dat ze geschiedenis nu niet meer heeft, want grote kans dat ze van de middelbare af is
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten