Oud 30-03-2012, 18:11
traagvanbegrip
traagvanbegrip is offline
Hallo allemaal,

Ben ik de enige die er moeite mee heeft om op vrijdag en in het weekend te leren?
Ik kan me dan nooit goed concentreren. Nu raak ik thuis sowieso al redelijk snel afgeleid, maar in het weekend is het al helemaal erg. Ik probeer altijd om 10 uur te beginnen, en dan zo'n 2 uur te leren, maar meestal begin ik pas om 12 uur.
Punten zijn het probleem niet, maar het is wel vervelend dat ik gewoon drie dagen in de week maar half zo goed kan leren, vooral bij overhoringen op maandag.
Heeft iemand hetzelfde probleem en/of tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2012, 18:23
Verwijderd
Nee, ik heb dat probleem eerlijk gezegd niet. Nu al helemaal niet, want ik heb nooit echt door welke dag het van de week is, en ik heb maar 3 dagen per week college, dus ik heb sowieso meer vrij. Daardoor heb ik meestal ook niet zo'n goed gevoel van welke dag het is.

Maar goed, ik had het probleem vroeger ook niet zo. Ik weet niet of je in het weekend ook veel langer uitslaapt? Je zegt wel dat je om 10 uur wil beginnen, maar sta je dan om half 10 op? Of sta je gewoon vroeg op en ga je eerste andere dingen doen? Want dan helpt het misschien om gewoon vroeg op te staan, en om dan direct een uurtje aan je huiswerk te gaan. Ook al lukt het niet goed, doe het wel, dan wen je er aan. Misschien is het voor jou gewoon een kwestie van wennen!
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 18:39
Verwijderd
Je bent zeker niet de enige. Echt heel veel mensen kunnen het niet opbrengen om huiswerk te gaan maken. Ik heb de laatste jaren van mijn middelbare school nooit huiswerk gemaakt thuis. M'n ouders hebben me op een gegeven moment naar bijles gestuurd zodat ik daar mijn huiswerk zou gaan maken. Maar is wel duur... dat zou ik alleen doen als je het anders écht niet maakt
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 20:08
traagvanbegrip
Citaat:
Nee, ik heb dat probleem eerlijk gezegd niet. Nu al helemaal niet, want ik heb nooit echt door welke dag het van de week is, en ik heb maar 3 dagen per week college, dus ik heb sowieso meer vrij. Daardoor heb ik meestal ook niet zo'n goed gevoel van welke dag het is.

Maar goed, ik had het probleem vroeger ook niet zo. Ik weet niet of je in het weekend ook veel langer uitslaapt? Je zegt wel dat je om 10 uur wil beginnen, maar sta je dan om half 10 op? Of sta je gewoon vroeg op en ga je eerste andere dingen doen? Want dan helpt het misschien om gewoon vroeg op te staan, en om dan direct een uurtje aan je huiswerk te gaan. Ook al lukt het niet goed, doe het wel, dan wen je er aan. Misschien is het voor jou gewoon een kwestie van wennen!
Meestal slaap ik gewoon tot ik wakker word, wat vaak al rond half 9 is. Dan ontbijt ik rustig en doe ik gewoon waar ik zin in heb, tot tien uur, of eigenlijk: 12 uur.

Citaat:
Je bent zeker niet de enige. Echt heel veel mensen kunnen het niet opbrengen om huiswerk te gaan maken. Ik heb de laatste jaren van mijn middelbare school nooit huiswerk gemaakt thuis. M'n ouders hebben me op een gegeven moment naar bijles gestuurd zodat ik daar mijn huiswerk zou gaan maken. Maar is wel duur... dat zou ik alleen doen als je het anders écht niet maakt
Het 'maakwerk' doe ik al zoveel mogelijk doordeweeks.
Ik kan nog wel leren en huiswerk maken, maar het gaat meestal veel minder efficiënt, veel, veel minder snel(dan is het 5 uur en ben je klaar, terwijl je volgens je planning al om 10 uur begonnen bent...) en het vreet natuurlijk tijd uit je weekend
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 20:31
Verwijderd
Nou ja, dan zou ik eens stoppen met zeggen tegen jezelf 'ik ga om 10 uur beginnen' en beginnen met 'als ik heb ontbeten en gedoucht ga ik direct beginnen. Het is heel verleidelijk om andere dingen te gaan doen, maar als je daar eenmaal mee bezig bent is het nog 20 keer zo moeilijk om dan te stoppen. Draai het dan gewoon om: Ik ga direct beginnen, als ik klaar ben met wat ik voor vandaag moet doen kan ik de rest van de dag besteden aan wat ik wil doen.

Verder; zolang je goede cijfers haalt en niet heel erg achterloopt zou ik me er ook niet zo'n zorgen over maken. Als je echt merkt dat je cijfers eronder lijden is het wat anders. Wat wel stom is, is dat je hele weekend verpest raakt, en die dagen heb ik ook wel eens. Denken dat je heel goed bezig gaat, maar uiteindelijk niets doen: Niet iets leuks maar ook geen studiewerk. Ja, dan kom je helemaal nergens natuurlijk. Dus áls je dan eens echt geen zin hebt, maar je zit er zo mee in je maag, laat het dan gewoon los en ga lol hebben ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2012, 21:59
traagvanbegrip
Citaat:
Citaat:
Nou ja, dan zou ik eens stoppen met zeggen tegen jezelf 'ik ga om 10 uur beginnen' en beginnen met 'als ik heb ontbeten en gedoucht ga ik direct beginnen. Het is heel verleidelijk om andere dingen te gaan doen, maar als je daar eenmaal mee bezig bent is het nog 20 keer zo moeilijk om dan te stoppen. Draai het dan gewoon om: Ik ga direct beginnen, als ik klaar ben met wat ik voor vandaag moet doen kan ik de rest van de dag besteden aan wat ik wil doen.

Verder; zolang je goede cijfers haalt en niet heel erg achterloopt zou ik me er ook niet zo'n zorgen over maken. Als je echt merkt dat je cijfers eronder lijden is het wat anders. Wat wel stom is, is dat je hele weekend verpest raakt, en die dagen heb ik ook wel eens. Denken dat je heel goed bezig gaat, maar uiteindelijk niets doen: Niet iets leuks maar ook geen studiewerk. Ja, dan kom je helemaal nergens natuurlijk. Dus áls je dan eens echt geen zin hebt, maar je zit er zo mee in je maag, laat het dan gewoon los en ga lol hebben ofzo.
Bedankt, ik zal dit morgen eens proberen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 07:23
Verwijderd
En doe het in stukjes zodat je voor je gevoel niet het hele weekend bezig bent. Tenminste, dat vind ik fijn.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 13:04
traagvanbegrip
Bedankt voor alle tips!
Het is even wennen, maar ik ben met dit nieuwe systeem sneller klaar en ik heb het gevoel dat ik alles beter heb opgenomen(terwijl ik dit weekend meer werk heb dan gewoonlijk)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 13:32
Verwijderd
En wat heb je nu precies aangepast, als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 16:11
traagvanbegrip
Citaat:
En wat heb je nu precies aangepast, als ik vragen mag?
Alles op m'n gemak gedaan, heb ook eerst geprobeerd mijn hoofd 'leeg' te krijgen, niet denken 'ik moet nog zo veel' etc. dat soort kleine dingen
Met citaat reageren
Oud 01-04-2012, 07:24
Croque
Croque is offline
Op vrijdag leer ik nooit, anders heb ik geen enkele vrije dag. Dan kan ik me in het weekend beter motiveren om te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2012, 09:19
Verwijderd
In het weekend probeer ik zo min mogelijk te doen aan school. Het is niet voor niets weekend. Maar ik besteed wel vaak een deel van mijn zondagochtend aan school, zoals jij (TS) ook probeert te doen. Ik zou inderdaad gelijk proberen, wanneer je wakker bent en gedoucht ontmoeten hebt, om METEEN aan je huiswerk te beginnen. Dan ben je er ook maar weer van af he?

Zoals ik, ik ben nu alweer klaar met mijn huiswerk. (hoewel, ik heb morgen ook geen school, dat scheelt) maar toch. Jij kan het ook. als je echt wilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten