Oud 07-04-2012, 13:34
Lovedrunk
Lovedrunk is offline
Hoi allemaal,
ik wil graag jullie mening weten over iets, naar aanleiding van een krantenbericht dat ik heb gelezen.
Vinden jullie dat een leraar/lerares vriendschap mag sluiten met leerlingen? (Ik heb het dan voornamelijk over de middelbare school). Ik ken bijvoorbeeld mensen die het gsm nummer van een leraar hebben (ze zitten nog wel op school, maar hebben er geen les meer van). Ze gaan dan ook regelmatig samen uit geloof ik. Kan dit volgens jullie? Als je het heel goed met je leraar kan vinden, ook de band verder verdiepen dan enkel leraar-leerling?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Laatst gewijzigd op 08-04-2012 om 13:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2012, 17:16
Vowel
Vowel is offline
Hmm, ik vind het lastig, want een leraar moet in zekere mate natuurlijk wel zijn grenzen kennen én behouden (zoals bijvoorbeeld relaties tussen leraar en leerling niet mogen), maar er is een enorm grijs gebied. Vaak kunnen beide partijen voor zichzelf wel uitmaken of iets te ver gaat. Zo ging ik regelmatig op een terrasje zitten met mijn leraar Filosofie, samen met één of twee andere leerlingen - en het was overduidelijk dat geen van ons er "foute" intenties bij had; ik zou het dan ook heel raar hebben gevonden als er mensen waren die er problemen mee hebben.

Wat wel een probleem kan zijn is dat een leraar zijn "autoriteit" kwijtraakt als hij te vriendschappelijk met zijn leerlingen omgaat en het moeilijk wordt om eerlijk te blijven, dat hij misschien de ene leerling anders gaat behandelen dan de andere, of zo. Dat probleem had mijn leraar Filosofie nooit (ik kreeg nog gewoon puntaftrek als ik te laat was ), maar het zou kunnen gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Hoi allemaal,
ik wil graag jullie mening weten over iets, naar aanleiding van een krantenbericht dat ik heb gelezen.
Welke krantenbericht? Dat 18-jarige meisje dat ging samenwonen met haar 41-jarige vriend?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 14:17
ThomasJu
ThomasJu is offline
Is niet erg toch?
ik kom regelmatig bij iemand die op school werkt thuis. (dat is de pa van een vriend van mij, maar ik zie zijn vader vaker dan hem...)

verder is een groot deel van mijn contactpersonen in mijn telefoon bestaat uit docenten. ivm alle excursie's de afgelopen jaren.

ook heb ik wel eens in de kroeg gezeten met een docent. ik was met een paar klasgenoten in de stad, en daar kwamen we een docent tegen.

Wel denk ik dat dit vooral de docenten zijn die minder streng zijn, hierdoor maken ze zelf de afstand al kleiner.

Echte liefdesrelaties 1 op 1 wordt wel lastiger. Als je les krijgt van die docent zelf vind ik dat niet kunnen. ik denk dat de hele klas hier toch wel onder lijd.
bij een docent waar je geen les meer van heeft vind ik het echter geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 19:41
Lovedrunk
Lovedrunk is offline
Nee in ieder geval niet dat, ik weet niet meer precies wat het was.
Ja liefdesrelaties is een ander verhaal idd, mr ik bedoelde ook een vriendschappelijke relatie.
Dus bijv gewoon leraar-jongen of lerares-meisje. Niet per se zo, maar je snapt het wel.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 20:50
Verwijderd
Ik kan het met sommige leraren goed opschieten. Ik heb hun nummers niet en ga ook niet met ze naar de film. Maar ik vind het wel kunnen, sommige interesses kunnen ook overeen komen zoals muziek.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2012, 21:37
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik had ook een aantal leraren waar ik het heel goed mee kon vinden, ik geloof dat ik ook wel wat telefoonnummers had maar dat was dan meer ivm met excursies enzo, niet om ze op willekeurige momenten te smsen of ze mee uit wilden. Maar ja, ik was dan ook 16 en zij tussen de 31 en 41 ofzo, dus dan doe je dat niet zo gauw. En ik had nog wel gewoon respect voor ze, als in, ik ging niet amicaal tegen ze doen tijdens de les. Zolang dat nog goed zit, lijkt het me geen probleem om vrienden te zijn met een docent. Je moet ze immers ook gewoon kunnen vertrouwen.
Oud 09-04-2012, 11:52
Lovedrunk
Lovedrunk is offline
Citaat:
En ik had nog wel gewoon respect voor ze, als in, ik ging niet amicaal tegen ze doen tijdens de les. Zolang dat nog goed zit, lijkt het me geen probleem om vrienden te zijn met een docent. Je moet ze immers ook gewoon kunnen vertrouwen.
Dat is voor de leraar in kwestie ook wel heel belangrijk denk ik, dat je ze nog wel blijft respecteren. Maar het is wel lastig om erachter te komen of een leraar jou ook zo aardig vindt dat hij/zij vrienden zou kunnen zijn... Iemand daar ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2012, 21:38
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Dat is lastig te zeggen. Ik merkte dat ik me gewoon op m'n gemak voelde bij die docenten en we zo nu en dan tijdens of buiten de les babbelden over iets wat we allebei interessant vonden en daar zo nu en dan nog op terugkomen. Met de één konden we het hebben over muziek die we leuk vonden en maakten we zo nu en dan buiten de les om gingen we muziek maken. De ander had een beetje een soortgelijk gevoel voor humor en speelt net als ik gitaar, maar die maakte zo nu en dan referenties naar Monty Python of andere Britse series en dan moest ik daar om lachen en dan hadden we het daar over. En als ik eens een e-mail berichtje stuurde over het een of ander dan begon ik weer over een grapje en dan werd de hele conversatie erna een soort code-conversatie met rare inside-jokes.
Je moet sowieso een leraar hebben die open staat voor dat soort dingen, anders komt het er toch niet van. Zelfs als ie je dan mag, gebeurt er niks omdat hij gewoon professioneel wil blijven.
Oud 10-04-2012, 10:38
Croque
Croque is offline
We hebben een lerares die op het einde van het 6de met haar klas gaat eten
Met citaat reageren
Oud 10-04-2012, 12:01
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
We hebben een lerares die op het einde van het 6de met haar klas gaat eten
Zo'n etentje is geen bevestiging van een vriendschap met de hele klas, lijkt me.

OT: Ik ben zelf docent en hoe goed ik het ook met sommige leerlingen kan vinden, ik zou ze niet tot mijn vrienden rekenen. En wat Cherry Springs zegt, een babbeltje maken met leerlingen en ook nietschoolgerelateerde mailtjes sturen vallen wat mij betreft nog steeds onder goed, persoonlijk contact tussen docent en leerling, niet per se tussen vrienden. Ik denk dat (de meeste) docenten toch altijd een bepaalde grens proberen te bewaken en dat vriendschap zo'n grens overschrijdt. Neemt niet weg dat een vriendschap tussen docent en leerling wel kan ontstaan, maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn.

Zelf had ik op de middelbare school ook goed contact met een aantal docenten, kwam ook soms bij sommige over de vloer (meestal om te oefenen voor optredens), had ook wel (mobiele) telefoonnummers. Toch heb ik nooit gedacht dat ik daadwerkelijk bevriend was met die docenten, meer soort speciale band.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 12:12
Verwijderd
Ik vind dat het moet kunnen, zolang het niet in de weg zit in de klas. Daar moeten voor die leerling natuurlijk gewoon dezelfde regels en omgangsvormen gelden als voor de andere leerlingen. Professionaliteit voor alles, maar professionaliteit kan wat mij betreft naast die vriendschap bestaan.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Neemt niet weg dat een vriendschap tussen docent en leerling wel kan ontstaan, maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn.
Dit is natuurlijk waar. Of de vriendschap is er al vóór de leraar/leerling-verhouding er is. Maar leraren zullen nieuwe vriendschappen doorgaans ook niet snel tussen hun leerlingen zoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 14:57
Schrödinger
Schrödinger is offline
Het probleem lijkt me dat de indruk van bevooroordeeldheid kan ontstaan wanneer iemand goede vrienden is met een leraar. Maar aan de andere kant lijkt het me ook weer niet nodig om al het informele contact te vermijden.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Het probleem lijkt me dat de indruk van bevooroordeeldheid kan ontstaan wanneer iemand goede vrienden is met een leraar. Maar aan de andere kant lijkt het me ook weer niet nodig om al het informele contact te vermijden.
Nou ja, het probleem ligt dus meer erbuiten, de vooroordelen die omstanders hebben. En dat is behoorlijk vervelend, want het kunnen daardoor echt nare situaties worden, als er geruchten ontstaan dat het iets anders is dan vriendschap bijvoorbeeld. Uit zelfbescherming zou je er daarom misschien beter niet aan kunnen beginnen, als leraar. Maar moreel gezien heb ik er geen enkel probleem mee.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2012, 18:52
Lovedrunk
Lovedrunk is offline
Maar nu gaat het bij Absinthe dus over een vriendschapsrelatie tussen leraar/meisje. Maar wat als het gewoon leraar/jongen of lerares/meisje is... Dan zullen die geruchten toch ook niet snel ontstaan?
Oud 11-04-2012, 21:14
Verwijderd
Dat klopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten