Oud 07-04-2012, 21:10
Pieter. 5VWO
Hallo mensen,

voor scheikunde moet ik een scriptie maken over de energiehuishouding van de cel. Best wel een biologie-onderwerp en daarom heb ik de vraag ook onder biologie gezet. Ik moet voor deze scriptie drie deelvragen beantwoorden.

1. Welke celorganellen dragen bij aan de energiehuishouding van de cel?
Ik denk dat ik hier wel uit kom.

2. Welke scheikundige reacties dragen bij aan de energiehuishouding van de cel?
Deze vind ik lastiger. Ik weet dat cellen ATP gebruiken, maar eerlijk gezegd weet ik niet eens of ATP energie of energiedrager is. En uit welke stoffen ontstaat ATP? Ik weet dat bij sommige reacties glucose ontstaat, maar wordt glucose dan weer omgezet in ATP. Verder nog belangrijke reacties?

3. Is de energiehuishouding van een cel van een dier, plant, schimmel en bacterie onderling verschillend?
Is die van een dier, schimmel en bacterie hetzelfde? Gebruiken plantencellen ook ATP? Deze vindt ik lastig, iemand die hem kort kan beantwoorden?

Als iemand verder nog links met nuttige informatie heeft: graag.

Alvast bedankt,

Pieter.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-04-2012, 13:25
Erato
Erato is offline
Vraag 2:Zoek de structuur van ATP maar eens op, aan de adenosine zitten driefosfaatgroepen. De fosfaatgroepen zijn zeer stabiel bij het hydrolyseren van ATP wordt ADP gevormd(heeft een fosfaatgroep minder dan ATP) daarbij komt veel energie vrij. ADP wordt via hydrolyse omgevormd tot AMP(heeft nog maar 1fosfaatgroep) daarbij komt dezelfde hoeveelheid energie vrij. ATP is dus een energiedrager en door het afsplitsen van de fosfaatgroepen komt er energie vrij.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 13:29
Erato
Erato is offline
Wat betreft de vorming van ATP zul je moeten verdiepen in aerobe dissimilatie, je kunt de wikipedia pagina nakijken op de reacties die daarbij doorlopen worden. Uit glucose wordt dus ATP gevormd dit gebeurd in verschillende stappen omdat er anders teveel energie verloren zou gaan in de vorm van warmte.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten