Oud 02-05-2012, 16:18
Tim-Hoog
Tim-Hoog is offline
Beste scholieren,

Zoals het onderwerp wellicht al heeft weggegeven, zit ik te twijfelen of ik een spaanrekening zal openen. Ik zit nu in 4 havo, en wordt in december 18, Ik verdien op het moment €300-€350 in de maand, met elke 3e maand een bonus van €75, en elke maand €35 euro zakgeld. Ook wacht ik nu nog op €150 euro aan belasting teruggave.

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik al dat geld nou nodig heb, is het antwoord heel simpel; niet. Ik kom rond met zo'n 40 tot 100 euro in de maand, met zo nu en dan een grotere aankoop.

Ik heb sinds deze maand een banksaldo met 3 nullen, en ik vroeg me af, heeft het zin om een spaarrekening te openen (naast mijn huidige rekening) en daar elke maand een bedrag van bijv. 160 euro op over te maken, om het pasje vervolgens weg te gooien en de rekening met rust te laten totdat ik m'n havo diploma heb (over iets meer dan een jaar).

Heeft iemand hier ervaring mee? voordelen/nadelen? op wat voor rente kan ik rekenen?
Alle relevante informatie wordt gewaardeerd

-Tim
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2012, 16:27
Lente
Lente is offline
Het voordeel van een spaarrekening is voor mij vooral veiligheid: niemand kan me daarvan beroven tijdens het pinnen Rente is nu niet hoog, maar bij de meeste betaalrekeningen krijg je niks. Bij een spaarrekening hoort geen pinpas, je kunt er tegenrekeningen aan koppelen waardoor je geld over kunt maken naar je betaalrekening. Let wel even op dat je een vaste inleg per maand kunt sparen en je spaargeld voor een bepaalde periode vast kunt zetten, dat zijn denk ik de grootste verschillen. Ik vind het nu het handigst om te kunnen sparen wat ik wil, dus geen vast bedrag per maand, en vrij op te kunnen nemen. Uiteraard krijg ik daardoor minder rente.

misschien vind je dit een handige site om spaarrekeningen te vergelijken en te zien wat er allemaal is: http://www.independer.nl/spaarrekeni...resultaat.aspx
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 17:44
Tim-Hoog
Tim-Hoog is offline
Bedankt voor je snelle antwoord, zijn er nog andere mensen met een mening? Of nog liever mensen die door een vergelijkbare situatie uit ervaring kunnen spreken?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 19:27
brands
brands is offline
Mijn situatie is iets anders, maar wel vergelijkbaar met die van jouw. Op 17 jarige leeftijd zat ik op het MBO en kreeg ik stagevergoeding van mijn stageadres waar ik stage liep. Ik kreeg toen ongeveer 8 maanden ongeveer € 350,-. Dit bedrag werd natuurlijk ook meer toen ik ging werken wat elke maand ook geld opleverde wat ik niet op mijn lopende rekening wou laten staan. Overigens werk ik op dit moment niet.

Ik heb toen wel een spaarrekening geopend bij dezelfde bank als mijn lopende rekening. De spaarrekening is gekoppeld aan mijn lopende rekening en kan dus ook precies zien wat mijn rente is op dit moment.

Waar ik Lente vooral gelijk in geef op je lopende rekening krijg je helemaal niks en op je spaarrekening ook niet veel. Maar ik zeg maar zo: "beter iets dan helemaal niets". Op dit moment krijg ik bij de Rabobank 2,3% over een saldo tot € 20.000,-. Dus ik zou het wel doen, iets wat je op je spaarrekening heb staan kun je ook niet heel makkelijk uitgeven.
Oud 02-05-2012, 22:14
Ivo
Ivo is offline
Heel veel rente krijg je inderdaad niet. Maar met inmiddels 3 nullen begint het toch wel de moeite waard te worden. Het is dan toch weer een 'gratis' avondje uit na een jaar. Of natuurlijk gewoon de rente lekker op je spaarrekening laten staan als je het niet nodig hebt.

Groter voordeel is dat wanneer je telkens als je je salaris krijgt een vast bedrag over maakt naar je spaarrekening, je ook niet in de verleiding komt om dat geld uit te geven.

Wat je niet moet doen, is vergeten om te leven en je gespaarde geld te gebruiken voor nuttige en/of leuke uitgaven. Denk aan een vakantie met vrienden na je eindexamen of het halen van je rijbewijs. Of bijvoorbeeld voor het inrichten van een (studenten)kamer of je studiekosten deels mee te betalen.

Het makkelijkste is om bij je huidige bank een spaarrekening te openen die gekoppeld is aan je normale rekening.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2012, 23:29
joris19
joris19 is offline
Wie spaart en bewaard die heeft wat achter de hand. ofzoiets voor ee ipad of playstation of voor weet ik veel wat.....
Met citaat reageren
Oud 04-05-2012, 12:37
Balance
Balance is offline
Een spaarrekening openen kan nooit kwaad, gewoon doen. Je wordt steeds ouder, gaat steeds meer verdienen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten